پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 17 تا يک شنبه 19

فروردين ماه 1397

6  تا 8 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

مقاله دو کیلومتری اکبر گنجی
سام قندچی

مقالهء اخیر آقای اکبر گنجی در مورد دوران شاه، با تکرار واضحاتی که دیگران هزاران بار بهتر از ایشان گفته اند، در پایان می خواهد نشان دهد که او در دوران شاه رهبر سیاسی بوده، که نبوده، و بعد برای امروز حکم صادر کند. ایشان حتی در صفوف اسلامگرایان هم در دوران شاه اصلاً مطرح نبود و آنچه در مورد دوران شاه می نویسد حتی در حد درک یک ژورنالیست پژوهشگر نیست تا چه رسد به آنکه بخواهد مدعیِ نظر، بعنوان رهبری سیاسی در دوران شاه باشد.

در راه ساختن آلترناتيو سکولار دموکرات (2)
گفتگو با اسماعیل نوری علا

دربرنامهء آخرين لحظه، بمديريت شهرام همایون

آشنائی با مواضع سازمان های سياسی اپوزيسيون(3)

منوچهر یزدیان، فواد پاشائی، علی جوادی،

هوشنگ سلیمانی نژاد، امیر بیگلر

دربرنامهء آخرين لحظه، بمديريت شهرام همایون

«کارنامهء درخشان»!

شهباز نخعی

با چنان عملکرد و پیشینه ای، آن هم پس از خیزش همگانی مردم در دی ماه، انتظار این بود که سپاه پاسداران به خود آید، به خطاهای گذشته خود پی برد، و با ابراز ندامت بکوشد با قرارگرفتن در کنار مردم، دستکم اندکی از خطاهای پرشمار خود را جبران کند. دریغ که تاکنون نه تنها این انتظار برآورده نشده، بلکه بیانیه ای که سپاه پاسداران در روز دوازدهم فروردین – به مناسبت آغاز چهلمین سالگرد حکومت جمهوری اسلامی – منتشر کرده نشانگر آن است که – دستکم سطوح فرماندهی سپاه پاسداران – با وجود چندین چراغ و هشدارهای مکرر مردم، در بیراهه رفتن خود اصرار می ورزد.

نقشه خوانی

افشين بابازاده

بر اين نقشه / نام همانجايى را نوشته اند / كه روزی شهر من بود و / هنوز در من نفس می کشد. // سوراخ اش می کنم / سرم را فرو می برم درون شهرم / ترافيك سنگينى از کنار گوشم می گذرد / در گوشه اى / طناب دارى كه كارش را كرده گره باز مى کند / دكل ها برج ها منتظر بمب هاى در راهند...

شباهت خرچنگی!

خرچنگ، بر عکس تمام جانوران عالم، دارای آناتومی عجیبی است. مغز خرچنگ در گلویش، سيستم عصبى اش در داخل شكم، دندان‌ها در معده و معده‌اش در داخل سرش قرار دارد و مدفوع خود را از دهان بیرون می دهد! این وضعیت اندامی خرچنگ کاملاً شبیه اوضاع و احوال امروز مملکت ما ماست که هیچ چیز جای خودش نیست و خر تو الاغ کامل است! بنابراین یا باید اسم خرچنگ را عوض کنند و بگذارند حکومت اسلامی و یا اين حکومت را خرچنگ بنامند؛ بخصوص که خرچنگ قرابت عجيبی هم با آرم اين حکومت دارد!

تغییر عقیده

حمیدرضا رحیمی

به گزارش یکی از منابع مقیم بیت که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی (عج) فاش شود، مجتهدالزمان، ملاذ الانام، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، خلدالله ملکه و سلطنة (ضپ)، اندکی پس از تعیین سال نود و هفت به عنوان «سال حمایت از تولیدات داخلی»، شدیداً پشیمان شده و، بعلت ضرورت حفظ جان، در مورد ورود خودروهای آلمانی، بویژه بی.ام.دبلیو سيصد هزار دلاری، خود و آقازادگان گرامی و کلاً عملهء بیت و توابع سببی و نسبی آنان را از اين دستور منها فرموده اند.

  توجه: يکشنبهء اين هفته

برنامهء نشست عمومی مهستان

پخش زنده: تلويزيون کانال يک - تلويزيون ميهن

يوتيوب - تلگرام - فيس بوک

8.5 شب تهران - 6 اروپای مرکزی - 9 صبح کاليفرنيا

اطلاعيهء اعلام موجوديت حزب چپ ایران (فداییان خلق(

هيئت رئيسهء کنگره وحدت

جای خوشحالی است که سه تشکل چپ سازمان اتحاد فداییان خلق ایران – طرفداران وحدت، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) و کنشگران چپ، با برگزاری موفقیت آمیز کنگرهء مشترک خود، در روزهای دهم تا دوازدهم فروردین برابر با سی ام مارس تا اول آوریل، حزب چپ ایران (فداییان خلق) را بنیان گذاشتند... صدایی که بیش از هر صدای دیگر در این سه روز کنگره شنیده شد این بود که مردم ایران برای گذار از نظام دینی مستبد جمهوری اسلامی به یک چپ مبارز و نافذ نیاز دارند. کنگره حزب تاسیسی خود را به پاسخ گفتن به این نیاز فراخواند.

ويدئو: گزاريش صدای آلمان

وحدت، چهار دهه بعد از جدایی

گزارش سايت اخبار روز

شهرکلن در آلمان پایان هفته ی گذشته میزبان همایش جمعی از فعالان چپی بود که همه ریشه در «جنبش فدایی» دارند. اعضای فدائیان خلق ایران (اکثریت)، اتحاد فدائیان خلق ایران (طرفدار وحدت) و جمعی از کنشگران چپ در این همایش «حزب چپ واحد»ی را ایجاد کردند. نام حزب نوبنیاد، از جمله موضوعات مورد توجه کنگره و بحث هایی بود که پیش از آن صورت گرفته است. امیر بهبودی، از کنشکران مستقل و نویسنده ی کتاب «یه جنگل ستاره» در پاسخ به پرسش اخبار روز در این مورد می گوید نام «حزب چپ ایران (فداییان خلق)» را برای حزب جدید پیشنهاد می کند. بهزاد کریمی از رهبران و فعالین سازمان (اکثریت) معتقد است «حزب آزادی و عدالت ایران (وحدت فدائیان خلق)» مناسبت تر است...

من هم در کنگرهء وحدت شرکت کردم!

مهرداد درويش پور

در این کنگره نیز، در کنار تمایلات نوستالژیک، که از جمله در اصرار بر حفظ نام فدائیان به چشم می خورد، رد پای گرایشات نوین و مدرن هم در اسناد پیشنهادی و هم در سخنرانی ها آشکار بود. من در پایان [سخنرانی خود]، ضمن تأکید بر اهمیت گسترش همگرایی در «چپ» و «جامعهء جمهوری خواه»، همچون گامی مهم برای مقابله با هجوم «راست» و گذار از جمهوری اسلامی ایران به نظامی سکولار، دمکراتیک و مبتنی بر رفاه اجتماعی و رفع تبعیض... خواستار آن شدم که در گام های بعدی به کاستی های موجود توجه بیشتری کرده تا زمینه شکل گیری یک چپ اجتماعی نوین بیش از پیش فراهم گردد.

نام فدائی برازندهء شما نیست!

خطاب به «حزب نوبنیاد چپ ایران»

از طرف کمیته مرکزی سازمان فدائیان خلق (اکثریت)

و جمعی از هواداران سازمان در داخل کشور

در کنگره وحدت گوناگونی نظرات که بیشتر شبیه هرج و مرج نظری می بود مشاهده شد که این نتیجه بی ثباتی دست اندرکاران آن بود. بیشتر به یک لشکر کشی شبیه بود و غیر آن هم انتظاری نمی رفت چون آشنایی کامل در سیستم درونی تشکیلاتی این سازمان ها داریم و از آن جهت معتقد هستیم که یک نام بر نام های دیگر افزده شدده است بدون اینکه نتیجهء مثبتی چپ از این تشکل جدید داشته باشد. اما برای ما پویندگان راه سوسیالیسم این امید را ایجاد کرد که با رفتن باندهای اپورتونیست و راست طبقاتی از درون سازمان فدائیان خلق ایران، بتوانیم سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت) را دوباره به جنبش جهانی کمونیستی در دفاع از منافع کارگران و زحمتکشان برگردانیم.

افقی برای اتحاد یا سراب؟

احمد مقیمی

این سه گروه از انشعاب‌های بیش از ده گانه‌ای هستند که از دل‌ سازمان چریک‌هایی‌ فدایی خلق ایران بیرون آمده اند... من صلاحیت نقد کلی‌ آن سازمان را ندارم اما، به عنوان یک فرد، از اینکه نتیجهء آن همه سختی ‌های مبارزه، زندان، شکنجه ‌های هولناک و کشته شدن، حکومت اسلامی بود، بسیار متأسف می‌‌شوم. حال نيز چگونه می‌‌توان به تشکل جدید امید بست که چهره‌های شناخته شده آن مانند بهروز خلیق و احمد پورمندی و غیره، از حامیان رژیم بوده اند؟

هدف از دامن زدن به «مجاهدهراسی» چيست؟

برزو فارسی - الاهه بقراط

با توجه به اینکه در تظاهرات سراسری دی‌ماه به پهلوی‌ها توجه نشان داده شد، چرا مقامات و جناحین نظام و دلبستگان آنها از جمله در خارج از کشور نمی‌توانند موج «پهلوی ‌هراسی» راه بیاندازند؟! تأمل در این پرسش، ماجرای بزرگ‌ کردن مجاهدین را به عنوان «خطر» بیشتر روشن می‌کند ... رهبران سازمان مجاهدین اگر می‌خواهند با گذشته‌ای غیرقابل دفاع وداع کنند و با تحولات جامعه‌ی ایران به سوی دموکراسی همراه شوند، می‌بایست به بازنگری فوری و جدی در ساختار و افکار خود پرداخته و سرانجام به قرن بیست و یکم گام بگذارند.

جای مسعود خالی ست!

علی ناظر

شاید به نمایش گذاشتن حضراتی مثل جان بولتن باعث شود که تن حکومت اسلامی کهیر بزند. چه خوب، باید بیشتر از این کرد تا حکومت اسلامی بیشتر بسوزد. ایرادی در آن نیست. اما اعطای «مدال آزادی» به وکیل رضا ضراب؟ یعنی نام موسی خیابانی و اشرف ربیعی آویزان گردن رودی جولیانی؟ نام «گوهر ادب آواز»، و «فاطمه مصباح» مزین بر سینه رودی جولیانی؟ آیا من اینقدر خنگ و خرفت شده ام و دیگر درک درستی از سیاست و انقلابی گری و شرافت در قرن بیست و یکم ندارم؟ از خود می پرسم آیا شناخت من از مجاهدین از همان روز نخست و در این چند دهه اخیر غلط بوده، و یا اینکه مجاهدین دیگر آن نیستند که من می شناختم؟

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا