باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 30 تیر تا یکشنبه 2 امرداد 1401 -  21 تا 24 ژوئیه 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی در سدهء بیست و یکم»

برنامهء مهستان در یکشنبه ای که گذشت

2 امرداد 1401 - 24 ماه ژوئیه 2022

موضوع نشست:

 سفر بایدن و پوتین به منطقه:
 غلتیدن رژيم اسلامی
 در «دفاع از حرم 2»

سخنران:

حسین علیزاده

مدير جلسه: بیژن آتشین جان

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

اختلاف حساب

حمیدرضا رحیمی

* فرمانده: انشالله تا 25 سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وحود نخواهد داشت و اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید.

* صدای آمریکا: خامنه‌ای دبیر ۹۵ ساله شورای نگهبان را (برای یک دورهء شش سالهء دیگر) ابقاء کرد.

* فدوی داشت خبرهائی را که دریافت کرده بود بر می رسید که ملتفت شد که بین شک 2 و 3 شدیداً گیر کرده است و حساب و کتاب اش، جور در نمی آیند!  یعنی نمی داند چگونه ست که بنظر اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ادامه الله پُرستاته، حضرت آیت الله پینوکیو (جنتی- م)  101سالگی اش را می بیند لکن اسرائیل، به فتوای فرمانده، 25 سال آینده اش را نه؟!..

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

دیگری‌سازی و دشمن‌هراسی

در ادبیات سیاسی اقتدارگرا

آزاده پورزند

«آزاده پورزند»، کنش‌گر حقوق بشر و پژوهش‌گر «بنیاد سیامک پورزند» یکی از حاضران در میزگرد آنلاینی بود که «ایران‌وایر» با همراهی و حضور کارشناسان «موزه یادبود هولوکاست» امریکا برگزار کرد. این میزگرد با عنوان «نازی‌ها چگونه دشمنان خود را تعریف می‌کردند؟»، دربارهء ایدئولوژی و رژیم «نازی» در آلمان با دشمنان بود. آزاده پورزند در این یادداشت درباره آن‌چه در این جلسه شنیده و مقایسه‌ای که در ذهنش شکل گرفته، نوشته است.

حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه

به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی

شهلا عبقری

چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز  حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.

خودکشی در زندان گوهردشت

)بمناسبت حکم سوئد برای دژخیم زندان گوهردشت)

مجید نفیسی

آنها لکه‌های خون تو را / از دستشویی زندان گوهردشت شسته‌اند / و پیکر نیمه‌جانت را / با هزاران قربانی تابستان شصت‌و‌هفت در گورستانِ کُفرآباد چال کرده‌اند. // با این همه، هنوز من / آن شیشه‌ء شکسته را / در جسم و جان خود حس می‌کنم...

استقبال از حکم حمید نوری

سازمان حقوق بشر ایران

حکم دادگاه حمید نوری نقطه عطفی برای جنبش دادخواهی است زیرا برای نخستین بار جنایات جمهوری اسلامی در یک دادگاه مستقل با استانداردهای قضایی بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. این حکم نه‌تنها برای حمید نوری، بلکه محکومیت نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن است… جامعهء بین‌الملل، به‌خصوص کشورهای اروپایی، نباید فراموش کنند که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کنونی نظام اسلامی ایران، رئیس حمید نوری و یکی از آمران قتل‌ها بود. او نیز باید در صورت ورود به حوزه قضائی کشورهای مستقل دنیا، دستگیر و محاکمه شود.

شتاب روند سکولار شدن جامعه

گفتگو با عباس عبدی

گفتگوگر: انجمن جامعه شناسی ایران

عرفی شدن امر قدسی و غیرکارکردی شدن دین به عنوان مهم‌ترین نهاد حافظ سنت و ارزش‌های اخلاقی که از طریق ورود دین با تمام ظرفیت به سیاست، به عنوان مقدمه‌ای برای سکولار شدن جامعه، رخ داده است. تا کنون سیاست سکولار کردن جامعه در دو دولت پهلوی اول و دوم از بالا انجام می‌شد که به علت نداشتن زمینه در بطن جامعه با واکنش منفی مواجه شد و حتی مسیر معکوس را در جامعه شاهد بودیم. اکنون سیاست دینی شدن، آن هم با تعبیری محدود از دین که بر خلاف مقتضیات توسعه است، از بالا تأکید می‌شود، ولی در پایین موجب مقاومت شده است.

لائیسیته‌ای که جویای سازگاری با ‏دموکراسی است

عباد عموزاد

دین برای انسان است و پذیرفتن و ‏نپذیرفتن آن با انسان است. پس شروع آن از ‏بنیاد دینی نیست از انسان است. بنابراین، ‏انسان باید از بندگی ارباب دین و سیاست و ‏اقتصاد و فرهنگ و بنیادهای اجتماعی رها ‏گردد. این بنیادها نیستند که حق دارند ‏انسان ها را این سان یا آن سان تعلیم و ‏تربیت کنند، بلکه این انسان ها هستند که ‏باید بتوانند بنیادها را وسیله رسیدن به ‏هدفی کنند که خود بر می‌گزینند. هر کس و هر گروه باید بتواند بر وفق ‏باور دینی یا غیردینی خویش داوری شود. ‏به‌شرط آنکه اصول راهنمای قضاوت رعایت شوند.‏

هنوز وارد «فاز ایجابی» نشده ایم!

گفتگوی چند دانشجوی داخل کشور با اسماعیل نوری علا

شعارهای مبارزاتی به دو دسته تقسیم می شوند: شعارهای سلبی و شعارهای ایجابی. و تا موقعی که مبارزه از شعار سلبی به شعار ایجابی در نغلتیده باشد، محال است آن مبارزه برنده باشد. شما می توانید بگویید نه به حکومت اسلامی، نه به ولایت فقیه، نه به حجاب اجباری، نه به بیکاری جوانان. اینها همه «نه» است. با نه که نمی شود جهان را ساخت. باید روشن کرد که آری به چه؟

معیار برای همبستگی ملی: «سکولار دمکراسی»

بهزاد کریمی

یک هشدار این است که امر تولید ثقل جمهوری‌ خواهی - که باید در خدمت تامین و تضمین همبستگی ملی و سمت دهی به آن در رسیدن به جمهوری سکولار دمکرات باشد - بخواهد همان «همبستگی ملی برای سکولار دمکراسی» القاء گردد. چنین پنداری ولو از سر ارزش گرایی صلب، از یکسو تولید ثقل جمهوری را کل استراتژی دمکراسی می‌فهمد و از سوی دیگر آن را معادل سیاست تاکتیکی قرار می‌دهد! جمهوری، ذیل دمکراسی است و لذا یکی گرفتن آن با دمکراسی، ذهنیگری و درجا زدن در مجردات ارزشی و فاصله گیری از تبدیل ارزش‌ها به سیاست‌ است.

پشت پردهء رفتن مایک پنس به قرارگاه مجاهدین

متن پیاده شدهء برنامه ای از سایت «کوچه»

اگر غربی‌ها به این نتیجه برسند که باید حکومت ایران را با یک حملهء نظامی عوض کرد، برای کنترل شرایط پس از حمله، آنها به گروهی نیاز دارند که ثابت کرده از ریختن خون هموطنان خود، روگردان نیست. گروهی که به زعم آنها می تواند، با سرکوب، نظم را در ایران جنگ زده برقرار کند و از تجزیه و کشیده شدن آشوب به خارج از مرزهای ایران جلوگیری کند. گروهی که آنقدر از مردان جمهوری اسلامی کینه به دل دارد که می‌تواند، مانند خود آنها در اوایل انقلاب ۵۷، جوی خون براه بیاندازد و از کشته پشته بسازد.

بیانیه در محکومیت بازداشت سینماگران

با امضای ۱۴۰ شخصیت فرهنگی مقیم خارج

ما امضاء کنندگان این بیانیه، برای جلوگیری از ایجاد فضای ارعاب و ترس در جامعه و ممانعت از خاموشی انتقادات و اعتراضات اساسی و اصولی نسبت به رفتار و سیاستهای حکومت اسلامی، ضمن حمایت از همۀ فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در داخل کشور، تاکید بر حق مسلم آزادی نقد و انتقاد توسط هر فرد یا هر گروه سیاسی و مدنی، و همچنین پشتیبانی از برگزاری اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات همۀ اقشار مردم، بازداشت و حبس کلیۀ فعالان سیاسی و مدنی، به ویژه محمد رسولاف، مصطفی آلاحمد و جعفر پناهی، را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی بیقید و شرط هرچه سریعتر آنان هستیم.

با شاهزاده رضا پهلوی چه باید کرد؟

نماد و نمود مشروطگی و دیگر هیچ؟

جمشيد اسدی

نمی‌توان خواهان گذار از جمهوری اسلامی بود و شاهزاده رضا پهلوی را نادیده گرفت. چه بخواهیم و چه ‏نخواهیم پرآوازه‌ترین چهره اپوزیسیون، سر زبان‌ها و آشنای جهانیان است. سخن بر سر هواداری نیست. سخن بر سر ‏چهره‌ای است که جای و وزنه‌ای در سپهر سیاسی ایران دارد و از همین رو، باید دانست که آیا می‌تواند سرمایه‌ای ‏برای گذار از نظام ولایی به دمکراسی باشد و اگر آری چگونه؟

آینده نگری چیست؟

سام قندچی

توجه داشتن صرف به انواع آینده نگری و جوهر آینده نگری را ندیدن می تواند باعث شود نگرش های غلط جنبش مارکسیستی دوباره با ظاهری فریبنده، با عنوان "آینده نگر" از نو این راه رفته تبلیغ شود و انرژی نسلی دیگر در کوره راهی بی حاصل به هدر رود. مسأله آینده نگری کاذب، به چپ هم محدود نیست. مورد مشابه آنهائی هستند که فرامدرنیسم خود را با عناوین "آینده نگر" مزین می کنند تا که به واپسگرایان اسلامگرا مدد رسانند.

جمهوری به آزادی نزدیک ‌تر است

اکبر کرمی

جبههء دمکراسی خواهی در ایران امروز با طرح ادعاهایی به ظاهر کم‌خطر، همانند "شکل حکومت در آینده اهمیت ندارد"، یا "شکل حکومت را باید به رأی مردم گذاشت"، یک شکاف نالازم و ساختگی را تجربه می‌کند. در این فشرده تلاش خواهم کرد که نشان دهم این ادعاها هم خطا هستند و هم بر درکی ناتمام از قانون، دمکراسی، و حقوق بشر بنا شده اند. اما این ادعاها ساختگی هم هستند؛ یعنی هیچ نسبتی با دمکراسی و دمکراسی‌خواهی و لوازم و مناسبات آن ندارند؛ و از بیرون به جبههء دمکراسی خواهی تحمیل شده اند و می‌شوند.

همراهی‌ها و همگرایی‌ها

(دمکراسی، ملت متکثر و شکل حکومت)

پرویز دستمالچی

ایران ابتدا باید با همکاری همه آزاد شود تا بعد نمایندگان منتخب ملت بتوانند درباره نوع ساختار حکومت تصمیم بگیرند، بسیاری از بحث‌ها و گفتگو‌ها و جدل‌ها و... مربوط به آن دوران است. ایران برای همه ایرانیان است و نه تنها برای گروهی ویژه. باید توجه به ساختار دمکراتیک حکومت داشت و آن را سازمان و سامان داد تا از دور باطل استبداد و دیکتاتوری بیرون آییم. دمکراسی‌های مدرن یا جوامع باز نشان می‌دهند که در این جوامع، دیکتاتورترین افراد، درست به دلیل ساختارهای دمکراتیک، هرگز هیچ شانسی برای رفتارهای دیکتاتورمنشانه نداشته‌اند و ندارند.

مشروطه، دموکراسی خواهی و پهلویسم

اسماعیل نوری علا

به احتمال بسیار قوی، اکنون همگان پذیرفته اند که «هدف» جنبش مشروطیت آغازیدن «روند مدرن شدن ایران» بود: هم از لحاظ ساختارهای حکومتی و هم از لحاظ کوشش برای خنثی کردن آموزه های خرافاتی و ضد عقل و منطقی که برای قرن ها با زعامت روحانیت سنتی پاسداری می شد... اما نتایج این «هدف گیری»، که در قالب انقلاب مشروطه تجلی یافت، هیچگاه دارای یک قرائت منسجم نشد و به پیدایش پایدار سه قرائت انجامید. و ریشهء تفاوت این قرائت ها را باید در تفسیر های تجربی مختلف از «روند مدرن شدن ایران» جست.

تطور تاریخی مفهوم سکولاریسم و سکولار کردن

احد قربانی دهناری

همانطور که در ایران و ترکیه و افغانستان می‌بینیم، بسیاری از تغییراتی که توسط سکولاریزاسیون دولتی ایجاد شده بود، حتی با روی کار آمدن احزاب مذهبی به ناچار حفظ شده‌اند. مخالفان سکولاریسم عمدتاً با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی گسترده مردم به ویژه جوانان و زنان روبرو هستند. آنها بیشتر بر اموری چون پوشش مذهبی، جدائی زن و مرد، جلوگیری از تحصیل زنان و نگهداشتن آنها در خانه، دشمنی با ادیان و مذاهب و خداناباوری، جلوگیری از سقط جنین، گسترش جهادگری، جلوگیری دانش‌های نوین و خرافه‌ستیز متمرکز هستند.