دوشنبه 11 و سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 ـ  1 و 2 مه 2017

روزجهانی کارگر  را خجسته می داريم

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

انتخابات ملکهء زیبائیِ نَر!

حمیدرضا رحیمی

فدوی اصلاً با ماجرا و معرکه گیری انتصابات دولتی امسال کار ندارد و برایش نیز مهم نیست که کدامیک از گزینه های مقام معظم رهبری (ضپ )، که جز مار چیزی نیست، از جعبهء مارگیری بیرون می آید. مشکل فدوی در حال حاضر، قیافه های به اصطلاح داوطلبان است که فدوی را زهره ترک کرده است! شما را بخدا کمی به عکس های رد شدگان از فيلتر شورای نگهبان که در پی می آيد دقت کنيد، آيا یک قیافهء نرمال در بین آنها می بینید؟!.. گويا شورای مزبور بساط انتخاب ملکهء زيبائی نر براه انداخته است!>>>

جملهء قصاص:

اسلاميست ها گفتند انقلاب می کنيم چون سوئیس از ايران آزادتر است، الان اما خواهان حفظ نظامند چون بنگلادش مقداری از ما بدبخت تر است!

زنی که من دوست دارم

شعری از ابراهيم عالی پور که سال پيش خودکشی کرد

ابراهیم عالی پور، شاعر و پژوهشگر، در روز پنجم مرداد سال پيش در ایذه با شلیک گلوله ای به مغز خود جان سپرد. او تنها بيست و هفت سال داشت. شعر «زنی که من دوست دارم»  از اوست: « زنی که من دوست دارم / شبانه از ترانه و اغتشاش پر است / در اضطراب و فرار / تلو تلو، می خرامد تنم را / کسی که در دامن کوتاه اش / انفرادی و شکنجه گاهم را به گردن می گیرد / در تسلیم هم تیرباران شده ست / در تسلیم هم شلاق خورده ست / روسری اش را در بازداشتگاه بخاطر نمی آورد / و در نفی اعتراف مداوم است».>>>

آیا مردم ایران برای دموکراسی آمادگی دارند؟

سام قندچی

ادعای "مردم آماده نیستند" را مرتب از سیاستمداران ایران شنیده و می شنویم. آیا این حرف درست است؟ واقعیت این است که دموکراسی «حکومت مردم» نیست بلکه «قضاوت مردم» است. با این حال چگونه می شود حق مساوی برای قضاوت یک دانشمند و یک نادان قائل شد؟ اتفاقاً دلیل پیشرفت جوامع دموکراتیک همین است، چون هر قدر افراد داناتر باشند بیشتر احساس وظیفه می کنند که در مورد تصمیمات اجتماعی با افراد نادان حرف بزنند درست به اين دليل که سرنوشت خود را در گرو قضاوت آنها می بینند و نه آنکه احساس کنند لطفی در حق عوام کرده اند.

تفاوت يک حزب در حال تأسيس با احزاب دیگر

گفتگو با رحمت فاتحی

گفتگوگر: نشريهء سوسیالیسم امروز

همهء این احزاب تقریباً از برنامه و اساسنامه ای که به وسیله منصور حکمت نوشته شده است پیروی می کنند. در نتیجه فکر نمی کنم که به لحاظ شعارها و تئوری های پایه ای، تفاوت زیادی مابین حزبی که قرار است تشکیل شود با این احزاب موجود باشد، بلکه آنچه این حزب را از بقیه احزاب جدا می کند، اساساً جسارت سیاسی، پراتیک و عمل انقلابی و متکی بودن به خود، مماشات نکردن در عرصهء سیاسی و تشکیلاتی است.

«راندِوو در تیرانا

دربارهء دیدار مریم رجوی با سناتور آمریکایی «جان مک‌کین»

رضا تقی‌زاده

ترس واقعی حکومت اسلامی از این است که روزی مجاهدین خلق پوست انداخته، از قالب بازاریاب تجاری درآمده و به جای برگزاری ملاقات‌های نمایشی بی حاصل با چهره‌های شاخدار یا شاخ شکسته‌ی خارجی که پرداخت کارمزد آنها را اعضای سازمان از راه شکستن شخصیت و نزول منزلت انسانی خود و تکدی در خیابان ‌های اروپا تآمین می‌کنند، با مخالفین سیاسی در درون و بیرون ایران هم‌سو شده و نمایشی از اتحاد ملی برای رسیدن به آزادی واقعی برپا کنند.

گربه شد عابد و مسلمانا!

معاون نخست وزیر مجارستان، که در رأس یک هیئت دولتی و پارلمانی و اقتصادی پرشمار به ایران رفته بود، ضمن ملاقات و مذاکره با مقامات، از روحانی گرفته تا لاریجانی و ظریف و نحیف، و خوردن چلوکباب برگ با کوبیده اضافه، جهت تحبیب قلوب، خود را به شهر مقدس قم رسانده و به آستانهء مقدسهء حضرت معصومه مشرف گردید! در عين حال، انتشار عکس مقام مجارستانی نامسلمان در یک مکان مقدس شیعیان و موفقیت بعدی وی در عقد قراردادهای چاق و چله سبب گرایش بیشتر سایر مقامات اروپایی به تشیع و اماکن مقدس اسلامی و سنن اسلام گردیده و بعضی مقامات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی اروپایی اعلام کرده اند در صورت نیاز مقامات حکومت اسلامی حاضر به سفر به ایران و انجام اصلاحات اسلامی (ختنه) هستند! چند مقام فرانسوی و انگلیسی و آلمانی هم گفته اند سال آینده همراه با عزاداران ایرانی به زنجیر زنی و قمه زنی خواهند پرداخت!>>>

افسانهء انتخاب میان «بد» و «بدتر»

مجید محمدی

محمد شریعتمداری، رییس ستاد انتخابات حسن روحانی، در واکنش به اعتراض یکی از معلمان دربارهء زندانی کردن فعالان صنفی، در همایش کشوری مسئولان ستادهای فرهنگیان روحانی می گوید: «شما فکر می‌کنید اگر قالیباف، که رئیس پلیس، و رئیسی که رئیس دادگستری بودند، رییس جمهور شوند تعداد معلمان زندانی کمتر می‌شود؟» این پرسش از جنس استفهام انکاری است، به این معنا که نفی در خود سؤال است. گوینده زندانی شدن معلمان را فرض می گیرد و مخاطب را از بیشتر شدن زندانیان معلم می هراساند تا معلمان ناراضی به روحانی رای دهند.

دو مطلب ديگر از همين نويسنده:

« آیا زمان کناره گیری روحانی به نفع جهانگیری فرا نرسیده است؟»

وعده‌های «توخالی» در بسته بندی‌های «تازه»

با اُمید و اعتماد به روحانی رأی می‌دهم

محمد ارسی

اینجانب با اعتماد تمام به حسن روحانی رأی می‌دهم؛ به روحانی و به تیم معتدل و مدیر و مدبّر او رأی می‌دهم تا مانده‌ء برنامه‌های نیک و عالی خود را به عمل آورند و ایران را از این وضع بد و بغرنج و پررنجی که گرفتار آمده بیرون آورند. من به روحانی رأی می‌دهم، نه برای اینکه از میانِ «بد و بدتر»، بد را انتخاب کرده باشم، بل به این سببِ ساده که در اوضاع و احوالِ داخلی و بین‌المللیِ کنونی، فردی شایسته‌تر از او را برای مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران نمی‌شناسم. یعنی صمیمانه معتقدم که در درونِ نظام فقاهتی که هیچ، در میان اعضاء اپوزیسیونِ «نظام» هم، محال اگر نباشد مشکل بتوان کسی را هم‌سنگ و هم‌وزن او پیدا کرد!

رئیس جمهور چه کاره است؟

فیروز نجومی

پس از چهل سال تحمل فریبکاری و خشونت و خاموشی، آیا زمان آن فرا نرسیده که از خود بپرسیم به راستی با وجود ولایت فقیه چه نیازی ست به گزینش ریاست جمهوری؟ آیا زمان پاسخگویی به این سوال فرا نرسیده است؟ مگر نه اینکه ولی فقیه از تبار "رسالت" است و "امامت" که بنا بر تعبیر پیروان امامت، در غیبت امام دوازدهم، حکومت ولی فقیه باید ادامه یابد تا "قیامت،" تا روز تسویه حساب ها و جدا ساختن بهشتیان از دوزخیان؟ در چنین شرایطی چه نیازی ست به اجرای یک برنامهء پرهزینه ای برای انتخاب رئیس جمهور، آن هم در زمانی که فقیه اعظم، خود بیتی دارد گسترده و مخوف تر از دولت.

واژه خانه: نتايج سياسی تحول در جهان بينی

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری        فايل صوتی         دانلود

چرا تشکیل نیروی آلتر ناتیو ضرورت دارد؟

اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، آنجلو طالبی

در برنامهء «ياران» به مدیریت علیرضا میبدی

افزایش فقر و دو برابر شدن کودکان خیابانی در ایران

حسن اعتمادی و جمشید اسدی

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشید چالنگی

قدرت سیاسی و سوپرمارکت انواع رئیس جمهور

ثریا شهابی

کساني که از موضع روشنفکر ”ازخودراضي“ مردم را به سخره مي گيرند که گويا از فرط بيکاري و براي فعاليت اجتماعي کانديد شده و در اين روز خود نمايي کرده اند، اين حقيقت را مي پوشانند که شرکت وسيع کانديداها، بيش از هرچيز به حراج گذاشته شدن بالا ترين مقام هاي اجرايي جامعه، توسط محرومين است. قدرت سياسي، استحکام و اعتبار و مشروعيت اش در ايران، نزد محکومين، همين اندازه است. اين ها شغل و مشاغلي است که هر کس براي رفع بيکاري، براي ”عاقبت به خير“ کردن عروس يا داماد، يا براي کاهش فشار معيشت، و در واقع براي پاسخ به نياز واقعي، مادي و معيشتي خود، آن را در دسترس همگان مي داند!

همبستگی! درسی از رفراندوم ترکیه

ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا

خطاب ما به همهء آنهایی است که خواهان حکومتی سکولار مبتنی بر آزادی، دموکراسی و عدالت هستند. ما عمیقاً باور داریم که در شرایط بحرانی کنونی کشور و منطقه اگر نیروهای آزادیخواه با اعتقادات گوناگون بر اساس اشتراکات شان متحد نشوند، و آلترناتیوی دموکرات و مستقل ایجاد نکنند، ممکن است فردا دیگر دیر باشد، و میهن ما به سوی فاجعه ای باز هم عظیم تر سوق داده شود... آیا وقت آن نرسیده که اختلافات را به مرکز دعوا تبدیل نکرده و برای نجات کشور و استقرار دموکراسی و عدالت متحد شویم؟ بیایید قبول کنیم که مکث بیش از حد ما بر اختلافات و ندیدن اشتراکات مان عمر حکومت را باز هم طولانی تر خواهد کرد.

«مهندسیِ»ی انتخابات

پرویز دستمالچی

"مهندسی" انتخابات معنایی به مراتب فراتر از تقلب در انتخابات دارد. اینکه نظم ولایت فقیهی "جناح" های متفاوت و رقیب وجود دارد یک واقعیت است. اما همگی با هم نه در اساس نظام که در شیوه های ادارهء جامعه و سیاست ها اختلاف دارند. مهندسی انتخابات یعنی اینکه مراکز قدرت در ولایت فقیه پس از توافق در بارهء اینکه کدام سیاست را می خواهند دنبال کنند، چنان صحنه آرایی و مهره چینی می کنند و با ابزار نظارت استصوابی مهره ها را چنان دست چین می کنند تا آن کسی (جناحی) "پیروز" انتخابات شود که مناسب ترین فرد (یا تیم) برای اجرای سیاست ها باشد.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000