تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

جمعه 29 تا يک شنبه 31 خرداد ماه 1394 ـ  19 تا 21 ماه ژوئن 2015

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

چرا دیگر نباید از رهبری میر حسین موسوی دفاع کرد؟

(دربارهء رهبری انقلاب ناتمام 1388 در ایران)
سام قندچی

«انقلاب 1388» رهبران سکولار خود را داشت اما، متأسفانه، نام آنها حتی مطرح نمی شود. حشمت اله طبرزدی همچنان در زندان رژیم است. کوچک ترین فعالیت های جبهه ملی متوقف می شود. بسیاری از رهبران سکولار انقلاب 1388 در جنبش های مدنی و حقوق بشری شناخته شده اند و رژیم در همهء این سال ها اجازه ایجاد تشکیلات سیاسی به آنها نداده است. اما، با همهء اين احوال، راه حل، پذيرفتن تاریک اندیشی "عصر طلایی امام" نیست که تحولی به جلو نبوده و رفتن به قهقرایی دیگر است. نه تنها سکولارهای عضو تشکلات اصلاح طلب لازم است که فراکسیونی با پلاتفرم سکولار تشکیل دهند بلکه در صورت ندیدن چنین افقی، درست است که انشعاب کنند.

دربارهء‌ انتخابات ترکیه درآستانهء‌ سالگرد جنبش سبز

بیانیه مشترک سه تشکل جمهوریخواه

انتخابات ترکیه در آستانه‌ی ششمین سالگرد جنبش سبز برگزار شد. جنبشی که واکنشی مسالمت آمیز و مردمی به ارادهء ولی ‌فقیه در انتصاب محمود احمدی ‌نژاد به جای ارادهء اکثریت مردم در انتخاب میرحسین موسوی بود. جنبش سبز به روشنی تقابل اختیارات رهبری را با اختیار مردم در تعیین نمایندگان خود از طریق صندوق رای به نمایش گذاشت و نشان داد که نظام جمهوری اسلامی با این ساختار، خودکامگی و بی‌قانونی را همچون قانون عرضه می‌کند.

اکثریت اصلاح‌ طلبان در واقع «استمرار طلب» هستند

گفتگو با عمار ملکی

گفتگوگر: عليرضا کيانی

اصلاح طلبی به معنای لغوی و مفهومی‌اش چیز خیلی مطلوبی است. یعنی اصلاح آن چیزی که فاسد است. اما دوگانهء معروف به اصلاح‌ طلبی و انحلال ‌طلبی در ایران معنای دیگری دارد. من اکثریت جریان معروف به اصلاح‌طلب را در واقع استمرارطلب می‌دانم. آن‌ها می‌گویند نظم و سیستم موجود به هر قیمتی باید حفظ شود اگرچه می‌خواهیم بعضی رفتارها کمی اصلاح شود. یعنی تاکید آن‌ها بر حفظ نظام است. گروهی هم که انحلال ‌طلب است تاکیدش بر حذف نظام است و معتقدند تا زمانی که این نظام از بین نرود تلاش برای هر تغییری هم بی‌ثمر است. من ضمن احترام به دیدگاه افراد صادق و منصف در هر دو جریان، معتقدم مساله ما حفظ یا حذف نظام نیست. مساله ما یک سری حقوق و مطالبات ماست.

چشم ‌انداز تغييرات دينی در ايران

(حدس‌هايی درباره‌ء سی سال بعد)

محمدرضا جلائی‌پور

با توجه به تنگی مجال و اقتضای انتشار در مجله‌ی «ترويجیِ» سخن ما، در اينجا می‌کوشم صرفاً به «توصيفِ» حتی‌الامکان «غيرارزش‌داورانه»‌ی مجمل، ساده و فهرست‌وارِ حدس‌هايم درباره‌ی «محتمل‌ترين آينده‌ی دين در ايران در سال 1423» بپردازم. از منظر باورها و ارزش‌های شخصی‌ام – به عنوان مسلمانی که شکوفايی روزافزونِ روايتی خردپسندانه، در چارچوب اخلاق و معنوی از اسلام را آرزو می‌کند - پاره‌ای از اين تغييرات مطلوب و پاره‌ای ديگر نامطلوب‌اند، اما در اينجا صرف نظر از باورها و داوری شخصی‌ام در قبال مطلوبيت هر يک از اين روندها،‌ تنها از منظری جامعه‌شناسانه و تا حد توان بدون سوگيری، به «توصيف» «محتمل‌ترين آينده» می‌پردازم.

نگرانی

حمیدرضا رحیمی

مرور خبری که در پی می آید، فدوی را شدیداً نگران کرده است: * تيتر: «کاریکاتور یک ایرانی از اوباما برنده جایزه شد». و در ادامه بنقل از فارس: «در جریان برگزاری جشنواره جهانی کاریکاتور پرتغال "یاسر خانبرایی" برای ترسیم کاریکاتوری از باراک اوباما توانست جایزه سوم را بدست بیاورد». /آخرین نیوز... باری، نگرانی فدوی از اینجا ناشی شد که مبادا این حرکت، توهین به مقام معظم رهبری ممالک محروسه ی امریک تلقی، و کاریکاتوریست مربوطه، نخست به سه شماره به شماری از جرائم ریز و درشت، از جمله توهین به مسؤلان نظام، مشوب کردن اذهان عمومی، حمل و استعمال مواد مخدّر و البته لواط، متهم،و بلکه محکوم و با یک قیام و قعود خاج پرستانه، اعدام شود.

ربط غيرمستقيم «مديريت نامتمرکز»

با «حل مسائل اقوام»

اسماعيل نوری علا

اگر کسی «پيمان نامهء عصر نو» را به دقت خوانده باشد می بيند که در آن هدف اصلی «جلوگيری از بازتوليد استبداد» و «استقرار دموکراسی» است و استراتژی انتخاب شده برای رسيدن به اين هدف نيز آفرينش گاز انبری است که از «سکولاريسم» و «عدم تمرکز در مديريت کشور» بوجود می آيد و حل مسائل قوميتی ـ فرهنگی (همچون آموزش زبان مادری و...) در بندهای ديگر و بعنوان «مسائل ثانوی» مورد بحث قرار گرفته اند. همچنين در دو کنگره ای که تاکنون با نام «کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران» برگزار شده کوشش برای حل مسئله مديريت نامتمرکز بوده است که مسئلهء اقوام را نيز در کنار خود مطرح می سازد؛ و در اين نوع طرح مسئله نيز تأکيد بر خودگردانی استانی بوده است و نه بر، مثلاً، فدراليسم قوميتی.

فايل صوتی         فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

در آرزوی خاورمیانه‌ای خالی از جنگ

محمد ارسی

خاورمیانه دارد می‌میرد. خاورمیانه، غرق در خون مردم مظلوم خود، در حالِ جان کندن است. این منطقه در هیچ دوره‌ای چنین در چاه ستیزه ‌جویی و جنگ و خشونت و تباهی فرو نرفته بوده که امروزه فرو رفته است. تروریزم و هرج و مرج  جنگ‌های نیابتی و سیاسی– عقیدتی، یعنی عوامل اصلی فرساینده و نابود کننده‌ی تمدن‌ها و ادیان و دولت‌ها، هستیِ شرقیِ بلا‌زده را به باد فنا داده و اگر راهی برای پایان دادن به این جنگ‌های جهانسوز گشوده نشود، می‌تواند جهانی را بسوزاند و خاکستر کند.

سکتاريسم؛ موتور محرکهء چرخهء جنگ در خاورميانه

حمید آقایی

سوال مهم اين است که چه عواملی موجب شکسته شدن چرخه‌ های جنگ در اروپا و شرق دور گرديدند و چرا اين عوامل در جنگر‌های خاورميانه حضور ندارند و يا نتوانسته‌اند در شکسته شدن چرخهء جنگ در اين منطقه موثر افتند؟ بطور کلی می توان به چند عامل مهم که در فرايند شکسته شدن چرخه های جنگ در اروپا و شرق دور موثر بودند اشاره کرد. در رابطه با اروپای پس از دو جنگ خونين اول و دوم می توان گفت که هراس از آغاز يک جنگ مجدد نقش موثری در رشد همکاری های منطقه ای و ميان قاره ای و جانشين شدن اصل مذاکره و گفتگو بجای جنگ و خشونت، داشته است.

پایان تحریم‌ها و فساد روزافزون

دکتر شاهین فاطمی

حادثهء تصادف دوچرخه ‌سواری وزیر آمریکایی حداقل موجب خواهد شد بهانهء مطلوبی برای تمدید مذاکرات حاصل شود. از آنجاکه طرف اسلامی دعوا به تمدید ضرب‌الاجل برای ادامهء مذاکرات اظهار علاقه کرده بود و جانب آمریکایی این تانگوی دیپلماتیک بر آخر ژوئن اصرار می‌ورزید، اندک مشکلی که ایجاد شده بود اکنون با سانحهء ناگوار اما مفید و به‌ موقع برای وزیر دوچرخه‌سوار به سهولت برطرف می‌شود و یکی دو ماه دیگر بر ادامهء مذاکرات ِ ظاهراً پایان ‌ناپذیر خواهد افزود. از این‌ رو لااقل برای طرف ایرانی این رویداد ِ «در زمان» و «غیرمترقبه» کمال مطلوب است.

آغاز فروپاشی «امپراتوری شیعه»

کاظم موافق

ساعت زمان همچنان به پیش میرود و هرچه به روزهای پایانی ماه و زمان امضا توافق کذایی که قرار بود نوشداروی نظام باشد نزدیک تر می‌شویم، امید به امضای آن کم و کمتر میشود. هرچند با تغییر روز بروز جغرافیایی جنگی در سوریه و آب شدن ارتش فرسوده بشار که اینروز‌ها کمبود پرسنل خود را از طریق جذب میلیشیاهای مسیحی‌ و دروزی تکمیل می‌کند، امضا کردن یا نکردن آن توافق دیگر دردی را از نظام روی به قبله اسلامی دوا نمیکند، زیرا هزاران پرسش بی‌ پاسخ هست که اینبار نمیتوان از پاسخ دادن به آن طفره رفت.

نگاهی به مانیفست انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه

متن حاضر مانیفست انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه است که رهبری مشترک اين حزب، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، در جريان انتخابات اخير ترکيه ارائه داده اند. اين مانیفست بر چند مؤلفهء «ما» تأکيد کرده است: ما زنان هستیم، ما جوانان هستیم، ما رنگین‌کمان (مدافع حقوق همجنسگرایان) هستیم، ما کودکان هستیم، ما مدافعان دموکراسی هستیم، ما نماینده‌ء همه‌ء هویت‌ها هستیم، ما مدافعان یک جهان آزاد هستیم، ما حافظان طبیعت هستیم، ما سازندگان یک اقتصاد سالم هستیم، ما کارگران هستیم، ما زحمتشکان هستیم، ما ضمانت‌کنندگان حقوق اجتماعی هستیم... پيشنهاد می کنيم اين متن را با متن «پيمان نامهء عصر نو»ی جنبش سکولار دموکراسی ايران (1393) مقايسه کنيد.

سکولاريسم و حقوق بشر

گفت‌وگو با عمادالدين باقی

گفت‌وگوگران: محسن آزموده - علی ورامينی

راديکاليسم بخشی از روشنفکران و شکاف آنها با جامعهء مذهبی، و در نتيجه با توده، مسئلهء رشد مارکسيسم و حتی امروزه تضادهای مذهبی - غيرمذهبی که اين هم در آينده آثار خودش را خواهد داشت و همچنان تا سال ها ايران را در عقب ماندگی نگه خواهد داشت، همه بخاطر اين بوده که تجربه فرانسه الگو شد نه امريکا.

پیوند سیاست‌های امپریالیستی حکومت اسلامی ایران

با ستمگری های آن در داخل

گفت ‌وگو با یاسین الحاج صالح، روشنفکر سوری

گفت‌وگوگر: فریدا آفاری

دار و دسته‌ء نفرت انگیزی که مردم خود را با سلاح‌های شیمیایی، گرسنگی دادن، کشتارهایی در مقیاس صنعتی و زیر شکنجه، تجاوز به کودکان و زنان در سیاهچال‌های زندان‌های امنیتی به قتل می‌رسانند باید بابت جنایت‌های شنیع خود پاسخگو باشند. افراط گرایی اسلامی همیشه میوه‌ی تلخ این عدم پاسخ گویی بوده است. در عين حال، این چه گونهچپیاست که مسائل مربوط به عدالت را از تفکرش و درکی که از خود دارد کنار می‌گذارد؟ و کلام نهایی: ایناصلاحات پیشنهادی اسد” که توصیه می‌شود ما از آن حمایت کنیم چیست؟ من سوری ام و هیچ خبری از ایناصلاحاتندارم! لطفاً از آن “دگراندیشان ایرانیبخواهید که اطلاعات خود مبنی براصلاحات اسد” را برای من بفرستند.

 
   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999