جستجو در سايت جنبش

تأسيس: 14 امرداد 1392

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 16 و سه شنبه 17

بهمن ماه 1396

5 و 6  فوريهء 2018

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

پيوند به سايت های ديگر

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

دختری که از خیابان انقلاب سر برآورد...

حسین قاضیان، از اصلاح طلبان سابق

دختر خیابان انقلاب به همه نشان داد که چگونه ابتکارهایی ساده اما تازه می‌تواند کلید تغییر را بزند. دیر نیست که دیگران هم به این حرکت بپیوندند. همان طور که با حرکت «رزا پارک» دیگران آن قدر به جنبش حقوق مدنی سیاهان پیوستند، که در کمتر از ده سال بعد از آن بیش از دويست هزار نفر از معترضان به تبعیض نژادی در واشنگتن جمع شدند، در حالی که یک چهارم آنان سیاه‌پوست نبودند. اکنون اتوبوسی که رزا پارک در آن سر به نافرمانی مدنی برداشت، شیئی است گرانبها در موزه، و در اتوبوس‌ها صندلی مشخصی با پلاکی با نام او، ارزش این نافرمانی نمادین را به یاد می‌آورد. از همین حالا می‌توان مطمئن بود که دختر خیابان انقلاب نماد خلاقیت‌های هنری بسیاری خواهد شد و نمادی برانگیزاننده در تاریخ. این روزها احتمالاً فقط یک آغاز است. شاید هم آغازی برای یک پایان. شاید…

گروگانگير تبديل به احسن شده

حمیدرضا رحیمی

برادر عباس(ع) عبدی، که در پیوند با اشغال سفارت آمریکا در تهران معرف حضور خوانندگان محترم ضد انقلاب است، در مقالهء مبسوطی به ماجرای "نه به حجاب اجباری" پرداخته و می گويد «اتفاقات روزهای گذشته که چند تن از دختران جوان به نشانهء اعتراض در خیابان انقلاب و روی سکویی ایستاده و روسری خود را بر چوبی تکان می‌دهند، بحث دربارهء حجاب را ضروری ساخته است... منصفانه باید داوری کرد. در حالی که بخش بزرگی از علما، سودهای دریافتی بانک‌ها را مصداق ربا می‌دانند و طبق حکم صریح قرآن، ربا جنگ با خداست و در عین حال به هر دلیلی چهل سال است که ادامه دارد، چرا باید بر اموری پافشاری کرد که نه چنین صراحتی در قرآن دارد و نه حتی چنین شدتی در زشتی آن؟» فدوی البته این پرسش که چرا دو ملیونی (دوزاری سابق- م) این گروگانگیر گرامی، نزدیک به چهار دهه دیر افتاده است را طرح نمی کند...

هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه نیست!

علی مطهری (پينوکيو!)، نایب رییس مجلس

به گزارش ایسنا، علی مطهری در جمع خبرنگاران پارلمانی گفته است: این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مساله مهمی باشد باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟ مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم... مهم‌ترین اولویت‌های نظام در دهه چهارم انقلاب تحقق آرمان‌های اولیه انقلاب که شامل عدالت، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، آزادی بیان و اندیشه، معنویت و اخلاق و به طور کلی پیاده کردن اسلام است.۞

نسرین ستوده وکيل یکی از دختران خیابان انقلاب شد!

گزارش رادیو زمانه

در حالی که روز دوشنبه نهم بهمن، شش زن در ایران با برداشتن روسری از سر و بالا رفتن از سکوها، حرکت ویدا موحدی، زن مشهور به «دختر خیابان انقلاب» را ادامه دادند، یکی از این زنان به نام نرگس حسینی بازداشت شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری خبر بازداشت نرگس حسینی را تایید کرده و می‌گوید که وکالت او را به عهده خواهد گرفت... در طول چهار دهه اجباری شدن حجاب در ایران، هزاران زن بازداشت و تهدید شده‌اند یا فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به دلیل نافرمانی مدنی در زمینه حجاب از دست داده‌اند. بودجه کلانی هم در ایران برای مبارزه با بدحجابی و ترویج حجاب صرف می‌شود.

نگاهی به خيزش دی ماه

شکوه ميرزادگی - اسماعيل نوری علا

در برنامهء «دنيای امروز» بمديريت پريسا ساعد

تضمین می دهیم که چوبهء داری برپا نکنیم!

نامهء شیما بابایی، فرزند ابراهیم، به خامنه ای

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای علی خامنه ای، رهبر خودمنتسب جمهوری اسلامی! من، شیما بابایی، فرزند ابراهیم، یکی از مردم ایران هستم. سخنان شما را که شنیدم احساس کردم هیچ گاه در جامعه ای که ادعای رهبری آن را دارید زندگی نکرده و درک درستی از شرایط زندگی در آن را ندارید. لازم دیدم تنها قسمتی از سرگذشت خود را برایتان روایت کنم شاید درک بهتری از شرایط پیرامون به شما بدهم، هر چند قلم ناتوان است از بازگویی رنجی که در این 38 سال بر من و خانواده ام و این مردم تحمیل شد!

نياز به شجاعت فقهی!

الان سالی چهار میلیون ایرانی برای دمی به خمره زدن و لبی تر کردن و شبی را در دیسکو و کاباره گذراندن راهی ترکیه و ارمنستان و دوبی و گرجستان و اربیل عراق می شوند و حداقل چهار - پنج میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود، در حالی که اگر دولت عرق فروشی و کاباره و دیسکو باز کند هم این مقادیر کلان ارز خارج نمی شود و هم در داخل اشتغال ایجاد می گردد! راه حل شرعی کردن این مسایل هم آسان است و فقط «شجاعت فقهی!» می خواهد تا همانطور که امام راحل به عنوان یک مرجع روشنفکر شطرنج و خوردن گوشت اوزون برون را حلال کردند، با اندیشیدن تمهیداتی عرق خوری و دیسکو و کاباره هم شرعی شود!

چرا بايد از نوشته های امروز اصلاح طلبان نگاهداری کرد؟

اسماعيل نوری علا

سکولار دموکرات ها به هيچ چيز جز نابودی حکومت مذهبی و جلوگيری از بازتوليد استداد مذهبی و غير مذهبی نمی انديشيند و آگاهانه می کوشند تا، در راه رسيدن به ايرانی آزاد و آباد و سکولار دموکرات، پا به هيچ بيراهه و گمراهه ای نگذارند. آنها اصلاح طلبان و خدعه هاشان را، و سلطه طلبان و فريبکاری هاشان را می شناسند و زير نظر دارند و، در باطل کردن نقشه های شوم شان، ترديدی بخود راه نمی دهند؛ چرا که آسيب رجوع به «اسلام جعلی رحمانی و مجاهدی»، و بازگشت به «عصر طلائی امام»، و يا «بازگشت به سلطهء استبدادگرای پيش از آن» می تواند چندين نسل ديگر از ملت ايران را - اگر ايرانی باقی بماند - به حرمان ها و بدبختی های بسيار مبتلا سازد.

گزارشی از دست آوردهای چهل سال حکومت اسلامی

بيان کننده: محمد رضا باهنر

دبیرکل «جبههء پیروان خط امام و رهبری»

اين چهرهء شاخص اصولگرایان، در ارزیابی خود از کارنامهء "چهل سالگی انقلاب اسلامی، با ارائهء شاخص‌ هایی، از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و احتمال ورشکستگی دولت خبر داد و گفت: «یک زمان ما نفت می فروختیم و دولت خرج می کرد. از سال نود و دو (با تشدید تحریم‌ها) دولت شروع به فروش اوراق مشارکت کرد اما متاسفانه در سال گذشته ما اوراق مشارکت را برای حقوق کارمندها فروختیم و امسال اوراق می‌فروشیم که اوراق مشارکت قبلی‌ها را بدهیم. این اگر کنترل نشود هفت هشت سال دیگر بدهی ما در اوراق مشارکت از کل بودجه دولت بیشتر می شود!»

اصلاح طلبان حکومتی قافیه را باخته اند

نیکروز اولاد اعلمی

در اولين دورهء انتخاباتى حسن روحانى، خاتمى در يك سخنرانى در ميان دانشجويان گفت: "سياست بايست به خدمت اخلاق و دين باشد". اما فضاى آن دوره، كه به فضاى دوره پيش از خود در پيوست بود، به دليل فضاى توأم با شور انتخاباتى و همچنين باورمندى به آزادى و دموكراسى از قِبل كارزار انتخاباتى اين جمهور دينى، كسى بفكر نقد اين سخنِ با منظور خاتمى نبود... اما در روزهاى اعتراضات سراسرى در ايران هم خاتمی از "دموكراسى سازگار با دين" سخن گفت. که تکرار همان سخن چند سال پيش بود... و قابل توجه ست بخشى از سخنان خاتمى كه اختصاص داشت به دلجويى از معترضين سراسرى در ايران، باز هم مورد اعتراض بيش از ده ها هزار نفر از طريق "هشتك براندازم" روبرو شد. و اين نشان مى دهد صحنه و آرايش سياسى ايران پس از اعتراضات سراسرى به سرعت بر ضد اصلاح طلبى دينى در حال چرخش بوده و در حال عبور از سياست "بد و بدتر" است.

«دیگه، تمومه ماجرا» اگر...

بحثی پیرامون ضرورت شکل دهی مدیریت گذار

فریدون احمدی

نمی توان پیش بینی کرد کی و چگونه، اما پایان و فرجام ماجرای جمهوری اسلامی، آغاز شده است. با اتکا به این واقعیت که به هر حال بخشی از نخبگان سیاسی ایران در خارج از کشور بسر می برند، در شرایط کنونی هم پیوندی و هماهنگی نیروها و شخصیت های مورد اعتماد و شناخته شده برای بخش های مختلف مردم، در خارج از کشور ضرورت تام دارد. این کانون یا کانون های همبسته، می تواند در پیوند و هماهنگی با فعالین داخل کشور مدیریت دوران گذار را برعهده بگیرد. تاکنون فرصت های زیادی از چنگ رفته است، امید که این بار مخالفین دموکراسی خواه جمهوری اسلامی از رویدادها عقب نمانند. شخصیت های خوش نام، توانمند و کم و بیش شناخته ای که مورد اعتماد نسبی بخش هایی از مردم باشند، هم در داخل کشور و هم در خارج، نه نایابند و نه پنهان.

معترضان لائيک نيستند، نااميدند!

گفتگو با ابراهیم اصغرزاده، از دانشجويان خط امام

پرسشگر: مریم وحیدیان

اصلاح‌طلبان مقداری اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. اگر راجع به این موجی که در حال نزدیک شدن است، تحلیل کنند و بگویند که اعتراض حق مردم است، فرصت‌ طلبی است. به آن دلیل فرصت ‌طلبی است که نیروهای اصلاح ‌طلب در این اعتراض‌ها حضور نداشتند. در کنار این موضوع، اصلاح ‌طلب‌ها در این اعتراض‌ها تحلیل غلط دیگری هم داشتند و آن این بود که فکر می‌کردند معترضین کسانی بودند که صندوق رای را تحریم کرده یا لاییک هستند. بنابراین اصلاح ‌طلبان در تحلیل خود از اعتراض‌های اخیر دچار اشتباه شدند. در حالی که بخش مهمی از معترضین ناامیدانی بودند که در اردیبهشت ماه با امید به روحانی رای دادند و امروز از رای خود ناامید شده‌اند.

تولید ناامیدی هنر نیست!

(در پاسخ به نامه محسن مخملباف)

مصطفی تاجزاده

به ‌اعتقاد من اعتراضات دی ماه اخير عملکرد همهء جریان‌های سیاسی، از جمله اصلاحات، را می‌تواند متحول کند، همان‌طور که جنبش سبز در سال هشتاد و هشت یکی از نقاط عطف‌ جامعهء ما شد و نگاه جدیدی به صندوق رأی را هم در جامعه و هم در حکومت پدید آورد. اکنون شهروندان دفاع از حق رأی و سلامت صندوق را وظیفه خود می‌دانند و شیوهء مشارکت فعال و مستقیم در امور کشور را در پیش گرفته اند. انواع کمپین‌های طرح و پی‌گیری مطالبات در ادامهء “جنبش رأی من کو؟” نمونه هایی از این روحیه و روش به شمار می‌روند. در حاکمیت نیز وقایع هشتاد و هشت حق رأی را تثبیت کرد تا دوباره صندوق و نه خیابان محل وزن‌کشی در عرصه سیاسی کشور شود.

اجازه هست آقا مصطفی؟

محسن سازگارا

امروز خوشبختانه گفتمان غالب، دمکراسی سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر است. اکثریت مطلق مخالفین ونخبگان جامعه به این گفتمان باور دارند... تمام تئوری اصلاح طلبی در روز نخست این بود که یک شکاف در بالای حکومت بین رئیس جمهور و رهبر ایجاد شود، فضا برای رشد جامعه مدنی باز شود و با واگذاری اقتصاد به مردم و قدرت گرفتن طبقات اجتماعی و رشد جامعه مدنی، جامعه از حالت توده بی شکل بودن درآید و بتواند آرام و حساب شده به دمکراسی گذار کند. این برنامه ریزی خیلی زود به دیواره‌‌‌های تنگ قانون اساسی برخورد کرد و معلوم شد که در چارچوب قانون اساسی فعلی، مستبد دینی به نام ولی فقیه مطلقه داریم که می تواند هرکاری را بکند و به هیچ کس هم جواب ندهد... دیگر دکان دو نبش اصلاح طلبی حکومتی، که یک نبش آن رو به مردم باشد و یک نبش آن رو به ولایت فقیه، کار نمی‌‌‌کند. سرنوشت محتوم این دکان تجزیه است. یکی از این دو در را باید ببندید. امیدوارم تو از کسانی باشی که در رو به مردم را باز نگه داری ودردیگر را ببندی.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا