تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

 

دوشنبه 30 و سه شنبه 1 دی ماه 1394 ـ  21 و 22 دسامبر 2015

يلدا، هنگامهء پايانِ حکومتِ بلندترين شبِ سال، شبّ زايشِ خورشيدِ شکست ناپذير، بر شما خجسته باد!

(صبح ِ صادق ندمد، تا شب ِ یلدا نرود!)

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

مثال عشق؛ پيدايي و پنهانی

به مناسبت جشن یلدای نور و روشنایی

شکوه میرزادگی

دوباره یلدای بزرگ از راه می رسد، دوباره به یادمان می آورد که هر تاریکی و برودتی پایانی دارد، دوباره در گوش مان می خواند که: اگر چه «صحبت حکام ظلمت شب یلداست» اما تو «نور ز خورشید جوی بو که برآید» و مطمئن باش که پیروزی نور بر تاریکی، تردید ناپذیر است. دوباره ما انرژی ایستادگی در مقابل تاریکی ها و رنج ها را پیدا خواهیم کرد و دوباره پنهان و پیدا مقدم مهر و مهربانی و نور را شادباش می گوییم.

رقابت

حمیدرضا رحیمی

پنداری پا کردن در نعلینِ زردِ مقام معظم رهبری، کم کم دارد باب می شود، و معظم له نیز، البته بلحاظ دمکرات بودن ِ بیش از حدّ، بروی خود نمی آورد. بعنوان مستوره، فدوی مهملات داهیانهء بلاهت الاسلام والمسلمین سید داود موسوی، امام‌جمعه محمودآباد، را در پی می آورد:  «من نوهء هیتلر را مسلمان کردم! (سحام نیوز). باری، مقام معظم رهبری، اعلی الله تعالی شأنه و اعز انصاره و اعوانه، در این باب، از سرِ فروتنی چیزی نفرموده اند فلذا فدوی نیابتاً عرض می کند: اینکه چیزی نیست، معظم له "پوتین" را نه تنها مسلمان، که حزب اللهی فرموده اند!

نقش آرامش بخش وزارت ارشاد!

در حال حاضر با تبدیل روزنامه ها به دکان کاسبی و تجارت، و سر به راه و مطیع شدن ناشران جراید، و تعطیل کتاب و کتابخوانی، وزارت ارشاد یکی از آرام ترین ادوار خود از دوران «ماد»ها به این طرف را می گذراند و دیگر مطبوعات و جراید و نویسندگان و خبرنگاران و اهالی کتاب جزو جمعيت چالش برانگیز کشور محسوب نمی شوند و، بر خلاف ادعای سازمان های حقوق بشری و طرفداران آزادی قلم و بیان، "سانسور" مطلقاً و اصلاً وجود ندارد.  

برخی از قوانین ایران

چندان تفاوتی با قوانین داعش ندارند

نرگس توسلیان

مطابق قانون مجازات اسلامی داعش، مجازات «سب الله» (توهین به خداوند)، «سب النبی» (توهین به پیامبر) و توهین به اسلام مرگ است. مجازات «زنای محصنه» (رابطه غیرمشروع کسی که همسر دارد) سنگسار و «زنای غیرمحصنه» (رابطه نامشروع شخصی که همسر ندارد) صد ضربه شلاق و تبعید به مدت یک سال است. برای عمل «لواط» (هم جنسگرایی مردان) مجازات مرگ برای هر دو طرف تعیین شده است. تمامی این جرایم و مجازات ها در بخش حدود قانون مجازات اسلامی ایران نیز منظور شده اند.

«خیابان انقلاب» در برلین؛ عابرکُشی در تهران

آزاده کریمی، علی اشتیاق

پیکان اصلی این نمایشگاه به سمت تغییرات آرام و «هدف‌دارِ» خیابان انقلاب، به عنوان مهم‌ترین و تاثیر گذار ترین خیابان پایتخت ایران، قرار گرفته است؛ تغییراتی که شهرهای مهم ایران را از فضایی برای زندگی انسانی به فضایی مناسب برای رفت و آمد اتومبیل‌ها بدل کرده است. در این بافت تازه، شهروندان فرصتی برای توقف یا گردهمایی ندارند و شهر برای آنها به محل گذر بدل می‌شود. این تغییرات از سال دو هزار و نه (سال تظاهرات موسوم به جنبش سبز) در تهران پدید آمد تا حدی که امکان دارد شاهراه‌های پیوستن جمعیت ها به يکديگر را مسدود کند.

جای خالی جهان در ادبیات ایران

مسعود کدخدایی

اگر یکبار دیگر کثرت و اهمیت وقایعی را که در این سال‌ها در ایران اتفاق افتاده مرور کنیم، و به یاد بیاوریم که نویسندهء ایرانی همواره با مشکلاتِ سانسور حکومتی، عدم امنیت نوشتن و سختی دسترسی به اطلاعات سانسور نشده و دستِ اول روبرو بوده، و مشکل تعداد کم باسواد‌ها و تعداد زیاد کمسواد‌ها و بیسواد‌ها را به آن بیفزاییم و نیز «خطرِ خواندن» و «ترس از خواندن» و «نگهداری کتاب» را که خوانندهء ایرانی از‌‌ همان کودکی با آن روبرو می‌شود، از یاد نبرده باشیم، و ایضاً ببینیم که خطر زندان و از دست دادن شغل بهخاطر خواندنِ یک کتاب، به عنوانِ یک خطر بالقوه، واقعی، و جدی همواره وجود داشته و هنوز وجود دارد، و اگر این تصویر تاکنون ما را گیج نکرده باشد، می‌بینیم که در میان این همه مشکل و دغدغه، زیاد هم جای تعجب ندارد که نویسنده و خوانندهی ایرانی چندان توجهی به جهان بیرون از ایران نکرده باشد.

«شب یلدا»؛ نمادِ پایداری در فرهنگ ایران
(با نظری به شعر فارسی)

م. سحر

شاعران بزرگ ما از این طولانی ترین شب سال، یعنی شب یلدا، بیش از دیگران تمثیلی برای پایداری و دوام و و بقا و نیز امید به فردای روشن و امید به پایان شب ظلمانی و دیجور هجران و دمیدن صبح وصال و پایان یافتن دوران های سیاه و رسیدن روز بهتر ساخته اند و شب سیاه و مظلم و دراز را پایان پذیر دانسته اند و انسان ها را در کوتاه کردن درازنای این شبان تیره و به روز رساندن آن ها شریک دانسته و به حرکت و جنبش دعوت و تشویق کرده اند.

چرا رژیم جمهوری اسلامی قابلیت اصلاح ندارد؟

یاشار پارسا

آیا ما مایل هستیم که ارزش های غربی و «اروپا-محور» همچون آزادی بیان و اندیشه، دمکراسی، حاکمیت قانون، سکولاریسم، برابری شهروندان و تضمین عدالت را برای ایرانمان به ارمغان آوریم؟ یا اینکه با شیوه ای که هم اکنون کشورمان اداره می شود، قناعت کرده و از آن راضی هستیم! راه سومی وجود ندارد، یا به دنبال آزادی و دمکراسی هستیم، یا می‌خواهیم به همین منجلاب کنونی رضایت دهیم.

اوضاع سياسی کشور، محيط زيست و حذف علوم انسانی

حسن اعتمادی و هوشنگ لاهوتی

در برنامهء «آوای مردم» بمديريت سوزی ياشار

(به خصوص به دقيقهء 40 توجه کنيد)

مفاهيم نوين مهاجرت و مشکلات فرهنگی ناشی از آن

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

انتخابات در نظام اهریمن و پرسشهای پیش رو

محسن بهزاد کریمی و شاهین سرتیپی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن

چند خبر خوب و بد!

شهباز نخعی

هفته گذشته چند خبر نسبتاً مثبت و امیدوار کننده را در خود داشت... در کنار این خبرهای نسبتاً مثبت و امیدوار کننده، خبر دیگری هم بود که، به ویژه برای ایرانیان برون مرزی، چندان مثبت نبود.  هفتهء گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن اتباع  دو ملیتی سی و هشت کشوری که برای سفر به ایالات متحده نیاز به روادید ندارند، در صورتی که پس از ماه مارس سال دو هزار و يازده به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفرکرده باشند، باید برای ورود به خاک آمریکا روادید دریافت کنند.

همراه با توضيحی از جانب نشريهء جنبش سکولار دموکراسی

حکومت فاسد و جامعهء رو به فساد

رضا تقی زاده

ایران طی سه دهه اخیر، فارغ از رنگ ظاهری دولت وقت، اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و یا به قولی عملگرا، شاهد توسعهء نیاز های عمومی و افزایش فاصلهء مابین فقر و ثروت بوده است. چنین جامعه ای دو نوع فساد را در دو شاخهء اصلی خود تجربه می کند: فساد ناشی از فقر، که دامان توده ها می گیرد، و فساد ناشی از قدرت و ثروت، که در جمع خودی ها و عملهء حکومت ظاهر می شود. این دو قطب دیر یا زود در مقابل هم قرار می گیرند و در رویارویی گریز ناپذیر و محتوم آنها، توده ها پیش از غرق شدن به بیداری می رسند و موفق به شکستن زنجیر های حاکم خودکامه و حکومت فاسد و زور گوی او. این یک قاعدهء عمومی است و بر این قاعده، ایران استثنایی نیست.

انتخابات آزاد در حکومت اسلامی؟!

سيروس ملکوتی

شرط انتخاب شدن التزام به قانونيست كه پاسدار حاكميت جمهوري اسلامي در همه ابعاد توحش اميز ان به حق و حقوق انسانيست .و اما شرط راي دادن و انتخاب كردن از گزينه هاي انتصابي همانا از حق و حقوق شهروندي خود گذشتن است و بس. انتخابات هماره مهندسي شده در جمهوري اسلامي نزديك است و گروه هاي پنهان و اشكار لابيگر نظام از درون اپوزيسيون ايراني براي بيان نزديكي خود بدرگاه حاكميت شور حسيني خود را در حنجره وارونه دمكراسي خواهي فرياد ميكشند . تمكين به انتصابات به بهانه هايي چون "تمرين دمكراسي ، گزينهء "بد از بدتر" و البته تفسير دگرگويانهء آن تحت عنوان بهتر از بدتر، و خلاصه كاچي به از هيچي، چند محصول و تناقض با تصوير سازي از خود بهتر بمثابه انسان آزاد همراه دارد. نخست مشروعيت بخشي به انتصابات بجاي انتخابات، دوم چه راي دهنده و چه راي آورنده التزام خود را به قانون اساسي جمهوري اسلامي در بيان حقوقي خود بار ديگر تاييد و اشكار مي سازند، سوم ان دسته كه همزمان با پذيرش فرايند انتخابات نظام در مانيفست هاي سياسي خود شعار انتخابات آزاد را نيز سر مي دهند دو رويي رفتاري خود را برملا مي سازند و نه بيش. نمي توان از يكسو دادخواه انتخابات آزاد بود (يعني فقدان انتخابات دمكراتيك و آزاد) و از سوي ديگر راي دهنده انتخابات بارگاه فقاهتي! [برگرفته از فيس بووک نويسنده].

     
 
   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999