باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
||||||
|
|
|||||
پیام تخت جمشید: یک دست صدا ندارد!
* کارشناس صدا و سیما: تمام بدن زن عورت است، غیر از گرد یصورت و دست ها. * فدوی: یعنی چه بیسواد؟ شمایان مگر نمی دانید که تعدّد علما، شکل تکامل یافته ای از تعدّد زوجات است؟! بر این پایه، به فتوای مرجع تقلید فدوی، حضرت آیت الله العظمی سید شقی الدین میله کار، رضی الله عنه، "گِردیِ صورت و دست ها" و غیره هم "عورت" است؛ مگر از روی نعش فدوی رد شوید؛ والسلام!◄
جریانشناسی سیاسی در ایران امروز شکلگیری یک جبههی متحد در خارج از کشور میتواند امکانات وسیع منابع انسانی، فکری و مالی میلیونها ایرانی خارج از کشور را بسیج کند. این جبهه با کمک شخصیتهای مورد اعتماد و معتبر ایرانی در غرب میتواند، بهجای انواعِ رهبرانِ خود گمارده و چشمانتظارِ کمک دولتهای خارجی، صدای مؤثری در نهادهای بینالمللی باشد و با همکاری جریانات مترقی دیگر در این کشورها، همزمان با پیگیری مطالبات دموکراتیک و عدالتجویانه، با توطئههای کشورهای امپریالیستی و جنگافروزی و حملهی نظامی به ایران مبارزه کند.◄
روزی روزگاری دختران این سرزمین سیاسی کردن موضوعی که در بنیاد خود اجتماعی است، به شرط پذیرش فضیلتهای حیات سیاسی که همانا آزادی و عدالت است، معنادار است. آنکه در جهت تحقق این ارزشهای برین سیاسی عمل میکند فاعل معتبری است برای آنکه در کارزارهای دیگر هم برنده باشد و الا در کارزاری که خود ساخته شکست میخورد. یکسو فرمان میدهد پوشش زنان باید اسلامی باشد، اما در تولید یک جامعه عادلانه و آزاد کامیاب نبوده است. سوی دیگر صرفاً با دفاع از پوشش آزاد زنان، وعده یک جامعه آزاد و عادلانه میدهد. خودتان قضاوت کنید کدام پیروز میدان هستند؟◄
«آزاده پورزند»، کنشگر حقوق بشر و پژوهشگر «بنیاد سیامک پورزند» یکی از حاضران در میزگرد آنلاینی بود که «ایرانوایر» با همراهی و حضور کارشناسان «موزه یادبود هولوکاست» امریکا برگزار کرد. این میزگرد با عنوان «نازیها چگونه دشمنان خود را تعریف میکردند؟»، دربارهء ایدئولوژی و رژیم «نازی» در آلمان با دشمنان بود. آزاده پورزند در این یادداشت درباره آنچه در این جلسه شنیده و مقایسهای که در ذهنش شکل گرفته، نوشته است.◄
حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.◄
)بمناسبت حکم سوئد برای دژخیم زندان گوهردشت) آنها لکههای خون تو را / از دستشویی زندان گوهردشت شستهاند / و پیکر نیمهجانت را / با هزاران قربانی تابستان شصتوهفت در گورستانِ کُفرآباد چال کردهاند. // با این همه، هنوز من / آن شیشهء شکسته را / در جسم و جان خود حس میکنم...◄
حکم دادگاه حمید نوری نقطه عطفی برای جنبش دادخواهی است زیرا برای نخستین بار جنایات جمهوری اسلامی در یک دادگاه مستقل با استانداردهای قضایی بینالمللی به رسمیت شناخته میشود. این حکم نهتنها برای حمید نوری، بلکه محکومیت نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن است… جامعهء بینالملل، بهخصوص کشورهای اروپایی، نباید فراموش کنند که ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری کنونی نظام اسلامی ایران، رئیس حمید نوری و یکی از آمران قتلها بود. او نیز باید در صورت ورود به حوزه قضائی کشورهای مستقل دنیا، دستگیر و محاکمه شود.◄ |
دیدار و گفتگو با جمعیت سوسیال دموکرات بر اساس تجربیات این چهل سال و اندی و ارتباطات متعدد و دائمی با بسیاری از جریانات مختلف سیاسی و فکری جامعه ما، هم در داخل و هم در خارج، و البته با گذر زمان و تجدیدنظرها یا نقدهایی از خود یا خیلی مسائل دیگر و گفتمانی که در حال حاضر هست - در واقع گفتمان یک «آلترناتیو سکولار دموکراتیک» در مقابل یک حکومت مذهبی - آنچه که شاید مهمترین مورد باشد این است که ما خیلی زیاد تئوری های حکومتی جریانات مختلف را شنیده ایم در طول این سالها، منتهی آنچه به نظر من کلید اصلی قدم موفق در گذار از جکومت اسلامی به سمت یک آلترناتیو دموکراتیک در آینده کشور است، قبول یک تئوری حاکمیت است.◄
تار و پود رژيم اسلامی در هراس فروپاشی همآوایی عمومی مردم با شعارهایی چون «رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم» و «فتنه ۵۷ باعث فقر ملت» اقلیت طرفدار رژيم اسلامی را عصبی و هراسان کرده است... افرادی از بدنه نظام که به راستی در پی «عدالت» و «زدودن فساد» از ساختار اجرایی کشور هستند و به «ایران» فکر میکنند نیز کمکم درمییابند در چارچوب این نظام امکان هیچ بهبود و اصلاحی نیست و باید برای ایران، در کنار مردم ایستاد و با هم جمهوری اسلامی را به تاریخ سپرد.◄
به حد انفجار رسیدن ناهنجاریهای گوناگون در داخل ایران و رنج سالها زیستن در پراكندگی برای ما ایرانیهای دربهدر از خانه و كاشانه شرایطی فراهم آورده است كه شیفتهء وحدتایم. و البته كه این به خودی خود اشكالی ندارد و بسیار هم خوب است. و اما پیش از وحدت باید مبانی وحدت را شناخت و پس آنگاه برای رسیدن به وحدت كوشید. با همهء این سختیها و مرارتها و دربهدریها دو نوع « وحدت» است كه نمیتواند حلال مشكلات ما باشد و نیست و بهتر است وقت و عمرمان را برای رسیدن به آن به هدر ندهیم.◄
ساز بد صدایی که پوتین برای آیتاللهها کوک کرده است!گزارش کیهان لندنهرقدر که بایدن و مقامات آمریکایی تلاش کردند در سفر به خاورمیانه، اسرائیل و عربستان و سایر کشورهای عربی را در کمال احترام به عنوان متحدان آمریکا دلگرم به همکاریهای امنیتی و اقتصادی کنند روسها با وجود باجهای دائمی رژيم اسلامی مدام رژیم ایران و مقامات آن را تحقیر میکنند... در رژيم اسلامی مقامات و رسانههای حکومتی چنین القاء میکنند که گویا سفر پوتین به تهران رویدادی بزرگ و واکنشی مهم برای توازن قوا در مقابل سفر بایدن به اسرائیل و عربستان است!◄
نواندیشان دینی در حالی میخواهند دست به اصلاحات اساسی ببرند که به سبب بداندیشی و بدکاری و ویرانگری بیحدّ و حصر فقهای حاکم بر ایران، دیگر اسلام آن اسلام پیش از انقلاب اسلامی نیست که مورد احترام همگان بود. آن زمان، کثیری از روشنفکران چپ نیز به دین اسلام و مؤمنین به آن حرمت مینهادند، و هرگونه توهین به دین و دینداران و روحانیان را عملی زشت و بیاخلاقی و حرکتی غیرسیاسی تلقی میکردند! اما اسلام در ایران امروز روی صندلی اتهام نشسته و از هر سويی به آن حمله میشود.◄
هنوز وارد «فاز ایجابی» نشده ایم! گفتگوی چند دانشجوی داخل کشور با اسماعیل نوری علا شعارهای مبارزاتی به دو دسته تقسیم می شوند: شعارهای سلبی و شعارهای ایجابی. و تا موقعی که مبارزه از شعار سلبی به شعار ایجابی در نغلتیده باشد، محال است آن مبارزه برنده باشد. شما می توانید بگویید نه به حکومت اسلامی، نه به ولایت فقیه، نه به حجاب اجباری، نه به بیکاری جوانان. اینها همه «نه» است. با نه که نمی شود جهان را ساخت. باید روشن کرد که آری به چه؟◄
معیار برای همبستگی ملی: «سکولار دمکراسی» یک هشدار این است که امر تولید ثقل جمهوری خواهی - که باید در خدمت تامین و تضمین همبستگی ملی و سمت دهی به آن در رسیدن به جمهوری سکولار دمکرات باشد - بخواهد همان «همبستگی ملی برای سکولار دمکراسی» القاء گردد. چنین پنداری ولو از سر ارزش گرایی صلب، از یکسو تولید ثقل جمهوری را کل استراتژی دمکراسی میفهمد و از سوی دیگر آن را معادل سیاست تاکتیکی قرار میدهد! جمهوری، ذیل دمکراسی است و لذا یکی گرفتن آن با دمکراسی، ذهنیگری و درجا زدن در مجردات ارزشی و فاصله گیری از تبدیل ارزشها به سیاست است.◄
با شاهزاده رضا پهلوی چه باید کرد؟ نماد و نمود مشروطگی و دیگر هیچ؟ نمیتوان خواهان گذار از جمهوری اسلامی بود و شاهزاده رضا پهلوی را نادیده گرفت. چه بخواهیم و چه نخواهیم پرآوازهترین چهره اپوزیسیون، سر زبانها و آشنای جهانیان است. سخن بر سر هواداری نیست. سخن بر سر چهرهای است که جای و وزنهای در سپهر سیاسی ایران دارد و از همین رو، باید دانست که آیا میتواند سرمایهای برای گذار از نظام ولایی به دمکراسی باشد و اگر آری چگونه؟◄
توجه داشتن صرف به انواع آینده نگری و جوهر آینده نگری را ندیدن می تواند باعث شود نگرش های غلط جنبش مارکسیستی دوباره با ظاهری فریبنده، با عنوان "آینده نگر" از نو این راه رفته تبلیغ شود و انرژی نسلی دیگر در کوره راهی بی حاصل به هدر رود. مسأله آینده نگری کاذب، به چپ هم محدود نیست. مورد مشابه آنهائی هستند که فرامدرنیسم خود را با عناوین "آینده نگر" مزین می کنند تا که به واپسگرایان اسلامگرا مدد رسانند.◄
پشت پردهء رفتن مایک پنس به قرارگاه مجاهدین متن پیاده شدهء برنامه ای از سایت «کوچه» اگر غربیها به این نتیجه برسند که باید حکومت ایران را با یک حملهء نظامی عوض کرد، برای کنترل شرایط پس از حمله، آنها به گروهی نیاز دارند که ثابت کرده از ریختن خون هموطنان خود، روگردان نیست. گروهی که به زعم آنها می تواند، با سرکوب، نظم را در ایران جنگ زده برقرار کند و از تجزیه و کشیده شدن آشوب به خارج از مرزهای ایران جلوگیری کند. گروهی که آنقدر از مردان جمهوری اسلامی کینه به دل دارد که میتواند، مانند خود آنها در اوایل انقلاب ۵۷، جوی خون براه بیاندازد و از کشته پشته بسازد.◄ |