ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

جمعه 21 تا يک شنبه 23 اسفند ماه 1394 ـ  11 تا 13 مارس 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

مرگبارترین سال ایران در بیش از دو دهه

گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران

هشتمین گزارش سالانه اعدام سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال 2015 میلادی حکومت اسلامی ایران یکی از سیاه‌ ترین سال‌های عمرش را بر اساس تعداد اعدام‌ها داشته است. در این سال بطور متوسط هر روز بین 2 تا 3 نفر به دار آویخته شده‌اند. این موضوع با این حقیقت در تضاد است که سال 2015 سالی بود که حکومت اسلامی ایران پس از سال‌ها انزوا، روابط اش را با جامعه جهانی از طریق توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، ترمیم کرده است.

پیامد نرمش قهرمانانه!

شهباز نخعی

در یورش جدید تازیان و تازی مسلکان، که با رنگ و لعاب "انقلاب اسلامی" اجرا شد، به بیشترین حد از شعار «النصر بالرعب» (پیروزی در ایجاد وحشت است)، استفاده شده است. در سی و هفت سال گذشته اعدام یکی از ابزارهای مهم ایجاد وحشت در جامعه بوده و به همین خاطر است که به رغم انتقادهای فراوان، حکومت از اعدام در ملاء عام، که آسیب های اجتماعی فراوانی دارد، صرفنظر نمی کند. از شامگاه نخستین روز پس از پیروزی انقلاب، گردونه اهریمنی اعدام، در پشت بام مدرسه علوی، اقامتگاه آیت الله خمینی، به راه افتاد و امیران ارتش رژیم پهلوی، بدون برخورداری از حداقل محاکمه عادلانه و حق دفاع ازخود، به جوخه آتش سپرده شدند. از آن زمان تاکنون، این گردونه هرگز از چرخش باز نایستاده و گاه وبیگاه نیز سرعتی جنون آمیز یافته است.

يزدی و مصباح رفتند، چه کسانی آمدند؟

گزارش سايت اخبار روز

ظاهرا برنده و بازنده رقابت مجلس خبرگان روشن است. هاشمی رفسنجانی و همراهانش آگاهانه چنین القا می کنند که دست مصباح و محمد یزدی را از آنچه تاکنون انجام می دادند کوتاه کرده اند ولی رقبای آنان با آمار و ارقام، با نام و نشان چهره هایی که به مجلس خبرگان راه یافته اند می گویند «بازی به پایان نرسیده» و ما در مجلس خبرگان پنجم کلکسیونی از یزدی، جنتی و مصباح گرد هم آورده ایم. سایت رجا نیوز در گزارشی با عنوان «بررسی تحلیلی انتخابات خبرگان» در بخش نخست گزارش خود با زیر ذره بین گرفتن لیست جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسان حوزه علمیه قم و اعتدالیون گزارشی تهيه کرده است.

معمای شاه؛ وقتی در هم‌چنان بر همان پاشنه می‌چرخد

حکایت زوالِ‌ اخلاقی یا همان تاریخ ‌نگاری دولتی

حمیدرضا یوسفی

واژهء «زوال» و مفهوم آن در تاریخ‌نگاری دولتی، واژه‌ای غریب و دور از ذهن نیست. سنت تاریخ نگاری دولتی با مفهوم زوال گره خورده است. معمولاً روایتی که حاکمیت وقت از گذشته تاریخی ارائه می‌دهد چیزی بیشتر از زوال نیست. زوال در لغت به معنای «نیست شدن» و «نابود شدن» است. در لحظهء حال دستگاه حاکمیت در جایگاه «پیروز/ فاتح» تمام گذشته را با تلنباری از «شکست» مورد خطاب قرار می‌دهد؛ به‌طوری که حاکمیت وقت برای مشروعیت بخشی به هستی خود در لحظهء حال، با ساخت روایت‌های گوناگون در قالب‌های مختلف، زوال دوران پیش از خود را به تصویر می‌کشد و خود را یگانه پیروز عرصه تاریخ و حاکمیت خود بر مردم را بر «حق» معرفی می‌کند.

اخبار اقتصادی هفته!

در بعضی کشورها (که از بردن نامشان معذورم!) افراد حقه باز و حیله گر برای رسیدن به قدرت و سواری گرفتن از مردم وعده های دروغ انتخاباتی و به اصطلاح بچه گول زن میدهند تا مردم بی سواد و نا آگاه و ابله را پشت سر خود جمع کنند و آنها را نردبان ترقی خود قرار دهند. فی المثل می گویند اگر ما به قدرت برسیم نان و آب شما را مجانی می کنیم و روزی سه وعده غذای گرم مجانی به خوردتان می دهی... خوشبختانه در مملکت ما از این خبرها نیست و کاندیداها اعم از کاندیداهای مجلس یا ریاست جمهوری چون جملگی مسلمان و خدا ترس هستند و در دین مبین اسلام دروغ مذموم و گناه شمرده می شود (بجز در مواقع لزوم جهت تقیه کردن و یا خدعه کردن شرعی) و هدف کاندیداها از ورود به مجلس یا رسیدن به پست ریاست جمهوری فقط و فقط خدمت به امت همیشه در حال فریب خوردن است و برای خود و فرزندان شان کیسه ای ندوخته اند، نیازی هم به وعده و وعید دادن دروغ ندارند و حرفی هم نمی زنند که نتوانند انجام دهند.

نتیجهء امتحانات

حمیدرضا رحیمی

نتیجهء امتحانات، بقول بچه های نظام قدیم، ثلث سوم را هم دادند و بموجب کارنامهء زیر، شاگرد اول کلاس، برادر کلبِ آستانِ علی(ع)، حداد عادل، با آنکه "ولیِ" دانش آموز، جسارت است، "فقیه " نیز بود، رفوزه شد:

* بی.بی.سی: غلامعلی حدادعادل، نمایندهء فعلی مجلس ایران که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر از راهیابی به دور آینده مجلس بازمانده است، گفت که "هنوز" تصمیمی برای اعتراض به نتیجهء انتخابات ندارم"!

فدوی دراین میانه اما، همینطور ارّه به ماتحت مانده، که چرا ذغال خوب، که همانا غزل بالا بلندی باشد که نامبرده در مدح مقام معظم رهبری(ضپ) سروده، تأثیری نکرده است؟! مدحیهء دانش آموز مذکور و نیز قصیدهء فدوی را در پاسخ آن، ملاحظه کنید...

منت خدای را عز و جل!

حجت الاسلام مسيح مهاجری

همه به این نکته فکر کنند که بعد از قرن‌ها مبارزه و فداکاری و تقدیم آن همه شهید و تحمل آن همه سختی‌ها سرانجام خدا بر ملت ایران منت گذاشت و این نظام حکومتی مردمی و اسلامی را به این ملت هدیه کرده که دارای اساس و بنیانی مستحکم است و اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد و انسان‌ها را به سعادت واقعی برساند...>>>

آرایی که به صندوق ریخته نشد

مطلبی در سايت تقاطع

مجموع حامیان سنتی رژيم اسلامی، اصولگرایان، بسیجی‌ها و رهبران و حامیان جریان اصلاحات و دولت، روی هم تنها کمی بیشتر از نصف واجدین شرایط را به پای صندوق‌های رأی کشاندند و 21 میلیون نفر از واجدین شرایط تصمیم گرفتند به صندوق رأی رژيم «نه» بگویند. آنچه مشخص است کسانی که حاضر نیستند در انتخابات غیردموکراتیک حکومت اسلامی شرکت کنند نه تنها دیگر در اقلیت نیستند بلکه نسبت به هرکدام از دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب در اکثریت قرار گرفتند. این چالشی است که در آینده حکومت اسلامی را وارد بحران‌های بزرگی خواهد کرد و حتی اگر در بدبینانه‌ترین حالت شرکت در انتخابات را به منزله تایید نظام ببینیم، حکومت اسلامی با فاصله بسیار کم توانست در این انتخابات برای خود تاییدیه بگیرد. بله، درست برعکس تصور بسیاری از کارشناسان، نه تنها رژيم اسلامی نتوانسته است با بحران مشروعیت خود مقابله کند بلکه هر روز شاهد فراگیرتر شدن عدم مشروعیت رژيم در میان اقشار مختلف مردم ایران (حتی به صورت خاموش یا منفعل) هستیم. این بخش قابل توجه از جامعه مطالبات گسترده‌ای دارند که هیچ‌کدام از دو جریان موجود در رژيم اسلامی و حتی کلیدواژهء «امید» نتوانسته آن‌ها را جذب یا نمایندگی کند. بالاخره زمانی فرا خواهد رسید که این طیف وسیع اجتماعی با پافشاری بر روی مطالبات و نیاز‌های مشترک خود، دارای ادبیات و گفتمان مختص به خود شده و از دل آن تئوریسین ‌های متعدد، متفکرین و رهبرانی رشد خواهد کرد. >>>

انتخابات و دو سیاست کلان در برابر هم

کاظم علمداری

فضای سیاسی انتخابات هفتم اسفند از نتایج آماری آن مهم‌تر است. و دو سیاست کلان در درون ساختار قدرت رژيم اسلامی در برابر هم شکل گرفته‌اند و، به کنار از ثابت قدمان در انتخابات، یعنی کسانی که بهر حال و در هر شرایطی رأی می‌دهند و یا رأی نمی‌دهند، بسیاری در دو راههء رأی دادن و رأی ندادن سرانجام در انتخابات هفتم اسفند نظر خود را در حمایت از سیاست دوم نشان دادند. اما تا زمانی که سیاست اول حاکم است، نه مشکلات مردم ایران حل خواهد شد و نه تردید و دو دلی در رأی دادن و رأی ندادن از بین خواهد رفت. افزون بر این، برای کسانی که آزادی و دمکراسی اصل است، تا زمانی که ساختار عرفی جای ساختار فقهی حکومت را نگیرد، نمی‌توانند به آن امید ببندند. دمکراسی با نظام فقهی و ولایت مطلقه فقیه سازگار نیست. >>>

مشکل ما با خود قانون اساسی است

کورش زعيم

مشکل بنیادین ما برای دستیابی به آزادی انتخابات و نوعی دموکراسی، افزون بر عمل نشدن به اصول عنوان شده قانون اساسی خودشان، وجود چند ماده ضد آزادی و دموکراسی هم هست. به عقیده من این قانون اساسی مجموعه ای از تضادهاست که خود خود را خنثی و فلج می کند... از این لحاظ قانون اساسی کنونی جمهوری اسلامی در جهان بی همتاست، زیرا کسی که به قدرت می رسد می تواند قانون را قانوناً در دست خود بگیرد و یا آن را نقض کند. برای هر اصل قانون اساسی، اصلی در تضاد با آن مییابید و هر اصل را با اگر و مگرهای آن می توان هر جور تعبیر کرد. بنابراین، تا این قانون اساسی، به این شکل وجود دارد و دستاویز صاحبان قدرت است، ما در ایران انتخابات آزاد و دموکراسی نخواهیم داشت.

«مطالبه ‌سازی» دولت یازدهم و تحریف مطالبات واقعی مردم

روشنک آسترکی

مسالهء کردها شکم‌های گرسنه، بیکاری و عدم امکانات و رفاه است. زبان کُردی به طیفی از زبان‌های غرب ایران اطلاق می‌شود که در پی تصمیمات اجتماعی/ سیاسی در دوران معاصر نام «کُردی» به خود گرفته‌اند که عبارتند از: کرمانجی، کلهری، سورانی، گورانی و اورامانی. زبانی که قرار است در دانشگاه کردستان تدریس شود زبان سورانی است. اگر با راه‌اندازی این رشته مشکلات مردم مناطق کردنشین که به این زبان سخن می گویند حل می‌شود پس دیگر کُردهای اورامی، کلهر و کرماجی چه باید بکنند؟!»

پرسش هایی دربارهء کار حزبی

(نمونهء سازمان فدائیان اکثریت)

ف. تابان

عده ای به نام گروه و فرد – کسانی که حتی عضو شورای مرکزی سازمان اکثريت هستند - همچنان ساز خود را نواختند. سازمان اکثریت اطلاعیه داد که ما از هیچ لیستی پشتیانی نمی کنیم و عده ای با حرارت مشغول پشتیبانی از لیست ها شدند. حتی از داخل ایران اعلامیه دادند و به نام اکثریت خط مشی متضادی را در برابر انتخابات اعلام کردند. بعضی از این دوستان حتی در کمپین هایی شرکت کردند و امضا گذاشتند که شعار آن ها این بود: «هستم، پس رأی می دهم»، با چنین موضع گیری هایی موجودیت سازمان خود را هم نفی کردند. یعنی سازمان اکثریت، نیست، چون رأی نمی دهد!

تبعات انتخابات اخير

اسماعيل نوری علا، اسماعيل خوئی ، و عبدالستار دوشوکی

در برنامه تلويزيون من و تو به مديريت ناصر اعتمادی

وقتی تاکتیک انتخاباتی سر استراتژی را می بلعد

دنیز ایشچی

تنها علتی که سیل رای دهندگان را به پای صندوق های رای می کشاند از یک طرف "امید" به اصلاحات متوالی و تعمیق و گستردگی بخشیدن به اصلاحات توسط جناح اصلاح طلب حکومتی می باشد و، از طرف دیگر، به دلیل اینکه بلوک آلترناتیو قدرتمند سکولار دموکراتیک مبتنی بر ارزش های آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی در صحنهء سیاسی داخل بصورتی مستقل و قدرتمندی عرض اندام نمی کند. تاکتیک انتخاباتی اصلاحات متوالی بر این پایه استوار می باشد که باید در زمین رقیب، با اتکا به قدرت بسیج مردمی، آنها را قدم به قدم و مرحله به مرحله به عقب بنشانیم. در حالیکه رقیب با کمترین عقب نشینی ها بیشترین کارت های برنده را در دست خویش حمل می کند. اطاق های فکری آنها قادرند فراتر از دوستان کوتاه بین ما دیده و مراحل حرکتی خود را فازبندی نمایند.

             

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000