تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره دوشنبه 19  تا پنجشنبه 22 آبان 1399 - 9 تا 12 اکتبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

روى صندلى تکرار

افشين بابازاده

خستگىِ پُر كارى / نشسته / روی صندلی // ديوارى بلند پشت سرش / از زمين سر می کشد / تا آسمان بی تفاوتی؛ // كاغذهاى سفيدش / در خواب جوهر هاى ممنوعه / منتظرند / تا به خدايش هشدار دهند. 

دو پادکست از حزب سکولار دموکرات ايرانیان

در چند و چون «مبارزه»

https://www.youtube.com/watch?v=mEXjf4_1q-k&feature=youtu.be

چرا سکولاریسم نو؟

https://www.youtube.com/watch?v=IYFpUPdeccY&feature=youtu.be

سوسیالیسم ادویه ‌زده: جنسیت و غذا در شوروی

فرناز سیفی

هر مقاله‌ی این کتابِ پژوهشی نشان می‌دهد که غذا در شوروی چطور مسئله‌ای «دولتی» بود، دولت دیکته می‌کرد که چه غذایی «خوب و پسندیده» است و چه غذایی «مذموم» و چطور شهروندان مدام باید بر سر دوراهی انتخاب‌های «اخلاقی» قرار می‌گرفتند تا فلان محصول غذایی را تهیه کنند یا نه، فلان دستور غذایی را بپزند یا نه و آیا این غذا با «آرمان‌های شوروی» تضاد دارد یا تطابق! یکی از ویژگی‌های این کتاب، بررسی غذا و نسبت آن با جنسیت در فیلم‌های تولید شوروی است.

 

گشودن دروازهء خودی!

حمیدرضا رحیمی

* برادر حسین(ع) شریعتمداری، متولی امامزادهء کیهان دارالخرُافه - که سرِ بُریده می دارد دوست -، در یک نعل وارونه، شدیداً به خود گل زد!.. وی در تیتری در جریدهء شریفه آورده است: 

* فشارها علیه فرانسه جواب داد/ ماکرون: کاریکاتورها ربطی به دولت من ندارد!

- زبان بسته، پنداری زیر تأثیر مخلوطی از سنتی- صنعتی بوده و درنیافته است که این سخن ماکرون، بمعنای استقلال مطبوعات است!.. فلذا به فتوای داوران سَلف، یک- هیچ، بسود فرانسه

آبان

احمد اهتمام

آبان / سايه سار ساکت ارواح کشتگان / بر کنار برکهء راکد و مه گرفتهء خون. // آبان /  برکه ای تنها / تشنهء پاره سنگی / تا دوایر موج موج کوچک و بزرگ. // آبان / با فریاد بی صدای کشته ها /  جویای لکنت تک تيرها. // آيا هنوز می تواند؟ Ä

چرا اسلامگرایان را به «مغول ها» تشبیه نمی کنم
سام قندچی

دو سال پیش در مقاله ای تحت عنوان «اصل تفاوت رژیم اسلامی 57 و دولت مغولها در ایران»، توضیح داده شد که چرا اسلامگرایان را به «مغولها» تشبیه نمی کنم، و دوباره در چند مقاله سال گذشته، درباره ی تفاوت واپسگرایی و عقب ماندگی، بحث شد. دلیل موضوع خیلی ساده است. مغولها عقب مانده بودند و به همین دلیل جامعه ی ایران را به عقب بردند چون راه دیگری نمی دانستند و به موازات آموختن راهکارهای پیشرفته تر، تکامل پیدا کردند. کوکلاکس کلانها عقب مانده نبودند و خوب جامعه ی پیشرفته و دموکراتیک را می شناختند؛ اما، می خواستند جامعه را به عقب ببرند، به دوران برده داری! اسلامگرایانی که برای بیش از نیم قرن است با آنها سرو کار داریم، از جنس دوم هستند و به همین دلیل آنها را کوکلاکس کلان اسلامی خطاب می کنم. متأسفانه رهبران دموکراسی های غربی به رغم همه ی جنایاتی که همین دو سه هفته ی اخیر دوباره در فرانسه رخ داد، هنوز درک روشنی از جریان اسلامگرایی ندارند و مسأله ی مقابله ی ایدئولوژیک، سیاسی، فرهنگی و آموزشی با کوکلاکس کلانهای اسلامی را جدی نمی گیرند، به همانگونه که رهبران سیاسی آمریکا، کوکلاکس کلان ها را به رغم همه ی جنایاتی که مرتکب شدند، صد سال طول کشید تا مقابله با آنها را جدی بگیرند. (منبع)

«فریاد از این تغافل و عقل عقیم ما»

قربان عباسی

تلاش این نوشته بیشتر معطوف به عوامل فرهنگی و نقش روشنفکران در تاسیس این تئودیسه است. بررسی اندیشهء روشنفکران نسل دوم ایران نشان می‌دهد که غرب‌ستیزی در ظاهر، و مدرنیته ‌ستیزی در باطن، خصومت با آموزه‌های بنیادین لیبرالیسم و مکاتب رهایی‌بخش، تاکید بر اندیشه‌های چپ‌گرایانه و دینی، ستیز با امپریالیسم، چه از موضع چپ و چه از موضع دینداران حاکم، پیامدهایی بسیار دردناک برای ایران و ملت ایران درپی داشته است.

رازِ بقایِ رژیم و چشم انداز براندازی!

محمد هادی

ناگفته روشن است که  مقابله با آخوندها و اراذل و اوباش و انواع و اقسام نیروهای سرکوبگر  رژیم، اصلاً و ابداً قابل مقایسه با دوران شاه نیست! اما در عوض مردم ایران خواسته و ناخواسته و با خون دل و بذل بهترین فرزندان این آب و خاک، در حال جراحی و خارج نمودن بزرگترین و بدخیم ترین غده چرکین و سرطانی آخوندها از اعماق تاریخ و جامعه ایران هستند تا ایرانی آزاد و آباد و عاری از شاه و شیخ بسازند! و این دستاورد بزرگ، ای بسا بهترین آرام بخش و مرهم درد و رنج های چهل سالۀ مردم ایران باشد! 

من يک «ضد انقلاب» هستم!

جمشيد قراجه داغى

آدمك هائي كه تا بسرحد ابتذال كم عمـق و بي مايه و تكرارى هستند، و برداشت شان از انقلاب با فتنه و آشوب يكسان است، هرگز اين مهم را درك نمی كنند كه «انقلابى بودن واقعی» در بند توان «ساخت آفرينى» است و نه در بخل ورزى و كينه توزى... پس اگر انقلاب در نفى فضيلت هاى انسانى و به مفهوم ويرانى و ترور  و وحشت است... اگر انقلاب بهانه اى براى مجاز شمردن هر نوع جنايت، حماقت و وحشي گري ست... واگر انقلابى بودن متضمن بخل ورزى، كينه توزى و منفى بافى، نمايشات كودكانه، و قبول حكومت بى لياقت ترين و نادان ترين افراد يك اجتماع است؛ من يك ضد انقلاب هستـم.

آیا اعتراضات به نتیجه می‌رسند؟

زینب توفِکچی

آیا اعتراضات به نتیجه میرسند؟ بله، اما نه تنها به این دلیل که افرادی در خیابانها راهپیمایی میکنند. اعتراضات به نتیجه میرسند چون توجهها را به بیعدالتی جلب میکنند و میتوانند ذهن افراد را تغییر دهند، فرآیندی تدریجی اما بسیار قدرتمند. اعتراضات نتیجه می‌دهند چون معترضان می‌توانند اهمیت یک باور را برای عموم اعضای جامعه نشان دهند و به مقامات هشدار دهند که اقدامات شان با مخالفت مواجه خواهد شد.

رژيم اسلامی در سراشیب اضمحلال

حسن شریعتمداری

مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها، با دیکتهء یک جانبهء آمریکا به شرکت ها و بانک های جهان، و با وجود مخالفت اغلب کشورها، فقط در صورت انتخاب مجدد ترامپ به مسند رئیس رژيم آمریکا  می تواند بطور موثر عمل کند و همهء تحریم ها را برگرداند. در صورت انتخاب جو بایدن، هرچند بنظر بیشتر صاحب نظران سیاست های راهبردی آمریکا در قبال ایران توفیر چندانی نخواهد نمود، ولی بازگشت او به برجام، حتی با خواست آغاز مذاکرات جدید برای برجامی نو، عملاً مکانیسم تحریم ها را کند کرده و برای مدتی حتی ممکن است متوقف نماید و این خود فرصتی برای یک نفس عمیق مجدد پس از حالت خفگی فعلی به رژيم اسلامی خواهد داد.

در ضرورت همبستگی و اتحاد برای آینده ایران

اصغر جیلو

می‌گویند در پشت پیام آقای رضا پهلوی، آمریکا، اسراییل و عربستان قرار دارند. در این ادعا، رژيم اسلامی با تمامی جناح ‌های آن، منتقدینی از اصلاح‌‏ طلبان حکومتی و بخش پر سر و صدایی از نیروهای اپوزیسیون چپِ مدعی جمهوری ‌خواهی در خارج از کشور توافق و اشتراک نظر کامل با یکدیگر ‏دارند و هر یک با روش‌ها و ادبیات خاص خود در اثبات صحت این ادعا، می‌کوشند.‏ در این امر نباید هیچ توهمی داشت که تضعیف رژيم اسلامی به نفع آمریکا، غرب، اسراییل و عربستان و رقبای دیگر منطقه‌ای آن است، اما...

کوروش؛ از استوره‌ تا واقعیت

آرمین لنگرودی

ما با وجود نوشته‌های بیشمار در باره‌ی کوروش هنوز هم با این پرسش روبروییم که براستی او که بود؟ یک «منجی» بشریت؟ و سرآغاز «هومانیزم» تاریخی؟ و در همین راستا بانی نخستین منشور «حقوق بشر» در تاریخ؟ یا یک فرمانروای سیاسی‌سپاهی شایسته،‌که در راه نگهداری و گسترش کرانه‌ی سرزمینش سیاست بخردانه‌ای را بنیان نهاد که در ادامه‌ی خود، چهره‌ی تاریخ پس از خود را به روش شگفت‌انگیزی به نگارش درآورد؟ و اگر همه‌ی‌اینها، چگونه و با کدام روند گذر از هر یکی به دیگری؟ بگمان من...

منوچهر یزدیان و خطر تجزیه طلبی

سام قندچی

وقتی هم میهنانی که به درستی خواستار رفع تبعیض های اتنیکی هستند را، برخی با اصطلاح توهین آمیز "تجزیه طلب" می خوانند، با این کار نیروی مهمی را در تحول دموکراتیک آیندهء ایران نابود می کنند. اینجا بحث در مورد دیدگاه «تجزیه طلبی» است که ربطی به رفع تبعیضات اتنیکی ندارد، و فقط به نابودی ایران ختم خواهد شد، و نگرش «تجزیه طلبانه» برای ایران نه دموکراسی را برای گروه بندی های مختلف اتنیک در ایران به بار خواهد آورد، و نه برای هیچکس دیگر، و فقط به جنگ داخلی در ایران دامن خواهد زد.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه اس که گذشت

18 آبان 1399- 8 نوامبر 2020

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

موضوع:

  ايران در جو بین المللی کنونی 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

فايل تصويری    فايل صوتی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

سخنران:

 مهندس حسن شريعتمداری 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

مدير نشست:

اسماعیل نوری علا

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

 

HHHHHHHHHHHHH