تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

دوشنبه 4 و سه جشنبه 5 خرداد ماه 1394 ـ  25 و 26 ماه مه 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

در چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

زندان، آزادی، تبعيد، همراه با محروميت های مادام العمر

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، صبح روز پنج‌شنبه 31 اردیبهشت، با پایان یافتن دوران محکومیت‌اش، از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد و بلافاصله به شهرستان گناباد تبعید شد. شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی قرار دارد. به ‌گزارش هرانا (تارنمای مجموعهء فعالان حقوق بشر در ایران)، هزینهء اجرای حکم تبعید و انتقال احمد زیدآبادی به شهر گناباد، از جمله هزینهء وسیله نقلیهء و مأمور همراه نیز از زیدآبادی گرفته شده است. احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در خردادماه 1388 دستگیر و پس از گذراندن چند ماه انفرادی، در آذرماه سال 1389 از سوی شعبهء 26 دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شد.زیدآبادی همچنین عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز بود و در دوران حبس خود از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر تبعید شده بود و بیشتر سال‌های حبس خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری کرد.

انتقاد!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که منظور روزنامه های معاند ِ زرد و سورمه ای راه راه، در وطن سابق، از «خط فقر» چیست که یک خط درمیان به آن می پردازند؟ چرا یادشان رفته جامعه ای که حضرت امام(ل) بنیاد فرمود، یک جامعهء "بی طبقهء توحیدی"ست و بر فرض محال، اگر فقری هم وجود خارجی داشته باشد، توسط برادران کثرالله امثالهم، بین امت هميشه در صحنه بطور عادلانه توزیع شده است! بر این پایه، چه معنی دارد که برخی جراید دارالخرافه، با عنوان کردن چیزی که اصلاً وجود خارجی نداشته و ساخته و پرداختهء استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، است  تن حضرت امام(ل) را بلرزانند؟!

نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند

معاون سیاسی استاندار تهران

شهاب الدین چاوشی٬ معاون سیاسی استاندار تهران گفته نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند و ایران سال‌هاست که غربی‌ها را در مذاکرات هسته‌ای «سر کار گذاشته است.» آقای چاوشی این مطالب را در دفاع از سخنان حسن روحانی درباره وظایف پلیس و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بیان کرده استوی بی‌آنکه نامی از مراجع تقلید و رئیس مجلس خبرگان رهبری ببرد گفته برخی از کوته‌بینان از سخنان رئیس جمهوری درباره وظایف پلیس برداشت‌های «انحرافی» کرده‌اندچاوشی اضافه کرده که حسن روحانی نگرانی آسیب دیدن اسلام در ایران است و به همین خاطر نیز گفته وظیفه پلیس اجرای اسلام نیست بلکه اجرای قانون است. به گفته وی اگر در جمهوری اسلامی هرکس بخواهد هر طور که اسلام را می‌فهمد اجرا کند، دین اسلام را به «ملعبه‌ای» برای «هوس‌های سیاسی» تبدیل می‌شود .وی افزوده در گذشته کسانی که می‌خواستند بر اساس تشخیص خود اسلام را اجرا کنند با قتل‌های‌های زنجیره‌ای «اعتبار» و «حیثیت» حمهوری اسلامی را نشانه رفتنداین مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی پرداخته و گفته این نوع عملکرد‌ها باعث شده نود درصد جوانان از اسلام فاصله بگیرند.>>>

مطالبه مداری و آلترناتيو سازی

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

گفتگوگر: سوزی ياشار از تلويزيون شورای ملی ايران

زمينه های سياسی کنگرهء سوم سکولار دموکرات ها

گفتگو با مهران اميراحمدی

عضو نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

فايل تصويری       فايل صوتی

از سومين کنگره سکولاردموکرات ها تا مسئلهء اصلاح طلبی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

گفتگوگر: رضا گوهرزاد ـ تلويزيون انديشه

اسلامی کردن جامعه، تنها گزینهء روی میز

سعید آگنجی

به نظر می‌رسد گروه‌های تندرو در حکومت ایران می‌خواهند به هر قیمتی به جامعهء اسلامی مورد نظرشان برسند و حاضرند برای رسیدن به این هدف، هر گونه اقدام ممکن و ناممکنی انجام دهند و هزینه‌های آن را هم بپردازند. وجود همین دیدگاه در میان حاکمان جمهوری اسلامی باعث شده که به دغدغه‌های اصلی جامعه نظیر فقر، بیکاری، اشتغال‌زایی و اعتیاد توجه نشود، در حالی که ریشه بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها در جامعه، بی‌توجهی حکومت به همین حوزه‌ها است.

پیشبردِ سیاست بُرد- بُرد در منطقه اما نه برای مردم

محسن بهزاد کریمی

مهم‌ترین خطر برای اسرائیل پس از توافق اتمی و برداشته شدن تحریم‌ها، حمایت رژیم ایران از حکومت سوریه، حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین است. نه دیپلماسی نتانیاهو برای جلوگیری از این آینده به کار آمد و نه سفر سران عرب که به کمپ دیوید شتافتند. دولت اوباما هم برای اینکه در این لحظات آخر با مانعی برای توافق احتمالی روبرو نشود با باج دادن به کنگره این کشور و قول تقویت بنیه  نظامی اسرائیل و هم‌چنین استقرار سپر دفاع موشکی در حاشیه جنوبی خلیج فارس توانست سر و ته قضیه را هم بیاورد. به راستی ممکن است سیاست بُرد- بُرد پیروز شود، اما نه برای مردم ایران و کشورهای عربی و خلیج فارس، بلکه برای رژیم‌هایی که بر سر کار هستند و شرکت‌های نفتی و اسلحه‌سازی.

چینی ها باید آزادی مذهبی داشته باشند!

رئیس جمهور چین

ايرنا (خبرگزاری حکومت اسلامی مسلط بر ايران) از پکن گزارش کرده است که: «رییس جمهوری خلق چین، که کشورش تحت حاکمیت حزب کمونیست قرار دارد، اعلام کرده که هر جامعه و کشوری برای پیشرفت به مذهب نیاز دارد و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. "شی جین پینگ" در سخنانش که از تلویزیون مرکزی چین پخش می شد، خاطر نشان کرد که مذهب نباید تحت نفوذ خارجی تغذیه شده و یا خط بگیرد بلکه باید بر اساس همکاری با قانون به توسعه آن مساعدت کرد. وی گفت که جامعه چین مانند دیگر جوامع به مذهب نیاز دارد و ما باید کاری کنیم که از مذهب به عنوان یک رکن اساسی برای توسعه اجتماعی و پیشرفت عرصه های دیگر استفاده شود. وی افزود: همه گروه های مذهبی باید آزادانه فعالیت های خود را انجام دهند و بر اساس قانون و در هماهنگی با دولت و کشور به رشد جامعه کمک کنند».

در اين ميان "ايرنا"، لابد برای گرفتن اثر مهم اين سخنان سکولاريستی، و نيز سوء استفاده از آنها، افزوده است که: «رسانه های گروهی چین با انتشار اظهارات رهبر این کشور گزارش کرده اند که مخالفان دولت چین با سوء استفاده از عامل مذهب در سین کیانگ و تبت به فعالیت های استقلال طلبانه دامن زده و باعث شورش شده اند. به همین سبب رئیس جمهور چین خواستار آن شده است که گروه های مذهبی خود را از نفوذ بیگانگان خارج کرده و بر اساس قانون چین فعالیت کنند. چین بر این باور است که در سین کیانگ با سوء استفاده از اسلام، و در تبت با استفاده ابزاری از بودیسم، دشمنان این کشور به دنبال براندازی هستند. رسانه های گروهی چین در روزهای اخیر گزارش های مشروحی در بارهء توسعهء اسلام در این کشور منتشر کرده و دین اسلام را دین صلح و آشتی معرفی کرده اند».

اطلاعیه پایانی چهل و سومین پلنوم

کمیتهء مرکزی حزب کمونیست کارگری

حميد تقوایی لیدر حزب در بحث افتتاحیه به بحران عمیق سرمایه داری و زمینه های مساعد در ایران و در سطح جهان برای پیشروی چپ اشاره کرد. وی بر این نکته تاکید کرد که بحران همه جانبهء سرمایه داری، و بویژه سردرگمی سیاسی بورژوازی که تحت عنوان بحران دموکراسی و بی اعتبار شدن احزاب سنتی راست از جانب خود کارشناسان و نهادها و رسانه های بورژوازی جهانی مورد تاکید قرار می گیرد، بیش از هر زمان ضرورت تحزب یافتن نیروی چپ اجتماعی را مطرح و برجسته می کند.

اطلاعیه پایانی پلنوم سی و چهارم

کمیتهء مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی)

گزارش به پلنوم توسط آذر مدرسی دبیر کمیته مرکزی حزب ارائه شد. آذر مدرسی بر متن تصویری عمومی از اوضاع متحول امروز و موقعیت جریانات سیاسی و اپوزیسیون ضمن اشاره به موقعیت حزب حکمتیست در صف مبارزه برای آزادی و برابری در جامعه ایران، و مصاف های آتی طبقهء کارگر و کمونیسم در تقابل با بورژوازی و تعرض جمهوری اسلامی به معیشت کارگران و توده های محروم جامعه، گزارش مشروحی از عرصه های مختلف فعالیت حزب در فاصله پلنوم سی و سوم تا مقطع فعلی را به پلنوم عرضه کرد.

حکومت اسلامی و جنازهء نويسندگان سکولار

اسماعيل نوری علا

گردانندگان فرهنگی ِ حکومت اسلامی ناچار بوده اند تا برای مشکل «تشييع جنازه» چاره ای عاجل بجويند. آنها تا توانسته بودند از جنازه های عوامل خودشان استفاده کرده بودند. جنازهء شهداشان را در همه شهرها گرداننده بودند. آنها را در دانشگاه و ميدان و گورستان های مذهبی دفن کرده و سراسر کشور را به گورستانی بزرگ تبديل کرده بودند؛ اما اکنون «دشمنان»، «طاغوتيان»، «کافران» و «سکولارها» (اين مخالفان واقعی نشستن مذهب در حکومت) نيز، با استفاده از همان زمينهء تاريخی ـ استوره ای ِ تشيع، با جنازه های شهدا و کشته گان خود به ميدان در می آمدند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

داعش، پدیده ای گذرا یا ماندگار؟!

شهباز نخعی

آنچه که جای خالی آن کاملاً احساس می شود، اراده ای سیاسی برای برقراری آرامش در خاور میانه است.  همه شواهد نشان از آن دارد که چنین ارادهء سیاسی ای با "طرح خاورمیانه جدید" و مرز بندی های آن تناقض و تضاد دارد. بنابراین، تا زمانی که در بر این پاشنه می چرخد، منطقه روی آرامش نخواهد دید و پاسخ این پرسش همچنان مبهم می ماند که «آیا داعش پدیده ای گذرا یا ماندگار است؟!»

ظریف، نمایندهء باهوش نظام؟

کامبيز قائم مقام

در گوشی از دروغ های ظریف صحبت می شود و علنی عده ای ایشان را سیاستمداری بزرگ می نامند. حتی دروغ گویی های بی شرمانهء ایشان را هم از سیاستمداری هوشمندانه و والای ایشان بحساب می آورند. این که «سیاستمدار اگر دروغ بگوید مستحب است» را سیاستمداران شارلاتان برای توجیه خودشان می گویند. هرچند آقای ظریف دروغ مستحب نگفت بلکه کوشش نمود با انکار واقعیات مملکت و جعل حقایق پرده ای بروی جنایات حکومت در این نظام استبدادی بکشد. وگرنه چرا گاندی، مصدق و سون یاتسن هرگز بمردم دروغ نمب گفتند؟

تبعیض در مقابل عدالت

شکوه میرزادگی

من در همین جا و در حضور صدها تن از انسان های بهایی که بیشترشان از هموطنانم هستند، به عنوان یک نویسنده و کسی که سال هایی از عمر خود را به تدریس گذرانده، می خواهم به احترام عدالت، و به احترام لزوم آموزشی که می تواند پاک کنندهء همه ی زشتی ها و تبعیض ها باشد، اعلام آمادگی کنم برای تدریس آن لاین ِ جوانان بهایی سرزمینم که از تحصیل محروم شده اند. این افتخاری است برای من به عنوان یک غیر بهایی که اندک مطالبی را که می دانم به انسان های مشتاق اما محروم از دانش اندوزی سرزمینم انتقال دهم.

بنیادگرایی اسلامی و سکولاریسم

پرویز دستمالچی

اسلام به عنوان یک دین، و اسلامگرایی به عنوان یک جنبش سیاسی برای کسب قدرت سیاسی و استقرار یک نظم سیاسی ویژه، دو پدیدهء متفاوت اند. اسلام، برای اسلامگرایان، ایدئولوژی لازم و ضروری برای یک جامعهء یکدست و حکومت الله بر زمین است. در تصورات آنها، حکومت در ارزش ها بی طرف نیست، ایدئولوژی دارد. همه باید از اسلام مورد نظر حکومت گران تبعیت کنند، آزادی انتخاب وجود ندارد. اینکه نام آنها سلفی (از شاخه حنبلی اهل سنت)، یا فدائیان اسلام باشد یا ولایت فقیه و حزب الله (از شاخه شیعه دوازده امامی مکتب اصولی) یا جامعهء "امت- امامتی" شریعتی، یا حماس و بوکو حرام باشد، تفاوتی در اصل ماهیت ارتجاعی و واپسگرای آنها نخواهد داشت.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999