تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

چهارشنبه 23 و پنج شنبه 24 ارديبهشت ماه 1394 ـ  13 و 14 ماه مه 2015      

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

در چهارم و پنجم ماه جولای 2015 ـ در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

استقبال شاملو، سيمين، ساعدی، مصدق، غزاله و گلشيری از سپانلو

کاری از مانا نيستانی، فرزند منوچهر نيستانی ِ شاعر

در وصف نسلی که از اتوپیا آغاز کرد

و به نوستالژی رسید

حمید آقایی

در تمامی این جنبش ها، عناصری از تفکرات نوستالژیک نسبت به گذشته و یا احساسات رمانتیک نسبت به آینده وجود داشته اند که هر دو مانع مهمی در برابر برخورد متین و صبورانه با شرایط موجود بوده اند. صبر و متانت و بر تن نکردن جامهء قهرمان و پیشتاز خلق، که اراده گرایانه قصد پیاده کردن الگوی مطلوب خود را دارد، در حقیقت پادزهری است در برابر ورود نوستالژی و یا رومانتیسم به سیاست...

ظریف و شیفتگان اش!

سرمقالهء سايت اخبار روز

از شیفتگان ظریف انتظار نداشتند که وی در مورد نقض حقوق بشر در حکومت اسلامی، همان موضعی را بگیرد که اتخاذ آن از وظایف هر وزیر خارجه حکومت اسلامی است. کسانی که از اظهارات اخیر ظریف آزرده خاطر شدند، این نکته را نادیده گرفته بودند که نمی توان مهمترین نمایندهء حکومت اسلامی در روابط با خارج بود و از رئوس اصلی سیاست های حکومت اسلامی، به انضمام سرکوب، دفاع نکرد. خطای برخی از شیفتگان ظریف این است که باور کردند، در خرداد 92، رأی مردم خامنه ای را به عقب نشینی واداشت و این نتیجهء انتخابات بود که به گشایش دیپلماتیک انجامید. آنها رابطهء علت و معلولی «نرمش قهرمانانه» و روی کار آمدن روحانی – ظریف را وارونه می بینند.

وبلاگ ‌نویس سکولار ديگری در بنگلادش به قتل رسید

بی.بی.سی

به گزارش بی بی سی، پلیس بنگلادش می‌گوید یک وبلاگ‌نویس سکولار در شمال شرقی این کشور به قتل رسیده است. این سومین قتل یک وبلاگ‌نویس در بنگلادش از ابتدای سال جاری میلادی است. پلیس بنگلادش گفته است آنانتا بیجوی داس توسط افرادی که صورت خود را پوشانده و قداره در دست داشتند در شهر سیلت در شمال شرقی بنگلادش کشته شد. او برای وب‌سایتی کار می‌کرد که سردبیرش در ماه فوریه در داکا، پایتخت بنگلادش به قتل رسید. سردبیر وب‌سایت موکتو-مونا که تابعیت آمریکایی هم داشت، در نوشته‌های خود از نابردباری مذهبی در کشور انتقاد کرده بود. او نیز به شیوه مشابهی کشته شد. در ماه مارس امسال نیز وثیق الرحمان، یک وبلاگ‌نویس دیگر در داکا کشته شد. یک دوست آقای داس به خبرگزاری فرانسه گفته است که این وبلاگ‌نویس بنگلادشی طی ماه‌های اخیر به خاطر نوشته‌هایش مورد تهدید قرار گرفته بود. پلیس بنگلادش در اوایل ماه مارس مردی را به ظن دست داشتن در قتل آقای رای دستگیر کرد. قتل این وبلاگ‌نویسان با اعتراض دانشجویان و فعالان اجتماعی رو‌به‌رو شده است. آنها دولت را متهم کرده‌اند که از منتقدان مذهب دفاع نمی‌کنند.

چرا در سومين کنگرهء سکولار دموکرات ها شرکت می کنم

گفتگو با شکوه ميرزادگی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری       فايل صوتی

دربارهء سومين کنگره سکولار دموکرات های ايران

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو کميتهء برگزاری کنگره

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

نامه ای به صدای امريکا!

فرستنده: سعيد از حومهء تهران

امواج آزاد باید برسه به مردم. مردم اگه آگاه بشن بنظر من خیلی مهم است، یعنی فقط مثل هالوها فریب ملاها رو هر بار نخورن. این تنها راه است نه مماشات و پول ریختن به حساب ملاها که اهداف شون رو پیش ببرن. ما باید تعارف رو بذاریم کنار. اوضاع جالبی نیست. ما داریم ایران رو از دست میدیم و آخرین سنگر سکوت نیست! آخرین سنگر خیزش عمومی و اعتصاب و تحریم حکومت است. والا تنها راه که میمونه تجزیه خواهد بود! و اروپا و امریکا هم گويا اونو ترجیح میدن در قلبشون!

علاج واقعه

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور خبرهای روز، به خبر بسیار تأسف برانگیز زیر نیز برخورد که او را شدیداً متأثر کرد. احوط آن است که شما هم در غم او شریک شوید: «بی بی سی: شمار کشته‌شدگان زلزله نپال از سه هزار نفر فراتر رفت». اما فدوی با دريافت اين خبر، از سوئی عزادار است و، از سوی دیگر، شدیداً خشمگین؛ و یواشکی با خود می گوید: «تا دنده شان نرم شود؛ چقدر فدوی سینه اش را به تنور چسباند و، بنقل از بزرگان خود، از اهالی نپال خواست که توبه کنند، و یا دست کم علاج واقعه را پیش از وقوع کرده و بمنظور جلوگیری از وقوع بلایای طبیعی با حوزه علمیهء ما تفاهم نامه امضا کنند که البته زیر بار نرفتند؛ فلذا، خود کرده را تدبیر نیست!»

شبکه‌های رژیم اسلامی در خارج از کشور

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: مجید خوشدل

هيچ يک از درخواست هایی که رژیم از جامعه‌ء ایرانی در آمریکا دارد، با همراهی مردم روبرو نبوده. حتا اگر هم درخواست مستقیم همراهی از مردم کند هیچ‌کس با آنها همراهی نخواهد کرد. تنها قصد رژیم بی‌تفاوت کردن مردم بوده، و این‌ که آنها وارد مسایل سیاسی نشوند. جامعه‌ء ایرانی به‌طور کلی با رژیم اسلامی اصلاً خوب نیست، اصلاً رابطه‌ی خوبی ندارد، و هر کجا که احساس کند که به نحوی کار او به نفع رژیم خواهد بود، وارد عمل نمی‌شود. اما، همان‌طور که گفتم، رژیم با تشخیص این روحیه سعی کرده آن را سوق دهد به سمت انفعال و بی‌تفاوتی، یا غیرسیاسی بودن.

احتمال تعویض نعلین با پوتین

محسن بهزاد کریمی

با ایفای نقش به جای پیاده نظام ارتش آمریکا، به حق گفته‌ء پرزیدنت اوباما را جامهء عمل پوشانده و، در نتيجه، پوتین ِ هیچ سرباز آمریکایی در مبارزه با داعش خاک ‌آلود نشده است. در باب این واقعيت مطالب بسیاری در درون مرز مطرح شده؛ چه در صحن مجلس شورای اسلامی و کسانی چون علی مطهری، و چه بوسيلهء خود رئيس جمهور. همهء این واکنش ها، هم از سوی بخشی از درون نظام و اصلاح‌ طلب‌ها و هم از سوی اپوزیسیون، از وجود «هراسی مشترک» در برابر خطر قریب الوقوع تسلط دیکتاتوری نظامی بر ایران حکايت می کنند.

اختلاف نظر در مسکو بر سر ایران

بیژن فرهودی

لوکيانوف، یکی از متنفذترین کارشناسان سیاست خارجی روسيه، می‌گوید: اگرچه

این سیاست رسمی روسیه نیست ولی افراد زیادی در مسکو هستند که می‌گویند: «چرا ما باید به آمریکایی‌ها کمک کنیم که با ایرانی‌ها آشتی کنند یا ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها آشتی کنند؟ اگر ایران منزوی نباشد می‌تواند رو به سوی غرب کند، حداقل از لحاظ اقتصادی، يا از لحاظ قراردادها و غیره، این در جهت منافع ما نیست». این یک مباحثه است و خط رسمی سیاست کشور نیست. خط رسمی روسیه بسیار قاطع است: «ما نیازمند حل این مسئله هستیم و باید با هم همکاری کنیم. ما نمی‌خواهیم ایران هسته‌ای شود».

آیا سپاه کشتی نظام را با خود غرق خواهد کرد؟

کورش عرفانی

در حالی که ملاقات‌های تیم‌های ایرانی و نمایندگان گروه +5 برای تدوین متن توافقنامه نهایی مذاکرات اتمی در دست انجام است، دور تازه‌ای از اظهار نظر فرماندهان نظامی در ایران در باره توافق اتمی آغاز شده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، شانزده شرط برای حصول توافق تعیین کرده که ناممکن به نظر می‌رسند. موضع‌گیری‌های سایر سپاهیان ارشد نیز پرسش‌برانگیز است. آیا آنها نگران حذف خود از ساختار قدرت در پی توافق هسته‌ای هستند؟

تفاوت های اسلاميسم در ترکيه و ايران

اسماعيل نوری علا

وضعيت اسلاميست های ايرانی در دوران پهلوی (در قامت نهضت آزادی و ملی ـ مذهبی ها و بخشی از جبههء ملی) بيشتر شبيه وضع اسلاميست های ترکيهء امروز بود. آنها، در راستای منحل ساختن حکومتی در عمل سکولار و استقرار حکومت اسلامی مورد نظر خودشان تا پای پيروزی بر حکومت سکولار رفتند و اميد هم داشتند که، در پی انحلال حکومت مشروطه، حکومت اسلامی خودشان را برقرار سازند اما، بخاطر وجود دينکاران مجتهد شيعهء مستقل از حکومت در ايران، قافيه را به آنها باختند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

عناد ورزيدن با اصلاح طلبان هيچ کمکی نمی کند

درويش رنجبر

جناب نوری علا؛ هم سنخ پنداشتن "اصلاح طلبانی" مانند تاجزاده با اسلامیست‌های ترکیه -با عرض پوزش- یک مغلطه است. اینکه سکولاریزم ترکیه مورد تهدید اسلامیست‌ها قرار دارد پس در نتیجه سکولار دموکراسی آینده ایران نیز از سوی اصلاح طلبان امروز مورد تهدید قرار خواهد گرفت مغلطه دیگری است که از نادیده گرفتن تجربه 36 ساله حکومت اسلامی ناشی‌ می‌‌گردد.

سخنی با آقای درویش رنجبر

مهدی مفخمی

دلایل مخالفت من با هرگونه استبداد؛

چه سکولار و چه دینی!

مصطفی تاج زاده

آن چه حافظ را به خشم می آورد آتشی است که زهد ریایی به خرمن دین می زند و ایمان مردم بر باد می دهد. به باور من خانه قوم ریاکار در میان ملتی که چنین شاعر عارفی دارد، هم چون خانه عنکبوت، سست و لرزان است، اگرچه ظاهری منسجم و حساب شده دارد. یکی از مهم ترین دلایل مخالفت من با هرگونه استبدادی چه سکولار و چه دینی، رشد مفاسد اخلاقی بویژه ریا و دورویی و نفاق و تملق در آن رژیم است.

چرا علما از قانون می ترسند؟

مهدی جامی

قانون يا اسلام در اوايل انقلاب مطرح شد يا زنده شد. عنوان بحث اين بود که چه کسی قانونگذار است؟ در آن بحث صورت بندی سادهء مساله اين بود که قانون همانا قانون خداوند است و بشر حق ندارد برای خود قانونی بگذارد. و طبعاً با اين صورت بندی ختم ماجرا اينطور بود که بله قانون از آن خدا ست و حکم خدا بايد جاری باشد و اسلام همان قانون است. اما مساله به اين سادگی نبود. وقتی علما دارای تجربهء زمامداری شدند خودشان متوجه شدند که بسيار چيزها هست که در حکم خدا نيست و در اسلام نيامده و بايد آدميزاد برای خودش تصميم بگيرد.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999