پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 7 و سه شنبه 8

 خرداد 1397

 28 و 29 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

امکانات و موانع آلترناتيوسازی

جلال ايجادی

معرفی طرح «صد روز»

ايمان فروتن از نهاد مردمی

همراه با پرسش و پاسخ و اظهار نظر اعضاء مهستان

فايل ويدئوئی    فايل صوتی

اپوزيسيون و مسئلهء ضرورت داشتن رهبری

 اسماعيل نوری علا

در برنامه تلويزيونی شهرام همايون

از دقيقهء  2:57:42

دوم خرداد و پی آمد سخنان پمپئو

حسن اعتمادی - محمدرضا حيدری

در برنامه «تفسير خبر» بمديريت جمشيد چالنگی

ایران، جامعه‌ای در حال گذار یا در حال انفجار؟

گزارش سايت صدای آلمان

ضرب و شتم سبعانه یک دختر به خاطر نوع لباس پوشیدن اش توسط پلیس زن، پرت کردن یک دختر معترض به حجاب اجباری از روی سکو توسط مامور نیروی انتظامی، ضرب و شتم خونین دراویش گنابادی، ورود افراد مسلح به خانه یک مامور نیروی انتظامی و به گلوله بستن اعضای خانواده او و نمونه‌هایی از این دست، آیا مشتی نمونه خروار خشونت در جامعه ایران هستند یا باید تصویر دیگری از ایران را هم دید: مردمی که به بهانه هر تعطیلی حتی در روزهای عزاداری عازم مراکز تفریحی می‌شوند، در ترافیک طاقت‌فرسای جاده‌ها با موسیقی در حال پخش از خودروهایشان می‌رقصند و از این رقص در میان انبوده خودروهای صف‌کشیده در جاده، ویدیو گرفته و در فضای مجازی پخش می‌کنند، در پارک‌ها و مراکز تفریحی با هر نغمه‌ای پایکوبی می‌کنند و...

بازتاب «خیزش دی ماه» در برخی روزنامه های آلمانی

م. رضایی-تازیک

اين مطلب در پی يافتن پاسخ هائی برای اينگونه پرسش ها است: روزنامه هایِ مطرح آلمانی زبان در باره ی «خیزش دی ماه» چه تحلیل هایی به دست داده اند؟ این جراید دلایل کلیدی این خیزش را چه دانسته اند؟ تا چه اندازه خواسته های بنیادین معترضان در این روزنامه ها بازتاب یافته؟ ایرانی هایی که در روزنامه های آلمانی زبان قلم زده اند و یا مخاطب مصاحبه های روزنامه های آلمانی زبان بوده اند چه پیشنهادی به عنوان پشتیبانی از مردم ایران به اتحایه اروپا و به ويژه دولت آلمان ارائه کرده اند؟ چرا اتحادیهء اروپا و بویژه آلمان از «خیزش دی ماه» پشتیبانی نکردند و تنها برای خالی نبودن عریضه با کلی گویی هایی همچون «معترضان و رژیم می بایست از خشونت پرهیز کنند» و «حقوق بشر می بایست در ایران رعایت شود» اکتفا کردند؟

رهنمود پمپئو به شورای ملی مقاومت ایران

علی ناظر

این اجانب امروز یک چیزی می گویند و روز بعد چیز دیگری قرقره می کنند. نباید به هیچ حرفی که اینها می نویسند و می گویند اعتماد کرد. آنها فقط یک هدف دارند حفظ منافع ملی کشورشان که طبیعتا با استثمار کشوهایی چون ایران ممکن می شود. عمیقاً متاسفم که نهاد سیاسی و با تجربه ای که بر روی «نه جنگ، نه مماشات» در راستای سرنگونی و نه «استحاله» استوار است، هنوز که هنوز است، نمی خواهد اذعان کند که اجنبی اجنبی است، و مرز سرنگونی طلب ایران دوست با اجنبی در یک کلام خلاصه می شود: سرنگونی طلب به دنبال منافع ملی خلق ستمدیده ایران است، و اجنبی نیست.

«ننه، من غریبم» سعید حجاریان!

منوچهر يزديان

او می‌گوید: "با قانون اساسی موجود، امکان پیش‌بردن پروژه ‌های مختلف میسر است". بر پایهء این حکم ایشان در پی تغییر قانون اساسی استبداد مذهی نبوده و "هستهء اصلی اصلاحات" را که او "دموکراسی" نامیده بود به یکباره  "امکان پیش ‌بردن پروژه‌های مختلف" می‌داند. یعنی این‌که با پیش‌برد پروژه‌های مورد نظر آقای حجاریان "دموکراسی، به عنوان هسته اصلی اصلاح‌طلبی" تأمین می‌شود. از این‌جا به بعد خواننده کنجکاو می‌شود که بداند این "پروژه‌های مختلف" مورد نظر آقای حجاریان کدامند.

ما و حکومت اسلامی

جلال ایجادی

ما نیازمند نخبگان راستین و سکولار و با دانش می باشیم. ما نیازمند فرهنگ دمکراسی خواهی و آزادی مطلق هستیم، ما نیازمند ارادهء یگانه و گفتمان شفاف هستیم. افراد دو دوزه باز و حسابگر و غیر شفاف در سیاسیون اپوزیسیون و روشنفکران بسیارند... در نشانه گیری خود اشتباه نکنیم. نقش ما، نفی حکومت دینی کنونی باید باشد. حکومت ولایت فقیهی باید برچیده شود، اسلام باید از قدرت رانده شود، اپوزیسیون دمکرات برای کسب قدرت باید گرد آید، روحیهء آزادی خواهی و نقد آزاد باید مورد توجه ما باشد.

ناصر ملک مطيعی، در قلب و ياد مردم    

ملک مطيعی، بعد از چهل سال!

ناصر ملک مطيعی، اولين سوپر استار ايران، از ميان مردمی که دوست اش می داشتند، پر کشيد و رفت. او همهء این سال ها ممنوع‌الکار و تصویر بود. حتی اخیراً دو برنامه‌ای که با حضور او در «دورهمی» و «من و شما» ضبط شده بود، مجوز پخش نگرفت. اما، در آن سوی ماجرا مردم را داشته ايم. حضور مردمی باید خودجوش و از روی عشق و علاقه شخصی باشد و نه از روی جبر و خوف، و یا خوردن کیک و نوشیدن ساندیس مجانی و تجمیع آنها به زور و انتقال با اتوبوس به محل تشییع!.. تشییع و بدرقهء باشکوه پيکر ناصر ملک مطیعی نشان داد که در این مملکت مردم قادر به تشخیص سره از ناسره هستند و هر چیز زورکی باشد محبوبیت را نمی توان به زور ایجاد کرد و یا به زور و با ممنوع الکار کردن یک هنرمند شهرت و محبوبیت او را از ذهن مردم پاک کرد.

سرنوشت صدام در انتظار امريکا

و تام و جری هم سیاسی شدند!

اسماعیل هوشیار

خامنه ای گفت آمریکا مثل کارتون تام و جری شکست خواهد خورد! سپاه پاسداران هم اعلام کرد که آمریکا با خروج از برجام به سرنوشت صدام دچار می شود... آنالیز کارتون تام و جری کمی بعدتر... فعلا با هم مروری بر این مسیر فرضی سرنوشت صدام بکنیم. برای اینکه این اتفاق سرنوشت صدام برای آمریکا بیافتد، ابتدا باید حکومت اسلامی ایران حدود 300 هزار نیروی رزمی و نظامی شامل بسیجی و پاسدار و طلبه، چاقوکش، علاف، اختلاس گر... با تجهیزات سنگین و نیمه سنگین راهی قاره آمریکا کند، قبل اش هم باید با بقیهء دینا رایزنی کند و همه را متقاعد کند که حمله به آمریکا و سرنگونی سرمایه داری برای صلح جهانی و دموکراسی و دین... لازم است. سیستم ولایت فقیه باید ابتدا در کشوری هم مرز با آمریکا مثل کانادا یا مکزیک مستقر شود.

آنتن جاسوسی سیدامامی، چوب ماهیگیری بود!

از پیام وکیل تعدادی از فعالان محیط زیست: در کلیپی که از تلويزيون پخش شد، آنتنی به نمایش درآمد و توضیح داده شد که آقای سیدامامی، فعال مقتول محيط زيست از طریق این آنتن اطلاعات سری را به کشورهای بیگانگان ارسال می‌کرده است؛ اما در کلیپی که توسط خانوادهء سیدامامی تهیه شده، مشخص می‌شود آن‌چه به‌عنوان آنتن جاسوسی نمایش داده شد، صرفاً یک چوب ماهیگیری است که خانواده سیدامامی در گردش‌های خارج شهر خود یک رادیو روی این چوب ماهیگیری نصب کرده و رادیو گوش می‌کردند! (منبع)

فروپاشی ونزوئلای سعودی

ديويد پالين

مترجم: سپیده قیاسوند

اين روزها صحنه هائی تکان دهنده از فروپاشی «سوسیالیسم ونزوئلایی» حکایت دارند: بسیاری از اهالی فقیر ونزوئلا در زباله ها به دنبال غذا می گردند. ساکنین دیگر این کشور نفت خیز هم نيز از کشوری که با داشتن آن همه نفت به فقر اقتصادی رسیده است دست شسته اند. تعداد بی شماری از آنها، به ردیف پناهندگانی می پیوندند که در زیر آفتاب سوزان، راهی کشور همسایه، یعنی کلمبیا، می شوند... حدود نیم میلیون نفر از آنها در کلمبیا می مانند و بقیه به کشورهای دیگری مثل برزیل، پاناما، اکوادور و شیلی پناه می برند؛ کشورهایی که در آنها گاهی مهاجران فقیر ونزوئلا با رفتارهائی ضد مهاجر روبرو می شوند...

سفر به تهران

بخشی از یادداشت مهین خدیوی

در برگشت، زن مهماندار خط هوایی ک.ال.ام مرتب دستمال مرطوبی به من می دهد و هر بار که رد می شود با تاسف به من نگاه می کند. پیش خود حتمن فکر می کند انگار این زن از مراسم تشیع جنازهء عزیزی برگشته است که این گونه اشگ می ریزد. درست فکر می کند ایران جان! از تشیع جنازه ی دختر بزرگ ات برگشتم. دختر بزرگ ما. تهران را می گویم. چقدر زیبا بود این دختر ایران خانوم. چه پاییز زیبایی داشت. درخت های هزار برگ و هزار رنگ خیابان پهلوی اش. چه سایبانی می ساخت برای جان عاشق اش. دیگر نیست ایران جان. انگار سال ها رنگ آب به خود ندیده. سیاه و دود گرفته و چروکیده. اصلن درختی هم بود؟ پیر شده است. بدجوری هم پیر شده است. تهران را می گویم.

زائران ايرانی در امريک

حمیدرضا رحیمی

گزارش داده شده که «شماری از برادران و خواهران اسلامی در ممالک شیطان بزرگ زندگی می کنند. مثلاً، آیت‌الله الهی، نمایندهء خمینی در نیروی دریایی، نیز در آمریکا به سر می‌برد و هم‌اکنون تبعهء این کشور است و از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار است. پسر محسن میردامادی، از رهبران گروگان ‌گیران سفارت آمریکا، نیز در آمریکا به سر می‌برد و از آن‌جایی که همسرش در آمریکا وضع حمل کرده این دو نیز به زودی تبعهء آمریکا خواهند شد، و...» اما فدوی بر این باور است که انگیزهء هجوم برادران و خواهران، مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، به ممالک محروسهء امریک، باید چیزی بیش از اینها باشد. حدس قریب به یقین فدوی در این باب  آن است که مؤمنین، امامزاده ای در آمریکا کشف، و یا احداث فرموده اند!

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا