تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

جمعه 1 تا يک شنبه  3 خرداد ماه 1394 ـ  22 تا 24 ماه مه 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

در چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

 

اعضاء و دبيران نهاد هماهنگی، و شرکت کنندگان در دفتر سياسی جنبش سکولار دموکراسی ايران، درگذشت خانم پروين افشائی، مادر گرامی همپيمانان گرامی خود، آقايان حسن و کورش اعتمادی را به اين ياران ارجمند تسليت گفته و خود را در اندوه آنان شريک می دانند.

اسلامی کردن جامعه، تنها گزینهء روی میز

سعید آگنجی

به نظر می‌رسد گروه‌های تندرو در حکومت ایران می‌خواهند به هر قیمتی به جامعهء اسلامی مورد نظرشان برسند و حاضرند برای رسیدن به این هدف، هر گونه اقدام ممکن و ناممکنی انجام دهند و هزینه‌های آن را هم بپردازند. وجود همین دیدگاه در میان حاکمان جمهوری اسلامی باعث شده که به دغدغه‌های اصلی جامعه نظیر فقر، بیکاری، اشتغال‌زایی و اعتیاد توجه نشود، در حالی که ریشه بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها در جامعه، بی‌توجهی حکومت به همین حوزه‌ها است.

پیشبردِ سیاست بُرد- بُرد در منطقه اما نه برای مردم

محسن بهزاد کریمی

مهم‌ترین خطر برای اسرائیل پس از توافق اتمی و برداشته شدن تحریم‌ها، حمایت رژیم ایران از حکومت سوریه، حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین است. نه دیپلماسی نتانیاهو برای جلوگیری از این آینده به کار آمد و نه سفر سران عرب که به کمپ دیوید شتافتند. دولت اوباما هم برای اینکه در این لحظات آخر با مانعی برای توافق احتمالی روبرو نشود با باج دادن به کنگره این کشور و قول تقویت بنیه  نظامی اسرائیل و هم‌چنین استقرار سپر دفاع موشکی در حاشیه جنوبی خلیج فارس توانست سر و ته قضیه را هم بیاورد. به راستی ممکن است سیاست بُرد- بُرد پیروز شود، اما نه برای مردم ایران و کشورهای عربی و خلیج فارس، بلکه برای رژیم‌هایی که بر سر کار هستند و شرکت‌های نفتی و اسلحه‌سازی.

زمينه های سياسی کنگرهء سوم سکولار دموکرات ها

گفتگو با مهران اميراحمدی

عضو نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

فايل تصويری       فايل صوتی

از سومين کنگره سکولاردموکرات ها تا مسئلهء اصلاح طلبی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

گفتگوگر: رضا گوهرزاد ـ تلويزيون انديشه

بررسی اوضاع سياسی ايران و مقولهء مطالبه محوری

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

گفتگوگر: سوزی ياشار

دلائل پر شمار شدن مصاحبه فرماندهان سپاه چیست؟

پیک نت

شمار مصاحبه و اظهارنظرها و دخالت های سرداران و نظامیان در همه امور کوچک و بزرگ کشور هر هفته به دهها سر می زند . انواع و اقسام  سردارهای ریز و درشت در گوشه و کنار کشور و مطبوعات راجع به همه امور مملکتی غیر از آنچه به وظایف خود آنها مربوط می شود سخنرانی و مصاحبه کرده و می کنند. در کشورهایی که در آنها نظم اجتماعی و اقتصادی نسبتا مستحکم و پابرجا و رهبری با کفایتی وجود دارد، سیاستمداران منتخب مردم سخن می گویند و سیاست ها را تنظیم و تدوین می کنند و نظامیان مجری دستورات و فرامین و حافظ مرزهای کشور هستند. در کشور ما که فاقد این دو است، نظامیان و سرداران روزی چند بار مصاحبه و برای سیاستمداران تعیین تکلیف می کنند. جاه طلبی های شخصی و رقابت ها و همچشمی های میان آنان . وحدت میان نظامیان و سرداران ظاهری، و رقابت میان آنان عمیق است و این جریان در آینده تشدید هم می شود چرا که یا وضعیت کشور رو به سامان می رود که در اینصورت رقابت و اختلاف میان سرداران که چشم انداز قدرت از آنها دور می شود افزایش می یابد. یا اینکه نابسامانی غلبه می کند که این نابسامانی خود منشاء بروز اختلاف های تازه میان آنان می شود چرا که همه آنان اساسا فاقد راه حل پایدار برای مسائل کشور ما هستند، راه حلی که بتواند انسجامی لااقل میان خود این مدعیان قدرت و حکومت بوجود آورد (28 اردیبهشت)

اعلام برائت

حمیدرضا رحیمی

دريادار «فدوی» [که فدوی نيست!] اعلام داشته که سپاه می‌تواند ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کند. دریادار فدوی، با یادآوری سابقهء تقابل نیروی دریایی سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج، تصریح کرد: "سپاه به برکت خون شهدا و عنایت خداوند متعال نظریه‌ای متفاوت برای مقابله با آمریکا در خلیج فارس ارائه کرد که به «روال شناورهای تندور» معروف شد که بر مبنای نیروی انسانی با ایمان و عمل اسلامی و انقلابی شکل می‌گرفت". وی تاکید کرد: «آمریکا از لحاظ علمی در شرایطی نیست که ما را تهدید کند! اما در کلام این را اعلام می‌کند...» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران گفت: «مقامات نظامی آمریکا در سخنان شان اذعان کردند سيزده میلیارد دلار صرف ساختن ناو هواپیمابر می‌کنند اما سپاه با قایق‌های تندرو می‌تواند آن را غرق کند».

حکومت اسلامی و جنازهء نويسندگان سکولار

اسماعيل نوری علا

گردانندگان فرهنگی ِ حکومت اسلامی ناچار بوده اند تا برای مشکل «تشييع جنازه» چاره ای عاجل بجويند. آنها تا توانسته بودند از جنازه های عوامل خودشان استفاده کرده بودند. جنازهء شهداشان را در همه شهرها گرداننده بودند. آنها را در دانشگاه و ميدان و گورستان های مذهبی دفن کرده و سراسر کشور را به گورستانی بزرگ تبديل کرده بودند؛ اما اکنون «دشمنان»، «طاغوتيان»، «کافران» و «سکولارها» (اين مخالفان واقعی نشستن مذهب در حکومت) نيز، با استفاده از همان زمينهء تاريخی ـ استوره ای ِ تشيع، با جنازه های شهدا و کشته گان خود به ميدان در می آمدند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

داعش، پدیده ای گذرا یا ماندگار؟!

شهباز نخعی

آنچه که جای خالی آن کاملاً احساس می شود، اراده ای سیاسی برای برقراری آرامش در خاور میانه است.  همه شواهد نشان از آن دارد که چنین ارادهء سیاسی ای با "طرح خاورمیانه جدید" و مرز بندی های آن تناقض و تضاد دارد. بنابراین، تا زمانی که در بر این پاشنه می چرخد، منطقه روی آرامش نخواهد دید و پاسخ این پرسش همچنان مبهم می ماند که «آیا داعش پدیده ای گذرا یا ماندگار است؟!»

ظریف، نمایندهء باهوش نظام؟

کامبيز قائم مقام

در گوشی از دروغ های ظریف صحبت می شود و علنی عده ای ایشان را سیاستمداری بزرگ می نامند. حتی دروغ گویی های بی شرمانهء ایشان را هم از سیاستمداری هوشمندانه و والای ایشان بحساب می آورند. این که «سیاستمدار اگر دروغ بگوید مستحب است» را سیاستمداران شارلاتان برای توجیه خودشان می گویند. هرچند آقای ظریف دروغ مستحب نگفت بلکه کوشش نمود با انکار واقعیات مملکت و جعل حقایق پرده ای بروی جنایات حکومت در این نظام استبدادی بکشد. وگرنه چرا گاندی، مصدق و سون یاتسن هرگز بمردم دروغ نمب گفتند؟

تبعیض در مقابل عدالت

شکوه میرزادگی

من در همین جا و در حضور صدها تن از انسان های بهایی که بیشترشان از هموطنانم هستند، به عنوان یک نویسنده و کسی که سال هایی از عمر خود را به تدریس گذرانده، می خواهم به احترام عدالت، و به احترام لزوم آموزشی که می تواند پاک کنندهء همه ی زشتی ها و تبعیض ها باشد، اعلام آمادگی کنم برای تدریس آن لاین ِ جوانان بهایی سرزمینم که از تحصیل محروم شده اند. این افتخاری است برای من به عنوان یک غیر بهایی که اندک مطالبی را که می دانم به انسان های مشتاق اما محروم از دانش اندوزی سرزمینم انتقال دهم.

بنیادگرایی اسلامی و سکولاریسم

پرویز دستمالچی

اسلام به عنوان یک دین، و اسلامگرایی به عنوان یک جنبش سیاسی برای کسب قدرت سیاسی و استقرار یک نظم سیاسی ویژه، دو پدیدهء متفاوت اند. اسلام، برای اسلامگرایان، ایدئولوژی لازم و ضروری برای یک جامعهء یکدست و حکومت الله بر زمین است. در تصورات آنها، حکومت در ارزش ها بی طرف نیست، ایدئولوژی دارد. همه باید از اسلام مورد نظر حکومت گران تبعیت کنند، آزادی انتخاب وجود ندارد. اینکه نام آنها سلفی (از شاخه حنبلی اهل سنت)، یا فدائیان اسلام باشد یا ولایت فقیه و حزب الله (از شاخه شیعه دوازده امامی مکتب اصولی) یا جامعهء "امت- امامتی" شریعتی، یا حماس و بوکو حرام باشد، تفاوتی در اصل ماهیت ارتجاعی و واپسگرای آنها نخواهد داشت.

زندان اوین، همچون «جعبهء سیاه رژیم»

به بهانهء طرح تبدیل زندان اوین به پارک!

تقی روزبه

زندان اوین، همچون «جعبهء سیاه رژیم»، حامل اسرار بیش از سه دهه جنایت اقتدار گرایان و تاراج گران بی مهار حاکمان است. از همین رو به عنوان میراثی تاریخی، بخشی از تاریخ معاصر ایران را تشکیل می دهد. اوین، با همهء نشانه ها و قرائن خود، گنجینهء بزرگی از اسرار ناگفته ای است که افشاء و آشکار شدن آن ها می تواند دودمان هر حکومتی را بباد داده و ننگ جنایت علیه بشریت را بر پیشانی اش حک کند.

اصلاح طلبان، به عنوان سربازان ولایت فقیه
محمد خوشامن
د

 اين مطلب قابل توجه همهء ان اصلاح طلبانی بايد باشد که با سیاست سکوت، به قول ابوالفضل قدیانی، بی عملی خود را توجیه می کنند و سعی بر آن دارند که با عمل سیاسی خود، که قرار است سیاست وحدت و انتقاد باشد اما بیشتر با عدم انتقاد و بی عملی در عرصهء سیاسی کشور همراه است، سربازان خوبی برای ولایت مطلقهء فقیه باشند و، با تدبیر و تعریف جدید دولت آقای روحانی، تبدیل به اصلاح طلبانی مطیع و فرمانبر باشند.

به نام توافق اتمی، با هدف تغییر رژیم

کورش عرفانی

کنگرهء آمریکا با قدرت وارد صحنه تعامل این کشور با دولت ایران شده است. امری که بسیار فراتر از پرونده اتمی بوده و همزمان با تدارک یک جبهه متحد با کشورهای عرب منطقه در مذاکرات کمپ دیوید، از تدارکاتی مهم‌تر برای ایجاد تغییر در شرایط خاورمیانه نشان دارد. به نظر می‌رسد که پرونده اتمی، بهانه لازم برای تعیین آینده حکومت اسلامی ایران را در اختیار سناتورها و نمایندگان آمریکا قرار داده است.

بعد از لغو تحريم ها منتظر معجزه نباشيد!

گزارش سخنرانی محسن رنانی در دانشکده اقتصاد

اقتصاد ایران مدت‌هاست که منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است. به این امید که با رفع تحریم‌ها، طلسم رکود بشکند و رونق از دست رفته نیز بازگردد. اما بسیاری از اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادی معتقدند که با رفع تحریم‌ها آسمان اقتصاد ایران آبی نخواهد شد و حداکثر بخشی از مشکلات حل خواهد شد. /خطای استراتژیک دولت روحانی این بود که ساماندهی مناقشه هسته‌ای را به برگ برنده خود تبدیل کرد اما همین برگ برنده می‌تواند به برگ بازنده او هم بدل شود.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999