تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 30 و پنج شنبه 31

 خرداد 1397

 20 و 21 ماه ژوئن 2018

آرشيو صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

يکشنبه ها در مهستان:

فايل تصويری         فايل صوتی

در يکشنبه ای که گذشت:

 بخش اول:

امکانات آلترناتيو سازی

سخنران: فؤاد پاشائی

بخش دوم:

در اپوزيسيون چه می گذرد؟

سخنران: حسن اعتمادی

هر يکشنبه: پخش زندهء

نشست عمومی مهستان

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های مهستان

پيوند به سايت های ديگر

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

حالم بد می شود!

اسماعیل هوشیار

اعدام محمد ثلاث یک شروع نبوده و استمرار جاهلانهء جنايت است. نمی دانم در ذهن کسی که حکم می دهد، تا مجری و تا شاهدان (جامعه)... چه می گذرد؟ ولی مطمئنم که جامعه ای که با سيستم سرکوب و اعدام کنترل شود، هم آن سیستم و هم آن جامعه، بیمار است... شما نيز، جدای از نوع جرم و مجرم، موضوع اعدام را در ذهن خود مرور کنید و اگر قلباً با آنچه پيش آمده موافقید بدانيد که شما نيز بیمارید!

«گرایشات سیاسی ایرانیان» در يک نظرسنجی جديد

شکوه ميرزادگی

چند روز پيش نظر سنجی جالبی را در ارتباط مستقیم با مسایل سیاسی روز ایران خواندم که در همین ماه خرداد به وسیله ی «گمان، گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان» انجام و منتشر شده است... باید بگويم که، به عنوان یک ژورنالیست علاقمند به خواندن گزارشات و آمارهای واقعی و بر اساس مستندات، ديدار اين گزارش از آن جهت خوشحالم کرد که گسترش امکانات رسانه ای جهانی به گونه ای شگل گرفته که یک سازمان پژوهشی کوچک در خارج ایران هم می تواند نظرسنجی هایی را انجام دهد که ممکن است در تعيين شکل آينده ی ایرانیان مفید واقع شود. اما، در عين حال، نمی توانم از گفتن نظر خودم در ارتباط با اشتباهاتی که در اين نظرسنجی آماری وجود دارد صرف نظر کنم...

بلا گردان

(به محمود دولت‌آبادی)

شعری از مجید نفیسی

نه! این کراوات سرخ نمی‌تواند/ چون بلاگردانی ترا حفظ کند / و سر میزِ افطارِ دولتِ شرعی / از تو روشنفکری عرفی بسازد / و خوانِ خونینِ ولایت را / به سفره‌ء ساده‌ء بلقیس برگرداند.// عرفی بودن / به سادگیِ تراشیدن ریش / و بستن کراوات نیست / باور داشتن به جدایی دین از دولت است / ارزش نهادن به آزادی دینی و بی‌دینی است.

آيا نسرين ستوده بخاطر اين يادداشت بازداشت شده؟

«امروز غروب به درخواست مهراوه، دختر جوانم، برای پیاده روی به بلوار دریا رفتیم، به محض آنکه پایمان به خیابان رسید، صدای گوشخراش بلندگوی اتو گالری اکبریان کل فضای خیابان را گرفته بود که نوحه خوانی می کرد. این اتوگالری روی ماشین های گالری اش ، پردهء یا حسین و یا ابوالفضل می اندازد، تناقض بصری اش کم بود، آلودگی صوتی را هم به آن اضافه کرده بود. مهراوه که از این تناقض ها رنج می برد، طاقت نیاورد و به گالری اکبریان مراجعه کرد و درخواست نمود صدای بلندگو را قطع کنند، صاحب گالری که کل کشور را ملک مطلق خود می داند، با هجوم به طرف تلفن گفت الان پلیس را خبر می کنم بیاید، مهراوه گفت حتما این کار را بکنید. پس از آنکه بر انجام وظیفه ی شهروندی اش تاکید کردیم، گالری را ترک کردیم، اما چون هنوز صدا را قطع نکرده بود، مهراوه دوباره به مغازه برگشت تا به این ترتیب صدای نوحه را قطع کردند. اما غم بزرگ آن است که خیابان برای شهروندان امن نیست. این افراد خود را مالک شهر و خیابان می دانند و زندگی را به ما تلخ کرده اند. ما با مقاومت مدنی خیابان را از آنان پس می گیریم. خیابان مکانی عمومی و متعلق به همهء شهروندان است».۞

«گلاسنوستِ» رهبر!

اصغر کریمی

در روزهای گذشته به دختر دانشجویی اجازه داده شد که در حضور خامنه ای ارگان های زیر نظر رهبری و فقر و بی حقوقی مردم را مورد انتقاد قرار دهد. سحر مهرابی ... عدم امکان نظارت و حسابرسی از نهادهای زیر نظر خامنه ای مثل سپاه پاسداران، قوهء قضاییه و صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد... اعتراضات توده ای و خیزش دیماه و تداوم و گسترش اعتراضات توده ای در سراسر کشور پیش زمینه این «گلاسنوست» است. اما اگر گلاسنوست گورباچف به تغییر سیستم از بالا منجر شد، «گلاسنوستِ» آقا سیگنال های جامعه برای سرنگونی است. این گلاسنوست را جامعه با پای خودش عملی کرده است.

تکميل هارمونی

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: مغازه‌های عطاری قارچ‌گونه در سطح شهر رو به افزایش هستند و بدون داشتن مجوز داروی گیاهی برای مردم تجویز می‌کنند. در یک مورد مصرف نوعی «دمجوش لاغری» موجب نابودی کبد یکی از اقوام شده است. چرا وزارت بهداشت کاری نمی‌کند؟

فدوی: مراتب در اوقات شرعی به سمع و نظر مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، رسید. فرمودند: «هارمونی یا هماهنگی، حیوان نجیبی ست؛ یعنی می شود آیا که ما در جامعهء شکوهمند اسلامی مان، فی المثل استخاره، سر کتاب باز کردن، دعانویسی، رمالی، جن گیری و غیره داشته باشیم، اما دمجوش نداشته باشیم، برادر فدوی؟»

مشت محکمی بر دهان یاوه گویان جهات اربعه!

علیرغم تبلیغات رسانه های استکباری که سال هاست وانمود می کنند زنان و دختران ایرانی اجازهء حضور در استادیوم های ورزشی و تماشای مسابقات، علی الخصوص فوتبال را ندارند، بیشتر تماشاگران بازی ایران - مراکش را زنان و دختران تشکیل می دادند که آزادانه و بدون هیچگونه ممانعتی وارد استادیوم بزرگ سنت پترزبورگ شده و تا لحظه آخر تیم فوتبال ایران را تشویق کردند!

بيانيهء مشترک دو حزب

دربارهء راهکار «جلوگيری از بازتوليد استبداد»

اخيراً، «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که مجتمعی از افراد و نه احزاب است، فرمولی را تحت نام «ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد» عرضه داشته که مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفته و مجموعه ای از نظرات مشترک دو حزب را بصورت سه پيشنهاد، برای تضمين ممانعت از استقرار مجدد استبداد در کشور، مطرح کرده است... از نظر احزاب امضاء کنندهء اين بيانيه، اين پيشنهادات با کليهء اصول و مواضع هميشگی اين احزاب انطبابق داشته و، در نتيجه، با پشتيبانی کامل از اين پيشنهادات، بر اين باورند که اينگونه راهکارها می توانند زمينه را برای ائتلاف نيروهای دموکراسی خواه ايران، در راستای مبارزه برای برانداختن حکومت اسلامی مسلط بر ايران بصورتی مناسب و کارآمد آماده سازند.

اشغالگرند، یا هموطن؟

مجید محمدی

آنچه در این مطلب می‌خوانید عینا کارهای یک دسته اوباش است که بنا به سیاست‌ها و دستورات اشغالگران کار می‌کنند. تصور کنید اگر ایران به طور کامل توسط عراق یا داعش اشغال شده بود، صدام حسین و حزب بعث‌اش و داعش چه کارهایی غیر از این موارد را در ایران انجام می‌دادند؟! رژیم بعثی حداقل به احوال شخصیه‌ی مردم کاری نداشت و داعش نیز بازی اصلاح طلب- اصولگرا راه نمی‌انداخت.

دربارهء چهره های مختلف اپوزيسيون

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

نگاهی به آنچه در جبهه ملی می گذرد

گفتگوی کورش زعيم و اسماعيل نوری علا

تهيه شده در بخش فنی مهستان

طرح مسئلهء تجزيهء ايران و کنفرانس اخير واشنگتن

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامهء «آخرين لحظه» بمديريت شهرام همايون

بحث احتمال تجزيه ايران

يزديان - پاشائی - جوادی - بيگلر - وکيلی - رئيسی

در برنامهء «آخرين لحظه» از شهرام همايون

پاسخ تاريخی يک شاهزاده به يک برنامه ساز کنجکاو

اسماعيل نوری علا

حال که چهارچوب نظری خاصی که از اين پس حرکات و سکنات و بيانات شاهزاده رضا پهلوی را شکل خواهد داد مشخص شده، با توجه به اينکه در اين مسير ديگر بازگشتی (مثلاً به سوی باور به پادشاهی مداخله کننده در امور جاری مملکت) ممکن نيست، می توان به نتايج عملی اين انديشه ها در صحنهء سياست ورزی روزمرهء اپوزيسيون نيز پرداخت. در اين مورد با ذکر چند نکته مقاله را به پايان می برم...

اگر یک «تصمیم گیر مسئول» می خواهید،

بروید دنبال جمهوری!

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

در برنامه خط قرمز، بمديريت مهدی فلاحتی

این تصمیم با مردم است که چه شکل از حکومت را می خواهند. من الزاماً اعتقادی به این یا به آن ندارم. چون فکر می کنم در هر دو فرم کشور ما قابل اداره خواهد بود. مسئله بیشتر بر می گردد به خصوصیات کشور و منطقه و بافت اجتماعی آن. وگرنه، خوب، بله، چه کسی است که با جمهوریت مخالفت داشته باشد؟! کوچکترین مخالفتی با جمهوریت ندارم. حتی ممکن است باید بگویم که در اساس جمهوریخواه هم باشم. اما سئوال اینجاست، و این سئوال را باید مردم ایران پاسخ بدهند، که آیا وجود یک نهاد فرا مسلکی، غیر سیاسی، بعنوان یک سمبل وحدت کشور، همچنان برای مملکت ضروری است یا نیست؟ این سئوال را باید از مردم کرد. وگرنه من الزاماً در رگ هایم خون سلطنتی نیست. یادتان نرود، پدربزگ من، رضا شاهی که همه می گویند روحت شاد، می خواستند مملکت ما نظام جمهوری باشد.

جابجائی پهنهء رویداد ها برای جستجوی راه حل

طاهره بارئی

این مقاله می خواهد بطور کوتاه و فشرده به طرح این مسئله بپردازد که وقتی راهی در یک ساحت مسدود می نماید و ذهن با همهء تکاپویش از یافتن راه حلی برای معضلی عاجز شد، می توان با انتقال مسئله به پهنه ای دیگر و تغییر کانال ها، راه حل را در زمینه ی جدید جستجو کرده و بعد از یافتن، آنها را به زمینه قبلی ترانسفر و آنجا در داخل شرایط بررسی و تطبیق داد. برای نمونه، مشکل «انسداد تمام راه حل های قانونی ِ تغییر یا اصلاح» را به حیطه ی دیگری می بریم...

فقر؛ مهمان سفرهء کم ‌درآمدها

افزایش قیمت مواد لبنی سبب شده است یک مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان نسبت به فقر کلسیم در میان خاتوارهای کم‌درآمد هشدار بدهد. زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران گفته است: دهک‌های درآمدی پائین قادر به خرید مواد لبنی نیستند. او از دولت خواسته است از افزایش قیمت مواد غذایی مفید مانند لبنیات جلوگیری کند. عبداللهی پیش از این نیز خواستار تخصیص یارانه برای مواد لبنی شده بود. بر اساس آمار نهادهای دولتی مصرف مواد لبنی طی پنج سال گذشته سی و هفت درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود مصرف سرانه مواد لبنی به صد و پنجاه و دو کیلوگرم افزایش یابد و حال مرکز آمار و بانک مرکزی حکومت اسلامی سرانهء مصرف مواد لبنی را حدود هفتاد کیلوگرم برآورد کرده‌است.

امکانات و موانع آلترناتيو سازی

محمود مرادخانی

ما نيازمند يک نيروی آلترناتيو محکم، قاطع و کنشگرا هستيم. چرا که: می خواهيم خواست منطقی و به حق مردم ايران را به کرسی قدرت بنشانيم. يعنی رژيم حکومت اسلامی را سرنگون و آنچه برای ميهن و مردم ايران مناسب است را بدست آوريم. دستيابی به آزادی، به دموکراسی، به رشد و تکامل، نياز مردم ايران است... چرا که نمی خواهيم که جامعه دردمند و رنجديده ايران به درد و رنج بيشتری بيافتد... چرا که با توجه به گذشت بسيار زمان، و خونخواری و خشونت حکومت حاکم، هزينه انقلاب در نبود يک برنامه مشخص و يک رهبريت قاطع و مورد قبول همگان و مخصوصا جامعه بين المللی می تواند بسيار بالا باشد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا