دوشنبه 8 و سه شنبه 9 آذر 1395 ـ   28 و 29 نوامبر  2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

پنج سال مبارزهء آزادی خواهانه و 50 سال دیکتاتوری مطلق

نوشتهء کوتاهی از شکوه ميرزادگی

همراه با واکنش ها در فيس بووک نويسنده

فیدل کاسترو، جوانی پرشور و آزادی خواه، در 26 سالگی و پس از پایان تحصیلات اش در رشته حقوق، مبارزه ای را به نام آزادی، عدالت و سوسیالیسم علیه رژیم دیکتاتوری «باتیستا» شروع کرد. از سال 1953 مدت سه سال را بخشی در زندان و بخشی در تبعید گذراند. پس از آزادی همراه با 80 تن از آزادی خواهان دیگر به کوه‌های «سیرا ماسترا» رفت و مبارزاتی انقلابی ـ چریکی را از آنجا شروع کرد. پس از 3 سال موفق به فروپاشاندن حکومت وقت شد و در سال 1959 به عنوان یک سوسیالیست آزادی خواه و در اوج محبوبیتی جهانی در بین جوان ها به قدرت رسید. اما او به سرعت تبدیل به یک دیکتاتور شد، درهای کوبا را به بهانهء مبارزه با امپریالیسم به روی جهان بست و با پشتیبانی کشور شوروی نزدیک به 50 سال رهبر حزب کمونیست و یکه سوار قدرت در کوبا و مدافع حکومت های واپسگرایی چون جمهوری اسلامی شد.>>>

در سوگ رفیق فیدل کاسترو رهبر کبیر انقلاب کوبا

اعلاميهء سازمان چریکهای فدایی خلق ایران

شامگاه جمعه پنجم آذرماه پهنهء خاک پیکر مردی را در آغوش کشید که فقدانش ضایعه ای است اسف انگیزبرای خلق قهرمان کوبا و همه انقلابیون  سراسر جهان. فیدل کاسترو مظهر کمونیستی پرتلاش و خستگی ناپذیر بود که خاطره اش برای همیشه یاد آور مقاومت، نیک اندیشی و افتخار خواهد بود. رفیق کاسترو بیش از پنج دهه رهبری انقلاب کوبا را بدوش کشید و در یک نبرد طولانی و قهرمانانه علیه امپریالیسم آمریکا با بیش از ده رئیس جمهور این کشور پنجه افکند و از اندیشه های انقلابی اش دفاع کرد. >>>

تغيير عقيدهء جوانان فرنگ!

حمیدرضا رحیمی

فدوی با آنکه نمی خواهد در امور برادران دخالت کند، نمی شود لکن!.. زیرا با خبرهایی از این دست رو برو می شود که: * سردار محمد(ص) جعفر (ع)اسدی گفت: «نگران کسانی هستیم که در انگلیس پرورش یافته‌اند! جوان ما وقتی در کشور انگلستان درس می‌خواند، می‌گوید عجب کشور آباد و زیبایی است»! فدوی پیرامون این نکته به استحضار می رساند که جوان شما خلاف بعرض رسانده زیرا از زمانی که مقام معظم رهبری(ضپ) به جوانان خاج پرست نامه نوشته است، کلیهء جوانان تغییر عقیده داده و می گویند که کشورشان بغایت ویران و بسیار بی ریخت است! و در حاشیه نیز عاجزانه استدعا کرده اند که اگر معظم له ممنوع الورود هستند، دست کم با اعزام حضرات آیات الله جنتی و گرگعلی (احمد خاتمی- م) و اگر زحمت نیست، برادر محمد(ص) رضا(ع) نقدی، ریاست محترم چماقداران، به مقر روباه پیر و نیز ممالک محروسهء امریک، در اسرع وقت موافقت فرمایند.

آلترناتیو همچنان جنبش ملی است!

ناصر کاخساز

پاسارگاد یک تصفیه حساب با حاکمیت و آزمونی برای اپوزیسیون بود. با ناسیونالیسم مثبت ایرانی که به بینش دموکراسی خواهی در انقلاب مشروطه و نهضت ملی از نظر معنوی مجهز است نمی توان به صورت آشکار درافتاد. من واقعاً همواره انتظار یک خودجوشی ملی را داشته ام. چون ضد ملی بودن حاکمیت برای مردم مثل روز روشن است. از اینجا است که امکان سازماندهی بوجود می آید. این امکان را باید بواقعیت بدل ساخت. این امکان تشنهء تبدیل شدن یه واقعیت است. سازماندهیِ آلترناتیو، یعنی تبدیل امکان مبارزه به واقعیتِ جنبش ملی.

دانش صنعتی حکومت اسلامی و توطئهء روسیه

بنا بر آمار رسمی «مقامات مسئول حکومت اسلامی»، همه ساله نزدیک به چهل هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و تلفات رانندگی در ایران از میادین جنگ بیشتر است! به همین خاطر قدرت های جهانی که دیگر ترسی از سلاح های هسته ای و هیدروژنی و شیمیایی و میکروبی و امحاء جمعی یک دیگر ندارند، می کوشند با دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح کشتار جمعی پراید، این اتومبیل ساخت حکومت اسلامی را کپی سازی کرده و در جنگ های احتمالی آینده علیه یکدیگر به کار گیرند! متقابلاً، سازمان های حقوق بشری و طرفداران صلح از هم اکنون دست به اعتراض زده و از آمریکا و روسیه خواسته اند تا به همان کلاهک های هسته ای و موشک های اتمی اکتفا کرده و از بکارگیری سلاح غیر انسانی "پراید" که علیه غیر نظامیان کاربرد دارد و بسیار بی رحمانه و بر هدف کشتار می کند خودداری کنند!

گزارشی از سمینار  «پلوراليسم سياسی و نقش مليت ها در ايران»

بدعوت مرکز مطالعات تبریز، در روز 26 نوامبر 2016 در استکهلم

همراه با متن و ويدئوی سخنرانی حسن اعتمادی

دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

با وجود اينکه معلوم نبود چرا از آقای دکتر اسماعيل نوری علا، رئيس شورای مرکزی حزب سکولار دموکرات ايرانيان، برای انجام سخنرانی در اين سمينار دعوت شده بود، و اگرچه از حضور آقای حسن اعتمادی، دبيرکل اين حزب، با گرمی استقبال شد، اما از همان ابتدا معلوم بود که آنچه از جانب سخنرانان ديگر مطرح می شود در تضاد کامل با مواضع حزب سکولار دموکرات ايران است. مسلماً متن کليهء سخنرانی ها بوسيله گردانندگان سمينار در سايت های مختلف منتشر خواهد شد اما در اينجا از شما دعوت می کنيم تا سخنرانی آقای حسن اعتمادی را، که حاوی مواضع حزب ايشان در مورد مفهوم پلوراليسم و مسئلهء اقوام در ايران است، هم بصورت کتبی و هم به شکل ويدئوئی ملاحظه کنيد.

ترفندی واهی موسوم به «فارس گرائی»

بهنام چنگائی

این واقعيتی بسیار شگفت انگیز و خردستیزانه است که اکنون تنگ نظری، جدال بر سر برتری جوئی و بی هوده سرائیِ طیف های «پان» گرا، و ناسیونالیست ها قومی و شوینیست های قدرت طلب خیره کننده تر از هميشه مزاحم راه مبارزهء همهء ما علیه بیدادگران مذهبی شده است. از تک تک آنها باید پرسید که «رژیم فارس گرا» دیگر چه صیغه ای ست؟ مگر تبهکاران حاکم شیعی یک دست فارس اند و یا به حداقل تاریخ به اصطلاح فارس پایبند هستند؟ تازه! مگر در سه امپراتوری ترک سلچوقی، صفوی و عثمانی زبان دربار «فارسی» نبوده است؟ چرا آدرس غلط می دهید و ایجاد دشمنی و نفاق می کنید؟ چرا توان تان را صرف مبارزهء رهائی بخش برای رسیدن به اهداف سراسری و نوع ایرانی که تاکنون "نه در دورهء شاه و نه اینک آخوند" هرگز میسر نشده نمی کنید؟

از زندان اوين تا عضويت در حزب سکولار دموکرات ايرانيان

گفتگو با مراد عزيزی، عضو شورای مرکزی حزب

گفتگوگر: سعيد بهبهانی، از تلويزيون ميهن

فايل تصويری      فايل صوتی

آنچه که در ايران، و در منطقه و جهان در ارتباط با ایران، می گذرد

گفتگو با حسن اعتمادی، دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

و محمدرضا حيدری، ديپلمات سابق

در برنامه تفسیر خبر به مديريت چمشيد چالنگی

»امام زمان» در اندیشه‌ء آخوندزاده و سروش

م. رضایی تازیک

خلط مبحث نو اندیشی دینی این است که می‌گوید: "اروپا‌هایی‌ هایی چون کانت و داروین در عين اينکه «اعتقاد» داشته و دیندار بوده اند همزمان می «اندیشیده» اند؛ پس ما هم می توانیم هم «معتقد» اشیم و هم «بیاندیشیم»". اما این حرف شان درست می بود اگر برداشت ‌شان از «اندیشیدن» امری همچون «تفکر در چهارچوب دین» نباشد. حال آنکه چنين نيست و نو اندیشی‌ دینی به مساله‌ای که توجه نمی‌‌کند این است که منبع شناخت علم در تفکر کانت و داروین دین نبوده است، «نقل» نبوده است؛ یعنی اینکه آنها «استخبار» نکرده اند   با وجود آنکه دین دار بوده اند. در جهان امروز محققان فراوانی وجود دارند که دیندار اند و، علی‌ رغم دین داری ‌شان، در علوم تجربی‌ و انسانی‌ دست آورد‌های بزرگی داشته اند. انسان می‌‌تواند دیندار و معتقد باشد و همزمان به کار علمی‌ نیز بپردازد؛ به شرط اینکه اعتقادات دینی- مذهبی‌ خودش را شالوده/ بنای کار علمی‌ نکند.

لیبرالیزه شدن اسلام!

(فصل دوم کتاب سقوط مدل ترکیه)

نوشتهء جهان توغال

ترجمهء محمود شوشتری

در فصل اول کتاب سقوط مدل ترکیه، جهان توغال به بررسی سیر تحول مدل ترکیه در سده ی پیش پرداخت. مدل ترکیه در دو کلمه «لیبرالیسم اسلامی» بود. مدلی که با بوق و کرنا در رسانه‌های بین‌المللی از آن یاد می‌شد و نخبگان ملی و منطقه‌ای به گرمی از آن یاد می‌کردند. در فصل دوم، توغال به بررسی تحولات آخر سده گذشته و اوایل قرن حاضر و سیر لیبرالیزه شدن اسلام در چهار کشور ترکیه، مصر، ایران و تونس می پردازد. نخبگان محلی و جهانی هر اندازه که دل شان بخواهد می‌توانند آرزوی اسلام لیبرال را داشته باشند، ولی یک تنه نمی‌توان هستی را تسخیر کرد. خواست و آرزوی نخبگان برای تجدید نظرِ در خط دینی بسیار مهم است، ولی چنین خواستی نمی‌تواند بدون یک سازمان موثر و تأثیرگذار به یک نیروی اجتماعی تبدیل شود.

انترناسیونالیست های آمریکایی در مقابل انزواگرایان جدید

عواقب عقب‌نشینی امریکا از رهبری جهان چیست؟

ریچارد هاس، در وال استریت ژورنال

تنها نزدیک به بیست و پنج سال از پایان جنگ سرد گذشته، آمریکا با دومین دوگانگی در سیاست خارجی خود در دوران پسا شوروری مواجه شده است. دوگانگی اول در سیاست خارجی، که در دوران بوش اول کلید خورد، مربوط به جاه طلبی های جهانی آمریکا بود اما آن دوگانگی در میان عمدهء نخبگان، چه آنها که خواهان برقراری ثبات و جلوگیری از بروز تعارضات در جهان بودند و چه آنهایی که به دنبال ترویج دموکراسی در جهان بودند، عاقبت با اقبال هر دو طرف مواجه شد. دوگانگی دوم، که هم اکنون شاهد آن هستیم، ئذ نقش رهبری بین المللی آمریکا است و، بر خلاف دوگانگی اول، در میان نخبگان و غیرنخبگان طرفداران دوگانهء خود را دارد و انترناسیونالیست ها را مقابل حامیان انزواگرایی قرار می دهد.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000