|
------------------------------ ------------------------------ =========================== |
||||
همینجا؛ سرزمینی که زنانِ مردهاش را دوباره دار میزنند / و آرزوهای هزارویک راهِ نرفته را / به قتل مى رسانند /و آوازهای زن را / نُتبهنُت از زیرِ پنجرهها برمیدارند / و به آسیابهای آبی و بادی فرمان میدهند / که با تبانیِ هم / سرِ بادهایی را که لای موهای زنان پیچیدهاند / زیرِ آب کنند.◄
نامه ای به وزیر امور خارجهء سوئیس در حال حاضر در خارج از ایران میلیون ها ایرانی زندگی می کنند که اکثرشان در کشورهای دموکراتیک جهان ساکن اند؛ و این واقعیت این پرسش ها را به میان می آورد که آیا آنها بیانیه های دولت هایشان را با دقت می خوانند؟ آیا با دولت هایشان به مکاتبه می پردازند؟ و آیا این مکاتبات را آرشیو/ بایگانی می کنند؟ ترجمه به فارسی و آرشیو/ بایگانی مکاتبات، هم در روحیه مردمان داخل ایران تاثیر مثبت دارد، هم به کار دولت های آینده پس از انحلال رژیم کنونی می آید، و هم به درد تاریخ نگارانی خواهد خورد که روزی سرگذشت ما «کنونیان» را از دریچه های مختلف (به ويژه از دریچهء «قدرت استدلال مان») خواهند نوشت.◄
* "حملات شیمیایی" به چندین مدرسه در تهران، کرمانشاه و سنندج. / صدای آلمان فدوی: البته جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا مسؤلان، ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام و نایب البته برحق اش، اعلیحضرت العظما سید ضحاکعلی(ع) خامنه ای، دامت تخریباته، فوراً رسیدگی و در یک قیام و قعود مشکل را بشرح زیر حل فرمودند: * علیه سه دانشجوی دانشگاه علامهء طباطبائی بخاطراعتراض به مسمومیتهای سریالی در مدارس دخترانه پروندهسازی شد! / همانجا◄
برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
نامه ای سرگشاده به حامد اسماعیلیون از حزب کمونیست کارگری (تورنتوی کانادا) حامد جان... در حال حاضر راست جامعه با سلطنت طلب ها و چپ جامعه با حزب کمونیست کارگری تداعی می شود... شما توانستی بیشترین جمعیت را در تورنتو و برلین علیه جمهوری اسلامی بسیج کنی. شما مشهورترین و محبوب ترین چهرهء مخالف رژیم در خارج کشور بودی. وقتی در کنار فرزند دیکتاتور و شاه سابق قرار گرفتی، که تنها اعتبار سیاسی ایشان ظاهراً همین "فرزند شاه سابق" بودن است، برای او تا حدودی اعتبار و احترام آوردی، اما بخش زیادی از اعتبار و احترام خودت را با این کارت از دست دادی.◄
رفراندوم برای فلسطین آری، برای ایران نه؟ حاکمیت ترجیح میدهد حضور حامیان نظام در راهپیمایی های روز قدس و ۱۳ آبان را به حساب رفراندوم بگذارد و انباشته شدن زندانها از معترضانی که اجازه ندارند مانند حامیان نظام در امنیت راهپیمایی کنند تا چشمان ناظرین تعدادشان را ببیند را صف آرایی دشمنان بداند. حکومتهای منطقی ولی اصرار دارند که نظر شفاف مردمان شان را از صندوقهای رای بشنوند و نه خیابان...◄
شماره 33 «آوای تبعید» منتشر شد با «خسته نباشید» به اسد سیف، سردبیر این نشریهء خواندنی، این شماره را میتوانید از این آدرس (+) دانلود کنید؛ و یا از سایت نشریه در این آدرس (+). آنان که مشتاق خواندن آن بر کاغذ هستند، میتوانند از سایت "آمازون" آن را خریداری نمایند. برای خرید در آمازون: پس از وارد شدن در سایت "آمازون"، آدرس Avaye Tabid را جستجو کنید و یا آن را مستقیم از انتشارات «گوته-حافظ» سفارش دهید.֎
کانون نویسندگان ایران:۵۵ سال زیر فشار جهنمی! کانون نویسندگان ایران نهادی است فرهنگی- صنفی و غیرانتفاعی که ضرورت تأسیس آن از اوایل سالهای دهه ۱۳۴۰ احساس شده بود و، پس از تمهید مقدمات، سرانجام، در یکم اردیبهشت سال ۱۳۴۷ بهطور رسمی و علنی به عنوان نخستین تشکل صنفی و دموکراتیک اهل قلم فعالیتش را آغاز کرد. این کانون در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیساش بیانیهای منتشر کرده است با عنوان: «۵۵ سال نه به سانسور، نه به سرکوب». در این بیانیه چنین آمده است...◄
درگذشت ناصر پاکدامن با کمال تأسف با خبر شدیم که دکتر ناصر پاکدامن، متولد 1307، عضو پیشین هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، و از بنیان گزازان کانون نویسندگان ایران در تبعید، صبح دیروز، دوم اردیبهشتماه 1402، در بیمارستانی در پاریس درگذشته است. در سالهای پیش از انقلاب پژوهشهای متعددی در توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران زیر نظر وی انجام شد. ازجمله آثار منتشرشدهی وی به زبان فارسی می توان به جزوهء جامعه شناسی اقتصادی [تهران، 1348]، یادداشت هائی از درس اقتصاد ایران [تهران، 1350]، کتاب شناسی اصفهان - [با همکاری عبدالحسین آذرنگ، تهران، 1354]، آمارنامهء اقتصاد ایران در آغاز جنگ جهانی دوم [تهران 1355]، اصطلاح نامهء توسعهء فرهنگی [فارسی - انگلیسی - فرانسه، تهران، 1358]، اکونومی پلتیک (آداب مملکتداری) [نوشتهء سیمون دو سیسموندی؛ به کوشش و با مقدمه ناصر پاکدامن]، قتل کسروی، [انتشارات فروغ (کلن)، 2001]֎ |
تبدیل «استان» به «گورستان»؟! نه! مرسی! منادیان آزادی و دمکراسی و حقوق بشر که خود را وارث مشروطه و دستاوردهای پهلوی میدانند و برای پیروزی یک انقلاب ملی جهت تأمین آزادی و امنیت و رفاه همه ایرانیان تلاش میکنند، هرگز نمیتوانند آن گروههایی را که میخواهند با اهداف نژادی و قومی و مذهبی، به تخریب و تکه پاره کردن خانه بپردازند، مانند خمینی قلع و قمع کنند. این گروهها و احزاب قومی که خودشان بر اساس تعلقات طایفهای و نژادی سازمان یافتهاند، از هماکنون با «فاشیست» و «شبهفاشیست» خواندن ملیگرایان و شهروندان میهندوست که خواهان حفظ سرزمین خود از گزند بیگانگان و وابستگان آنها هستند، کشور را به خونریزی و جنگ و تبدیل «استان» به «گورستان» تهدید میکنند!◄
مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسمومیت دانشآموزن در حملات شیمیایی، سرکوب و ناامنی اجتماعی به بهانه حجاب، از جمله مواردی هستند که همچون میدان مین زیر پای جمهوری اسلامی عمل میکند... ادامه نمایش ایدئولوژیک بر سر «حجاب» با توهم «حفظ نظام» و هدایت پتانسیل اعتراضی به سوی کشاکش بر سر حجاب بجای اینکه راهگشای حکومت باشد، بیش از پیش سبب برانگیختن خشم جاری در زیر پوست جامعه میشود و اکسیژن به آتش جنبش انقلابی میرساند.◄
اهمیت وکالت دادن به شاهزاده و پیش بینی تشکیل
شبکهء موکلان
دربارهء نظریهء «بازگشتِ» استاد طاهری بر تأسفم زمانی افزوده شد که دیدم استاد به این دو «بازگشت ادبی و نظری» بسنده نکرده و «بازگشت سومی» را هم در کار آورده اند: بازگشت به قانون اساسی انقلاب مشروطهء مصوب 108 سال پیش که، بر اساس آن، شاهزاده رضا پهلوی پادشاه قانونی ایران خواهد بود، آن هم در وضعیتی که خود شاهزاده از یکسو گفته است که به پادشاهی موروثی باور ندارد و از سوی دیگر خواهان تشکیل مجلس مؤسسان و نوشتن یک قانون سکولار دموکرات نوین است. آیا استاد طاهری با این نظریه قصد دارد شاهزاده را از خر شیطان پائین آورد؟◄
هر جامعه «گیر»هایی دارد و «گیرنما»هایی. «گیرها» نشانه های گرفتاری های حقیقیِ جامعه است و «گیرنماها» نمادهای ساختگیِ گرفتاری های دروغین. گیرِهای هر جامعه، کانونی ترین هسته های سیاسی آن جامعه هستند و به میدانِ مین گذاری شده ای می مانند که نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک و زیان زا می تواند باشد. البته آگاه شدن از گیرهای اجتماعی و فرهنگی، کارِ آسانی نیست، زیرا که مکانیزم ذهن پردازی قدرت، گیرهای جامعه را از دیدرسِ چشمِ هوشِ مردم بدور می دارد و آنان را با گیرنماهای ساختگی جایگزین می کند.◄
در میان روشنفکران پیشا انقلاب اسلامی این مقاله تلاش کرده است با بررسی آرای روشنفکران دهه چهل و پنجاه میلادی در ایران و با کنکاش در آرای روشنفکرانی چون احمد فردید، علی شریعتی، جلال آلاحمد، فخرالدین شادمان، داریوش شایگان و سید حسین نصر نشان دهد که در آثارشان با ارائه سیمایی منفی از مدرنیته غرب و ارزشهای جهانشمول روشنگری و مولفههای ارزشمند آن نظیر دموکراسی و تکثرگرایی نقشی مخرب بازی کردند و با دامن زدن به ترس از مدرنیته و هراس از غرب و به تصویر کشیدن غرب به مثابه اهریمن و ابلیسی خطرناک، افکار عمومی جامعه را به سوی نفرت و ترس از غرب سوق دادند.◄
در طول این چهل و چهار سال، سیاست خارجی کشورمان بر اساس منافع ملی ایران جلو نرفته است و برعکس گویی مشتی بیگانه خواسته اند با هر قدمی که بر می دارند، ایران را منزوی تر و ضعیف تر کنند. ایران فردا به اندازه یک قرن از دنیای مدرن عقب است و برای جبران این عقب ماندگی ما نیاز داریم که تصمیم های بزرگ و چالش انگیز بگیریم. یکی از این تصمیمات بزرگ همین به رسمیت شناختن اسراییل و نزدیک شدن به این قدرت منطقه ای است.◄
جان سخن نوشتار پیش رو، که می توان آن را «نقدی از پایگاه نفی» دانست، این است که امیر طاهری (به عنوان شاید شناخته ترین روزنامه نگار ایرانی در عرصه بین الملل) در مصاحبه ای با رسانه «بیان» (احتمالا به تاریخ چهارم آوریل ۲۰۲۳) در چهارچوب تجزیه و تحلیل خطبه های نماز جمعه مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تعریفی از «سکولاریسم»/«لائیسیته» به دست داده که در جامعیت اش نادرست است.◄ حجاب اسلامی «ایدئولوژِی» ست، نه پوشششکوه میرزادگیاخیرا دوست جوان جامعه شناسی به من خبر داده در حال جمع آوری و انتشار کل مطالبی ست که پس از انقلاب در مورد زنان نوشته ام. لطف و همت او مرا متوجه این موضوع کرد که بیشتر مطالبی که این روزها، در مورد مسایل زنان مطرح می شود از همان نوع موضوع هایی ست که ما (زنان و مردانی مخالف انقلاب اسلامی57) در چهار دهه گذشته به طور مرتب نوشته و گفته ایم… اکنون فکر می کنم بازنشر این مطالب کمک می کند تا اولا نسل امروز بدانند بر.ی از پدر ومادرها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ های آن ها نیز به دلایلی که آن ها دریافته اند از مخالفین انقلاب 57 بوده اند و اگر جان برکف به خیابان ها نریخته اند، حداقل در حد توان خود برضد آن و بر ضد حکومت جنون زده ای که زاده ی آن است کار کرده اند.◄
ملاحظاتی پیرامون خیزش کنونی مردم اکثریت مردم ایران طی ۲۵ سال گذشته با انعطافپذیری کمنظیری کوشیدند که از راههای مسالمتآمیز و پارلمانی بهخواستههای برحق خود، یعنی آزادی، عدالت اجتماعی و حکومت قانون، دست یابند. اما هر بار با عهدشکنی، نیرنگ، ریا، دروغ و سرکوب رژیم و رهبری عالی آن روبرو و نومید شدند. چنین شد که اعتراضات برقآسا، خونین و سراسری دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ درگرفت و دو جبهه بشدت ناهموزن اکثریت مردم و رژیم اقلیت-پایه در برابر هم قرار گرفتند و کار به رویاروئی کنونی کشید. روشن نیست که نتیجه این دور از اعتراضات مردم ایران چه خواهد بود و رژیم بهفرض سرکوبی شدید و خواباندن آن، چه اقدامات نهادینی برای اصلاح امور از همپاشیده اقتصادی-اجتماعی-سیاسی کشور انجام خواهد داد.◄ |
برنامه یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 30 آوریل 2023 موضوع: اسرائیل: دوست یا دشمن؟
سخنران: بیژن کیان دبیر کل اندیشکدهء آوای آزادی
مدير جلسه: سپیده قیاسوند
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمکهای داوطلبانه کتابخوانهای داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینهها روز به روز کاهش مییابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دستآورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهمتر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم. ◄
|