کاری از راشین خيريه◄
نوروز بیش از هر مذهبی با ما راه آمده است!
شکوه میرزادگی
بر
اساس گفتههای تاریخی، و به ویژه با توجه به سنگ نوشته هایی که از
دورانهای مختلف تاریخ به جای مانده است، میدانیم که نوروز هزاران سال با
ایرانیان راه آمده است. در این مدت بلند، ایرانیان چندین مذهب و مرام عوض
کردهاند، به زبانهای مختلف سخن گفتهاند، صدها حکومت نیک و بد داشتهاند،
اشغالگرانی خاکشان را تصرف و یا زیر و رو کرده اند؛ اما نوروز همچنان
زیبا، و پر انرژی و امروزین بر تارک فرهنگ ما نشسته است.◄
چرا جنبش زنان «ساختار» را هدف قرار نمیدهد؟
حسین باقرزاده
چرا
جنبش زنان در مبارزات خود عمدتا از هدف گیری ساختار ازدواج در ایران اجتناب
کرده و بر روی عوارض آن تمرکز کرده است؟ کافی است به حجم وسیع نظرات،
بیانیهها و گفتارها و نوشتارهای چند روز اخیر به مناسبت روز جهانی زن
توجه کرد و دید که گرچه به درستی بر تبعیضات جنسیتی، خشونت علیه زنان و
نابرابری حقوقی آنان در تقریبا کلیه شئون زندگی، درون و بیرون ازدواج،
انگشت گذاشته شده ولی توجهی به ریشه نابرابریهای حقوقی در داخل ازدواج
نشده است. این مسئله ممکن است دلایل متعددی داشته باشد ولی...◄
پایان سال و قرن، با پيروزی سکولار دموکراسی
اسماعيل نوری علا
(متن سخنرانی در مهستان)
چهل سال
است که فرصت داشته ايم تا دريابيم که چگونه نیمهء اول يک قرن تلاش برای
رسیدن به جدائی مذهب از حکومت و انحلال استبداد در دموکراسی جای خود را به
نيمهء دومی پرداخته شاهد اتحاد مذهب و حکومت و برقراری استبدادی کم نظير در
تاريخ. گوئی سراسر اين قرنِ در حال مردن را به ايجاد يک جفت تز و آنتی تز
گدرانده ايم و احتمال بسيار می رود که اکنون در آستانهء وصول به يک سنتز
باشيم.◄
سخنرانی فریار نیکبخت
در بنیاد آزادی اندیشه و
بیان◄
پادکست های سکولار دموکرات
های ايران
نقش سیاسی سلبریتی ها - با شرکت بهزاد مهرانی
لینک، پنجشنبه از 2.5 بعد از ظهر کالیفرنيا به بعد◄
آرشيوپادکست ها- دوره اول◄
/ دوره های
دوم وسوم
◄
راه علاج آسان!
حمیدرضا رحیمی
یک شهروند بازنشسته: کیهان محترم! به دولتیها، به ویژه
4
نفر اول دولت، بگویید آن قدر نسبت به گرانیهای افسارگسیخته بیتفاوت
بودید و هستید که باعث آزردگی خاطر رهبر معظم انقلاب شدید. معظمله از
دلالها و واسطهها نام بردند. اگر دولت عاجز است، که هست، کار مبارزه با
این جرثومه های فساد را به بچههای سپاه و بسیج بسپارد. هفت سال است نام
دلالها ورد زبان مسئولان است و هیچ کاری نکردهاند. بسیجیهای
حاجقاسم(ره) ده روزه واسطهها را قلع و قمع میکنند.◄
این صدای
مردمی است که عزم جزم کردهاند تا بساط جمهوری اسلامی، این مانع اصلی
دستیابی به آزادی، رفاه، دموکراسی، پیشرفت و حقوق بشر را برچینند. گسترش
کارزار «نه به جمهوری اسلامی» در پیوند با دیگر حرکت های سیاسی و مدنی،
نویدب خش همسویی و همگراییِ بیشترِ مبارزاتِ آزادیخواهانه و عدالت جویانه
مردم ایران برای رهایی از حکومتی ضدبشری است.◄
این شعار یعنی
«آری به همبستگی
برای آزادی و آبادی ایران»
نوشته ای از الاهه بقراط◄
قمار: از انقلاب 57 تا پایان بخشیدن به رژیم اسلامی
سام
قندچی
در
آستانهء انتخابات ریاست "جمهوری" 1400 رژیم اسلامی، دو ماه پیش آقای حسن شریعتمداری، دبیر
کل شورای گذار، «کمپین نه به انتخابات، نه به جمهوری اسلامی» را مطرح
کردند. در هفتهء اخیر نيز، با حمایت آقای رضا پهلوی از «کمپین نه به جمهوری
اسلامی»، موج تازه ای به راه افتاده که حمایت شخصیت هایی از طیف های مختلف
سیاسی را به دنبال داشته است، و هر دقیقه نیز تعداد بیشتری از فعالان سیاسی
ایران به این حرکت می پیوندند. اما آیا اینگونه تلاش ها برای پایان دادن به
رژیم اسلامی حکم "قمار" را ندارد؟◄
ویژگیهای «چپ نوین» کدامند؟
فاضل غیبی
چپ
نوین، در صورت غلبه بر کژاندیشیها، میتواند از نقشی بسیار مثبت و چشم
ناپوشیدنی در روند پیشرفت اجتماعی برخوردار باشد. وابستگان به جنبش چپ
نوین، شهروندانی مدرن اندیشاند که، رها از پیشداوری و سادهانگاری، به
موانع رشد مادی و معنوی جامعه برخوردی نقادانه دارند و در هر جایگاهی
میکوشند در زندگی خانوادگی، فعالیت شغلی و کوشندگی شهروندی با گامهای
بزرگ و کوچک برای بهبود محیط اجتماعی شریک باشد.◄
|
رضا پهلوی در قامت يک شورشی؟
اسماعيل نوری علا
حرف
چند سالهء ما و سخن امروز شاهزاده رضا پهلوی دقیقاً يکی است؛ واقعيتی که از
اولين ديدار ما با شاهزاده (2010) تا به امروز زندگی پر فرازی داشته است.
به سخنی ديگر، ما سکولار دموکرات های گردآمده در تشکلات شناخته شده مان، از
نخستين روز فعالیت خود، شاهزاده رضا پهلوی را یکی از برجستگان جنبش سکولار
دموکرات ايران دانسته ايم و با او دست دوستی داده ايم و اکنون نیز تصميم
تاريخی شاهزاده در نفی سیستم کهنسال «رياست موروئی کشور» را بعنوان مرتفع
سازی مهمترين مشکلی که در سر راه اپوزیسیون انحلال طلب قرار داشته تلقی
کرده و معتقديم که شاهزاده، با اين اقدام کم نظير تاريخی، اکنون می تواند
براستی نقش «سرمايهء ملی ايرانیان» را بازی کرده و موجب گردهمآئی همهء
کوشندگان راه آزادی ایران باشد.◄
نقدی به
توهین و
توصیهء فرخ نگهدار
عبدالستار دوشوکی
آقای فرخ نگهدار در مقاله ای تحت عنوان "چهار توصیهء
سیاسی
به
آقای
رضا
پهلوی"،
علاوه بر مذمت و محکومیت طرح "نه به اسلامی"، خطاب به شاهزاده رضا پهلوی
توصیه کرده اند که، برای اثبات صداقت خویش در باورمندی به جمهوریت، به جمع
"اصلاح طلبان" حکومتی بپیوندند و با محکوم کردن آمریکا و "تحریم های
ظالمانه" اش، علیه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی موضع گرفته و در کنار
"مردم ایران" (بخوان جمهوری اسلامی) قرار بگیرند. شیخ اجل حکیم سعدی در باب
دوم گلستان قرنها پیش نوشته بود: "آهنی را که موریانه بخورد / نتوان برد از
او به صیقل زنگ. با سیه دل چه سود گفتن وعظ/ نرود میخ آهنین در سنگ".◄
وضع کنونی، چشماندازها و راهکارها
احتمال ماندگاری رژيم و مواجههء چپ انقلابی با آن
جلیل شکری
فهرست
تحولات اخیر داخلی، منطقهای و بینالمللی میتواند حاوی تحلیلهایی باشد
که نادیدهگرفتن آنها میتواند راهنمای غلطی به مبارزات علیه حاکمیت بدهد.
بررسی گمانهزنیهای محفلی و بنگاههای خبری دربارهی این تحولات و
جمعبندیشان دربارهی رژيم اسلامی را میتوان در دو دسته جا داد: 1) با
چراغ سبز آمریکا به رژيم اسلامی، نظام در آستانهی یک دورهی تثبیت دیگر
قرار گرفته است، 2) بحرانهای همهجانبهء بار شده بر نظام، که چکیدهاش را
میتوان در بودجه 1400 دید، خیزشهای اجتماعیِ از جنس آبان 98 را بهدنبال
خواهد داشت که، نظر به تزلزل پایههای نظام، روند سقوط آن را تسریع خواهد
کرد. از فاصلهای نزدیکتر به اين تحولات بنگریم.◄
تفکرات
سروش، شبستری و کدیور آنجا برای من جالب میشوند که از آنها برای زندگی
اجتماعی سیاسی نتیجههای مستقیم و روشن گرفته میشود. سروش، شبستری و کدیور
ادعا میکنند که به کمک برخی پیشفرضها و ایدهها به خوانش و تفسیری از
اسلام دست یافتهاند که هیچ تناقضی با دموکراسی و حقوق بشر ندارد و ادعا
میکنند که در حکومت مورد نظر آنها (در جوامع دینی مانند ایران) هم
دموکراسی و حقوق بشر رعایت میشود و هم قوانین و ایدههای اصلی اسلام. آیا
ادعاهای این سه
تن
با توجه به منطق درونی و استدلالی نوشتههای آنها، مستدل و قابل
اثباتاند؟◄
پوپولیسم چیست؟
پرويز رئوفی
«پوپولیسم»،
در اصل، مقدم داشتن مصلحت و منافع مردمان عادی است بر خواست حاکمان مستقر و
سیاستمداران و «الیت» جا افتادهء جامعه. پوپولیست ها معتقدند که سیاست
مداران احزاب کهنه کار به مرور به اعضای کلوب و فرقه (کالت) جدای از مردم
بدل شده و منافع گروهی خود را اولی تر از منافع عمومی قرار می دهند. لذا،
برای تأمین منافع مردمان عادی بایستی از این «الیت» خلع ید کرد.◄
در آستانهء قرنی نو،
«یک
پوست اندازی کامل»؟
گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی
«کشور
ما فرصت یک اشتباه اساسی دیگر را ندارد. این پایه واقعاً باید از ابتدا
درست و محکم ریخته شود. من تاکید میکنم که بایستی یک نگاه به آینده داشته
باشیم و برای آینده یک راهکار پیدا بکنیم؛ یک راهکار جدید، یک پوست اندازی
کامل. این حرف به مفهوم آن نیست که گذشته خودمان را فراموش کنیم. نه. ولی
برای یک آیندهء بهتر و سالم تر و اجتماعی تر باید راهی را در نظر بگیریم که
زیر چتر آن (که در واقع یک چتر ساختاری است) مملکت خودمان را به مسیر
پیشرفت و ترقی مجدد، اما با ثبات کامل اجتماعی – سیاسی، برسانیم. زيرا بدون
آن نخواهیم توانست از بروز بحران دیگری جلوگیری کنیم».◄
امر مبتذل دموکراتیک
فرشین کاظمی نیا
تعریف
ابتذال کاری است سهل و ممتنع. از سویی همه میدانند که آنچه در سلیقهٔ سطوح
بالا نمیگنجد و عوام به آن دست مییازند مبتذل است، و از سویی دیگر، نفس
این تمایز واجد ارزشگذاری ماهوی است که مصادیق آن را بهدشواری میکشاند.
تمامی معادلهای این واژه همین کارکرد را دارند. کار پیش پا افتاده،
عامیانه یا مانند اینها. پیشفرض ورود به این مفاهیم، گاه با نقد و شائبهٔ
مواجهه با امر منفی همراه است که میباید متوجه آن بود.
تمامی معادلهای این واژه همین کارکرد را دارند. کار پیش پا افتاده،
عامیانه یا مانند اینها. پیشفرض ورود به این مفاهیم، گاه با نقد و شائبهٔ
مواجهه با امر منفی همراه است که میباید متوجه آن بود.◄
ایران: در جستجوی ناپلئون بناپارت؟
امیر طاهری
دلزده
از شلپشلپ نعلین آخوندها، بعضی ایرانیان سیاستشناس در انتظار شنیدن صدای
چکمههای نظامیان هستند. این انتظار، این روزها، با سخن گفتن از بناپارتیسم
در حلقههای سیاسی تهران مطرح میشود. بیست سال پیش کلیشه محبوب این
حلقهها «ترمیدوریسم» بود، یعنی بستن پرونده انقلاب از طریق استحاله یا
تغییر درونی. امروز، بناپارتیسم، اصطلاح دیگری که از واژگان انقلاب فرانسه
وام گرفته شده، تازهترین گیاهی است که انقلابیون غرق شده ایران برای نجات
به آن متوسل میشوند.◄
اهميت برگزاری جشن و شادمانی در
ايران
برگرفته از سايت بنياد ميراث
پاسارگاد
آن گونه که تاريخ باز می گويد،
مردمان
ايرانزمين مردمانی طالب شادمانی بودند. اسناد موجود نشان می دهد که فلسفه
ايرانيان، شاد ديدن و زيبا ديدن جهان و ارج گذاشتن به آن بوده است. به باور
ما
شادي به نشانه ي درون مايه هستي از ويژه گي هاي آفرينش
بوده و
شادي
و نيك كرداري پايه ي اعتماد آدمي
در زندگی است.
وجود
بيش از هفتاد و سه جشن
در سال، به بهانه های مختلف و برگزاری آن ها در همه ی ماه های سال و به هر
مناسبتی نشانه ای از اين باور است.◄
|