جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در بالا آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

شرح مقدمات تشکيل جنبش

12 فروردين 1392 ـ

1 آوريل 2013

در اين روز جلسه ای اينترنتی با شرکت چند تن فعال سياسی شکيل شد. قصد اين عده تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری در ايران بود. قرار شد دربارهء  برگزاری کنگره ای با دعوت از هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند، در راستای تبديل فکر و ايدهء «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال طلب فکر و تصميم گيری شود.

 

20 فروردين 1392 ـ 9 آوريل

در اين روز  قرار شد که، پيش از برگزاری چنان کنگره ای، متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف گردد.

 

1 ارديبهشت 1392 ـ 21 آوريل

در اين روز  تصميم گرفته شد که، با تأکيد بر ريشه های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی 14 مرداد 1392 که با 107مين سالگرد انقلاب مشروطه مصادف بود برگزار شود.

 

5 ارديبهشت 1392 ـ 25 آوريل

در اين روز  متن تهيه شده در جلسهء هشت نفره مورد بحث قرار گرفت و قرار شد متن «پيمان نامهء عصر نو» خوانده شود.

 

29 ارديبهشت 1392 ـ 19 مه

در اين روز  قرار شد سايت کنگره و صفحهء فيس بووک آن در اول تيرماه آغاز بکار کند.

 

23 خرداد 1392 ـ 13 ژوئن

در اين روز  تصويب شد که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود

 

1 تيرماه 1392 ـ 22 ژوئن

در اين روز  با تخمين هزينه های برگزاری کنگره، کار گردآوری منابع مالی آغاز شد.

  

12 امرداد 1392 ـ 3 اگوست

در اين روز  در حالی که تعداد امضاء کنندگان پيمان نامه به 220 نفر رسيده بود، نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز به کار کرد.

 

14 امرداد 1392 ـ 5 اگوست

حاضران در کنگره تصميم گرفتند نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» بوجود آيد و کار برگزاری کنگره های سالانه و انتشار سايت جنبش را دنبال کند.

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

فصل نامه

شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 11  و پنج شنبه 12 امرداد 1396 - 2  و 3 اگوست 2017

«سر به سر روسری و شلوارک و پوشش من نگذاريد!»

گزارش تظاهرات اعترضی زنان ترکيه

مراد سزر -خبرگزاری رويترز

صدها تن از زنان ترکيه روز شنبه گذشته در استانبول، بزرگ ترين شهر اين کشور، دست به تظاهرات زدند. هدف شان اعتراض نسبت به خشونت و دشمنی مردانی بود که از زنان می خواستند تا در نحوهء پوشيدن لباس شان محافظه کارانه عمل کنند. شعار اصلی اين تظاهرات چنين بود: «سر به سر لباس من نگذاريد!». تظاهرات از محلهء «کدی کوی» در بخش آسيائی استانبول آغاز شد. زنان، همراه با شعارهاشان، تعداد شلوارک حين «دنيم» را که از جا لباسی آويزان بودند، بعنوان نوع لباسی که از جانب برخی مردان نامناسب تشخيص داده می شود، حمل می کردند. آنها فرياد می زدند: «مانه می ترسيم و نه اطاعت می کنيم و با مقاومت پيروز می شويم». در بين جمعيت پرچم های رنگين کمانیِ همجنس گرايان نير ديده می شد. استانبول مدت ها است که شهری مداراگرتر از ديگر نقاط ترکيه برای زنان و همجنس گرايان محسوب می شده اما مخالفين دولت اعتقاد دارند که پرزيدنت طيب اروعان و حزب اسلامی اش علاقه ای به گسترش حقوق اقليت ها، همجنس گرايان و زنان نداشته و مخالفت نسبت بخود را تحمل نمی کنند.>>>

طبقه بندی اجتماعی ژن خوب و ژن بد!

یکی از گدا زاده های سابق (آقازادهء کنونی!) در مصاحبه ای تلویزیونی هرگونه سوء استفاده از رانت پدرش را، که در آن موقع معاون اول رئیس جمهور بوده، در عقد قرارداد با شرکت های آفریقای جنوبی و گرفتن حق دلالی و یک شبه به ثروت نجومی رسیدن در نوجوانی را تکذیب کرده و گفته است که موفقیت خودش را مدیون هوش و ذکاوت ناشی از جفتگیری مناسب والدین خود و داشتن "ژن برتر" می داند! بر اين اساس، و با توجه به احوال کودکان معصوم کار، لابد همين آقازاده اعتقاد دارد که اين بچه ها که در خردسالی مجبور به کار سخت بوده و بجای تحصیل و بازی و شیطنت کودکانه باید روزی هشت هزار خشت در کوره پزخانه ها بزنند "ژن" خوبی ندارند و والدین شان خوب توليد مثل نکرده اند!

انحطاط نسلی که آبستنِ تناقص ها شد!

وحید فرخنده خوی فرد

از «مرگ بر آمریکا» هایی که به اندازه موهای سرمان در مراسم صبح گاهی مدرسه فریاد زدیم هیچ چیز دستگیرمان نشد. تنها گفتند مانند طوطی تکرار کن مرگ بر آمریکا، فریاد بزن مرگ بر آمریکا و هیچ کسی نپرسید که این مرگ ها به چه دلیل است!؟ اگر آمریکا بد است، ما چه اصول و ایدهء بهتری را ارائه داده ایم؟ به ما یاد ندادند که فریاد بزنیم مرگ بر فقر و اعتیاد، مرگ بر دزدی و اختلاس، درود بر ایستادگی در برابر ظلم و... هیچکس به ما فرهنگ اصولی را آموزش نداد، هیچ نهادی برای یادگیری و آموزش زمینه های جنسی و رابطه های غیراخلاقی آگاهانه وارد عمل نشد. تنها چیزی که وجود داشت آموزه های دینی بود که برای یادگیری اش می بایست از طریق معلم دینی تاوان شکنجه های گوناگون را تحمل می کردیم.

«نشاید که نامت نهند آدمی»!

در حالی که خبرها حاکی از خالی بودن بیشتر مساجد، تکیه ها، و «مصلی» هاست، حجت الاسلام عباسعلی اختری این هفته اعلام کرده که در حال ساختن 228 مصلی  جدید، و طراحی 822 مصلی برای آینده ای نزدیک هستند... این مصلی ها که در بهترین مناطق شهرها و با هزینه های بالایی ساخته می شود بیشتر از آن که برای نماز باشند برای برنامه های سیاسی ـ تبلیغاتی حکومتی ست. در عین حال حکومت وقتی به متقاضیان نمایشگاه ها اجازه رسمی می دهد که دراین مصلی ها برنامه بگذارند. هزینهء اجارهء نمایشگاه های غیرمذهبی در این مصلا ها سرسام آور است؛ فرضاً برای نمایشگاه کتاب در یک مصلی در تهران چیزی بین 4 تا 7 میلیارد تومان باید پرداخته شود. به گفتهء عباسعلی اختری «در 885 شهر ایران هر هفته نماز جمعه برپا می شود، 885 امام جمعه موقت در ایران وجود دارد و 43 هزار تن اعضای ستاد اقامه نماز جمعه در کشور هستند!» سران «حکومت عدل اسلامی»، با وجود هزارها تکیه و مصلی و مسجد و «امامزاده های جدیدالتاسیس»! و هزینه های سرسام آور آن ها که از جیب مردمان پرداخت می شود، باز هم همچنان از این نوع اماکن می سازند و «بی خبر از محنت» میلیون ها تن از مردمانی هستند که زیر خط فقرند و یا در کارتون ها و گورها زندگی می کنند.

چشم‌انداز ترکیه، پس از خیزش توده‌ای مخالفان

امره اونگون

از تلاش نافرجام و شکست اسف‌بار کودتای نظامی هواداران گولن، و اجرای موفقیت‌آمیز کودتای مدنی اردوغان برای تغییر شکل رژیم و هدایت آن به سمت و سویی استبدادی، بیش از یک سال می‌گذرد. صحنه گردانی‌ تماشایی و پرهزینهء رژیم ترکیه در تعطیلات آخر هفته در 15 و 16 ژوئیه، در سالگرد کودتای نافرجام، جامعهء ترکیه و باقی جهان را اما بیشتر به یاد کودتای دوم انداخت. تقریباً همزمان با این مراسم، اعتراضات گسترده، از جمله راهپیمایی عدالت، نشان داد که مردم ترکیه مرعوب این کودتای دولتی نشده‌اند.

اگر سکولار و دمکرات هستید...

نادر هدایتی

با نهایت تاسف و تعجب، گاهی دیده می شود که کسانی، به بهانهء مثلاً ملی گرایی، و به زعم خودشان ایران دوستی، اعمال حکومت اسلامی در منطقه را نشانهء اقتدار ایران می پندارند. به اعتقاد من هر کس و هر حزب و جریانی که حکومت اسلامی را مترادف ایران فرض کند و منافع رژیم آخوندی را با منافع ملی مردم ایران در یک راستا و همسو ببینید، اگر وابسته و مدافع رژیم نباشد، یک کودن سیاسی بیش نیست. دردآور است کسانی که خود را جزء اپوزیسیون می نامند هنوز از این مرحله عبور ننموده و، پس از نزدیک به چهار دهه، قادر به شناخت حکومت اسلامی نيستند. اگر سکولار و دمکرات هستید از استبداد دینی فاصله بگیرید!

کشور دموکراتيزه می شود!

حمیدرضا رحیمی

خبر آمده است که در جريان محاکمهء مجرمی «دادگاه به دلیل یک اتهام جدید مبنی بر توهین به رهبر انقلاب، مبلغ وثیقهء ایشان را صد میلیون ریال افزایش داد!» راستش، گرچه نمی شود به زندان های حکومت اسلامی رفت و به رهبر معظم انقلاب توهین نکرد، ولی حکم صادره این خاصیّت را دارد که از این پس، اهانت به رهبر معظم انقلاب، می کند به عبارت دانه ای صد میلیون ریال!.. یعنی، شما اگر از وضعیت مالی خوبی در ایران اسلامی برخوردار باشید، می توانید از صبح تا شب در خیابان راه بروید و به رهبر معظم انقلاب اهانت بفرمائید. آزادی بیان، برای خودش آداب و مراحلی دارد. یک شبه که نمی شود. پیش از این، اگـر مرتکب چنین خلافی می شدید، خدای نخواسته، به سه شماره، اعدام می شدید لکن اینک در اثر پیشرفت امور، دمکراتیزه شدن جامعهء اسـلامی، و بذل توجّه بیشتر مسؤلین، در اِزاء هر بار اهانت به رهبر معظم انقلاب، فقط صـد میلیون ریال می پردازید و این محدودیتِ مختصر را هم، چند وقت بعد، انشاءالله بر می دارند.

ايران در فقدان آلترناتيوی سکولار دموکرات

اسماعيل نوری علا

در گفتگوی تلويزيونی با کيانوش توکلی

اوضاع سياسی و راهی برای همه پرسی

حسن اعتمادی - رامين پرهام

در برنامه ياران بمديريت عليرضا ميبدی

از سکولاريسم تا دموکراسی

بهيهء جيلانی - محسن ذاکری

در برنامهء تلويزيونی ، بمديريت پريسا ساعد

سامان استبدادی مذهبی از درون می پاشد

هوشنگ کردستانی

چهل سال استقرار نظام خون و جنایت به نام مذهب، جلای وطن کردن میلیون ها هموطن به ویژه نخبگان و تحصیل کرده ها، چپاول و غارت سرمایه های ملی، بی خانمانی وناامیدی جوانان نسبت به آیند، کارتون خوا بی کودکان و نوجوانان - آینده سازان کشور - بیکاری وحشتناک، تورم لجام گسیسته، شریک بودن همه جناح های حاکمیت در جنایت ها و غارتگری ها، فرار سرمایه های ملی غارت شده به بانک های بیگانه، بستن قراردادهای ضد منافع ملی با شرکت های فرا ملیتی به امید حمایت آن ها از نظام دررورارویی با  یک قیام مردمی ... همه  نشان دهندهء آن است که نظام از درون می پاشد و نه با یک حملهء هوایی و یا یورش نظامی. آنچه در این شرایط مهم است آگاهی مردم و جلوگیری از افتادن در دام گیری است که ممکن است برای آینده ایران طرح ریزی شده و به اجرا درآید. این آگاهی دادن وظیفهء ملی همهء آزایخواهان ملی‌گرا و ایران دوست است.

مهمترین مشغلهء رهبری

نگرانی از «براندازی» است!

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری

رادیو فرانسه - احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون های داخلی این مجلس گفت: مجلس خبرگان رهبری بالاترین نهاد در قیاس با مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی، قوۀ قضاییه و حتا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. علت این امر ارتباط مجلس خبرگان با قلب نظام و مسئلۀ ولایت فقیه است؛ اگر این قلب درست کار بکند همه چیز رو به راه می شود و اگر اینجا مشکلی به وجود بیاید همه چیز به هم می خورد. به همین دلیل در مجلس خبرگان باید مراقب اوضاع باشیم و اتفاقاتی را که می افتد ببینیم. مجلس خبرگان باید انقلابی عمل کند و معیار انقلابی عمل کردن، پیروی از حساسیت رهبر جمهوری اسلامی و انتقال آن به جامعه است. مهمترین حساسیت رهبر جمهوری اسلامی هم "فتنه" است و رهبر بیش از صد بار راجع به فتنه سخنرانی کرده است و به همین خاطر وظیفۀ ما است که روی فتنه فکر کنیم، فتنه و فتنه گر را بشناسیم و ببینیم فتنه گران در کدام مقام ها هستند و کجا جذب می شوند و چگونه از وجودشان در پست های مختلف استفاده می شود. مهمترین مسئلۀ فتنه هم براندازی است و براندازی مسئله ای نیست که در برهه ای از زمان مطرح بشود و بعد رهایش بکنیم و سراغ مسائل دیگر برویم. دشمن در فکر براندازی است و می خواهد این براندازی را از داخل شروع کند چرا که از خارج نتوانست به نتیجه برسد.

دو ملاحظه در مورد «آلترناتيوهای واپسگرا»

سام قندچی

دوستی که به صداقت اش شکی ندارم اخيراً، طی مطلبی که منتشر کرده، «مبارزهء درون اپوزیسیون» را تشدید نفرت و مغایر تجربهء ملی قلمداد کرده و فقط «نقد سیاسی و نظری سیاست های حمایتی از جمهوری اسلامی» را برای مبارزه با حاکمان دینی جایز دانسته و، در نتیجه، از جمله نقد سلطنت طلبان، مجاهدین خلق، حزب توده و چپ را «انحراف از مسیر اصلی مبارزه با حاکمان دینی» خوانده است. اما، از دیدگاه من، دقیقاً همین طرز فکر بود که ایران را حدود چهل سال پیش در منجلاب انقلاب ارتجاعی پنجاه و هفت فرو برد، و اکنون هم حدود بيست سال می شود که باعث غلطیدن اپوزيسيون در «منجلاب اصلاح طلبی ارتجاعی» شده است.

آشنائی با پديدهء «آقا زادگی»

احمد علوی

پیامد فرایند مدرنیزاسیون پیدایش سازمان های اقتصادی و اجتماعی در عرصه عمومی و استقلال آن از خانواده و تیره و تبار است. قدرت، منزلت و ثروت عمومی در همین چارچوب فرایند «مدرن شدن» جزء دارایی مشاع عمومی تلقی می‌شود و می‌بایست از تاریکخانهء «بیوت» مقامات مذهبی و سیاسی به عرصهء عمومی آمده و تحت نظارت جامعه قرار گیرد. در ایران اما، با حاکمیت رژیم ولایت فقیه، نوعی بازگشت به گذشته در حال تجربه است که برعکس فرایند «مدرن شدن» که طی آت قدرت و ثروت و منزلت عمومی به تدریج به ملک طلق برخی از خانواده‌های ذی نفوذ حاکمیت در می‌آیند، عمل می کند و الگوی مدیریت و سازمان نیز تابع سنت «آقا‌زادگی» می‌شود.

ژن خوب، نژاد ضعیف!

نیره انصاری

«حمیدرضا عارف»، فرزند «محمدرضا عارف»، در مصاحبه‌ای، دلائل «موفقیتِ» خود را بهره مندی از یک «ژنتیک موروثی» و دریافت «دو خون خوب» از سوی مادر و پدرش معرفی نموده است. در حقیقت حتی بزرگترین نظریه پردازانِ «نازی» هم هیچ‌گاه به مخیله شان خطور نمی کرد که در این خصوص تمام امکانات اجتماعی و رانت های خانوادگی را کنار بگذارند و دریافت رتبهء برتر در کنکورهای فردی را همپیوند با ساختار «ژنتیکِ» پدر و مادر اشخاص قلمداد کنند! طُرفه آنکه کسی اين «پلیدترین نسخهء نژادگرایی» را به صراحت و با فخر مطرح می کند که، در عين حال، پلاکارد و ادعای اصلاح طلبی را نيز حمل می نمايد.

000000000000000000000000