جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

شرح مقدمات تشکيل جنبش

12 فروردين 1392 ـ

1 آوريل 2013

در اين روز جلسه ای اينترنتی با شرکت چند تن فعال سياسی شکيل شد. قصد اين عده تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری در ايران بود. قرار شد دربارهء  برگزاری کنگره ای با دعوت از هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند، در راستای تبديل فکر و ايدهء «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال طلب فکر و تصميم گيری شود.

 

20 فروردين 1392 ـ 9 آوريل

در اين روز  قرار شد که، پيش از برگزاری چنان کنگره ای، متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف گردد.

 

1 ارديبهشت 1392 ـ 21 آوريل

در اين روز  تصميم گرفته شد که، با تأکيد بر ريشه های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی 14 مرداد 1392 که با 107مين سالگرد انقلاب مشروطه مصادف بود برگزار شود.

 

5 ارديبهشت 1392 ـ 25 آوريل

در اين روز  متن تهيه شده در جلسهء هشت نفره مورد بحث قرار گرفت و قرار شد متن «پيمان نامهء عصر نو» خوانده شود.

 

29 ارديبهشت 1392 ـ 19 مه

در اين روز  قرار شد سايت کنگره و صفحهء فيس بووک آن در اول تيرماه آغاز بکار کند.

 

23 خرداد 1392 ـ 13 ژوئن

در اين روز  تصويب شد که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود

 

1 تيرماه 1392 ـ 22 ژوئن

در اين روز  با تخمين هزينه های برگزاری کنگره، کار گردآوری منابع مالی آغاز شد.

  

12 امرداد 1392 ـ 3 اگوست

در اين روز  در حالی که تعداد امضاء کنندگان پيمان نامه به 220 نفر رسيده بود، نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز به کار کرد.

 

14 امرداد 1392 ـ 5 اگوست

حاضران در کنگره تصميم گرفتند نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» بوجود آيد و کار برگزاری کنگره های سالانه و انتشار سايت جنبش را دنبال کند.

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

فصل نامه

شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 27 تا يک شنبه 29 امرداد 1396 - 18  تا 20 اگوست 2017

جبرِ حجاب

امیرعلی متولی

شاید بدبینی بنظر آید اما گاهی فکر می کنم که هدف حکومت، گسترش و دامن زدن به شکاف ِ بیشتر تضادها بوده و علی الظاهر سیستم ِ پارادوکسی خوب جواب داده است. یعنی وابستگان نظام - از یکسو مثلاً - لوازم آرایشی و انواع لباس ِ مدل ِ فشن شوهای غربی را وارد کرده و یا مد ِ غربی- اسلامی تولید می نمايند و، از سوی ِ دیگر، خریدارانِ آنها را، به اسم امر به معروف و نهی از منکر یا ارشاد، تنبیه می کنند که هم درآمد فروش محصول را داشته باشند و هم درآمد جریمه کردن ِ «امت ِ آپدیت» را! مهمتر اینکه مردم را در  محدودیت نگاه می دارند تا خواسته هایشان همیشه برای رهایی از این گونه محدودیت ها خلاصه شده و از شطح نیازهای جنسی و ظاهریشان بالاتر نرود. برخی شاید گمان می برند که زنان ِ کنونی، خودشان به تنهایی توانسته اند به این مرحله از بدحجابی و ساختارشکنی برسند! برخی شاید فکر کنند که زنان با انتخاب بدحجابی در حال مبارزه با رژیم هستند! یا مثلا کمپین ِ "لچک بنداز بالای ِ یواشکی" سهم ِ بسزایی را در این مهم بدوش کشیده است. البته باید اذعان نمود که اینگونه حرکات گاهاً مثمرالثمر واقع شده اند، و آن زمانی بوده که بدعت هایی در عمل بصورت ِ مردم نهاد شکل گرفته است وگرنه، بنظر من، کٌنه عمل، فقط جهت و سمت ِ رو به جلو داشته و نه حرکت به جلو.

نقطه‌ فروپاشی!

از زبان ابراهیم یزدی

بزرگ‌ترین دولت توتالیتر جهان متعلق به شوروی سابق بود. ارتش آن کشور حتی مجهزتر از ارتش آمریکا بود. یک سازمان امنیتی داشت که پدرجد تمام سازمان‌های امنیتی و در دنیا بی‌سابقه بود. درآمد عظیم نفت و گاز هم داشتند. رسانه‌های خارجی علیه آنها حرف می‌زدند اما هرگز انقلابی در شوروی نشد! پس چگونه فروپاشیدند!؟ گورباچف به کنگره رفت و گفت که دیگر نمی‌توانیم و رسیدند به نقطه‌ای که همه در سر جای خود ایستاده‌اند اما هیچ‌کس نمی‌توانست کاری انجام دهد، همه به این جمع‌بندی رسیدند! دشمنان خارجی و آمریکایی‌ها کاری نکردند! بلکه خود کمونیست‌ها از صدر تا ذیل به این نتیجه رسیدند که ادامه وضع موجود امکان ندارد! و علت آن تنها فراگیر شدن فساد مالی و فساد اخلاقی در میان مسئولان کشور، بی‌کفایتی، بی‌عرضگی و سوءمدیریت بود. به چهل سال پیش برگردید. بالاترین رقم سپرده در بانک‌های سوئیس متعلق به شوروی بود و سران فاسد آن فساد مالی، اخلاقی و فسادهای دیگر شوروی را به نقطه بدون تغییر برد! نقطه فروپاشی!

یزدی؛ سیاستمدار بی‌جانشین

مرتضی کاظمیان

نگارنده در میان بازیگران سیاسی مختلفی که در ربع قرن گذشته و از نزدیک با آنان در تماس بوده، کمتر سیاستمداری را به هوشمندی و دانش و اطلاعات یزدی می‌شناسد؛ آن‌که اطلاعات «به‌روز»ی از مسائل سیاسی ایران و جهان دارد و کوشیده همواره در جریان آخرین رویدادها و نظرات باشد. به‌عنوان یک شاهد، در جریان سفری مشترک با ایشان به افغانستان در سال هشتاد و شش، از زمان سفر در هواپیما برای مطالعه کتابی از هنری کسینجر به زبان انگلیسی سود جست. افزون بر این، وی مبتنی بر تجربه و دانش سیاسی‌اش، در حوزه کار گروهی و عملکرد تشکیلاتی نیز بازیگری فعال و خلاق و با روابط عمومی بسیار خوب نشان داده است. چنان‌که با وجود تمام تنگناها و فشارهای تحمیل‌شده به نهضت آزادی در دوران دبیرکلی یزدی، به‌ویژه در ابتدای دههء هشتاد و نیز پس از کودتای انتخاباتی هشتاد و هشت، این جمعیت به هر تمهید، بقای خود را به‌شکل معناداری تداوم بخشیده است.

مملکت هزار ژن خوب!

و چند گزارش ديگر

يکی از نکات جالب در مورد حکومت اسلامی مسلط بر ايران آن است که رأی دهندگان تزئینی (امت ساندیس خور!) وقتی چهار نعل پای صندوق رای می روند تا کاندیدای منصوب شده را انتخاب کنند اطلاع ندارند که وقتی یک فقره رئیس جمهور انتخاب می کنند در واقع به رفع بیکاری عده ای (که با او «پيوند ژنيک» دارند و از محل «ژن های خوب» او به نوائی می رسند) کمک کرده اند! مثلاً، در اين مقوله، يکی از «عجایب خلقت» آن است که هر کس رئیس جمهور می شود برادر «هم ژن» اش هم همه کارهء ریاست جمهوری می گردد. همچنين به محض آنکه پای «منتخب مردم!» به کاخ ریاست جمهوری می رسد کل اقوام و افراد فامیل و همولایتی هایش هم، بصورت ژنتيک مصدر کار می شوند. ایضاً در مورد وزرا هم، که خودشان تا چند وقت پیش بیکار بودند، می توان ديد که به محض نشستن پشت میز وزارت، لشگری ژنتيک از اقوام و هم دهاتی هاشان در زیر مجموعهء او به کار (بیکاری با حقوق های نجومی!) گمارده می شوند!

بازدارندگی وزوال روحانیت

فیروز نجومی

پس از گذشت نزدیک به چهل سال از حکومت دستگاه روحانیت، حکومت فقها، علما و طلبه های حوزه های علمیه، طلبه هایی که در عنفوان جوانی بدون کوچکترین آگاهی به ابتدایی ترین حق و حقوق انسانی بر مسند قضاوت تکیه میزنند و جوانان پاک و انقلابی را بدار مجازات میآویزند، سر انجام این سوال در رسانه های رسمی اینترنتی مطرح شده است که آیا وجود روحانیت برای کیش شیعی و جامعه ضروری ست؟ یا چه عواملی سبب لزوم وجود روحانیت می شود؟ و سوالاتی از این دست که از پی آن می آید. هم اکنون روشن شده است که این سوالی ست سر نوشت ساز، چه اگر از زمان های دورتر مطرح می گردید، شاید ملت امروز دست بگریبان چنین حقارت و خواری، نکبت و فلاکت نشده بود.

ایران دارالعجایب است!

محمدعلی مهرآسا

من از یکی از وکلای مهم دادگستری امریکا پرسیدم: «اگر نیکسون استعفا نمی کرد، چه می شد؟» پاسخ داد: «مأموران اف.بی.آی به کاخ می آمدند و او را دستبند زده به زندان می بردند...» اکنون شما این واقعه را با آنچه هر روز در ایران اتفاق می افتد و سران حاکمیّت چونان آشامیدن یک لیوان آب ازهیچ گونه جنحه و جنایت و دزدی و فساد و ارتشا و... رویگردان نیستند و تشت رسوائی شان از بام ها افتاده است، مقایسه کنید.

تشابه!

حمیدرضا رحیمی

پیشنهاد  پادشاه پیشین ایران سابق، آنگاه که گفت هرکس مملکت را بوجه فعلی دوست ندارد می تواند آن را ترک کند، گفتن ندارد که آماج حملات بسیاری از شهروندان وقت قرار گرفت که آخر این چه حرکت یا مملکتی ست؟ حال برادران فعلی که ملت زیر شلاق مقدس شان کبوده شده است، پیشنهاد مشابهی را بشرحی که در پی می آید، طرح فرموده اند: «مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، از ارائه‌ء تسهیلات ویژه‌ء دولت تدبیر و امید به ناراضیان از حکومت خبر داد و گفت به هر مخالف نظام که راضی به ترک کشور شود مبلغ بیست هزار دلار آمریکا و کلی تسهیلات دیگر تعلق خواهد گرفت!

از توجیه جنایات صادق خلخالی تعجب نکنید

سام قندچی

برخی ها فکر می کنند که دلیل مواضع توجيه کنندهء خانم فاطمه صادقی در مورد کردار پدرشان، صادق خلخالی، عواطف خانوادگی است. اما واقعیت این است که اين مواضع ادامهء دیدگاه های اصلاح طلبان اسلامی است، که در همهء سال های سرکوب همراهان انقلاب، که از دههء شصت آغاز شد، همکاری خود در سرکوب را توجیه کرده اند. و اگر می شود چنين کرد چرا جنایاتی که پیش از آن، در مورد مسؤلان دوران رژیم شاه، نظیر فرخ رو پارسا، در همان روزهای نخستین انقلاب انجام شد، توجیه نشود؟ چرا جنایات رژیم اسلامی در کردستان که از جمله توسط حکم های اعدام خلخالی به انجام رسید، توجیه نشود؟ مگر همین اصلاح طلبان، به رهبری سید محمدخاتمی، تا به آخر از حجت الاسلام صادق خلخالی بعنوان یکی از شخصیت های اصلاح طلب حمایت نمی کردند؟

آقای روحانی، ما نگران عاقبت شما هستیم!

مسعود عبدالهی

به راستی گناه ما چیست که از ماوراءالنهر نیامده و از زمانی که تاریخ به یاد ندارد ساکن ایرانیم؟ تقصیر ما چیست که قمهء تیز قزلباش و آتش پدرسوزان صفوی نتوانست پدران‌مان را بدرد و بسوزاند تا اکنون مانند شما باشیم؟ گناه ما چیست که ایرانی کرد اهل سنت یم؟ کاش سخن معقول و آرزوی مطلوب در جشن پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را، که از جانب رئیس ستاد اقوام و مذاهب ایشان گفته می‌شد، خوب درک می‌نمودید که بهترین توصیه و امر به ‌معروف است برای شما آنجا که گفتند: «امیدواریم هرگاه پرچم ایران برافراشته شود، حالتی و رعشه‌ای بخاطر این پرچم در وجودمان رخ دهد»، ما نیز چنین آرزو کرده و چنینیم اگرچه «عالمان قم» و «سیاسان تهران» مانع شوند.

حسن روحانی از پیامدهای تهدید آمریکا می گويد!

حسن اعتمادی و بیژن خلیلی

در برنامهد تفسیر خبر بمديريت جمشید چالنگی

حکومت ترور

گفتگو با دکتر مسعود نقره کار

در برنامهء «چالش» بمديريت رضا گوهرزاد

گذار عراق از فرقه گرایی دینی به ملی‌ گرایی سکولار

حمدی ملک

امروزه با وجود انتشار بی‌رویهء سلاح در دست شبه ‌نظامیان اسلام‌گرا و با وجود موارد زیاد آدم‌ربایی و قتل نیروهای مدنی، می‌توان افراد زیادی را مشاهده کرد که در رسانه‌های اجتماعی آشکارا خود را سکولار و یا حتی بی‌دین معرفی می‌کنند. تحول‌ خواهی در سیاست‌های دولت بین برخی از جوانان عراقی تا جایی پیش رفته که از اسرائیل دفاع می‌کنند و خواهان ایجاد روابط سیاسی با این کشور هستند. از این رو، و با وجود این که عمار حکیم خود شخصیتی دینی است که از خانواده‌ای کاملاً مذهبی می‌آید در سال های اخیر سعی کرده صبغه‌ای مدنی به حزب خود بدهد. موضع صریح آیت‌الله سیستانی در جانبداری از یک نظام غیردینی (که البته به باورهای دینی مردم احترام می‌گذارد)، فضا را برای شخصیت‌هایی چون عمار حکیم آماده کرده است، تا این راه را در پیش بگیرند.

کناره گيری نیرو های سیاسی عراق از اسلام سیاسی

آناهیتا کیهان

از آنجا که انتخابات پارلمانی عراق قرار است سال آینده برگزار شود، تحولات اخیر اين کشور می تواند بسیار با اهمیت باشند. در همین رابطه  انشعاب عمار حکیم، فرزند آیت الله حکیم پایه گذار حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، و تشکیل یک حزب سیاسی جدید موسوم به «حکمت ملی» نیز قابل توجه ویژه است. عمار حکیم قبل از خارج شدن از مجلس اعلای اسلامی عراق سفری به تهران داشت که در جریان آن یا شخصیت های برجسته حکومت اسلامی ایران ملاقات و مذاکره کرد.  شواهد بر این دلالت دارند که تحولات مشابهی نیز در حزب اسلامی الدعوه عراق در جریان است و حتی نخست وزیر این کشور، حیدر العبادی، تمایل خود را به شرکت در انتخابات سال آینده در ائتلافی با نیروهای ملی و دموکراتیک عراق،  و از جمله ایاد علوی و دیگر شخصیت ها نیروهای ملی- دموکراتیک این کشور را اعلام کرده است.

تبی که به لرز نشست

دربارهء وعده های انتخاباتی روحانی

تقی روزبه

لیست کابینه و مراسم تحلیف روحانی مناسکی بودند برای فاتحه خوانی و دفن وعده های انتخاباتی روحانی و انتظاراتی که برانگیخته بود! پیشتر گربه را دم حجله ذبخ کرده بودند: ابتدا شمشیر آخته سرنوشت بنی صدر را بالا بردند. سپس با مشرف شدن نزد آقا پیشاپیش توقعات و خواسته های او مطرح شدند. در این دیدار معلوم شد که روحانی لیست تمامی وزراء پیشنهادی خود را پیش از طرح در مجلس و یا در انظار عمومی با رهبری در میان گذاشته است که البته بدلیل شوری بییش از حد آن مورد اعتراض برخی نمانیدگان هم قرار گرفت. هم چنین معلوم شد که در مردمسالاری دینی از نوع ولایت فقیهی، رئیس جمهوری که از خلال صافی شورای نگهبان رده شده ه حتی قادر به انتخاب آزاد افراد کابینه خود هم نیست.

000000000000000000000000