وقتي
پروسهء
شش
سالهء
كشتار بدون مجازات مردم سوريه توسط رژيم
هاي سوريه، روسيه، ايران و حزب الله لبنان با هجوم موشكي ارتش
ايالات متحده آمريكا، براي يكبار هم كه شده، مورد اخلال واقع شد، سكوت
هاي ننگ آور اين جماعت شكسته شد و همان
هايي كه به هيچيك از قطعنامه ها و گزارشات
امنستي اينترناشنال، ديدبان حقوق بشر، و سازمان ملل،
در محكوم كردن جنايات ضد
امپرياليستي و "ظفرمندانه"ی رژيم اسد و حاميان
اش،
آن هم در حد انعكاس سطري از آنها در مدياي خود، وقعي ننهاده اند، ياد
سازمان ملل افتادند!
موضوع اين نوشتهء
كوتاه، ديدن خطوط اصلي تصوير جهان در نگاه كمونيست
هاي ايراني امروزي است.
کدام یک بیشتر کشتهاند و میکشند:
مارکسیستها یا اسلام
گرایان؟
مجید محمدی
جنبشها
و دولتهای اسلامگرا در نیمهی دوم قرن بیستم و دو دههی اول قرن
بیست و یکم در دورهای بسیار کوتاهتر از دورهی قدرتگیری
مارکسیستها و در قلمروهایی محدودتر، صدها هزار انسان را قربانی
کردهاند. مجموعههای ترورها و اعدامیهای جمهوری اسلامی (در
دامنهی چند ده هزار نفر)، طالبان، بوکوحرام، القاعده، اخوان
المسلمین، لشکر طیبه، داعش، جندالله، حزبالله لبنان، حماس، جهاد
اسلامی و دیگر گروههای اسلامگرا را در کنار هم بگذارید، رقم
کشتههای آنها به صدها هزار میرسد.
رسانههای فارسی
زبان خارج و انتظارات از آنها
پاسخی به نقد مجید محمدی
حسن زرتشت
انتقاد مجید محمدی از رسانههای فارسیزبان در خارج از کشور که چند
هفته پیش منتشر شد، واکنشهای زیادی،
به ویژه در درون رسانه
های نام برده شده و مورد انتقاد آقای محمدی، به دنبال داشته است.
به ویژه، گویا در رادیو
فردا این واکنشها شدیدتر بوده است، چون گفته میشود آقای محمدی هم یک برنامهء
رادیویی برای رادیو فردا دارد و هم در سایت این رادیو مطلب
مینویسد و برای همکاری
اش با رادیو فردا پول میگیرد. بنابراین کارمندان رادیو فردا از
این نظر برآشفتهاند و از مدیریت این رادیو خواستهاند به جای
پرداخت پول به آقای محمدی، به نوشته او، که کارمندان رادیو فردا را
به «لابیگری» برای حکومت اسلامی متهم میکند، واکنش نشان دهد.
اما از واکنشها و اعتراضها که بگذریم ببینیم آقای محمدی دقیقاً
چه میگوید.
کن فیکون مارکسیستیِ
ایران
سام قندچی
بقدرت
رسیدن بنیادگرایان اسلامی در ایران رویدادی است که با اصطلاحاتی
نظیر انقلاب 57، قیام، بلوا، شورش و امثالهم خوانده شده اما به
جرئت می توان با عبارت "کن فیکون مارکسیستی"، بیان
اش
کرد. چرا
«مارکسیستی؟»
ريزا
تصور مارکس از انقلاب، آنگونه که در "نقد فلسفهء
حقوق هگل" مطرح کرده، بسیار از دیدگاه کانت، متفاوت است و همانند
اصطلاح
"کن فیکون" در قران
است،
که طی آن
گویی همه چیز، زیر و زبر می شود،
آن هم
برحسب آنچه خدای
قران
می گوید.
تجددخواهی
فريدون
آدمیت