جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 22 تا يک شنبه 24 دی ماه 1396  - 12 تا 14 ژانويه 2018

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

پيوند به ويدئوهای دو جلسه نخست مجمع مؤسس مهستان

در روزهای 16 و 17 دی 1396  -  1    2

توجه: سومين جلسه مجمع مؤسس مهستان

روز يکشنبه 24 دی (14 ژانويه) برگزار شده وجريان آن

بطور زنده از تلويزيون ميهن و روی يوتيوب پخش می شود

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

انتشار سند انتخاب خامنه ای و مضحکهء تاریخ!

تقی روزبه

اخيراً ويوئوی گزينش خامنه ای به مقام ولايت فقيه منتشر شده است. اهمیت این سند عمدتاً نه به دلیل آن که دارای محتوای تازه ای است، بلکه به دلیل انتشار آن در شرایط حساس و بحران های بزرگ و همزمانی است که جامعه ایران و حکومت اسلامی در حال حاضر با آن ها مواجه است. یعنی شکاف بین حاکمیت و مردم و خشم و نارضایتی گسترده عمومی به اضافه فشارهای جهانی و بحران های اجتماعی و اقتصادی و تنش های درونی بافتار قدرت و بخصوص بحران جانشینی خامنه ای. این که در چنین بزنگاهی انتشا یافته است نمی تواند تصادفی و خالی از غرض و اهداف افشاکنندگان باشد.

دستاویز واقعیت گریزی!

شهباز نخعی

از آنجا که در این خیزش اعتراضی خطاب بیشتر شعارهای مردم متوجه سیدعلی خامنه ای بود، انتظار می رفت که او را به خود آورد، متوجه وخامت اوضاع سازد و به تجدید نظر کلی و اصولی در سیاست های کلان نظام وادارد. دریغ و افسوس که فساد و توهم راه را بر احساس خطر و واقع بینی بسته و کسی که 28 سال پیش در نشست مجلس خبرگان برای تعیین او به سمت رهبر می گفت: «باید خون گریست بر آن جامعهء اسلامی که حتی احتمال رود رهبر آن من باشم»، اکنون حتی احتمال خطای خود را نیز مردود می شمارد و سوء مدیریت ها، کاستی ها وندانم کاری ها را به گردن «دشمن»، اعم از «آمریکا، بریتانیا، اسراییل و دولت خرپول اطراف خلیج فارس»، می اندازد.

تخمين ثروت خامنه ای

و همراهی برخی ارتشی‌ها و حتی سپاهيان با مردم

مایکل پریجنت - پژوهشگر ارشد موسسهء «هادسون»

ما بدنبال تحریم ها و ابزارهای دیگری هستیم که اطمینان حاصل کنیم فرماندهان سپاه دست شان برای سرکوب باز نباشد. در مورد ارتش ما گزارش داریم که برخی به تظاهرکنندگان گفته اند برای جنگ با شما نیامده‌ایم. ما حتی این را در مورد افسران سپاه هم شنیده ایم. ما انتظار داریم این برخورد به اکثریت افراد ارتش، به سربازان با در آمد کم، به سربازان با درجات پایین گسترش یابد... حکومتيان پول ناشی از توافق برجام را هدر داده اند. مردم مخالف آن هستند. حالا این وظیفه ماست که نشان دهیم رهبر ایران چقدر پول دارد، که برآورد شده 96 میلیارد دلار است، و مقایسه‌ای با درآمد مردم ایران ارائه دهیم.

ناامید نباشید آقای زیبا کلام!

محسن ذاکری

آیا آقای زیبا کلام می فهمد که جوان بیست ساله امروز که سال هشتاد و هشت را «نفهمیده» است و امروز از «حاشیه ی شهر» به میدانی برای تظاهرات می آید و خطر به جان می خرد، و باز به خانه کاهگلی اش باز می گردد، چه می خواهد؟ و چرا می خواهد؟ اگر این جوان، سیرِ رفتن به حاشیه ی شهر را همراه خانواده اش نظاره کرده باشد، دیگر آیا می تواند به آنچه که آقای مهاجرانی به او می گوید، یعنی «بی ریشه»، نگاه دور از خشم داشته باشد؟ و به هشدار آقای عبدی که نگران است و می خواهد «روباه را از مرغدانی دور نگاه دارد» - شرایط سوریه را از ایران - توجهی نشان دهد؟

نگرانی ایرانیان از سلامتی آیت الله هاشمی شاهرودی

اخيراً روزنامه بیلد آلمان خبر از بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در یک بیمارستان مخصوص اعصاب و روان هانور آلمان داده است. پس از انتشار این خبر چند روزی است که ایرانیان علاقمند به روحانیت مقیم آلمان و بعضی کشورهای دوست و برادر اروپایی نظیر انگلستان در برابر بیمارستان روانی اجتماع و برای سلامتی آیت الله هاشمی شاهرودی مشغول دعا و نیایش هستند. کربلایی حاج شیخ مجید سمیعی، جراح متدین که معالجه حاج آقا شاهرودی را به عهده دارد، به ایرانیان نگران اطمینان داده که جای نگرانی نیست و وضعیت اعصاب و روان رئیس مجمع تثبیت شده و تحت کنترل است و از جمعیت نگران خواسته که به خانه های خود برگردند و به اخبار رسانه های استکباری توجه نکنند!

ترک مصلحت!

حمیدرضا رحیمی

فدوی باورش نمی شد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک تن از پنج تن آل عبای وطنی (شاهرودی و برادران لاریجانی، لعنة الله علیهم اجمعین)، برخلاف مصلحت نظام عمل کرده، شرکا را در چنین موقعیت متزلزلی ترک، و به آلمان برود! و همچنان در حیرت است که چرا همین امام رضای خودمان(ع) با آن همه معجزات و کرامات را، بویژه در حوزهء پزشکی، و یا دکتر امام جعفر صادق(ع)، و کلاً عتبات عالیات (ع- س- ص- عج) را رها فرموده و، برای معالجه، به بلاد کفر و زندقه ملتجی شده است!  

تصويب قطعنامهء حمایت از معترضان ایران

در مجلس نمایندگان آمریکا

رادیو فردا

مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور قطعنامه‌ای، ضمن حمایت از معترضان در ایران، اقدامات حکومت جاسلامی را در سرکوب این اعتراضات محکوم کرد. این قطعنامه با 415 رأی موافق در مقابل دو رأی مخالف تصویب شده است. در قطعنامه مجلس نمایندگان آمده است: «ما در کنار مردم ایران که علیه یک حکومت ظالم و فاسد دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند، می ایستیم». مجلس نمایندگان همچنین اقدام حکومت ایران در نقض شدید حقوق بشر و سرکوب شهروندان این کشور را محکوم کرده است.

مردم معترض، با نفی دینِ دولتی، سکولار شده‌اند!

س. اقبال

با شعارها تصويری روشن و شفاف از آینده‌ی جنبش همگانی مردم ترسیم می‌گردد. در پس شعارها حتا دین دولتی نیز نفی می‌گردد تا، با پس راندن آن، خواست و نیاز امروزی مردم بر کرسی نشانده شود. همچنان که پس از چهل سال شهروندان ایرانی در تظاهرات خود برای همیشه شعار بی‌محتوای الله‌اکبر را به فراموشی سپرده‌اند. چراکه روحانیان همواره از الله‌اکبر به عنوان تأیید و تأکید همگانی مردم برای رفتار ناصواب خویش سود برده‌اند. با همین حقه بود که سرکوب‌ آزادی‌های فردی و اجتماعی از سوی خمینی با سردادن شعار الله‌اکبر سامان می‌پذیرفت. حتا حکومتیان در طول چهل سال همیشه اعدام‌ مخالفان حکومت را با سردادن فریادهای الله‌اکبر تأیید نموده‌اند. مردم امیدوار هستند که با نفی شعار الله‌اکبرهای دولتی از سوی معترضان، سرکوب و اعدام هم از جامعه‌ی سکولار آینده رخت برخواهد بست.

اعتراضاتِ اجتماعی- فرهنگی، با چاشنیِ اقتصادی

رضا وضعی

در این چهل سال جامعه ایران بی کفايتی، قانون گريزی، بی تفاوتی، پارتی بازی و دروغ بافی دیده و شنیده است. هر چند عوامل بحران در کشور بي شمار است، اما از همه مهم تر بی عدالتی به طور عام، بدترين عامل نارضایتی های امروز مردم ایران است. چرا که این جامعه اختلاف طبقاتی و زندگی آقازاده ها و عزیز دردانه های سردمداران را لمس نموده و با سطح زندگی خود قیاس می کند و با ذهن پرسشگر خود دلیل ارسال بیش از چهارصد میلیون دلار برای حزب الله لبنان را می پرسد؛ و از خود می پرسد که چرا دختر ایرانی در مشهد و قم باید به صیغه مردان اجنبی درآید؟ از خود می پرسد چرا دختران ایران به ترکیه، کشور های حوزه خلیج فارس و... صادر می شوند. از خود می پرسد چرا بیش از پنج هزار زن کارتن خواب باید در کشوری با این منابع سرشار وجود داشته باشد؛ و هزاران سوال دیگر در باب وضع نابسامان موجود.

از اين پس هفتم دی ماه نقطهء عطف تغييرناپذير

 جنبش ضد حکومت مذهبی در ايران ست
سام قندچی

بلندگوهای جمهوری اسلامی تبلیغات وسیعی را آغاز کرده اند و با ساز و دهل خبر از خاموش کردن خیزش ضد اسلامگرایی نود و شش می دهند و خانواده هایی نیز امروز در پشت دیوارهای زندان اوین در اعتراض به بازداشت عزیزان شان، چادر زده اند. با درود به جانباختگان این مبارزات در یک هفتهء اخیر، اصلاً فرض کنیم خیزش 96 که از تظاهرات مشهد در هفتم دی ماه شروع و همچنان ادامه دارد، فردا متوقف شود. آنچه این جنبش همین حالا انجام داده و دیگر قابل تغییر نیست طرح روشن خواست پایان دادن به حکومت اسلامی و تغییر رژیم در ایران به جمهوری سکولار و دموکراتیک است و این خود نقطه عطف بزرگی در تاریخ سیاسی ایران است و دیگر پاک شدنی نیست. جمهوری اسلامی 38 سال است رویداد پانزدهم خرداد 1342 در 56 سال پیش را همه ساله جشن می گیرد و آنرا نقطه عطفی در جنبش حمایت از اسلامگرایی در ایران اعلام می کند که پانزده سال بعد به پیروزی حکومت اسلامی در سال 1357 انجامید. این قلم در روز پانزدهم خرداد 1342 نوجوانی 12 ساله بودم و همه آن وقایع را که رژیم حاضر حماسه پانزدهم خرداد می خواند، به یاد دارم. تجمعات پانزدهم خرداد 1342 حتی یک هزارم آنچه ما در یکهفته اخیر در سراسر ایران با شعارهای روشن ضد حکومت آخوندی و در حمایت از جمهوری ایرانی شاهد بودیم، نبود و اساساً در خیابان مولوی و میدان شاه در شهر تهران جمعیت شعارهای خود را در حمایت از اسلامگرایی می داد. آنچه در مورد نقطه عطف هفتم دی ماه در هفته گذشته مهم است، کشیدن خطی بر روی شن است که مردم ایران دیگر به تئوکراسی اسلامی تن نمی دهند و هرگونه اصلاحات که بخواهد اسلامگرایی را نجات دهد و تئوکراسی را در ایران ادامه دهد، قابل قبول نیست و آینده ایران جمهوری سکولار و دموکراتیک خواهد بود (منبع).

چرا اینقدر اشتباه می کنیم؟

محمود سریع القلم

اشتباه کردن مهم نیست. تعداد اشتباهات مهم است و بلکه تکرار اشتباهات مخرب است. به عنوان یک جامعه توانمند، به نظر می رسد تعدادی از اشتباهات را طی قرن گذشته مرتب تکرار کرده ایم... طبیعی است تبدیل این نیاموختنی ها به آموختن ها با گفتار درمانیِ صرف، امکان پذیر نیست. اما فهم مشکل خود بخشی از حل مسئله است. مثل علم پزشکی است. شناخت بیماری خود مقدمه درمان است.

قطب چپ دموکراسی ایران

سیاوش ایراندوست

تلاش‌هایی که برای وحدت در بین نیروهای سیاسی چپ صورت می‌گیرد، اگر بتواند به سمت تشکل قطب چپ دموکراسی یعنی سوسیال‌دموکراسی تحول یابد، امری مثبت درروند مبارزه‌ی دموکراسی خواهی برای کشور عزیزمان ایران خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که مانع‌های زیادی بر سر راه شکل‌گیری منسجم این قطب و برآمدن آن از بیانیه‌ها و تحلیل‌های سازمانی باشد و چه‌بسا که برآوردن قطب دموکراتیک چپ به‌تنهایی از عهده‌ی سازمان دهندگان فعلی برنیاید. زیرا برخی از آن‌ها به لیبرالیسم سیاسی دموکراسی پایبند نیستند و یا حسرت ناکجاآباد متلاشی‌شده را می‌خورند و یا در رؤیای ناکجاآباد خیالی خودشان واژه‌پردازی می‌کنند.

000000000000000000000000

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ