تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

چهارشنبه 12 و پنج شنبه 13 فروردين  ماه 1394 ـ  1 و 2 ماه آوريل 2015      

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد، سال 1394، سال بزرگداشت عمر خیام نیشابوری، نام می گیرد

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

«نهاد هماهنگی جنبش»

پيمان نامهء عصر نو

تاريخچه

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

قراره، تا مردم حواسشون به سفرها و سیزده بدر است،

توافقی اعلام بشه!

بخشی از نامهء «سعيد از حومهء تهران»

عيد امسال رفتم ارمنستان. کنسرت اندی در ايروان با 3500 تا 4000 نفر جمعیت انجام شد. تمام سالن پر شد و مردم بیرون به دلیل تموم شدن بلیط منتظر بودن. یعنی بلیط کم چاپ شده بود چون خود برنامه گذار هم فکرشو نمیکرد اینطور مردم برای اندی از ایران برن ایروان... بعد از تبریک ها و خوشحالی ها و آرزوهای خوب ایام نوروزی، تازه می رسیم به اخبار مذاکرات!  که البته مهم است اما نه اونقدرا مؤثر در زندگی تک تک ما. در واقع، از نظر من، این مذاکرات روی زندگی و حیات «حکومت در ایران» تاثیر داره، که بدلیل بی پولی، به در و دیوار میکوبه و از جیب ملت میدزده و به گدایی افتاده. من مطمئنم اگه این تحریم ها سه ماه دیگه ادامه داشته باشه سقوط این حکومت بسیار ممکن و نزدیک خواهد بود. اما این چیزی نیست که غرب بخواد و خود این حکومت قطعا نمیخواد اتفاق بیفته.

زندگی در قلمروی مرگ

محمدرضا پورشجری (سیامک مهر)

ترور، به گونهء دقیق کلمه، یعنی وحشت پراکنی. اگر این تعریف را در نظر داشته باشیم، تمامی اعدام ها و قصاص هايي که در حکومت اسلامی صورت می گیرد مصداق صریح ترور می باشند. حکومت اسلامی در هر سال بالغ بر چهارصد نفر را اعدام می کند و هدف واقعی این جنایت ها ایجاد رعب و وحشت در جامعه و سرکوب روانی آحاد ملت است. رژیم منفور اسلامی از اعدام و قصاص و قتل ملت ایران در جهت ماندگاری و دوام و بقای خود بهره می برد. این حربه را می باید از چنگال های خونی آیت الله ها بگیریم.

سکولاریته و ابراز وجود؛

سمبل های یک جامعهء مدرن و آزاد

حميد آقائی

عکس های «سِلفی» که ما امروزه در هر موقعیتی از خود می گیریم در حقیقت به معنی ثبت خود بعنوان اینکه "من هستم" و نشانه ای از ابراز وجود و خودنمایی انسان در برابر دیگران، و نیز انعکاس فریاد فردریش نیچه است که "اینک انسان" می باشند؛ ابراز وجودی که در نگاه مذهب و سنت، منفی و گناه محسوب می شود، اما در واقع سمبل خودمختاری انسان امروز و افتخار به زیبایی ها و توانایی هایش است، که غیر از اینها منابع الهام بخش، انرژی دهنده و تکیه گاه دیگری ندارد.

قاسم سلیمانی؛ قهرمان ائتلافی ناهمگون؟

همن سیدی

يک نظامی تایید شده توسط آمریکایی‌ها، یک عارف اهل طی الطریق، و یک مطیع مطلق ولایت هنوز نمی توانست جوابگوی همهء سئوالاتی باشد که در اذهان افکار عمومی در مورد نقش ایران در عراق مطرح است. اینجا بود که ناسیونالیزم تحقیر شده باستانگرا به میدان آمد تا هم خود میان آن عده از باورمندان ناامیدش وجهه‌ای یابد و هم به شکل گیری یک قهرمان اسطوره‌ای کمک کند. مقایسهء قاسم سلیمانی با فرماندهان تاریخی ایران در یکی از رسانه‌های خارج از کشور، به سرعت به دوران قبل از اسلام هم کشیده شد و نهایتاً با پهلوانان دوران امپراتوری ایران باستان شبیه‌سازی شد، بدون توجه به تناقض بزرگی چون اطاعت محض از ولایت فقیه که از شاخصه‌های اصلی سردارشان است.

قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟

مجید محمدی

مقامات حکومت اسلامی با نظرسنجی‌ هایی که صرفاً برای خود آنها انجام می‌گیرد و نتایج اش منتشر نمی‌شود به خوبی می‌دانند که از محبوبیت در میان مردم ایران برخوردار نیستند. بسیاری از این مقامات از منفورترین چهره‌ها هستند (مثل برادران لاریجانی یا فرمانده بسیج یا اعضای بیت خامنه‌ای که حتی در میان طرفداران نظام نیز محبوبیت ندارند). در این شرایط، با توجه به هزینه‌ای که مقامات حکومت اسلامی برای آتش افروزی در منطقه و ارضای حس جاه طلبی خود می‌کنند، می‌خواهند فردی را که این جاه طلبی‌ها را به نمایش می‌گذارد به عنوان قهرمان نظامی و ملی عرضه کنند.

قاسم سليمانی و سه روزنامه نگار

عمار ملکی، در فيس بووک اش

سه روزنامه نگار سرشناس اصلاح طلب، فرمانده سپاه قدس، قاسم سلیمانی، را با سه واژه زیر توصیف کرده اند: مسعود بهنود او را «سردار عارف» خواند (در برنامهء صفحه دوی بی بی سی). محمد قوچانی او را «سردار صلح» نامید (در سرمقالهء مهرنامه) و ابراهیم نبوی وی را «آبروی ایرانیان» می داند (در صفحه اش در فیس بوک).  دیگر نقش حکومت اسلامی و سپاه قدس در دفاع از حکومت بشار اسد و مشاوره نظامی و کمک تسلیحاتی به ارتش بشار اسد برای سرکوب مخالفان سوری یک واقعیت آشکار است و تمامی رسانه های حکومت هم به آن اعتراف و افتخار می کنند. برای ماندن بشار اسد در قدرت، یک کشور تبدیل به ویرانه شد و نیمی از جمعیت آن آواره شدند و بیش از 215 هزار نفر کشته شدند که حدود یک سوم آن زنان و کودکان هستند. و همهء اینها به لطف فرماندهی مقتدرانه و عارفانهء «سردار صلح» بوده است. «آبروی ما ایرانیان» در ارقام به جا مانده از تراژدی سوریه است.

خنده بر شوکت سی و شش ساله؟

حمیدرضا رحیمی

* محمودی در کيهان دارالخرافه: رفتارهای سلیقه‌ای اخیر در مذاکرات، و قدم زدن با شیاطین، و سفر به پاریس به هنگام اهانت فرانسوی‌ها به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، شاهد شروع گستاخی افراد دست‌ چندمی اروپا مثل هیئت پارلمانی آلمان هستیم. تا دیر نشده مجلس و دلسوزان منافع ملی فکری اساسی بکنند تا شوکت سی و شش ساله به دست آمده به پای خنده‌های بیجا از بین نرود.

* فدوی: مراتب در شرایطی که، بعلت  ابتلا به لرزش قهرمانانه، بحال ترقّص در آمده بودند، به شرف عرض خاک نعلین ملک پاسبان سپهر اقتدارشان رسید؛ در پاسخ بعدالتحیه والسلام، ضمن صدور توأم با سوتِ چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع- س- ص- عج)، قدری متغیر شده فرمودند: «بسمه تعالی، خفه! ما خودمان برادر محمد(ص) جواد(ص) ظریف را غلغلک دادیم که بخندد!..»

به ياد دكتر فريدون آدميت

کریم قصیم

دکتر فریدون آدمیت، مورخ و انديشمند بزرگ تاريخ روشن انديشی سکولار ايران، هفت سال پيش، در 10 فروردین 1387، در سن 87 سالگی در تهران بدرود حیات گفت. 24 سال پيش از آن، در اوائل سال 63، آخرین بارکه خدمت شان رسیدم (اردیبهشت63)، مدتی دراز از هر دری سخن گفتیم. ایشان از سر لطف، دو نسخه از آخرین کتاب های خودشان («تشتت در فکر تاریخی» و «اندیشه‌های طالبوف تبریزی») را که مي‌دانستند دوست مي‌دارم، به رسم هدیه برایم امضا کردند. رویشان را بوسیدم و وداع شان گفتم. لطف و محبت ایشان، از طریق نامه های خانم کوبان ادامه یافت... بنا به اطلاعی که از خانم دکتر کوبان دریافت کردم، مأموران ارشاد - گویا بعد از چاپ سوم و پخش کتاب که آن را خوانده بودند، - مي‌ریزند به چاپخانهء مربوطه و همهء موجودی  کتاب را می برند و خمیر مي‌کنند. چندی بعد هم انتشاراتی دماوند را مي‌بندند.

پيرامون سرنگونی رژیم اسلامی

در گفتگو با زنده ياد نادر نادرپور

گفتگوگر: علی ليمونادی در تلويزيون ايرانيان

نسل جوان و چالش هايش

گفتگو با محسن بهزاد كريمي و مهران جنگلی

گفتگوگر: سيروس ملکوتی از تلويزيون

از حمله عربستان تا مقالهء جان بولتون در نیویورک تایمز

گفتگو با محمد رضا روحانی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

جایگاه سکولاریسم در تعاریف هابرماس

محسن ذاکری

در کار تخمين شرايط دست یابی جوامع مسلمان به سکولاریسم، گسترش و نهادینه شدن سکولایسم در جوامع دیندار، و رسیدن این جوامع به شکل جدیدی از جامعه، هابرماس پیش فرض ها و زمینه ها را با هم مختلط کرده است... اين در جالی است که ما می دانیم لااقل برای ایران، مدرنیزه شدن و مدرن گردیدن دو فاز کاملاً متفاوت هستند: ایرانی ها در رسیدن به مرحله اول سال هاست اشتیاق نشان داده اند و کار کرده اند. اما در رسیدن به دومی شکست های مداوم را تجربه می کنند. در اين راستا است که اکنون ما گويا پی می بريم که شايد سکولاریسم، تنها راه رسیدن به جادهء مدرنیته باشد.

تجاوز جمهوری اسلامی در منطقه محکوم است

بیانیهء جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر

بدون تردید دموکراسی سکولار و مخالفت جدی با هر نوع بنیاد گرایی، اعم از شیعه یا سنی، راه حل ملت های خاورمیانه و خواسته ای به حق است که از طریق مبارزات دموکراتیک به دست می آید. اما شور بختانه رژیم حاکم بر ایران راه حل خودش را، که همانا عبور از بحران های خود ساختهء داخلی است در جنگ افروزی و تجاوز در منطقه یافته است... جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران قطعاٌ دخالت های رژیم حاکم بر ایران در منطقه را محکوم می کند و پیامد هر اتفاق ناگوار ناشی از جنگ در یمن یا هر امر خسارت آفرین دیگر برای مردم ایران را متوجه ملاهای حاکم بر ایران می داند .

آیندهء ما و الگوی اتحادیه های سیاسی

کوروش اعتمادی

از آنجا که روند طبیعی سیاست در جهان امروز بهم پیوستن و همزیستی ملل با یکدیگر، و نه میل به جداسری است، بنظر می رسد که روند سیاسی «اتحاديه سازی» همان مقصدی است که، هرچند با کمی تأخیر و دست اندازهائی سیاسی امّا همچون سرنوشتی محتوم و اجتناب ناپذیر در انتظار ما نيز روز شماری می کند. بویژه آنکه می دانیم جغرافیای سیاسی و اجتماعی دو قارهء آسیا و آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی به لحاظ نزدیکی های فرهنگی، زبانی و قومی مردمان شان با یکدیگر از بسیاری جهات شرایط مطلوب تری را برای ایجاد چنین اتحادیهء ای سیاسی فراهم آورده اند.

سکولاريسم و اژدهای هفت سر دينکاران

اسماعيل نوری علا

در سراسر دوران قاجاريه، دينکاران امامی تبديل به «نهادی مستقل از حکومت اما متفرق» شده و، همچون اژدهائی هفت سر، بجان حکومت و مملکت افتادند. آنها بودند که با فتوای خود ارتش فرسودهء فتحعليشاهی را به جنگ روس ها فرستادند و سرزمين های وسيعی از کشور را تسليم روس ها کردند، جنبش نوانديش «باب» را به خاک و خون کشيدند، در راه جنبش مشروطه سنگ انداختند، بر تمايلات پهلوی اول برای استقرار جمهوريت غلبه کردند، قانون اساسی مشروطه را با افزودن «حق علماء» فلج ساختند و چون رضاشاه از ايران رفت، يکباره از هزار سوراخ سر بر آوردند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

پیشنهاد رهبری خاتمی!

شهباز نخعی

به نظر می آید که نوری زاد در درک "واقعیت" وجودی مردم "سرزمین ملازده" دچار خطا شده و یا به عمد می کوشد آن را دگرگون جلوه دهد.  تأکید او بر "واقعیت" ها کاذب است زیرا می پندارد که مردم ایران به چنان درماندگی و فرومایگی دچار شده اند که در برابر سلطه سرکوبگرانه و جنایتکارانهء حکومت آخوندی هیچ گزینه ای جز پذیرش "واقعیت" های او ندارند. در حالی که دلیل صبوری و بردباری مردم این است که به چشم خود می بینند که این نظام اهریمنی چنان در گرداب خود کرده های بی تدبیرش غرق شده که سرنوشتی جز فروپاشی و نابودی ندارد.

آشنائی با ساختاری جديد برای

جنبش سکولار دموکراسی ايران:

اعلام تشکيل «نهاد هماهنگی جنبش»

اگرچه «جنبش سکولار دمکراسی ايران» یک جوشش ملی است و هیچ فرد و یا گروهی نباید و نمی تواند ادعای مالکیت انحصاری بر آن را داشته باشد اما، از آنجا که هر جنبشی برای حرکت به سوی اهداف خود نیازمند هماهنگ کردن امور مختلف خويش است، بدین منظور عده ای از ایرانیان و سازمان های باورمند به سکولار دمکراسی تشکیلاتی را به نام«نهاد هماهنگی جنبش سکولار دمکراسی ایران» بر پا داشته و اساسنامهء جديدی را برای کار آن، به شرحی که می آيد، به تصويب مجمع عمومی فوق العادهء مؤسسين رسانده اند.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH