جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

شرح مقدمات تشکيل جنبش

12 فروردين 1392 ـ

1 آوريل 2013

در اين روز جلسه ای اينترنتی با شرکت چند تن فعال سياسی شکيل شد. قصد اين عده تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری در ايران بود. قرار شد دربارهء  برگزاری کنگره ای با دعوت از هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند، در راستای تبديل فکر و ايدهء «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال طلب فکر و تصميم گيری شود.

 

20 فروردين 1392 ـ 9 آوريل

در اين روز  قرار شد که، پيش از برگزاری چنان کنگره ای، متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف گردد.

 

1 ارديبهشت 1392 ـ 21 آوريل

در اين روز  تصميم گرفته شد که، با تأکيد بر ريشه های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی 14 مرداد 1392 که با 107مين سالگرد انقلاب مشروطه مصادف بود برگزار شود.

 

5 ارديبهشت 1392 ـ 25 آوريل

در اين روز  متن تهيه شده در جلسهء هشت نفره مورد بحث قرار گرفت و قرار شد متن «پيمان نامهء عصر نو» خوانده شود.

 

29 ارديبهشت 1392 ـ 19 مه

در اين روز  قرار شد سايت کنگره و صفحهء فيس بووک آن در اول تيرماه آغاز بکار کند.

 

23 خرداد 1392 ـ 13 ژوئن

در اين روز  تصويب شد که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود

 

1 تيرماه 1392 ـ 22 ژوئن

در اين روز  با تخمين هزينه های برگزاری کنگره، کار گردآوری منابع مالی آغاز شد.

  

12 امرداد 1392 ـ 3 اگوست

در اين روز  در حالی که تعداد امضاء کنندگان پيمان نامه به 220 نفر رسيده بود، نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز به کار کرد.

 

14 امرداد 1392 ـ 5 اگوست

حاضران در کنگره تصميم گرفتند نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» بوجود آيد و کار برگزاری کنگره های سالانه و انتشار سايت جنبش را دنبال کند.

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

فصل نامه

شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 1 و پنج شنبه 2 شهريور 1396 - 23  و 24 اگوست 2017

جایزه نوبل به این عکس بِدن کمه!

فريبا داودی مهاجر

یک حس عجیبی تو این عکس هست که شاید باید زن باشی تا عمقش را درک کنی . حتی یک زن سیاسی که چند برابر باید تلاش کنه تا توی جامعه مرد سالار ایران خودش رو اثبات کنه و شاخ ادعای شایستگی بیشتر آقایان را بشکنه... باید زنی باشی که سینه به سینه و صورت به صورتشون بایستی و زیر بار انواع و اقسام روش های حذفی که گاه با خنده ، گاه با تهدید و روش های جوراجور دیگر انجام می شود تاب بیاوری و نشکنی و روز به روز از نظر درونی قدرتت برای ماندن و ادامه دادن بیشتر بشه... باید خیلی قوی باشی تا فرهنگ نوچه پروری را بشکنی و نشون بدی برای هیچ سهمی بله قربان نمی گی و برای گرفتن آنچه حق توست مستقل می ایستی... این عکس خیلی عجیبه. خیلی... تو نگاه این مردان یک حس مشترک است. مردانی که برابری را حتی در شعار قبول ندارند و نمی توانند در مقابل سوال یک خبرنگار به تبعیض قانونی زن و مرد در قانون ایران اعتراف کنند نشسته اند جلوی زنانی که شهادت و ارثشان نصف مرد نیست و باید چانه زنی برابر را بپذیرند. نگاه این مردان را نمی شود نوشت. نوشتنی نیست. نشسته اند مقابل زنانی که سرشان روسری نیست و باید به چشم شان نگاه کنند... سر یک میز نشسته اند ولی مانند سربازانی در جنگ هستند که کیلومترها فرار کرده اند.

(برگرفته از فيس بوک نويسنده)

جمهوری سرخه ای ها!

و چند گزارش ديگر

در زمان تبلیغات دور اول سوار شدن اش بر مردم، حاجی حسن آقای روحانی سرخه ای، مرتباً از فامیل سالاری در دولت احمدی نژاد و دولت های سابق انتقادی می کرد و چند بار قول مردانه(!) داد که در دولت او فامیل بازی و پسرخاله سالاری نخواهد بود! اما صد رحمت حتی به دولت غریق استخر (رفت سنجانی) و دولت اوس محمود! با انتصابات جدید رئیس جمهور معلوم شد در این مملکت هشتاد میلیون نفری چهار تا آدم بدرد بخور که بتوانند مدیریت امور را در دست بگیرند پیدا نمی شود و حاجی حسنِ بندهء خدا، با آنکه بارها قول داده بود در دوران سوارکاری او خاله بازی و پسرخاله بازی کنار گذاشته شود، به اجبار اعضای فامیل و پسر عموها و عمو زاده ها و خارزاده ها و برادر زاده ها و داماد فریدون خان و پدر داماد فریدون خان و سایر اقوام را به تهران آورده و یک گوشه کار را به آنهاسپرده است!

تروریست‌های اسلامی تمدن بشری را هدف قرار داده‌اند

محسن ایراندوست

مبلغین می‌گویند که اسلام تنها دین راستین بشریت است و شامل همهء دستورات و قوانین برای اداره کردن کشورها و تعمیم عدالت در جهان است و والاترین ارزش های اخلاقی در آن گنجانیده شده و باید رهبری دنیا را به دست گیرد – «و بالاخره چنین خواهد شد.» علیه چنین شیوه تفکر نمی‌توان با شکنجه و اعدام و تیرباران مبارزه کرد. یکی از این جوانان لبخندی زده می‌گوید: «به فرض آن که مرا هم اعدام کنید، ولی اندیشه و مرام و باور دینی ما باقی می‌ماند.» اکنون پرسش آن است که چگونه می‌توان با این جنبه منفی که به نام  اسلام عرضه می شود دست و پنجه نرم کرد؟

من اگر جای روحانی بودم...

مهدی جلالی تهرانی

روحانی مرد بی‌انصافی است. اگر جای او بودم بخاطر مردمی که به من رای دادند و گفتند که تا سال 1400 می‌خواهند با من باشند، نصف کابینه را زنانی می‌گذاشتم که در سمت چپ عکس زير می‌بینید، تا هم فمینیست‌های معتدل و عمل‌گرای ما آرامش بگیرند و هم پای چشم آقای زیباکلام بی‌جهت کبود نشود. (منبع: فيس بوک نويسنده)

 

نقطه‌ فروپاشی!

از زبان ابراهیم یزدی

بزرگ‌ترین دولت توتالیتر جهان متعلق به شوروی سابق بود. ارتش آن کشور حتی مجهزتر از ارتش آمریکا بود. یک سازمان امنیتی داشت که پدرجد تمام سازمان‌های امنیتی و در دنیا بی‌سابقه بود. درآمد عظیم نفت و گاز هم داشتند. رسانه‌های خارجی علیه آنها حرف می‌زدند اما هرگز انقلابی در شوروی نشد! پس چگونه فروپاشیدند!؟ گورباچف به کنگره رفت و گفت که دیگر نمی‌توانیم و رسیدند به نقطه‌ای که همه در سر جای خود ایستاده‌اند اما هیچ‌کس نمی‌توانست کاری انجام دهد، همه به این جمع‌بندی رسیدند! دشمنان خارجی و آمریکایی‌ها کاری نکردند! بلکه خود کمونیست‌ها از صدر تا ذیل به این نتیجه رسیدند که ادامه وضع موجود امکان ندارد! و علت آن تنها فراگیر شدن فساد مالی و فساد اخلاقی در میان مسئولان کشور، بی‌کفایتی، بی‌عرضگی و سوءمدیریت بود. به چهل سال پیش برگردید. بالاترین رقم سپرده در بانک‌های سوئیس متعلق به شوروی بود و سران فاسد آن فساد مالی، اخلاقی و فسادهای دیگر شوروی را به نقطه بدون تغییر برد! نقطه فروپاشی!

یزدی؛ سیاستمدار بی‌جانشین

مرتضی کاظمیان

نگارنده در میان بازیگران سیاسی مختلفی که در ربع قرن گذشته و از نزدیک با آنان در تماس بوده، کمتر سیاستمداری را به هوشمندی و دانش و اطلاعات یزدی می‌شناسد؛ آن‌که اطلاعات «به‌روز»ی از مسائل سیاسی ایران و جهان دارد و کوشیده همواره در جریان آخرین رویدادها و نظرات باشد. به‌عنوان یک شاهد، در جریان سفری مشترک با ایشان به افغانستان در سال هشتاد و شش، از زمان سفر در هواپیما برای مطالعه کتابی از هنری کسینجر به زبان انگلیسی سود جست. افزون بر این، وی مبتنی بر تجربه و دانش سیاسی‌اش، در حوزه کار گروهی و عملکرد تشکیلاتی نیز بازیگری فعال و خلاق و با روابط عمومی بسیار خوب نشان داده است. چنان‌که با وجود تمام تنگناها و فشارهای تحمیل‌شده به نهضت آزادی در دوران دبیرکلی یزدی، به‌ویژه در ابتدای دههء هشتاد و نیز پس از کودتای انتخاباتی هشتاد و هشت، این جمعیت به هر تمهید، بقای خود را به‌شکل معناداری تداوم بخشیده است.

صدور انقلاب به داخل!

حمیدرضا رحیمی

فدوی تاکنون در جهل مرکب خود شدیداً دست و پا می زد و می پنداشت که نگاهِ «صدور انقلاب»، که ماترک حضرت امام(ل) است، فقط  رو به خارج است و اهالی شکوهمند داخل در امان اند؛ لکن با مرور خبری که در پی می آید، دریافت که خلف آن حضرت، که همین حضرت آقای خودمان(ضپ) باشد، آن را، بشرحی که گفته می آید، بقول عوام «آپ گريد» فرموده و مقولهء ماکیاولیستی "آتش به اختیار" دیگری صادر هم  شده و اینک ما، تحت توجهات حضرت بقیة الله الاعظم، امام زمان، ارواحنا روحی فداه(عج)، و بحمدالله والمنة، افراد صاحب آتش به اختیار افغان هم داريم. سند منگوله دارش هم ضميمه است.

نقد نظریه‌ء پساسکولار

ناصر کاخساز

حکومت اسلامی بیشتر در تشدید خرافه و تظاهر دینی توفیق داشته است و در برابر آن، نفرت و ضدیت لگام گسیخته با اسلام و خطر تجزیه‌ی کشور و آمادگی خشونت و انفجار را برای آینده‌ی ایران به ارمغان آورده است. اینها نکاتی هستند که مورد توجه هابرماس قرار نگرفته‌اند و به این سبب تئوری «پسا سکولار» او احتیاج به بازبینی دارد. در این میان کافی است به نامه‌ی مهندس بازرگان به آیت‌الله خمینی که در آن از گسترش نفرت نسبت به اسلام در جامعه ابراز نگرانی می‌کند، نیز توجه کرد.

روس ها هم برای گردشگری به ایران نمی روند

شکوه ميرزادگی

پس از دو سال که از قرارداد گردشگری و لغو ویزا بین ایران و روسیه می گذرد، گردشگران روسی هنوز حاضر نشده اند به ایران سفر کنند و برای گردشگری حتی کشورهایی را انتخاب می کنند که یک صدم ایران آثار تاریخی و طبیعی ندارند. «جاگاریان» سفیر روسیه در ایران، می گويد: «ما نمی توانیم گردشگران را به زور به ایران بفرستیم. ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی این جا محدودیت هایی وجود دارد. این محدودیت ها باعث می شود که روس ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را به ایران ترجیح دهند. ما این محدودیت ها را درک می کنیم و آن را رعایت کرده و به آن احترام می گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می دهند به جای دیگری سفر کنند.»

همچنين: خطری بزرگ برای زنان و جوانان ایران

دربارهء سکولار دموکرات ها و دلايل شرکت در کنگره

دکتر مسعود نقره کار

در برنامهء سعيد بهبهانی - تلويزيون ميهن

آقای گنجی عنوانِ علی خامنه‌ای «سلطان» نیست!

رضا علامه‌زاده

واقعا کجای دنیا خراب می‌شود اگر به جای «دیکتاتوری‌های سلطانی» بی‌پرده پوشی بنویسی «دیکتاتوری‌های مذهبی»؟ مگر حکومت‌های قرون وسطای اروپا دیکتاتوری‌های مذهبی نبودند؟ مگر حکومت طالبان در افغانستان دیکتاتوری مذهبی نبود؟ وقتی در ایران ما دیکتاتوری مذهبی از نوع اسلامی شیعه برقرار است چه نیازی موجب می‌شود که عبارت «دیکتاتوری سلطانی» را با تعریفی نامعین به کار بگیری و هم خودت، و هم خواننده‌ات را به بیراهه بکشی؟ تو که از نوشته‌هایت بر می‌آید که حالا نه تنها مخالف رژیم اسلامی حاکم بر ایران، بلکه طرفدار جدائی دین از دولت در هر جامعه‌ای شده‌ای، چرا با لطمه زدن به شفافیت نوشته‌هایت تلاش بیهوده‌ای به خرج می‌دهی تا لغت «مذهب» را از اعتراضِ به حقِ کسانی که از آن صدمه‌ای بدین سنگینی خورده‌اند مصون بداری؟

دموکراسی، رشد و آزادی

جهانشاه رشيديان

دموکراسی تنها برای احترام گذاشتن به آزادی فردی و اجتماعی برقرار نمی شود بلکه، در جوامع پیشرفته، دموکراسی و پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک لازم و ملزوم همدیگرند؛ یعنی هر یک به تنهائی نمی توانند رشد کامل و دائم داشته باشند. برقراری دموکراسی برای آزاد کردن شکوفایی اندیشه و استعداد نیز ضروری است. گسترش دمکراسی انگیزه های اجتماعی لازم برای رشد در حوزهء هنر، فرهنگ، صنعت، اقتصاد ملی و اخلاق جامعه را فراهم می کند. بدون دمکراسی اگر هم رشدی در حوزهء صنعت بوجود آید، معمولاً عمری موقتی دارد و بر اثر عدم احساس تعلق و مسئولیت و مشارکت مردم در دراز مدت کند یا راکد می شود.

در برابر زنجیرهء ایجاد ترس و سرکوب

وحيد آبان

امروزه تنفر از حکومت ملایان و دروغ های شاخدارشان و نظام سرکوبگر اسلامی شان و فقر گسترده و تحریم های کمر شکن که بخاطر سیاست های جنگی و امام زمانی رژیم بر مردم ایران و اقتصاد ایران تحمیل شده است، پر کنندهء فضای عمومی ایران است. این فضا ، فضای پنجاه و هفتِ توهم زده و گول خورده و دروغین نیست. این فضای نود و هشت درصد رأی به جمهوری اسلامی نیست (که البته این رقم می تواند چند ده درصدی دروغ باشد). این فضای «خمینی ای امام» یا «خامنه ای ای امام» نیست. فضا کاملن بطور واقعی بر عکس شده است. و آیا رهبران و فعالان اپوزسیون می توانند فضا را در یابند و خیلی مسئولانه و متمدنانه و رو به آینده وارد گفتگو پیرامون چگونگی ایجاد یک رهبری مشترک ملی و با پلاتفرمی سکولار دمکراتیک برای دوران گذار بشوند و اعتماد سازی کرده و مردم را برای تغییر آماده و به این بساط پایان بدهند؟

از توجیه جنایات صادق خلخالی تعجب نکنید

سام قندچی

برخی ها فکر می کنند که دلیل مواضع توجيه کنندهء خانم فاطمه صادقی در مورد کردار پدرشان، صادق خلخالی، عواطف خانوادگی است. اما واقعیت این است که اين مواضع ادامهء دیدگاه های اصلاح طلبان اسلامی است، که در همهء سال های سرکوب همراهان انقلاب، که از دههء شصت آغاز شد، همکاری خود در سرکوب را توجیه کرده اند. و اگر می شود چنين کرد چرا جنایاتی که پیش از آن، در مورد مسؤلان دوران رژیم شاه، نظیر فرخ رو پارسا، در همان روزهای نخستین انقلاب انجام شد، توجیه نشود؟ چرا جنایات رژیم اسلامی در کردستان که از جمله توسط حکم های اعدام خلخالی به انجام رسید، توجیه نشود؟ مگر همین اصلاح طلبان، به رهبری سید محمدخاتمی، تا به آخر از حجت الاسلام صادق خلخالی بعنوان یکی از شخصیت های اصلاح طلب حمایت نمی کردند؟

000000000000000000000000