----------------------------

------------------------------

-----------------------------

             

 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

_____________

برنامه یکشنبه

9 مهر 1402 - 1 اکتبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

_____________

موضوع:

سکولار دموکراسی آینده نگر

برای ایران فردا

_____________

سخنران:

سام قندچی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

وقوع یک انقلابِ از ۴۴ سال پیش اعلام ‌شده!

الاهه بقراط‌

اکنون رژیمی که بزودی و بی‌تردید در سرکوب نیز ناتوان و ناکارآمد خواهد شد دیگر نمی تواند انقلاب جدیدی را خنثی کند که پس از سرکوب ۸۸، طی چند سال تا پاییز ۹۶، در ذهن جامعه روی‌ داده و هر ساله گسترش‌ یافته و بر آگاهی نسل‌های جوان، از یکسو نسبت به حقوق خود، و از سوی دیگر، نسبت به ناتوانی و ناکارآمدی و ناهمساز بودن نظام اسلامی با جهان افزوده است.

تمرّد؟

حمید رضا رحیمی

بله؟!... حالا دیگر کارتان بجائی رسیده که روی فرمایش حضرت آقا حرف می آورید، نمک ناشناسانِ ناسپاس؟! باز دوباره از یک لحظهء مبال رفتن معظم له سوء استفادهء بهینه کرده اید؟  آیا این فرمایش گهربار حضرت شان را فراموش کردید که شیهه کشان فرمود:

* «شجرهء خبیثهء ملعونهء آل ‌سعود لیاقت ادارهء حرمین شریفین را ندارد.»/تبیان

در این صورت  این چه غلط اضافه ای ست که ذیلاً مرتکب شدید؟:

* ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در دو پیام جداگانه، «روز ملی سعودی» را به ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد سعودی، تبریک گفت./ العربیه

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

تصویب لایحه آپارتاید جنسیتی در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران

در فاصله چند روز پس از سالگرد خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در ایران، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ حجاب و عفاف را تصویب کرد. لایحه‌ای که به موجب آن مجازات‌های شدیدتری برای زنان و دختران ایرانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌‌کنند و همچنین همه شهروندان مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته شده است. جسمین رمزی، معاون مدیر کمپین حقوق بشر در ایران می گوید: «جرم‌انگاری برای آزادی بیان و حقوق اساسی یعنی پایمال شدن آزادی همه زنان و دختران در ایران».

جنگ پیر و جوان در ایران

ابراهیم هرندی

به گواهی تاریخ و ادبیات ایران، جامعهء ما همیشه پدرسالار بوده است و پیرسالار. در سرزمین ما همیشه میان پیر و جوان دیواری از بی اعتمادی و ناراستی بر پا بوده است. نماد سمبلیکِ این چگونگی، کشته شدن سهراب بدست رستم است. اما گواه روشن و  امروزی اش ستمی ست که اکنون به دختران و پسران ایرانی می شود. از چشم انداز ارزشی امروز، پدرسالاری و پیرسالاری دو گرفتاری‏ بزرگ تاریخی ماست. جنگ کنونی مردم و حکومت در ایران را نیز به تعبیری، جنگ پیر و جوان می ‏توان خواند.

عوامل پیش ران و بازدارنده در جنبش مهسا

حسن دانشور

(متن سخنرانی در مهستان)

اگرچه دوستان مدیریت مهستان از من خواسته اند که امروز (19 شهریور 1402) دربارهء سالگرد کشته شدن مهسا (که هفتهأ دیگر به یک سالگی آن می‌رسیم) صحبت هایی داشته باشم اما، از آنجایی که من در همین مهستان چند بار در مورد جنبش مهسا صحبت کرده ام، فکر کردم که بجای آن مطلب جدیدی بگوییم و در نتیجه تصور کرده ام که بد نیست به برخی از عواملی اشاره کنیم که در پیشبرد این جنبش می‌توانند موثر باشند و همینطور عواملی که نقش بازدارنده در این جنبش خواهند داشت.

براندازی بی خطر؟!

گفتگو  با حسین باستانی

(در تلویزیون فارسی بی.بی.سی)

در شرایط تعادل ناپایدار یک جرقه می تواند باعث شروع اعتراضات مردمی در ابعاد بی سابقه بشود. ولی وقتی که این جرقه می‌خورد و اعتراضات مردمی شروع می‌شود، هنوز انقلاب شروع نشده. انقلاب وقتی شروع می شود که جریان های مختلف با دیدگاه های مختلف که به دنبال تغیر سیستم هستند با هم ائتلاف کنند و در واقع با هم همکاری عملیاتی انجام بدهند، آن وقت تازه نقطهء شروع انقلاب هست.

چرا برآشفته اید؟

مزدک بامدادان

چرا از اینکه سعید حدادیان بر کرسی استادی دانشگاه نشسته اینچنین برآشفته‌اید!؟  برکشیدن این تیغ‌کش ولایی به جایگاه استادی دانشگاه واپسین گام در بیراهه‌ای است که نخستین گامش را عبدالکریم سروش با انقلاب فرهنگی برداشت.  ولی آن کسانی که درب و دروازه اپوزیسیون را بروی یک جنایتکار فرهنگی بنام سروش گشودند، مگر جز کسانی چون "فیلسوف(!) چپ" و "نظریه‌پرداز پرآوازه" پسماندگان فاجعه پنجاه‌وهفت بودند؟  چرا گریبان آنها را نمی‌گیرید؟ چرا از آنها نمی‌خواهید برای همنشینی با این ستایشگر امام تفخیذی و این ویرانگر بنیان دانشگاه ایران و این نظریه‌ساز انقلاب فرهنگی، از همه دانشجویان و استادان دانشگاه پوزش بخواهند؟  خود شما در این میانه کجای کار بودید؟ (منبع)

زن و کار بی‌مزد خانگی

(در ستایش زن، زندگی، آزادی)

حسن منصور

«تعاریف» علم اقتصاد «مولد بودن» را با دارا بودن «ارزش افزوده» یکی می‌گیرند و کاری را که بدون مزد انجام پذیرد، غیر مولد می‌شمارند؛ یعنی کار مادری که بچه‌داری می‌کند، به نظافت و مدیریت خانه می‌پردازد، به پخت خوراک دست می‌یازد، به تیمار-داری بیمار برمی‌خیزد و در یک‌کلام، بخش عمده مدیریت نهاد خانه بر عهده می‌گیرد، کاری شمرده می‌شود «غیر مولد» چون «ارزش افزوده» های آن، در «حسابداری ملی» نمود پیدا نمی‌کند.

تغییرات بنیادین و اعجاب‌انگیز در جامعهء ایران

سایه رحیمی

کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، تیر خلاصی بود که حاکمیت به خود زد؛ زیرا این بار با دفعات پیش فرق داشت، مردم دیگر بنای تاب‌ آوری نداشتند. شعار «ما همه مهسا هستیمT بجنگ تا بجنگیم» که از نخستین‌ روزهای انقلاب ژینا در خیابان‌ها شنیده می‌شد، اعلام جنگ رسمی مردم با حاکمیت تمامیت‌خواه بود.

آزادی در همه حال آزادی است

گفتگو با «هانا آرنت» در تابستان 1970

ترحمهء مجتبا گل‌محمدی

درست همان‌طور که سوسیالیسم هیچ علاجی برای سرمایه ‌داری نیست، سرمایه ‌داری هم نمی‌تواند علاج یا گزینه‌ء بدیلی برای سوسیالیسم باشد... رقابت هرگز صرفاً بر سر یک نظام اقتصادی نیست... این مسئله‌ای سیاسی است و با این‌ مرتبط است که ما چه نوع دولتی می‌خواهیم، چه نوع قانون اساسی، چه نوع مرجع قانون‌گذاری، چه ضمانت‌ها و پشتوانه‌هایی برای آزادی بیان و آزادی انتشار. این یعنی همان که کودکان معصوم ما در غرب آن را «آزادی بورژوایی» می‌نامند. چنین چیزی وجود ندارد؛ آزادی آزادی است چه به پشتوانه‌ء قوانین یک حکومت «بورژوایی» باشد و چه یک دولت «کمونیستی».

آدمکش اسلامی و اوباشان در سازمان ملل

جلال ایجادی

مردی با عمامه ای سیاه بر سر، قرآنی دردست، در هفتاد و هشتمین نشست سالانه سازمان ملل، به جنگ خرد و آزادی و صلح می رود. نام او ابراهیم رئیسی، آدمکش و قاتل زندانیان سیاسی و امروز نماینده خامنه ای در دولت جمهوری اسلامی است. قدرت این آدمکشان فاسد بیان شکست ما ایرانیان است. جامعه شناسی این شکست باید ما را به شورش آگاهانه برای تغییر قدرت سیاسی کمک کند. از سقوط تراژیک خود باید خارج شد. ما سزاوار مقام برجسته در جهان هستیم.

۳۶۵ روز با جنبش ملّی

روشنک آسترکی

با وجود تلاش چند ماههء حکومت اسلامی برای خنثی کردن هرگونه احتمال و امکان از سر گرفته شدن اعتراضات درون کشور، مردم روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ دوباره به خیابان‌ها آمدند و شهرهای مختلف کشور را به صحنهء «نه»ی بزرگ دیگری به رژيم اسلامی تبدیل کردند. هوشیاری در میان مردم، چه در داخل و چه در خارج، به حدی عمیق است که «روایت ‌سازی»های مختلف، حتی با بهره‌مندی از ابزارهای قدرتمندی چون انواع رسانه‌ها، در برابر اراده و آگاهی مردم ایران مرتب شکست می‌خورد.

گردشگری و میراث فرهنگی در ایران

در فردای پس از رژيم اسلامی

گفتگوی با ناصر کرمی

گفتگوگر: سعید قاسمی‌نژاد

نمی‌توان به سرنگونی جمهوری اسلامی اندیشید و به برکشیده‌شدن گردشگری در ایران نیندیشید. گردشگری برای ایران پساجمهوری اسلامی یک انتخاب نیست؛ یک امر ناگزیر است. هم از لحاظ ظرفیت‌های کلان کشور در این حوزه که گردشگری را به ظرفیتی غیرقابل چشم‌پوشی برای پیشرفت کشور بدل می‌سازد و هم از لحاظ فرصت‌هایی که برای ایجاد اشتغال فراهم می‌کند که این خود رقم‌زننده‌ی یک آرامش امنیتی قابل‌توجه در کشور خواهد بود. بر این اساس سعید قاسمی نژاد از جانب نشریه فریدون با دکتر «ناصر کرمی» که از متخصصان این حوزه است به گفتگو نشسته است.

این جنبش شکست ناپذیر است!

اسماعیل نوری علا و کامران خوانساری نیا

در برنامه یاران به مدیریت علیرضا میبدی

این انقلاب، انقلاب واقعی است. یعنی آنچه که ما در ایران شاهدش هستیم قبل از اینکه برخورد مردم با حکومت باشد، برخورد دو تا تفکر، دوتا جهان‌بینی، است، یکی کهنه و یکی نو. این یکی اصلا نمی‌تواند با آن دیگری گفتگو کند و می خواهد سر به تنش نباشد و در این راه جان می‌دهد، چشم می‌دهد، شکنجه می‌شود، همه این حرف ها. و شما نمی‌توانید مغز این نسل را عوض بکنید و برگردانید به سال های پیش...این نسل جدیدی است که مبارزهء خودش را از چندین سال پیش با حکومت اسلامی آغاز کرده و در ذهن خودش یک آدم دیگری شده است. اصلا با هیچکدام از هنجارها و ارزش های حکومت های اسلامی نه کنار می آید، نه آشتی می‌کند و نه اصلا می فهمد شان.

شنبهء گذشته تهران شاهد حکومت نظامی بود

رحیم قمیشی

بنویسم، از دختران شجاعی که دسته دسته قدم می‌زدند. برخی با روسری، برخی بدون روسری، برخی با مادران‌شان، برخی با پدران‌شان، برخی با دوستان‌شان. آنقدر پر روحیه، آنقدر بی‌خیال. من از ترس بدنم می‌لرزید، آنها بلند بلند جلوی مامورها می‌خندیدند. کاش می‌شد عکس یا فیلم می‌گرفتم. صدها مامور فشرده، و لباس شخصی‌های بی‌حیا، چطور جلوی متروی تئاتر شهر (چهارراه ولیعصر) تند و تند به مسافرانی که بالا می‌آمدند تذکر تحکم آمیز می‌دادند: «هی روسری‌ات!!» و چه جواب‌هایی می‌گرفتند: «به تو چه؟ برو گمشو...!»

سرمشقی که باید از آن پیش‌تر رفت

گفتگو با زنده یاد داریوش همایون

برگرفته از نشریه «تلاش» - آبان 1385

پاسخ مسئلهء «واپس‌ماندگی» را مدرنیته، تجدد، در آن یک‌سوم خوشبخت‌تر جهان داده است. بجای درجا زدن در بحث سنت و نو گری بهتر است عینک‌ها مان را عوض کنیم و با نگاه انسان امروزی به خود بنگریم. این انسان امروزی نیز مانند ما بوده است و دیرزمانی را دریافتن راهی از هزار خم سنت، سنتی که مرده است و به‌زور آن را نگه می‌دارند، گذرانده است؛ و بهتر است بجای جنگیدن بر سر تاریخ، مسئله توسعه و تجدد را از پهنه کشمکش‌های سیاسی بیرون ببریم. نبرد همگی ما با نیرو‌های ارتجاع و واپس‌ماندگی است.

تئوری های گذار به دموکراسی

علیرضا بهتویی

اگر نخبگان در حکومت، خودشان مبتکر تغییرات نشوند و داوطلبانه تسلیم خواست‌های دموکراتیک مردم نشوند، فشار از پایین، توسط جنبش‌های مردمی افزایش می‌یابد و آنها را وادار به پذیرش دموکراسی خواهد کرد. اما این که آیا یک جنبش مردمی به یک نظام دموکراتیک منتهی می‌شود یا نه، تنها و فقط نتیجه‌ء شرایط مطلوب یا نامطلوب ساختار اجتماعی یک کشور برای ظهور دموکراسی و قدرت آن جنبش در مقابله با حکومت استبدادی نیست. این امر هم‌چنین به فرهنگ سیاسی و اندیشه‌ی راهبردی در آن جنبش و برنامه‌های رهبران مخالف حکومت استبدادی از یک سو و باورها و ارزش‌های مورد قبول مردم آن جامعه هم بستگی دارد.