----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

کنجکاوی در یک آمارگیری!

مزدک بامدادان و پاندورا نوری

اگر این آمار را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که: «1) نزدیک به نیمی از مردم ایران یا خواهان دیکتاتوری هستند، یا با دیکتاتوری مشکلی ندارند! 2) اصلاح‌طلبان همگی دموکرات هستند و هیچ اصلاح‌طلبی اقتدارگرا نیست! 3) نه تنها چیزی بنام "ریاست جمهوری مطلقه" داریم، که آدم هایی را هم داریم که آشکارا هوادار آن هستند!» در ایران پس از رژیم اسلامی باید به هوش باشیم تا بدانیم چه کسی آمارگیر است، چه کسی آمارساز است و چه کسی آمارباز. کدام فرزانه خردمندی گفته بود «سخن ها به کردار بازی بود»؟

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

واکنش

حمید رضا رحیمی

در اخبار دارالخرُافه آمده بود که برادر محمد(ص) خاتمی از خواب زمستانی بیدار و کم تا قسمتی بشرح زیر آفتابی شده است:

* بی.بی.سی: محمد خاتمی در واکنش به بازگشت گشت‌های پلیس: خطر" خود براندازی" بیشتر شده است.

فدوی: منظور سید خندان از " خود براندازی" باید "خودکشی"  باشد لکن کیست که نداند که این وصله ها به عبای حضرات نمی چسبد؛ یعنی کسی تا بحال ندیده است که آخوندی خودکشی کرده باشد! خودکشی حق مسلم ملت یک لا قباست، و لاغیر!

آیا پاریس می‌سوزد؟

(گذری بر شورش ماه ژوییه‌ء 2023 در فرانسه)

فرشین کاظمی‌نیا

بدیهی است که «رخدادهای اجتماعی» را در هر کجا و هر زمان، می‌توان با هم مقایسه کرد و رگه‌های مشابهی را نیز از آن‌ها بیرون کشید، اما هم از جهت مطالبات و هم از جهت تبعات و کنش‌ها و پیامدها و مهم‌تر از همه، آسیب‌های انسانی و اجتماعی، آن‌چه که طی روزهای نیمه‌ی اول ماه ژوییه در فرانسه گذشت، با مسایل ایران، تفاوت‌های اساسی و هویتی دارد که عناصر مشابه را کم‌رنگ می‌کند. اعتراضات فرانسه، اگر چه بر بستر تعارض‌های بارز طبقاتی استوار است، اما هیچ پیرنگی از «جنبش» یا «انقلاب اجتماعی» در آن مشاهده نمی‌شود.

تجربه‌ای از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای

در شرایط غیرعادی ایران و ایرانیان

(چهل سال کیهان لندن)

در گفت و شنید با الاهه بقراط

چهلمین سالگرد انتشار کیهان لندن برای مهستان سکولار دموکرات‌های ایران، این فرصت را فراهم کرده است تا هم در بزرگداشت این اقدام بزرگ سیاسی-فرهنگی سهم داشته باشد و هم به این کنجکاوی نسل‌هایی که دوران پیش از انقلاب را ندیدند برای این پرسش‌ها پاسخی درخور بیابد که کیهان لندن چگونه شکل گرفت و چه انگیزه‌هایی پشت انتشار آن قرار داشت و دارد که موجب شده با اینهمه رقابت در دوران اینترنت و انواع تلویزیون‌های فارسی‌زبان همچنان فعال بماند. این مطلب متن برنامهء نشست سه ساعته در چارچوب نشست‌های عمومی «مهستان سکولار دمکرات‌ های ایران» است که روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ (۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳) به صورت آنلاین در زوم برگزار شد.

دو ایران متفاوت در یک قاب!

س. سمبه

به حرف هایی که چند سال پیش یکی از این ملایان در توییتر بیان کرد، خوب فکر کنید: «آن روزی که مابریم، خاک سوخته ای باقی خواهیم گذاشت که تا فردای قیامت هر چقدر بدوید هم نتوانید آبادش کنید!» آبادی دوبارهء ایران خون می خواهد و فداکاری و اراده و امکانات و حمایت بین المللی و رهبری شجاع و جسور و آگاه، در فقدان هر کدام از آنچه که گفته شد، کار فردای ما برای سرنگونی این جرثومه سخت و سخت تر خواهد شد. اتحاد کلامی و بیانه های مشترک که در این ۴۴ سال اپوزیسیون فرتوت رژيم اسلامی به دنبال اش بوده، ره به جایی نخواهد برد.

بیگانه ها

حمید تیموری فرد

با شعر و ترانه بیگانه‌اند/ با قصه‌‌های عاشقانه / با پرنده در سطرهای آبی/ با پنجره‌ی باز رو به زیبایی // با گلوی گرگ / چسبیده‌اند به سقف شب ‌و / در دالان‌های تاریک / از سایه‌ی گوربه‌گور شده می‌گویند // نه شکل خنده‌اند / نه معصوم چون گریه‌ / سرد و نمور / مرثیه‌ء عزای بی‌مرده‌اند / و انبوه کَپک / در چشم و دهانٍ شان / هوای تازه را مسموم می‌کند...

معنای حقوقی مسدود کردن دارایی های یک کشور این نیست!

نامهء دکتر محمود مسائلی به مشاور عالی حقوقی کاخ سفید

همانگونه که مطلع هستید، یکی از دادگاه‌های فدرال ایالات متحده آمریکا طی فرمانی تصمیم گرفته است تا بخشی از دارایی‌های مسدود شدهء ایران را، ‌نژاد به عنوان غرامت، به مسیح علی اختصاص دهد. این موضوع سروصداهای زیادی به راه انداخته است و مردم به درستی نسبت به این رأی و آرای مشابه حساسیت‌هایی را نشان می‌دهند. دکتر محمود مسائلی، دبیر کل اندیشکدهء بین‌المللی «نظریه‌های بدیل»، در نامه ای خطاب به مشاور عالی حقوقی کاخ سفید، توضیح داده‌ است که، بر اساس حقوق بین‌الملل، مسدود کردن دارایی های یک کشور هرگز به معنای اختصاص دادن آن به فرد یا افراد خاصی نیست.

انقلاب مهسا در آستانه سالگردش کجا ایستاده؟

پرویز هدایی

نباید فراموش کرد که تحولات سیاسی اجتماعی خاورمیانه تاثیر مستقم خود را در اروپا و تمام جهان دارد. از این‌رو حیاتی است که نمایندگان انقلاب ما بتوانند با جهان سخن گویند، اهداف ما را بیان کرده و متقاعدشان سازند که انقلاب ما و آرمان‌های آن در دراز مدت به نفع ثبات، امنیت و سعادت آنهاست. تاریخ انقلابات و تحولات جهان معاصر نشان می‌دهد که بدون این ارتباط و تعامل با جهان بویژه جهان دموکراتیک هیچ جنبش و انقلابی به سرانجام نرسیده است.

بن‌بست اقتصادی و لاف‌‌های خبری

روشنک آسترکی

رژیم اسلامی در حالی بر عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه تمرکز کرده که این اقدامات نمی‌تواند ضامن برقراری روابط تجاری پویا و موثر برای ایران باشد چرا که همچنان دو مانع مهم تحریم‌ها و قرار داشتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف سد راه هرگونه تجارت خارجی مؤثر و مفید است. چین و عربستان مثال‌های روشنی از لاف‌های جمهوری اسلامی در بهبود روابط تجاری و سیاسی با کشورهای «غیرغربی» است؛ روابطی که برای اقتصاد ایران هیچ سودی نداشته و ندارد.

زیر پوست پایتخت: تهران چگونه بهشت ابرثروتمندان شد؟

عاطفه چوپان

فرض کنید امروز بدون هیچ محدودیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... آزادید تا به هر آنچه می‌خواهید برسید، حالا گمان کنید این وضعیت برای ادامه زندگی شما و حتی نسل‌های بعد از شما تداوم دارد. چه می‌کنید؟ در ایران احتمالاً اکثر ما با چنین ثروت و قدرتی که از آن ناشی می‌شود به سمت راه‌اندازی امپراتوری خود پیش خواهیم رفت. این فقط یک خیال نیست بلکه زندگی حدود 250 هزار ابرثروتمند در ایران است.

فرهنگ گفـتگو

ابراهیم هرندی

گره گشایی از راه گفتگو، پدیدهء تازه‏ ای در تاریخ انسان است؛ پدیده‏ای که نیاز به پیش‏ آیندهایی دارد که در فرهنگ ما پدید نیامده ‏است و شاید هرگز پدید نیاید. در فرهنگ ‏های پیش مدرن، زبان در هنگام گیر و گرفتاری میان دو تن، ابزاری برای ترساندن و سبک کردن و سرکوب و منکوب کردن و "رو-کم-کردن" و سر جای خود نشاندن بکار می رود و، در بسی بیش از بسیاری از زمان‏ ها، پیش‏ آیندِ زد و خورد با دست و پا و چنگ و دندان می شود.

عادی سازی رژيم؟

مرضیه شکیب

باید از اشتباه گذشته درس آموخت. نباید اجازه داد رژیم خود را در سطح حکومت هایی مثل قطر، کویت و عربستان که صرفاً ناقض حقوق بشرند ولی در حق شهروندان خود جنایت علیه بشریت انجام نداده اند قرار دهد. بین نقض برخی از حقوق بشری و جنایت سیستماتیک علیه شهروندان تمایز بسیار است!

نسل امروز چون نا‌امید است

مخالف دایمی باقی می‌ماند

گفتگو با محمد علی الستی، جامعه شناس

نوع کنش و رفتارهای نسل کنونی به خصوص جوانان در بیان خواست‌ها و مطالبات یکی از پرچالش‌ترین مساdل در حوزه اجتماعی است که هنوز واکنش مناسبی را از سوی حاکمیت به خود ندیده است. این موضوع از جهات مختلف قابل بررسی است، اما باید توجه ویژه به این داشت که آیندهء ایران را باید در دل مطالبه‌گری نسل امروز جُست...

ترفندهای جدید رژیم اسلامی خنثی کنیم

شهلا عبقری

از آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی بیش از ده ماه می گذرد، و در ماه های اخیر هر چند از گسترش و شدت اعتراضات خیابانی کاسته شده اما مبارزه به اشکال گوناگون، از قبیل شعار نویسی و پافشاری در عدم استفاده از حجاب، تظاهرات منطقه ای و محله ای،‌ دانشجویی، اصناف و دیگر اقشار جامعه در پیوند به این انقلاب ادامه دارد. زنان و جوانان همچنان مبارزه را پی می گیرند و کوتاه نمی آیند. تداوم و پا فشاری مبارزان رژیم را آنچنان به وحشت انداخته که هر روز ترفند جدیدی را برای سرکوب، برنامه ریزی میکند، به ویژه که در آستانه سالگرد این انقلاب هستیم.

دربارهء ایران فروشی آیت‌الله‌های وفادار به پوتین

بیانیه ای در مورد مالکیت بر سه جزیرهء ایرانی

وزیر امور خارجهء روسیه، در بیانیه‌ای، آشکار علیه تمامیت ارضی ایران، در کنار کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفته و از ایران خواسته تا موضوع ادعاهای ارضی بی‌اساس امارات متحده عربی را در مورد سه جزیره ایرانی خلیج فارس به رسمیت بشناسد و به آن رسیدگی کند. در طول تاریخ، موارد زیادی وجود داشته است که اقدامات روسیه روابط بین روسیه و ایران را تیره کرده و نمونه‌هایی از خصومت شدید و سوء نیت همسایه شمالی در خاطرهأ جمعی ایرانیان حک شده است.

فرایند دشواری که نادیده گرفته شده

هومن یوسفی

ساخت و برآمدن «گفتمان یگانهء چاره‌ ساز»، گسترش سرمایه و اقتدار اجتماعی عوامل مهمی در ایجاد شبکه‌های اجتماعی، تشکیلات و سازماندهی کارآمد هستند که بخاطر دشواری، زمان گیر بودن فرایند و نیازمندی به منابع فکری و مالی در همهء سال های بعد از انقلاب بربرها، از سوی گروه‌های سیاسی نادیده گرفته شده و در نتیجه در مقابل حکومت اسلامی دچار ضعف تشکیلات و سازماندهی و برنامه برای مبارزه گشته‌ایم.

نافرمانی مدنی

افسانه عوض‌پور

در این رژیم، تمام حقوق فردی انسان زیر پا گذاشته شده و ایران به اسارت گاهی تبدیل شده که در آن روح و روان و جسم انسان مدام شکنجه می‌شود. امروز با وجود آن‏که اکثریت ما ناراضی و خواهان بیرون آمدن از این وضعیت اسفناک هستیم و تغییر می‌خواهیم، هنوز راه‌ حل مشترکی نیافته‌ایم. این پرسش در جامعه مطرح است که چه‏ گونه باید با رژیم بیدادگرِ مطلق‏گرای دینی رو به‏ رو شد؟ برخی با مبارزات خشونت‌پرهیز مدنی و نافرمانی مدنی موافقند و برخی مبارزات خشونت‌آمیز و حتی حمله نظامی را بهترین گزینه می‌دانند. برخی نیز هر دو مبارزه را مناسب و مجاز می‌شمارند. اما مبارزه مدنی خشونت پرهیز چیست و چه گونه است؟

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

8 مرداد 1402 - 30 ژوئیه 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

زمینه سازی برای

استقرار سکولار دموکراسی

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران:

اسماعیل نوری علا

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم