----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

21 آبان 1402 - 12 نوامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

آیا امروز توپ

در زمین شاهزاده است؟

------------------------

فایل تصویری      فایل صوتی

------------------------

سخنران:

  

شهاب صنیعی

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

عملیات حماس را نمی شود با کار هیتلری ها مقایسه کرد!

قسمتی از گفتگوی ویدئوئی مورگان پیرس

با خبرنگار جنگی انگلیسی، داگلاس موری

ترجمهء تحت الفظی فرهاد متقی

موری: اگر بخواهیم این کار را بر پایه آنچه باراک اوباما گفت  انجام دهیم آن موقع شما باید هیچ کاری انجام ندهید. یعنی اگر شما اسرائیل باشید باید بنشینید و بگویید خیلی خوب حالا این حمله تمام شد منتظریم که حمله بعدی انجام بشود... همچنین صحبت های تو این را به آدم القا می کند که انگار یک جمعیت صلح طلبی در فلسطین است، در غزه است، که واقعا منتظر است تا این راه حل دو کشوری ایجاد بشود. و فقط ممکن است یک سری آدم های ناتو آن وسط باشند، از حماس. این به نظر من کاملا اشتباه است. و چرا...

 

آرشیو متن نوشتاری این برنامه ها

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

از وجوه افتراق

حمید رضا رحیمی

خدمت خوانندگان محترم ضد انقلاب عرضه می دارد که، چون نیک بنگری، مختصر اختلافاتی بین مناسک ما و خاج پرستان قابل رؤیت است ؛ فی المثل، همین هالووین، در ممالک محروسهء خاج پرستان فقط سالی یک روز است لکن  مال ما سالی  365 روز است! دیگر از وجوه افتراق - که البته آن هم جزئی ست! - پیاده روی زنان در بلاد کفر و زندقه ست  که حتا در فضای لایتناهی هم بی حادثه میسر است! لکن پیاده روی زنان ما، روی همین زمین خودمان، فقط  با اُفت فشارخون، ضربه مغزی، کمُا، و انتقال به مکان نامعلوم میسر است ! فدوی بررسی سایر وجوه افتراق را در مجالی دیگر، پی می گیرد.

راه های مقابله با شاهزاده!

حامد شیبانی راد

از ۵ مرداد ۱۳۵۹ تا به امروز شاهزاده رضا پهلوی اصلی‌ترین و خطرناکترین دشمن کلیت نظام منحوس اسلامی است. فرقه تبه‌کار برای مقابله با ایشان در این ۴۳ سال پروژه‌های فریب گوناگونی را کلید زده است. و با شکست هر پروژه مجبور به شروع دیگری شده‌است. شاید بتوان مراحلی که مزدوران گمنام رژیم یکی پس از دیگری پیش برده‌اند را اینگونه خلاصه کرد که...

ارکان دموکراسی؟

حسین نجاری

رکن چهارم دموکراسی همان‌قدر بی‌پایه است که ارکان دیگر آن. اگر قانون اساسی میثاق ملی و اساس ثبات سیاسی و حقوقی کشور و محور وفاق بود که رکن‌های بعدی آن از صدمات متصرفان قانون در امان بودند ولی همانگونه که این رکن به ظاهر رکین جنبه‌ی تزئینی دارد، نظام پارلمانی و احزاب سیاسی و در نهایت مطبوعات و رسانه‌های آزاد نیز تهی از هرگونه نقش اجتماعی سیاسی و کارکرد حرفه‌ای است.

شخصیتِ سه گـانهء انسان

ابراهیم هرندی

بررسی مراودهء فرد با دیگران از چشم اندازِ روانکاوی نشان داده است که هر انسان سه نفر است، یعنی که شخصیتی سه گانه دارد و در هر زمان و هر مکان، یکی از این سه بر آن دو دیگر چیره می شود؛ و تنها سومی ابَر انسانی ایده آلی و یکسان- نگر است که خود را از دیگران برتر و بهتر نمی داند و همگان را داری حقوقی برابر می پندارد. این یک، نه خود را بزرگ تر از آن که هست می انگارد و نه دیگران را کوچک تر از آن که هستند.

خم نمی‌شوند تن‌هایی که شوریدن برای آزادی را دیده‌اند

نسرین یوسفی

همزمان با کشته‌شدن مهسا امینی و خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» اعتراض‌های دانشجویی ایران نیز شکل تازه‌ای به خود گرفت و به‌ کانون‌ اعتراض‌های نهادینه شده علیه حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد که در طول دهه‌های گذشته بی‌سابقه بود. اگرچه در یک سال گذشته، سرکوب دانشگاه‌‌ها از سوی نهادهای حکومت جمهوری اسلامی به‌شکل نظام‌مند ادامه داشته، اما دانشجویان در طول این مدت به اعتراض‌ها و نافرمانی مدنی خود در دانشگاه‌ها و با روش‌های متفاوت ادامه‌ داده‌اند.

بدن زن؛ سرزمینی که باید فتح شود!

منصوره حسینی یگانه

تصاویر و دیگر اخبار تایید شده و نشده از رفتار تعرض‌آمیز به زنان در جنگ اخیر میان حماس و اسراییل راوی این داستان تکراری در تاریخ است که هنوز بدن زن بخشی از مملکتی است که قرار است فتح بشود. حتی وقتی زنانی که در بمباران غزه فریاد شکایت و استغاثه بلند می‌کنند تصاویر آنها و کودکان‌شان تبدیل به ابزاری می‌شود برای جلب ترحم در بخشی از جنگ؛ و ظلمی که بر این زنان در جنگ‌ها می‌رود موضوعیت ندارد. آیا زنانی که در جنگ ها به اسارت گرفته می‌شوند غنیمت جنگی‌اند و تعرض و تجاوز به آنها نشانه فتح خاک کشور دشمن است؟

میان ما و فلسطینی‌ها چه گذشت‌؟

سعید پیوندی

بحران اکتبر ۲۰۲۳ غزه یک‌بار دیگر نشان داد که در ایران بخش بزرگی از افکار عمومی راهش را از حکومت جدا کرده و دیگر به گونه سابق به موضوع فلسطین نگاه نمی‌کند. می‌توان از نوعی گسست و حتا خصومت با فلسطین در بخش بزرگی از جامعه سخن به میان آورد. برای درک آنچه میان ما و فلسطینی‌ها گذشت باید تاریخ ایران و منطقه در این چهل و چند سال را دوباره مرور کرد. با بازخوانی تحلیلی راهی که پیموده شد شاید بتوان دست کم به سه موضوع اساسی اشاره کرد که در شکل‌گیری چنین چرخش معناداری مشارکت کردند.

ما از «چپ» دلزده‌ایم!

پرویز هدایی

نامه سرگشاده و دردمندانه روشنفکران و اساتید اسرائیلی، به گرایشی در میان جریان‌های چپ اشاره می‌کند که البته تازه نیست، ولی فاجعهء ۷ اکتبر ابعاد آن را به چشم جهانیان کشید. این گرایش که عمدتا پس از ۱۹۶۷ سایهء شوم خود را بر جنبش چپ افکند، تا به امروز به اشکال متفاوت ادامه یافته، و بدون شک مشابهت‌هایی با گرایشی در چپ که به ستایش از فاجعه ۵۷ برخواست را می‌توان در آن مشاهده کرد. «چپ» که ماهیتا می‌بایست طلایه‌دار حرکتی پیشرو به سوی فردای روشن و مدرن و رها از دخمه تاریک جهان کنونی باشد، متاسفانه در مقاطعی چون خوابگردی، گاه به راست، گاه به چپ و گهگاه رو به تاریکخانه جهان کهن دارد.

حمایت روسیه از حماس: اسرائیل «حق دفاع از خود» ندارد!

پیتر ایتکن

سفیر روسیه، واسیلی نبنزیا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد مناقشه گفت: «تنها چیزی که [غرب] می تواند جمع آوری کند، ادامهء اظهارات دربارهء حق دفاع از خود اسرائیل است. اگرچه اسرائیل، به عنوان یک قدرت اشغالگر، این حق را ندارد.» نبنزیا تصریح کرد که اسرائیل می‌تواند با تروریسم مبارزه کند، اما از این کشور خواست که «با تروریست‌ها بجنگد نه با غیرنظامیان». به گزارش مسکو تایمز، نبنزیا همچنین "نفاق" غرب در مورد مرگ فلسطینی ها را محکوم کرد و آن را با اعتراض به حمله روسیه به اوکراین مقایسه کرد.

کشورهای گروه 7: از «حق دفاع اسرائیل» حمایت می کنیم.

گزارش آسوشیتد پرس

توکیو (آسوشیتد پرس) - دیپلمات‌های ارشد «گروه هفت: (کشورهای دموکرات صنعتی پیشرو) روز چهارشنبه پس از دو روز گفتگوهای فشرده در توکیو، در بیانیه ای موضع واحدی در مورد جنگ اسرائیل و حماس گرفته و در پی ایجاد تعادل بین نیاز به کمک به فلسطینیان در منطقه محاصره شده، با انتقاد صریح از حملهء برون مرزی حماس در 7 اکتبر، از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت کردند.

سردرگمی مقام‌های ایران:

چگونه باید از جنگ اسرائیل و حماس دور ماند؟

خبرگزاری رویترز

حکومت اسلامی روز ۲۳ مهر اولتیماتوم شدیداللحنی خطاب به دشمن بزرگ خود، اسرائیل، منتشر کرد: «یورش به غزه را متوقف کنید، در غیراین‌صورت ما مجبور به اقدام می‌شویم!»  این هشداری بود که وزیر امور خارجه  حکومت داد. تنها چند ساعت بعد بود که نمایندهء ویژهء همین حکومت در سازمان ملل این لحن ستیزه‌ جویانه را تعدیل کرد و به جهان اطمینان داد نیروهای نظامی کشور در این منازعه مداخله نمی‌کنند، مگر آن که اسرائیل منافع یا شهروندان ایرانی را هدف قرار دهد.

حکومت اسلامی در مورد شناسایی رسمی اسرائیل دروغ می گوید!

حسین علیزاده

علی خامنه‌‌ای گفته است: «مدعای ما آزادی فلسطین است. نه آزادی بخشی از فلسطین… طرح دو دولت چیزی جز تن دادن به خواستهٔ صهیونیست‌ها یعنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین نیست». اما، به‌رغم این مواضع صریح در انکار موجودیت اسرائیل، جالب است بدانیم در کوران جنگی که در غزه ادامه دارد و در جریان تصویب قطعنامه‌‌ای که در مجمع عمومی به تصویب رسید، حکومت اسلامی رسماً به قطعنامه‌‌ای رأی داد که در بند ۱۳ آن تأکید دارد که «راه‌حل عادلانه و پایدار برای منازعهٔ اسرائیل و فلسطین تنها بر پایهٔ راه‌حل دو دولت قابل دسترسی است».

آغاز فروپاشی لایه‌های بالایی سپاه؟

گزارش حزب مشروطهء ایران در توئیتر

در یک فایل صوتی، سردار احمد پیکری، فرمانده سپاه شوشتر، عملکرد علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی، به ویژه در هدر دادن سرمایه‌های مردم ایران در ایجاد جنگ و بحران در سوریه و یمن و فلسطین را زیر سئوال برده و می‌گوید باید به فکر مردم ایران بود و این پول‌ها را در ایران هزینه کرد. او نیز شعار مردمی «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» را سر می‌دهد و می‌گوید که حاضر به پذیرش این سیاست ضد ملی جمهوری اسلامی نیست. متن حاضر تایپ شده آن فایل صوتی است که در لینک آمده در مطلب قابل شنیدن است.

50 مورد از تقابل دو فرهنگ متضاد در یک کشور

مانیفست روزنامهء «بیلد» آلمان

روز یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲، برابر با ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳، روزنامهء «بیلد»، پرفروش‌ترین روزنامهء آلمان، در ارتباط با تجمعات خشن و خرابکارانه‌ء طرفداران گروه‌های تروریستی فلسطینی و همچنین مهاجران و شهروندانی که ارزش‌ها، قانون اساسی و قوانین مدنی و کیفری و همچنین شیوهء زندگی و عرف و اخلاق و اتیک و فرهنگ  این جامعه را نه تنها به پرسش می‌کشند بلکه تلاش می‌کنند خلاف آنها رفتار کرده و ارزش‌های ضد آن را به دیگران تحمیل کنند، یک مانیفست پنجاه نکته‌ای به پنج زبان آلمانی، عربی، ترکی، روسی و انگلیسی منتشر کرد.

جنگ اصلی فرهنگی است!

فروغ کنعانی و اسماعیل نوری علا

در برنامه یاران، به مدیریت علیرضا میبدی

«ارابۀ ایزدبانو»

مهدی تدینی

کیست که نداند درون جامعه چه می‌گذرد؟ چه می‌گذرد؟ می‌گویم. جامعه با چرخِ آسیابِ «عرف‌سازی» و «عرف‌زدایی» همۀ قوانین مکتوب را مانند موریانه می‌خورد و میان‌تهی می‌کند. این چرخ آسیاب با نیروی زنان می‌چرخد. هیچ سیاست و سیاست ‌گذاری دست اش به «عرف» نمی‌رسد. می‌تواند چند صباحی عرف را انکار کند و حتی برای آن جرم‌انگاری کرد و عده‌ای را هم دستبند زد، اما خود عرف مانند روح است؛ نمی‌توان آن را گرفت و دستبند زد... کافی است سری به ایستگاه متروی میدان انقلاب تهران بزنیم تا بفهمیم فرایند عرف‌زدایی و عرف‌سازی چه کرده است.

                 حکومت اسلامی با نابودی خود عشق می ورزد

کان کوفلین

دلیل اینکه جکومت اسلامی تا این حد مشغول تشویق شبکهء پیچیده شبه نظامیان و سازمان های تروریستی خود برای هدف قرار دادن اسرائیل و متحدان اش بوده این است که حکومت مزبور می داند که نمی تواند از عهدهء رویارویی مستقیم با اسرائیل برآید. انجام این کار مساوی با خطر اجرای طرح طولانی مدت اسرائیل است برای نابودی دارایی های هسته ای ایران، که اکثر کارشناسان اطلاعاتی غربی معتقدند که هدف حکومت اسلامی تولید تسلیحات هسته ای است.