چهارشنبه 23 و پنج شنبه 24 فروردين 1396 ـ  12 و 13 آوريل 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

ترفند جدید حکومت اسلامی برای مهار آمریکا!

شرکت هواپیمایی آسمان و کمپانی آمریکایی بوئینگ برای تحویل شصت فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ توافق کرده اند... به گفتهء مدیرعامل شرکت مرگ بر آمریکای بوئینگ(!)، رژيم اسلامی با خرید شصت فروند هواپیمای ساخت آمریکا در صدد ایجاد شغل برای هجده هزار بی کار آمریکایی است! البته ناظران سیاسی و کارشناسان مسایل آمریکا و اقتصاد جهانی می گویند اگر آمریکا دو - سه دشمن اصلی دیگر مثل حکومت اسلامی داشت مسائل و مشکلات اقتصادی و بیکاری در آن کشور بکلی ریشه کن می شد! اما روايت حکومت اسلامی از لون ديگری است و گفته می شود که ایجاد شغل برای آمریکایی ها ترفند زیرکانه و پولتیک ويژهء ایران جهت خانه نشین کردن آمریکایی ها و جلوگیری از تهاجم آنها به سایر کشورها است؛ زیرا مقامات برجسته و دانا و هوشمند ایران عقل های خود را روی هم ریخته و به این نتیجه رسیده اند تا با ایجاد شغل در آمریکا، سر مردم و بیکاران امریکایی را در کشور خودشان گرم کرده و مانع خارج شدن آنها از خاک آمریکا و تهاجم به سایر ممالک شوند!>>>

صادق هدایت و اسلام ‌گرایی در ایران دهه‌ء بیست

نیما قاسمی

مطالعه‌ء دقیق حوادث دوره‌ء دههء بيست، امکان بهتری برای قضاوت در خصوص این ایده‌ء مشهور فراهم می‌کند که اسلام‌ گرایی صرفاً واکنشی به فضای بسته‌ء سیاسی پس از سقوط جبهه‌ء ملی‌ست. اما اشتباه خواهد بود که اسلام گرایی را صرفاً محصول شکست جبهه‌ء ملی بدانیم. پیش از این دوران، از طریق شواهد و مدارک دست ‌اول تاریخی می‌توان نشانه‌ های استقبال از اسلام‌ گرایی را نه فقط در توده‌های مردم، بلکه حتی در نخبگانی که شخصاً متدین نبودند، به وضوح مشاهده کرد. از میان بسیار، یکی از این منابع دست ‌اول، نامه‌ های صادق هدایت به دوست صمیمی‌اش، دکتر حسن شهید نورایی ‌ست که از جهات مختلف حائز اهمیت است.

تحلیل‌های گفتمانی متفاوت در فهمِ «استعاره‌ها»

وفا مهرآیین

در دورهء حاکمیت رژيم اسلامی بر ایران علاقه‌ی سیاست ‌مداران ایرانی به «جهانخوار و شیطان بزرگ» خواندن آمریکا در قالبِ استعاری «دولت به مثابه فرد» کاربرد فراوانی داشته است... این مورد از آشناترین کاربست‌های استعاری است که تقریبا برای تمام مخاطبان حوزه سیاستِ مرتبط با ایران آشناست؛ اما با توجه به اهمیت رتوریک در تحلیلِ گفتمان سیاسی، آیا می‌توان نحوه‌ء فهمِ ما از «استعاره‌ها» را دخیل در نتایجی دانست که از تحلیلِ گفتمان برمی‌آید؟ نوشتار حاضر در پی آن است تا، با کاربست نتایج مطالعات زبانشناسی، نشان دهد که چگونه تفاوت نگاه‌ها در مبانی نظری می‌تواند به نتایجِ قابلِ ملاحظه‌ء متفاوتی بیانجامد.

تحليل های سياسی در ديد و بازديدهای نوروزی!

حشمت اله طبرزدی

گرایشی وجود داشت مبنی بر اينکه، اگر «همبستگی» امکان معرفی کاندیدا داشت، بسیار خوب بود تا مثل انتصخابات مجلس، ثبت نام می کرد و انتصخابات را به چالش می کشید. اما تاکید شد که سخنگوی همبستگی (طبرزدی) فعلاً در سکوت تحمیلی است و امکان فعالیت ندارد. دبیر سیاسی (زعیم) زندانی است و دبیر اجرایی (حاتمی) نیز زیر فشار است تا کاندیدا نشود... رژیم هم از کاندیدا شدن کسی از سوی همبستگی نگرانی دارد و طی یک سال گذشته تلاش های امنیتی زیادی انجام داده که تجربهء مجلس و کاندیدا شدن 5 تن از رهبران همبستگی تکرار نشود.

تست جغرافی، و بقيهء قضايا!

حمیدرضا رحیمی

خوانندگان محترم ضدانقلاب بعنوان تکلیف ش بفرمایند که: «جزیرهء "مانوس" کجاست؟» بله؟ از عهدهء پاسخ بر نیامدید؟ جداً که شما خوانندگان محترم ضدانقلاب هم دیگر شورش را در آورده اید!.. پس کجاست آن مغزهائی که می گویند فرار فرموده اند؟! آخر اینکه کاری نداشت! حتا فدوی با آنکه مشمول فرار مغزها هم نیست، نمی داند! یعنی راست اش، تا پیش از ملاحظهء خبری که در پی می آید، نمی دانست: « بی.بی.سی: به گفتهء پناهجویان ساکن در جزیرهء مانوس، واقع در "پاپوآ"ی گینهء ‌نو، دو پناهجوی ایرانی که پیشتر گزارش شده بود مورد ضرب و جرح پلیس و مأموران اداره مهاجرت قرار گرفته بودند، تحت مداوا قرار گرفته‌اند»... که اینک دیگر می داند و این دانش را، نخست ممنون برادران، و سپس مدیون دو هموطنی می داند که از دست حضرات آیات به آن گوشهء گمنام از کرهء زمین گریخته، پناهنده شده و توسط مأموران مهاجرت و پلیس، به این روز افتاده اند.

بد و بد تر ِ جمهوری اسلامی

شکوه میرزادگی

همیشه این سخن از سوی موافق و مخالف هست که: «پس مردم چه؟ آن ها چه کاره اند و چه باید بکنند؟ یا چرا در صدی از مردم، با این که این همه بدبختی و فساد و تباهی را می بینند، باز می روند و در انتخابات شرکت می کنند؟» جواب این پرسش را از قول یک جوان «شهروند - خبرنگار»ی می دهم که در دوره ی قبل بيست و يک سال داشت. او می گفت: «سه هفته نخوابیدیم. شب و روز دویدیم». از او پرسیدم: «برای کدام کاندیدا؟ بد یا بدتر؟» خندید و گفت: «در جمهوری اسلامی همه بدترند».

آقای سروش کدام اصلح، کدام صالح؟!

آرش صبحی

آقای عبدالکریم سروش - که در آستانهء انتخابات نمایشی و فرمایشی خطاب بمردم فرموده اند که  آنها بايد بين صالح و اصلح يکی را انتخاب کنند - بعد از این همه بند بازی و دوگانه زیستی بین اسلام و دمکراسی دینی و... باید یک تعریف درست و حسابی از صالح و اصلح ارائه نمایند و پس از آنکه مفاهیم صالح و اصلح را با روشنی و نه بند بازانه ارائه فرمودند، بگویند در کدام مقطع از عمر نکبت بار نظام اسلامی اصولا" صالح و مصلح و اصلحی وجود داشته؟

حمله به سوريه و نقش آلترناتيو در تحولات سياسی

اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، آنجلو طالبی

در برنامهء ياران، بمديريت علیرضا میبدی

کشتار «شيخون» و واکنش كمونيست های امروز

علی رضا اردبيلی

وقتي پروسهء شش سالهء كشتار بدون مجازات مردم سوريه توسط رژيم هاي سوريه، روسيه، ايران و حزب الله لبنان با هجوم موشكي ارتش ايالات متحده آمريكا، براي يكبار هم كه شده، مورد اخلال واقع شد، سكوت هاي ننگ آور اين جماعت شكسته شد و همان هايي كه به هيچيك از قطعنامه ها و گزارشات امنستي اينترناشنال، ديدبان حقوق بشر، و سازمان ملل، در محكوم كردن جنايات ضد امپرياليستي و "ظفرمندانه"ی رژيم اسد و حاميان اش، آن هم در حد انعكاس سطري از آنها در مدياي خود، وقعي ننهاده اند، ياد سازمان ملل افتادند! موضوع اين نوشتهء كوتاه، ديدن خطوط اصلي تصوير جهان در نگاه كمونيست هاي ايراني امروزي است.

کدام یک بیشتر کشته‌اند و می‌کشند:

مارکسیست‌ها یا اسلام‌ گرایان؟

مجید محمدی

جنبش‌ها و دولت‌های اسلامگرا در نیمه‌ی دوم قرن بیستم و دو دهه‌ی اول قرن بیست و یکم در دوره‌ای بسیار کوتاه‌تر از دوره‌ی قدرت‌گیری مارکسیست‌ها و در قلمروهایی محدودتر، صدها هزار انسان را قربانی کرده‌اند. مجموعه‌های ترورها و اعدامی‌های جمهوری اسلامی (در دامنه‌ی چند ده هزار نفر)، طالبان، بوکوحرام، القاعده، اخوان‌ المسلمین، لشکر طیبه، داعش، جندالله، حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های اسلامگرا را در کنار هم بگذارید، رقم کشته‌های آنها به صدها هزار می‌رسد.

رسانه‌های فارسی ‌زبان خارج و انتظارات از آن‌ها

پاسخی به نقد مجید محمدی

حسن زرتشت

انتقاد مجید محمدی از رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور که چند هفته پیش منتشر شد، واکنش‌های زیادی، به ویژه در درون رسانه‌ های نام برده شده و مورد انتقاد آقای محمدی، به دنبال داشته است. به ویژه، گویا در رادیو فردا این واکنش‌ها شدیدتر بوده است، چون گفته می‌شود آقای محمدی هم یک برنامهء رادیویی برای رادیو فردا دارد و هم در سایت این رادیو مطلب می‌نویسد و برای همکاری ‌اش با رادیو فردا پول می‌گیرد. بنابراین کارمندان رادیو فردا از این نظر برآشفته‌اند و از مدیریت این رادیو خواسته‌اند به جای پرداخت پول به آقای محمدی، به نوشته او، که کارمندان رادیو فردا را به «لابی‌گری» برای حکومت اسلامی متهم می‌کند، واکنش نشان دهد. اما از واکنش‌ها و اعتراض‌ها که بگذریم ببینیم آقای محمدی دقیقاً چه می‌گوید.

کن فیکون مارکسیستیِ ایران
سام قندچی

بقدرت رسیدن بنیادگرایان اسلامی در ایران رویدادی است که با اصطلاحاتی نظیر انقلاب 57، قیام، بلوا، شورش و امثالهم خوانده شده اما به جرئت می توان با عبارت "کن فیکون مارکسیستی"، بیان اش کرد. چرا «مارکسیستی؟» ريزا تصور مارکس از انقلاب، آنگونه که در "نقد فلسفهء حقوق هگل" مطرح کرده، بسیار از دیدگاه کانت، متفاوت است و همانند اصطلاح "کن فیکون" در قران است، که طی آن گویی همه چیز، زیر و زبر می شود، آن هم برحسب آنچه خدای قران می گوید.

تجددخواهی فريدون آدمیت

دکتر جمشید بهنام

در سال‌هایی که آدمیت تحقیق می‌کرد و کتاب می‌نوشت. گروه کوچکی از حوزهء روشنفکری آن دوران ایران به غرب ‌گرایان می‌تاختند و از «بازگشت» و «بوم‌ گرایی» و… سخن می‌گفتند. آدمیت که عمری را به تفکر در این زمینه گذرانده بود و در وطن ‌پرستی او نیز تردیدی جایز نبود این گفته‌ها را تحمل نکرد، سخت برآشفت و در رسالهء «آشفتگی فکر تاریخی»، با سبک نگارشی که در آثار او بی‌سابقه بود، به کسانی که بدون منطق دیگران را محکوم می‌کردند (جلال آل‌احمد، احمد فردید، مهندس بازرگان و…) به درشتی پاسخ داد.

نقش خامنه ای و سپاه پاسداران در نابودی تولید و اشتغال

ناصراعتمادی

علی خامنه ای در پیام نوروزی اش سال جديد را مجدداً سال “اقتصاد مقاومتی” با تمرکز بر “تولید و اشتغال” تعریف کرد. او با این شعار اعتراف کرد که مشکلات اساسی اقتصاد ایران همچنان به قوت خود باقی است و بیلان نظام اسلامی دست کم در دو حیطۀ کار و اشتغال رضایت بخش نیست. او با این شعار برای چهارمین سال متوالی اقتصاد – و نه مثلاً “تهاجم فرهنگی” – را در صدر اولویت ها و مسائل کلیدی قدرت سیاسی ایران قرار داد و همزمان حسن روحانی را مسئول از میان برداشتن موانع تولید و اشتغال دانست.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000