سردبير: اسماعيل نوری علا                                 جمعه 19 تا يک شنبه 21 دی ماه 1393 ـ  9 و 118 ماه ژانويهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برگرفته از نشريهء ليبراسيون چاپ پاريس

ما محتاج انقلابی مذهبی هستيم!

بخشی از سخنان اخير السيسی، رئيس جمهور مصر، در الازهر

«برای 1.6 بيليون مسلمان غير ممکن است که 7 بيليون انسان روی زمين را بکشند و خود زنده بمانند. من اين سخنان را در اينجا، در الازهر، و در جمع دانشگاهيان و علماء بيان کرده و برای سخنانم خداوند را در روز قيامت شاهد می گيرم. اما اگر شما در ذهنيت کنونی گرفتار باشيد کل آن چيزی را که به شما می گويم درک نخواهيد کرد. شما بايد از خود بيرون بيائيد تا بتوانيد وضعيت را از يک ديدگاه روشنگرانه ببينيد و در آن تعمق کنيد. من می گويم و تکرار می کنم که ما محتاج انقلابی مذهبی هستيم. شما ای امامان مذهبی در برابر خداوند مسئول هستيد. تمام جهان، تکرار می کنم، تمام جهان منتظر حرکت بعدی شما است... چرا که اين امت در حال پاره پاره شدن است، در حال ويران شدن و گمشدن، آن هم به دست خودمان». (منبع)

آزادی باز قربانی داد

دعوتی از شکوه ميرزادگی

بیایید ما روزنامه نویس ها، نویسندگان و مردمان آزادی خواه ایرانی، برکنار از هر دین و مذهبی و لامذهبی که داریم صدای همدردی خود را به گوش مردمان فرانسه برسانیم تا حساب مردم صلح دوست و آزادی خواه ایران جدا از حکومت مسلط بر ایران باشد... من به عنوان یک نویسند و روزنامه نویس تسلیت و همدردی خودم را امروز برای سفارت فرانسه در آمریکا فرستادم. شما نیز در هر کجایی که هستید می توانید از طریق دادن یادداشتی کوتاه این کار را کنید.

سکوت در برابر جنایت،

همدستی با جنایتکاران است

جمشيد فاروقی

بسياری از رهبران و مقامات کشورهای اسلامی این حمله تروریستی را محکوم کرده و آن را با روح اسلام ناسازگار دانسته‌اند. اتحادیه عرب، رهبران و مقامات بلند پایه ترکیه، عربستان، پاکستان، اندونزی و بسیاری دیگر با قربانیان این تراژدی ابراز همبستگی و با صدور اطلاعیه‌هایی این جنایت آشکار را محکوم کرده‌اند. موضع‌گیری ایران در برابر این جنایت تنها به اطلاعیه‌ای محدود می‌شود که با ساعت‌ها تاخیر توسط مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه صادر شده است. اطلاعیه‌ای که بیشتر از آنکه عاملان این ترور وحشیانه را محکوم کند، هم و غم‌اش بیشتر محکوم کردن سو‌ء استفاده از آزادی بیان در کشورهای دموکراتیک بوده است.

تفسير خبرهای 19 دی ـ برنامه ای از جمشيد چالنگی

با شرکت حسن اعتمادی ـ محمدرضا حيری

در تلويزيون ايران فردا

تروریسم سپاە قدس در خارج از ایران

برنامه ای از تلويزيون من و تو

تفسير خبرهای 16 دی ـ برنامه ای از جمشيد چالنگی

با شرکت کورش اعتمادی ـ مازيار شکوری

در تلويزيون ايران فردا

اسلام، سکولاریسم، جنگ، مدرنیته و زنان

گفتگو با «آدونیس»

گفتگوگر: ایریس رادیش ـ مترجم: بابک نصیری

شهروند عرب هنوز متولد نشده و وجود ندارد. کشورهای عربی تا همین حالا جوامعی کاملاً قبیله‌ای هستند. اگر مسلمان‌ها در رؤیای انقلابی واقعی هستند، باید به دو کار دست بزنند: بایست مذهب را از قدرت جدا کنند و بایست زنان را آزاد کنند. تا وقتی که این کار را به سرانجام نرسانند، مطلقاً هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. تا آن زمان هر از گاهی رژیمی پدیدار می‌شود که کمی بازتر است، وزیری که بهتر از بقیه است، ولی همه این‌ها کم اهمیت هستند. بدون رهایی زنان، هیچ پیشرفتی در کشورهای عربی رخ نخواهد داد.

جهاد گرانِ سایبری

جهانشاه رشيديان

«جهاد گران سایبری» ممکن است در فیسبوک با نامی پارسی، عکسی برازنده، ادابیاتی چپ، ملی، سکولار،.  و حتی ژست اپوزیسیون ظاهر شوند. هدف نهائی این ارتش مزدور فریب ایراینان مردد، پیشنهاد مزدوری، تخریب و نفاق در میان گرایشات مختلف اپوزیسیون است. آنان بهر دری می زنند٬ و زمین را به آسمان می دوزند تا تنها راه معقول را بعنوان «حفظ و بقاِ رژیم اسلامی» القا کنند. آنان با گزافه گوئی به شما قول اصلاح رژیم می دهند و دشمن را آن سوی مرزها معرفی می کنند که گویا در کمین است تا در صورت سقوطِ رژیم کشور را تکه پاره کند.

پژوهشی در سن و سال آيت الله جنتی

حمیدرضا رحیمی

پژوهش های فرسایندهء فدوی حاکی ست که آیت الله جنتی، دامت تحریکاته، بیش از بیست و هشت سال ندارد! بله درست خواندید، بيست و هشت سال!.. و سبب نیز بیماری نادری ست بنام" کوتیس لاکسا" که فدوی یک فقره از آن را در چین سراغ دارد: "هو جوآن" یک خانم بيست و هشت سالهء اهل چين است که از زندگی خود لذت زیادی نمی برد چرا که بیماری خاصی گرفته است که او را طی مدت کوتاهی پیر و چروکیده کرده است.

نشانی های آينده ای آرزوئی

اسماعيل نوری علا

هر که به روزگاری بيانديشد که حکومت اسلامی مسلط بر ايران به زباله دان تاريخ افکنده شده، بايد بتواند به اين نکته نيز بيانديشد که در آن «تصور مطلوب»، چه چيزی جانشين اين جکومت شده است. برای من آيندهء دلپذيری که می توان برای وطن مان آرزو کرد «روزگار آلترناتيو» نام دارد و معتقدم که هرکس از «وضع موجود» ناراضی است تنها در صورتی می تواند پای در راه بهتر کردن زندگی خود بگذارد که در ذهن اش آن روزگار «بهی» را مجسم نموده و مطالبه کرده باشد. بدون آنکه بدانيم چه می خواهيم و به کجا می رويم هرگز نمی توانيم قدم در راهی بگذاريم که به مقصدی مطلوب منتهی می شود.

راه های همه ‌پرسی برای تغيير قانون اساسی

برگرفته هائی از گفتگو با هاشمی رفسنجانی

گفتگوگر: خبرنگار نشريهء قانون

اول انقلاب، بر اساس ضرورتی که امام و بزرگان انقلاب احساس می‌کردند، قانون اساسی تدوين شد که با بيشترين رأی به تأييد مردم رسيد. همان قانون اساسی بعد از ده سال، با عنايت امام و تأييد مردم، اصلاح شد. قانون اساسی به صورت عرفی هم قابل عوض کردن است. راه مشخصی دارد که در خود قانون اساسی آمده است: آنچه با احکام فقهی مبانيت و مخالفت نداشته باشد، قابل تقنين است و هر قانونی که تصويب می‌شود، اگر ضديتی با احکام شرع نداشته باشد، قابل اجراست... اصلاً اجتهاد به اين دليل مکمّل خاتميت دين اسلام است که بتواند با توجه به شرايط زمانی و مکانی «احکام اسلامی» را اجرايی نمايد. البته آنچه که هميشه تجاوز از آن برای هر قانونگذار اسلامی و حاکم اسلامی ممنوع است، احکام مسلّم اسلام است.

ما ملت ایران باید تصمیم بگیريم

حشمت الله طبرزدی

ما ملت ایران باید خود تصمیم بگیریم. باید بر بی‌اعتمادی و ناامیدی و محافظه ‌کاری غلبه کنیم. باید باور کنیم از بازی‌های این حکومت که هر چهار  سال و هشت سال یک‌ بار تکرار می‌شود، هیچ‌چیز جز فساد، فقر و سرکوب بیشتر عاید ما نمی‌شود. باید نگاهی به وضع جوانان بی‌کار، ناامید و سرکوب‌شده‌ی خود بیاندازیم و باور کنیم جز همت، امید، تلاش و اتحاد ملی، هیچ کلیدی این قفل بسته را بازنخواهد کرد. ملتی که نخواهد از خود بلند همتی، گذشت و فداکاری نشان بدهد، به مرگ و تباهی تدریجی دچار می‌شود.

آيا همه پرسی در جمهوری اسلامی ممکن است؟

مجيد محمدی

قرائت رسمی و مورد قبول حاکميت از قانون اساسی آن است که در اختلافات و مسائل بحرانی کشور اين ولی فقيه است که تصميم نهايی را می گيرد و بقيه‌ مقامات نيز بايد از آن اطاعت کنند وگرنه فتنه گر و بی بصيرت و منافق و منافق جديد ناميده می شوند... هر دو نوع همه پرسی‌ که در قانون اساسی در نظر گرفته شده در نهايت به سد ولايت فقيه بر می خورد: «همه پرسی اصل پنجاه و نه قانون اساسی اسلامی»، با چينش مجلس توسط شورای نگهبان منصوب رهبر، منتفی می شود و «همه پرسی تغيير در قانون اساسی» با تصميم خود وی در استفاده از احکام حکومتی. بدين ترتيب فرايند همه پرسی از ابتدا سقط می شود!

بيانيهء نهضت مقاومت ملی ايران

در سی و ششمين سالگرد نخست وزیری دکتر شاپور بختیار

بختیار، چه در دوره ی کوتاه نخست وزیری، که بعنوان یادگاری ارزنده و تضمین کننده ی آزادی، سرافرازی، بهروزی و افتخار ملت در صفحات تاریخ نهضت ملی ایران برجای خواهد ماند، و چه در زمانی که نهضت مقاومت ملی ایران را به منظور نبرد با جمهوری اسلامی بنا نهاد همواره بر آرمانهای نهضت ملی مصدق استوار ماند. برنامه ی دولت او همه ی خواست های جبهه ی ملی ایران را که در دوران بیست و پنج ساله ی استبداد آریامهری برای تحققش انتظار می کشید، در بر داشت.

بیانیهء اعضای شورای مرکزی جبههء ملی ایران

با وجود توضیح کامل و شهامتی که آقای ادیب برومند در تصحیح شرط عضویت درجبههء ملی از خود نشان دادند، برخی افراد تنگ نظر در داخل و خارج از کشور، و عده ای فرصت طلبان مداخله جو، که عناد شک برانگیز بعضی از آنان با جبههء ملی ایران بر احدی پوشیده نیست، مطالبی همراه با اسائهء ادب نسبت به آقای ادیب برومند و نسبت به جبههء ملی ایران و بعضی مسئولان آن ابراز کردندکه این یاوه سرائی ها و دروغ پردازی های آن ها جز رسوا کردن خودشان، هیچ تاثیری در عزم مبارزین جبههء ملی  که با چنگ و دندان برای دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی کشور و حفظ موجودیت این سازمان و در راستای اهداف آن تلاش می کنند نداشته و نخواهد داشت.

چند پرسش از اعضاء محترم شورای مرکزی جبههء ملی ایران

هوشنگ چاردهی

می توان کليهء بيانيه هائی از جبهه را که بوسيلهء آقای دکتر موسويان برای ليست عمومی دريافت کنندگان مطالب جبهه ارسال می شود اسنادی خطاب به عموم دانست. لذا، من خود را محق می دانم تا، بعنوان يک مخاطب عام بيانيه، پرسش هائی را مطرح کنم. گرچه بی گمان منظور بيانيه از «عناصر مداخله گر در امور تشکیلاتی جبههء ملی ایران» کليهء کسانی است که، همچون من، در برابر برخی از کردارهای اين جبهه، و از سر دلسوزی برای تشکيلاتی که مدعی مالکيت ميراث دکتر محمد مصدق است، پرسش هائی را مطرح می کنند؛ اما از قديم گفته اند که هر کس رخت چرک خود را سر خيابان بشويد به همهء عابرين حق «مداخله» داده است.

مرامنامهء حزب جديد «ندای ايرانيان»

برگرفته از «ايسنا»

انقلاب اسلامی به رهبری کم‌ نظير امام خمينی (ره) و پشتوانه مکتب انسان ‌ساز اسلام از زمرهء درخشان ‌ترين رويش‌های دوران معاصر است، که به جريان‌های سياسی و فعالان مدنی در دوران ما هويت می‌بخشد. آرمان‌ های بنيادينی که انقلاب اسلامی، حول آن‌ها شکل گرفت و ملت ايران برای تحقّق آن‌ها رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌ های فراوانی کرده است، برای کسانی که اصلاح امور را در درون و چارچوب نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند عاملی وحدت‌ بخش و اتحاد آفرين است.

دربارهء همگرایی‌های پایدار و ناپایدار

مسعود اسماعیلو

تنها همگرايی ‌های از جنسِ ''پايدار''، که پایه و مبنای آنها ارزش های ''پايدار'' هستند، می‌توانند به تأمین حیات امن و سالم برای انسان و طبیعت بیانجامند. به همین دلیل لزومِ مطالعهِ انواع همگرایی، با یک روشِ ''پایدار''، می‌تواند  به یافتن راهِ حل‌های عملی و علمی در راستای یک ''جامعهء بشری پویا'' کمک شایانی بکند.

چيستی و هدف همگرایی پایدار ایرانیان

آرش برومند

اندیشه همگرایی پایدار ایرانیان امری است فراتر از چارچوب‌ فعالیت آلترناتیوهای سیاسی. این اندیشه نافی آلترناتیوهای سیاسی نیست بلکه میدان اثرگذاری آلترناتیوهای سیاسی و اندیشه همگرایی پایدار ایرانیان دو عرصه متفاوت است. در حالی که آلترناتیوهای سیاسی منفعت‌محورند، همگرایی پایدار ایرانیان حق محور است، یعنی دفاع از حقوق انسانی و شهروندی همه ایرانیان را ورای منافع گروهی، طبقاتی، اجتماعی و اعتقادی آنها در نظر دارد..

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb