چهارشنبه 17 و پنج شنبه 18 آذر 1395 ـ   7 و 8 دسامبر 2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

«تهران صاحب برج پیزا می شود»! و ساير ملاحظات

با فرونشست زمین در غرب تهران که همه روزه اخبار آن در مطبوعات زبان بستهء رژیم چاپ می شود این نگرانی بوجود آمده است که به واسطهء قرار داشتن سازهء سنگین «برج میلاد» روی یک گسل، یک روز صبح مردم از خواب بلند شوند و ببینند برج میلاد بصورت کج . معوج داخل گسل فرو رفته است! به همين دليل در حال حاضر سنسورهایی روی برج نصب کرده اند تا فرونشست و کج شدن آن را اندازه گیری کنند و گفته می شود که اگر خدا یاری کند و برج در صورت کج شدن فرو نریزد، حکومت اسلامی ضاحب یک جاذبهء گردشگری مثل برج پیزا در ایتالیا خواهند شد!

حکومت تدبیر می خواهيد؟ این طرز فکر سکولاریسم نام دارد!

محمد تقی مصباح یزدی

به گزارش سايت رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی، گفت: هدف انقلاب اسلامی اجرای احکام اسلامی است اما متأسفانه وقتی موقع عمل به قوانين اسلامی می شود می گویند که اسلام چه کاری به کارهای دنیوی دارد؟ اصل چنین تفکری سکولاریسم نام دارد که به معنای جداکردن دین از کارها و زندگی است. این یعنی دین برای نماز و عبادت است اما بازار و مسائل دیگر زندگی ربطی به دین ندارد. حالا دختری هرگونه دوست دارد می تواند بگردد، معامله ای می کنند و می گویند همه دنیا اینگونه است. می گویند در حکومت زرنگی و تدبیر می خواهد، به این طرز فکر در اصطلاح امروزی سکولاریسم می گویند. برخی حوزهء دین را از حوزهء مسائل اجتماعی جدا کرده اند و متأسفانه سیاست، تجارت، اقتصاد و صنعت را جزو دین نمی دانند. مهم ترین مسأله این است که می گویند سیاست ربطی به دین ندارد و وقتی بحث ارتباط با آمریکا می شود می گویند به دین ارتباط ندارد بلکه باید ببینیم مصلحت کار چیست. و تا به ولی فقیه می رسد می گویند مردم رأی می دهند و رییس جمهور را تعیین می کنند ولی فقیه چه صیغه ای است؟ این را آخوندها به نفع خود درست کرده اند. این مسأله باید برای یک بار حل شود که آیا دین شامل همه امور می شود یا خیر. امروز تنها کشوری که خود را مقید به عمل به احکام اسلامی می داند ایران است، اگر اسلام در ایران شکست بخورد دیگر در کجا به آن عمل می شود؟ ما مسؤولیت داریم؛ صدها هزار شهید دادیم تا این نظام برقرار شد. 

مسعود بهنود و صيغه کردن زنی که پنجاه سال پیش درگذشته

شکوه ميرزادگی

مسعود بهنود که در جوانی به عنوان یک روزنامه نویس پرشور خوش درخشید، در دوران سلطهء حکومت اسلامی بر ایران، با این که بیشتر اوقات در خارج ایران به سر برده، هیچوقت در کنار آزادی خواهان نبوده و حتی نتوانسته یا نخواسته است که به طور جدی مخالفت خود را با حکومت اسلامی اعلام کند. اما این ها البته به خودش و نوع شخصیت اش مربوط است؛ ولی این که پس از پنجاه سال به خودش اجازه دهد که یکی از بزرگترین شعرای ایران را برای آقای گلستان صیغه کند واقعاً شرم آور است؛ شرم آور است که، در نقش یک عاقد قلابی، اتهام زشتی چون «صیغه شدن» را به زنی زده که نه تنها این وصله ها به او نمی چسبد، بلکه دیگر نیست تا از خودش دفاع کند.

در پی گیری دستبرد به خانه‌ی پدر و مادرم

گزارش پرستو فروهر از تهران

دوستی می‌گفت در زبان فارسی واژه‌ای داریم به نام «گردن‌گیر». این واژه را نمی‌شناختم و نمی‌دانم آیا نوظهور و برآمده از زمانه‌ی ماست یا ریشه در گذشته دارد. اما از آن روز شنبه که به دادگاه رفتم این واژه در ذهنم می‌چرخد و از خود می‌پرسم که حقیقت چه مفهوم و سرگذشتی دارد آنجا که کسی جرمی را به گردن می‌گیرد تا کسان دیگری از پاسخگویی در امان بمانند و سرنخ‌ها کور شوند و آن‌ها که وظیفه‌ی کشف حقیقت را دارند به بهانه‌ی این گردن‌گیری از ردیابی و افشای حقیقت معاف شوند.

نتايج فقدان توجيه مذهبی رابطهء جنسی!

حمیدرضا رحیمی

از منظر برادران، همه چیز «زن» موجب گرفتاری ست و خوانندگان محترم ضد انقلاب در سه دههء اخیر در اين مورد نمونه ها را بطور پیوسته ملاحظه کرده و خواهند کرد!، به اين مستورهء  برونمرزی نگاه کنید: «بی.بی.سی: شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان پیشنهادهایی به مجالس ایالتی این کشور داده که طبق آن شوهران به طور قانونی حق داشته باشند، در صورت نیاز، زنان خود را بزنند. این شورا به دولت و مجلس پاکستان در مورد مسایل دینی مشورت می‌دهد. یکی از این پیشنهادها، دادن اجازه به شوهران برای زدن "ملایم" زن در صورت عدم تائید نحوهء پوشش، ارتباط برقرار کردن با غریبه‌ها، و عدم تمکین برای برقراری رابطهء جنسی "بدون توجیه مذهبی!" است».

دغدغه‌ام از اول پادشاهی نبود!

گفتگو با رضا پهلوی

من در گذشت زمان خیلی چیزها را در عمل دیدم که آن زمان که 20 سالم بود و شرایط خیلی تازگی داشت شاید به این شکل که الان می‌بینم نمی‌دیدم. شاید در یک مواردی آدم بتواند تغییر نظر بدهد. به هر حال برای آنها که می‌خواهند گیر بدهند، ‌آن زمان اگر یادتان باشد مسئله این بود که نهادی بود که در آن مملکت از بین رفت و از طریق انقلاب یک حکومت اسلامی آمد. آن زمان تنها انگیزه این بود که این نهاد پشت به شما مردم نکرده. در آنجا گفتم انتخاب این میراث را به عهده هم‌میهنانم می‌گذارم. مسئله برای من دغدغه پادشاهی از روز اول نبوده و نیست. حالا یک عده باور دارند به آن سیستم، خب داشته باشند. من قبل از هر چیز به دموکراسی و آزادی و سکولاریسم کار دارم.

با کوله باری از تجربیات، پیش به‌سوی پیروزی!

بهمن زاهدی

با ناکامی پروژهء «شورای ملی»، این تجربهء مهم حاصل شد که با وجود استقبال بی‌سابقهء اکثریت نیروهای برانداز، وجود مدیران انتصابی بی‌هیچ سابقه سازمانی و مدیریتی همچنین بدون دانش کافی در عرصه سیاسی می‌توانند سرنوشت یک سازمان و نهاد همبستگی مردم ایران را به کجا برساند! در نهایت دو گزینه پیش روی کسانی‌ست که مانعی هستند برای همبستگی بین اپوزیسیون برانداز رژیم اسلامی در ایران. حال، آنکه به‌مانند فرانسو اولاند عمل کنند یا فیدل کاسترو؛ تصمیمی‌ست که خودشان باید بگیرند وگرنه به جبر تاریخ محکوم ‌به نابودی‌اند و منفور در نزد همگان.

من از شاهزاده دفاع می کنم!

سیاوش لشگری

اعراب فعلی سده هاست  همسایگان بی آزاری برای ما بوده و هستند. و در زمان رژیم گذشته در مسایل منطقه و نفتی همواره همراه و مطیع شاه بودند. عرب های امروزی، که جزو کشورهای عقب ماندهء جهانند، بیشتر از ما خود قربانی بدتری از دین بیابانی نیاکان خویشند. در مورد نژاد انسان ها هم مشخص است که هیچ نژادی را بر هیچ نژادی برتری نیست. شاهزاده برای پیشگیری از ایجاد نفاق  بیشتر و ایجاد نفرت بین ایران و اعراب این انتقاد را کرده  است که  اتفاقاً درایت سیاسی و هوشمندانهء او را نشان می دهد. دشمنی ما با عرب های وحشی یورش برنده به ایرانِ زمان ساسانیان است نه با عرب امروز که در آن تجاوز و حمله دستی نداشته است.

عرب ستیزی یا بیداری از یک خواب سنگین؟

نامهء سازمان دلاوران ایران بزرگ به رضا پهلوی

هدف این سازمان در این نوشتار هرگز سرکوب کردن یک هم میهن ایرانی و آن هم نوهء مهست رضا شاه بزرگ نیست. ایشان دارای یک ویژگی استثنائی تاریخی، فرهنگی، اجتماعی سیاسی مباشند که نه تنها برای وضعیت اسفناک کنونی ایران می تواند نجات بخش باشد بلکه، چنانچه ایشان براستی در جایگاه ویژهء خود قرار گیرند، می توانند به جنگ ها و بدبختی ها و آوارگی ها و دربدری های میلیون ها انسان ساکن پیرامون ایران (افغانستان و کردستان و عراق و سوریه و...) پایان دهند.

داستان صادق لاریجانی و محمود صادقی

گفتگو با حسن اعتمادی و مازیار شکوری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

چرا شراکت خود را در تدوين قطعنامهء

«سمینار پلورالیسم سیاسی...» تکذيب می کنم

گفتگو با حسن اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری      فايل صوتی

مهندسی غرور ملی با هیچ

مجید محمدی

ایران تحت جمهوری اسلامی در مصرف گاز طبیعی، مبتلایان به سرطان، افت آبهای زیر زمینی در برخی مناطق، خشک شدن دریاچه‌ها و رود‌ها، آلودگی هوای شهری، اتلاف انرژی، فرار مغز‌ها، مصرف تریاک، ارقام اختلاس، و اعدام سرانه و اعدام نوجوانان نیز رکورد زده است. اما کمتر کسی از علی خامنه‌ای که با این دستاورد‌ها هنوز خود را امیدوار به آینده معرفی می‌کند می‌پرسد بر اساس کدام آمار‌ها و روند‌ها به آینده خوش بین است. دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی به جای تمرکز بر روندهای نگران کننده که در رکوردهای مذکور خود را نشان می‌دهند بر رکوردهای بی‌فایده و نمایشی متمرکز هستند.

دگماتیسم چیست؟

جهانشاه رشیدیان

دگماتیسم قبول بدون انتقاد منش یا ایده ای است و، با چنین تعریفی، فرد دچار دگماتیسم (که «دگماتیست» خوانده می شود) نیازی به استدلال و اثبات ندارد، بلکه ذهنيت اش حاصل يقين به اين باور است که یک ایدئولوژی، مذهب یا آموزش معين همیشه خوب مطلق است، حتی اگر با معیارهای رایج و منش اکثریت مردم همگون نباشد. او خود را از هر انتقادی مبری می داند و برايش آنچه دیگران بگویند یا اثبات کنند فاقد اهميت و اعتبار است و حتی می تواند توطئه محسوب شود. در عين حال بسیاری از دگماتیست ها آگاهی کافی از وضعيت خود ندارند و وجود دگماتیسم را در انديشهء خود انکار می کنند.

ترامپ، و اپوزیسیون: زمان گفتگو با مخالفین؟

رضا تقی زاده

نمایندگان اپوزیسیون داخلی، از یک سو به دلیل فضای امنیتی در ایران و از سوی دیگر، داشتن تعلق خاطر به چپ میانه، از ابراز هر گونه نظر در مورد رییس حکومت محافظه‌ کار آمریکا و همکاران دست راستی او تا کنون پرهیز کرده و، مانند حکومت، به انتظار نشسته‌اند. اپوزیسیون خارجی، برخلاف حکومت و اپوزیسیون داخلی، از ماه‌ هایی که نامزدی ترامپ از سوی حزب حکومت‌خواه  قطعیت یافت، پویا عمل کرد. بعد از هشت نوامبر و پیروزی غیر منتظره ترامپ، تحرک اپوزیسیون سرعت بیش از پیش یافت...

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000