تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 1 تا یکشنبه 3 تیر 1400 - 23 تا 25 ژوئیه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

دو بیانیه همبستگی  با کارگران اعتصابی نفت:       بیانیه نویسندگان        بیانیهء روزنامه نگاران

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

3 امرداد 1400 - 25 ژوئیه 2021

موضوع نشست:

برآمد یک رهبری سیاسی

انتظاری ملی است

سخنرانان:

حسن شریعتمداری - عطا هودشتیان

   

مدير جلسه: اسماعیل نوری علا

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

نگاهی به یک فیلم زنده در «کن»: قهرمان و ضد فهرمان!

برخلاف فیلم‌های دیگرش، این داستان فرهادی «پایان باز» ندارد. او، در صحبت‌های خود در کنفرانس مطبوعاتی پایان فیلم در فستیوال «کن»، با ایستادن در کنار حکومت و رو‌در‌روی مردم، داستان خود را می بندد. سعدی شیرازی می‌فرماید: «تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد!» اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی برندهء دو جایزهء اسکار، در کنفرانس مطبوعاتی فیلم جدیدش «قهرمان» در فستیوال کن، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، نقاب از چهرهء خود برداشته و عملاً خود را یک فیلمساز منفعت ‌طلب، نان به نرخ روز خور و بی‌تفاوت به درد مردم معرفی کرده است.

تکذیب کُندروانه!

حمیدرضا رحیمی

* یورو نیوز: اشارهء فرهادی به یک ترجمه اشتباه: «از کلمهء "سرکوبگر" استفاده نکرده‌ام. مراقب هستم که تندرو نشوم!»  او در پاسخ به این پرسش که «تا چه اندازه خود را متعهد به بیان سرکوب‌های روزافزون در آثار، صحبت‌ها و عملکرد خود می‌دانید؟» گفت: «من در گفتگو با مجلهء ورایتی در موضوع استفاده از شبکه ‌های اجتماعی در ایران، از عنوان "فضای بسته" استفاده کرده‌ام و نه "سرکوبگر"...

* فدوی: خب حق دارد بزرگوار، حکومت اسلامی که سرکوبگر نیست، نوازشگر است!

جنبش زنان ترکیه: مقاومت در برابر سنت و تفکر مردسالار

گفتگو با: سرپیل آچیکالین ارکورکماز

گزارش نیلوفر غلامی

ترکیه جنبش زنان قدرتمندی دارد و زنان فعال حقوق بشر مبارزات سراسری برای مقابله با خشونت علیه زنان را سامان داده و به تصویب قانون برابری جنسیتی کمک شایانی کرده‌اند. با این حال اکنون وضعیت حقوق زنان در ترکیه در مرحله حساسی قرار دارد و خشونت‌های جنسیتی، زن‌کشی و سواستفاده در حال افزایش است و با شیوع پاندمی کرونا به مراتب شدت نیز گرفته است. تصمیم دولت ترکیه برای خروج از «کنوانسیون استانبول» در ماه مارس گذشته مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا و مدافعان حقوق بشر قرار گرفت و به گفته آنان لغو این کنوانسیون شرایط را برای خشونت بیشتر جنسیتی و اجتماعی بر علیه زنان فراهم می‌کند.

لایحه ای در رد یک اتهام سرقت ادبی

مهدی گنجوی

زندگی ادبی عبدالحسین صنعتی‌زاده در زیر سایه یک اتهام ادبی گذشت، هرچند برخلاف‌ انتظار این اتهام پویایی ادبی او را از بین نبرد. اتهام این است که رمان‌های تاریخی صنعتی‌زاده، خاصه کل کتاب «دام‌گستران یا انتقام‌خواهان مزدک» یا بخش هایی از آن (جلد اول منتشر شده به سال ۱۲۹۹ در بمبئی، جلد دوم منتشر شده به سال ۱۳۰۴ در مطبعه مجلس در تهران)، نه به قلم خود او که به خامه‌ی میرزا آقاخان کرمانی است. در اوایل دهه اول قرن حاضر این اتهام به عبدالحسین صنعتی‌زاده وارد شد، و او در رد آن و به جهت اثبات توانایی نویسندگی خود به نگارش رمان‌های متعدد و نیز روزنامه‌نگاری اقدام کرد.

صدای خشاب!

افشین بابازاده

صدای خشاب / از گلوی گلوله ها…

ای عطر گلاب / چه خوش / که بوی سرب نمی دهی.

بازوی این روزها / در اندام فریاد هاست

صدای خشاب / در گوش ها /

 راه کوتاهی را زمزمه می کند

ای مایهء گل ها / غنچه هایت را / از کجا چیده‌ اند

و در سینه چه کسی / گلاب می شوی؟

(از مجموعهء گلاب و ‌گلوله)

آیا در ایران واقعاً اپوزیسیونی وجود دارد؟

سام قندچی

در 43 سال گذشته هر بار که جنبش مردم، به سقوط رژیم منجر نشده، و یا فروکش کرده، عده ای دوره راه افتاد اند و حدیث یأس می خوانند که: «آقا؛ اپوزیسیونی در ایران نیست و آمریکا هم که حالا با این رژیم ساخته، بروید دنبال زندگی تان»!.. اما این حرف ها حقیقت ندارد، چرا که که مردم ایران تحت رژیمی شدیداً دیکتاتوری زندگی می کنند و اپوزیسیون اش نمی تواند - نظیر اپوزیسیون در آمریکا و اروپا - خود را در مطبوعات و اعتراضاتِ با برنامه نشان دهد... بحث دومی همکه راه می افتد مبنی بر این است که «آمریکا دیگر با رژیم ساخته و فاتحه این حرکت تازه را نیز باید خواند.» اجازه دهید به هر دو نکته پاسخ دهم. 

توطئه های رژيم اسلامی برای ایجاد تفرقه

حمید آقایی

استان های حاشیه ای در ایران برای نظام رژيم اسلامی همواره یک معضل امنیتی بوده اند؛ منازعات منطقه ای که رژيم اسلامی خود یکی از عوامل اصلی آن می باشد، نیز بهانه ای شده اند که توسعهء انسانی و اقتصادی این مناطق همواره در ذیل امنیت و خطر موهوم تجزیه قرار گیرند. حاکمیت اسلامی، با انتخاب این سیاست و اِعمال آگاهانهء تبعیض سعی کرده و می کند که استان های حاشیه ای را وابسته به دیگر استان های توسعه یافته تر نماید و بخشی از مردم این استان ها را عملاً وادار به مهاجرت به دیگر استان ها نماید. از سوی دیگر حاکمیت رژيم اسلامی از طریق حضور عوامل خود در شبکه های اجتماعی از جمله کلاب هاوس، همزمان با اعتراضات مردمی در خوزستان، به بحث های اختلاف انداز فدرالیسم و جدایی طلبی دامن زند.

فراسوی «نه به جمهوری اسلامی!»

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

سپاس بسیار از رژیم جمهوری اسلامی

ماهان ایرانی

صحبت های زیادی در مورد لزوم مشارکت گسترده در رسانه های بین المللی جهان برای رسوا نمودن رژیم و لابیست های آن شد. لابیست های رژیم بطور فعال بجای شرکت در مناظره و مصاحبه داخلی ترجیحا ماشین تبلیغات خود را در رسانه های بین المللی راه انداختند. البته برخی حرکات مانند کمپین زندگی نرمال و حضور کمرنگ برخی فعالان سیاسی را شاهد بودیم. اما اقدام نافرجام احمقانه رژیم و عوامل اطلاعاتی آن در ربودن مسیح علینژاد باعث شد تا روز گذشته کلیه رسانه های جهان به بازتاب این آدم ربایی کثیف بپردازند. شاید اگر کلیه فعالان سیاسی اپوزسیون تلاش می کردند در عرض یکسال به اندازه رسانه ای شدن این خبر و رسوایی رژیم نمی توانستند حضور موثری در مدیای بین المللی داشته باشند. اوضاع بقدری علیه رژیم پیش رفت که مسیح وقت خالی برای مصاحبه نداشت. بنابر این می خواستم همینجا سپاس فراوان خود را از رژیم کثیف جمهوری اسلامی اعلام کنم.(+)