دوشنبه 17 و سه شنبه 18 خرداد 1395 ـ  6 و 7 ماه ژوئن 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

لولو!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که اگر حکومت اسلامی برونمرزی (داعش- م) نبود، دوستان چیزهائی مانند حکومت اسلامی درونمرزی (جمهوری اسلامی - م) را با چه مقایسه می فرمودند؟ در این ارتباط، داعش شده است لولو! به یک مستوره نگاه کنید: «خانم لورنس روزینول، وزیر حقوق زنان در فرانسه، در یک مصاحبه رادیویی، در پاسخ به سؤالی دربارهء طراحی مد زنان مسلمان، گفته بود «زنانی که از روسری و روبنده استفاده می‌کنند مانند سیاهپوستانی هستند که از بردگی حمایت می‌کنند». و عکس العمل برادران، که فدوی نمی داند چرا بجای عتبات عالیات (ع- س- ص- عج)، سر از بلاد کفر و زندقه در آورده اند را در ادامه نگاه کنید: «یک گروه اسلامی گفته است که خانم وزیر حقوق بشر با این سخنان به قانون اساسی سکولار فرانسه توهین کرده است! و این سخنان تنها باعث کمک به عضو گیری گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌شود!»

تئوری توطئه

نوشته «سرژمیشل» و «پائلو وودز»

در کتاب «قدمت روی چشم»

از آنجا که نظرسنجی عمومی غیر دولتی در ایران بنا بر قانون ممنوع است، سنجش میزان تأثیر دروغ‌ها و جو سازی‌ های اخیر بر افکار عمومی مشکل است. به نظر من حوزۀ تأثیر این شیوه‌ها از محدودۀ بسیجی‌ها و پاسداران چندان تجاوز نمی‌کند. اکثر مخالفان رژیم می‌دانند که آنها آلت دست سرویس‌های مخفی خارجی نیستند. البته برخی از هواداران اپوزیسیون و یا مردم غیر سیاسی علاقه بیشتری به تئوری‌های توطئه خودشان دارند و تئوری‌های حکومت را به راحتی باور نمی کنند. در هر حال برای مدیریت کشور، پی بردن به عوامل نارضایتی مردم حیاتی است. اگر شاه ارزیابی واقع گرايانه تری از وضعيت کشورش می داشت شايد می توانستراهی برای جلوگيری از انقلاب بيابد.

داد از این همه بیداد!

پُر شماریِ موارد ظلم و بیدادگری دستگاه سفاک قوهء قضاییه حکومت ولایت مطلقه فقیه بیش از آن است که، حتی به صورت فهرست وار، بتوان آنها را در یک نوشتار هزار و چندصد کلمه ای گنجاند. اما، آنچه که حکومت پلید آخوندی و دستگاه فاسد و گوش  به فرمان قضایی آن می کند چندان تعجب برانگیز نیست زیرا بر مبنای خصلت و ذات اش است. آنچه که حیرت انگیز می نمايد آن است که بخش موسوم به اکثریت خاموش مردم ایران – هر قدر هم که مسخ و افسون شده باشد - چگونه می تواند در برابر این  همه ظلم و ستمگری خاموش بنشیند، بی تفاوت بماند و فریاد و فغان برنیاورد که: داد از این همه بیداد!

گمراهی

بهمن زاهدی

این نویسنده فراموش کرده که بهترین دموکراسی‌های جهان از نوع پادشاهی هستند! در این مورد که ایشان مشروطه خواهان را افرادی احساساتی و بدون منطق سیاسی برشمرده‌اند، تنها کافی ست که ایشان بدانند و یا بخواند که پویاترین منشور و بهترین برنامهء سیاسی برای آیندهء ایران را یک حزب طرفدار پادشاهی پارلمانی به مردم ایران ارائه کرده، جمهوری خواهان هنوز نتوانسته‌اند که یک حزب سیاسی برای خود تشکیل دهند، چه برسد که بخواهند یک جمهوری پارلمانی در ایران تشکیل دهند، با کدام حزب سیاسی و با کدامین برنامه سیاسی جمهوری خواهان ایران می‌خواهند برای گذر از جمهوری اسلامی و جلب آرای مردم بشتابند!

ارعاب با شیوه‌های اول انقلاب

سارا مدنی

صدای شلاق‌ها بر تن سی و پنج دختر و پسری که به دلیل شرکت در یک میهمانی فرود آمد، مهیب تر و دردناک تر از آن بود که تنها در قزوین شنیده شود. شوک حاصل از این خبر همراه با شلاق زدن هفده کارگر معدن طلای آق دره، به جرم اعتراض به وضعیت حقوق شان، یک بار دیگر نگاه متحیر جامعهء ایران را متوجه ساختاری کرد که با افتخار از اجرای چنین احکامی تحت لوای اسلام دفاع می‌کند.

استعداد ایرانی ها برای گرفتن جایزه اسکار

و چند ملاحظهء ديگر

برنده شدن حاج آقا شهاب حسینی در فستیوال ک به خاطر بازی در فیلم فارسی «فروشنده» و گرفتن نخل طلای بهترین بازیگر هیچ جای تعجبی ندارد، چون نقش بازی کردن و بازیگری در خون ایرانی جماعت است و به قول فرنگی ها «ژنتیک»است. يعنی، در واقع ایران امروز یک صحنهء بازیگری بزرگ است که در آن همه از بالا تا پائین مشغول نقش بازی کردن هستند. در واقع، امت بازیگر و همیشه در حال نقش بازی کردن، به خاطر سال ها بازیگری و یکدیگر را فیلم کردن به چنان بازیگرانی تبدیل شده اند که نخل طلای فستیوال کن که هیچ، جایزه اسکار را هم به پشم نمی گیرند.

يادداشت هائی از عليرضا طاهری (1 تا 3)

در این رشته نوشته های کوتاه، با زبانی ساده که برای هواداران نظام اسلامی هم زودیاب و زودفهم باشد، کوشیده ام، و خواهم کوشید، شاخصه ها و مایه های سرشت این نظام را «یک کاسه» کنم. حتی نیم نگاهی به این «کاسه» نشان می دهد که نظام اسلامی هرگز به مرحلهء «تثبیت» نخواهد رسید و با چارچوب موریانه خوردهء کنونی اش فرو خواهد پاشید؛ مگر آن که جوهرش دیگرگون شود. شاید بگویند که این نظام سی و هفت سال است پا برجا مانده و ده ها سال دیگر هم برقرار خواهد ماند و زمین نخواهد خورد. بخشی از این گفته درست است و بخش دیگرش نادرست.

حکايت انقلاب و ضد انقلاب

رضا علوی

انقلابات، "ضد انقلاب" می سازند و هستی این دو به یکدیگر وابسته است. چرخ های کارخانهء "ضد انقلاب سازی" با خون می چرخد. روایت "ضد انقلاب سازی"، روایتی است در بستر خون که به درازای تاریخ انقلابات است. از نخستین معماران و پیش قراولان انقلاب اسلامی در ایران تنها تک و توکی از آنان هنوز ”ضد انقلاب ” لقب نیافته اند. این مجموعه نوشتار، حکایت غمناک دگر دیسی انقلابیون اسلامی به ”ضد انقلاب ” است. در اين يادداشت به برخی از آن پرداخته شده و در آينده نيز ديگرانی معرفی خواهند شد.

تندروها فکر می‌کنند مثل یخ آب می‌شوند

گفتگو با حمیدرضا جلایی‌پور

روزنامهء اعتماد: حمیدرضا جلایی‌پور، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران، معتقد است كه عملیات روانی تندرو‌ها این روز‌ها به دنبال شكست سختی كه در دو انتخابات اخیر خورده‌اند و به دلیل امكانات فراوانی كه در حوزهء رسانه‌ای دارند در چند حوزه دنبال می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌ طلب ضمن تحلیل از صورت وضعیت این جریان به شگرد و راهبرد این جنگ روانی رسانه‌ای می‌پردازد و اهداف آن را تشریح می‌كند. به گفته جلایی‌پور، علل اصلی تفرقه ‌سازی تندروها روحیه بخشی به پایگاه محدود اجتماعی این جریان و تلاش برای منهدم كردن ائتلاف و همكاری اصلاح‌ طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل است.

اصلاح طلبان و ریاکاری دوسویه

بابک مینا

اصلاح ‌طلبان دچار ریاکاری دوسویه‌اند: از طرفی می‌کوشند وفاداری خود را به بخش مسلط حکومت ثابت کنند و از طرفی دیگر می‌کوشند به دموکراسی ‌خواهانِ بیرون از حکومت و رأی‌دهندگان بگویند طالب دموکراسی و حقوق بشر هستند. نه اعتماد گروه اول را می‌توانند کاملاً جلب کنند و نه اعتماد گروه دوم را. این ریاکاری ریشه‌ای ساختاری دارد، منظور این نیست که تک تک اصلاح‌ طلبان به لحاظ شخصیتی ریاکار هستند یا نیستند، منظور اشاره به جای‌گیری آنان میان دو گروه و بازی دوگانهء ناشیانه آنها است.

سیاست اصلاح‌ طلبان: حمایت از روحانی و ائتلاف با اصولگرایان!

ناصر اعتمادی

محمدرضا خاتمی گفته است که در سیاست پشتیبانی اصلاح طلبان از دولت حسن روحانی و ائتلاف آنان با اصولگرایان مجلس دهم دست کم تا شش سال آینده تغییری صورت نخواهد گرفت و دلیل آن اوضاع خطیر کشور است. او افزوده است: «اوضاع کشور به صورتی است که اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو در سال های پیش رو به رقابت با یکدیگر و یا عبور از دولت روحانی روی نخواهند آورد... اصلاح طلبان به جد معتقدند که باید با تمام قوا پشت سر دولت روحانی بایستند تا برنامه های خود را پیش ببرد. چرا که اصلاح طلبان برنامه های دولت روحانی را قبول دارند و آنها را باعث نجات کشور می دانند.»

حال و آيندهء خاورميانه و ايران (فايل صوتی)

اسماعيل نوری علا و رامين پرهام

در برنامهء «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

پیامدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و آخرین تحولات

حسن اعتمادی و علی اصغر رمضانپور

در برنامهء «تفسير خبر» بمديريت جمشيد چالنگی

يک نامه سرگشاده و يک اظهار نظر

سيروس ملکوتی ـ حسن اعتمادی

ملکوتی: حاكميت چهره مي آفريند و اپوزيسيون از خود چهره مي زدايد. حاكميت ارزش مصنوعی مي آفريند و اپوزيسيون ارزش هاي حقيقي خود را مدفون خامشي ها مي سازد. حاكميت در ميدان هستي و اقتدار نسبي اپوزيسيون صحنه گردان شده و اپوزيسيون صحنهء هستي دادخواهان ميدانِ بود نظام را در تنهايي فرياد خود رها ساخته و مديريت آن را، در هنگامهء خروش و جوشش، به نبود خود مبدل مي سپارد تا «هر گند چاله دهاني» فرمان عزل دادخواهي را در آن و اين هنگامه براي آن همه اميد تاراج رفته صادر کند.

++++

اعتمادی: پنج میلیون شهروند ایرانی‌ در خارج از کشور حضور دارند. هفتهء گذشته در پی دعوت شما و سه‌ تلویزیون در مورد برگزاری آکسیونی در اعتراض به وضعیت بد زندانیان سیاسی در ایران، از جمله وضعیت نگران کنندهء آقای کبودوند، که در اعتصاب غذا به سر می برد و تصاویر جسم نیمه جان اش را در روی تخت بیمارستان دیده ایم و می‌ بینم، فقط دوازده نفر (و بعلاوهء خود شما سيزده نفر) در آکسیونی در پشتیبانی ازاین عزیز شرکت کردند. براستی چرا رژیم آدمخوار ایران در مقابل اعتراض شما و دوازده تن‌ دیگر باید عقب نشینی کند؟ >>>

     

کنگره سکولار دموکرات ها

     

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000