حکومت اسلامی و جنازهء نويسندگان سکولار
اسماعيل نوری علا
گردانندگان فرهنگی ِ حکومت اسلامی ناچار بوده اند تا برای مشکل
«تشييع جنازه» چاره ای عاجل بجويند. آنها تا توانسته بودند از
جنازه های عوامل خودشان استفاده کرده بودند. جنازهء شهداشان را در
همه شهرها گرداننده بودند. آنها را در دانشگاه و ميدان و گورستان
های مذهبی دفن کرده و سراسر کشور را به گورستانی بزرگ تبديل کرده
بودند؛ اما اکنون «دشمنان»، «طاغوتيان»، «کافران» و «سکولارها»
(اين مخالفان واقعی نشستن مذهب در حکومت) نيز، با استفاده از همان
زمينهء تاريخی ـ استوره ای ِ تشيع، با جنازه های شهدا و کشته گان
خود به ميدان در می آمدند.
◄
فايل
صوتی
◄ فايل
تصويری
◄
فايل پی.دی.اف
◄
داعش،
پدیده ای گذرا یا ماندگار؟!
شهباز نخعی
آنچه که جای خالی آن کاملاً
احساس می شود، اراده ای سیاسی برای برقراری آرامش در خاور میانه
است. همه شواهد نشان از آن دارد که چنین ارادهء سیاسی ای با "طرح خاورمیانه جدید" و مرز بندی های آن تناقض و
تضاد دارد. بنابراین، تا زمانی که در بر
این پاشنه می چرخد، منطقه روی آرامش نخواهد دید و پاسخ این پرسش
همچنان مبهم می ماند که
«آیا
داعش پدیده ای گذرا یا ماندگار است؟!»
ظریف،
نمایندهء باهوش نظام؟
کامبيز قائم مقام
در گوشی از دروغ های ظریف صحبت
می
شود و علنی عده ای ایشان را سیاستمداری بزرگ می نامند.
حتی دروغ گویی های بی
شرمانهء
ایشان را هم از سیاستمداری هوشمندانه و والای ایشان بحساب می آورند.
این
که
«سیاستمدار
اگر
دروغ بگوید مستحب است»
را سیاستمداران شارلاتان برای
توجیه خودشان می
گویند. هرچند آقای ظریف دروغ مستحب نگفت
بلکه کوشش نمود با
انکار واقعیات مملکت و جعل حقایق پرده ای بروی
جنایات حکومت در
این نظام
استبدادی بکشد. وگرنه چرا گاندی، مصدق و سون یاتسن
هرگز بمردم دروغ نمب
گفتند؟
تبعیض
در مقابل عدالت
شکوه میرزادگی
من در همین جا و در حضور صدها تن از انسان های بهایی که بیشترشان
از هموطنانم هستند، به عنوان یک نویسنده و کسی که سال هایی از عمر
خود را به تدریس گذرانده، می خواهم به احترام عدالت، و به احترام
لزوم آموزشی که می تواند پاک کنندهء همه ی زشتی ها و تبعیض ها
باشد، اعلام آمادگی کنم برای تدریس آن لاین ِ جوانان بهایی سرزمینم
که از تحصیل محروم شده اند. این افتخاری است برای من به عنوان یک
غیر بهایی که اندک مطالبی را که می دانم به انسان های مشتاق اما
محروم از دانش اندوزی سرزمینم انتقال دهم.
بنیادگرایی
اسلامی و سکولاریسم
پرویز دستمالچی
اسلام
به عنوان یک دین، و اسلامگرایی به عنوان یک جنبش سیاسی برای کسب
قدرت سیاسی و استقرار یک نظم سیاسی ویژه، دو پدیدهء
متفاوت اند. اسلام، برای اسلامگرایان، ایدئولوژی لازم و ضروری برای
یک جامعهء
یکدست و حکومت الله بر زمین است. در تصورات آنها، حکومت در ارزش ها
بی طرف نیست، ایدئولوژی دارد. همه باید از اسلام مورد نظر حکومت
گران تبعیت کنند، آزادی انتخاب وجود ندارد.
اینکه نام آنها سلفی (از شاخه حنبلی اهل سنت)، یا فدائیان اسلام
باشد یا ولایت فقیه و حزب الله (از شاخه شیعه دوازده امامی مکتب
اصولی) یا جامعهء
"امت- امامتی" شریعتی، یا حماس و بوکو حرام باشد، تفاوتی در اصل
ماهیت ارتجاعی و واپسگرای آنها نخواهد داشت.
تقی روزبه
زندان اوین، همچون «جعبهء
سیاه رژیم»، حامل اسرار بیش از سه دهه جنایت اقتدار گرایان و تاراج
گران بی
مهار حاکمان است. از همین رو به عنوان میراثی تاریخی، بخشی از
تاریخ
معاصر ایران را تشکیل می دهد. اوین، با
همهء نشانه ها و قرائن خود، گنجینهء بزرگی از اسرار ناگفته ای است
که افشاء و
آشکار شدن آن ها می تواند دودمان هر حکومتی را بباد داده و ننگ
جنایت علیه بشریت را
بر
پیشانی اش حک کند.
اصلاح طلبان،
به عنوان سربازان ولایت فقیه
محمد خوشامند
اين
مطلب قابل توجه همهء
ان اصلاح طلبانی
بايد باشد
که با سیاست سکوت،
به قول ابوالفضل
قدیانی،
بی عملی خود را توجیه می کنند
و
سعی بر
آن
دارند که
با
عمل سیاسی خود،
که
قرار است
سیاست وحدت و انتقاد باشد
اما
بیشتر با عدم انتقاد و بی عملی در عرصهء
سیاسی
کشور
همراه است،
سربازان خوبی برای ولایت مطلقهء
فقیه باشند و،
با تدبیر و تعریف جدید
دولت
آقای
روحانی،
تبدیل به اصلاح طلبانی مطیع و فرمانبر
باشند.
به نام توافق اتمی، با هدف تغییر رژیم
کورش عرفانی