جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 13 و پنج شنبه 14 دی ماه 1396  - 3 و 4 ژانويه 2018

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

اطلاعيه: هموطنان عزيز

نشست مقدماتی مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران،

با شرکت 100 تن از اعضاء مهستان در ساعت ده صبح بوقت کاليفرنيا

و 6 عصر روز شنبه 6 ژانويه (18 دی ماه) تشکيل شده و

جريان اين نشست بطور زنده از طريق تلويزيون ميهن

 و نيز بر روی اينترنت (فيس بوک و يوتيوب) پخش خواهد شد.

آدرس های اينترنتیِ پخش، روز جمعه آينده در همين صفحه اعلام می شود.

بيانيهء جنبش سکولار دموکراسی ايران

ندای خيزش ملت ايران عليه حکومت استبدادی - مذهبی

از همهء جای کشور برخاسته است

ببينيد:   ◄1     ◄2       ◄3       4      ◄7        8    

اطلاعيهء جنبش سکولار دموکراسی ايران

سود و زیان اعتراضات اخیر!

اين روزها اصلاح طلبان عقيده دارند که: اعتراضات خیابانی اخیر در چند روز گذشته در حقیقت یک "شورش بی سر" است که مانند طفلی ِ یتیم، رهبریتی ندارد و هیچ کس هم حاضر به پذیرش کفالت ِ آن نشده است! این واقعه هم برای جکومت اسلامی موجب خیر و سود بود و هم مایهء خسران و شر! اما از این جهت خیر دارد که بی رهبر بودن می تواند باعث تسلط سریع مدیریت امنیتی و نظامی شده و آنها بتوانند سریعاً با کمترین هزینه و انجام برخی «اقدامات موقتی و تسکین دهنده» آن را مدیریت کنند.

آیا بالاخره حرکتی که منتظرش بودیم آغاز شده است؟

م. دستان

بدون ایجاد یک «بلندگوی ملی» سازماندهی حرکت غیر ممکن خواهد بود. و بالاخره راستای  این حرکت باید مشخص شود. این هویت ح باید در بر گیرندهء تمام و کمال رئوس منشور جهانگستر حقوق بشر سازمان ملل متحد باشد تا بتواند اقشار، افکار، زبان ها، اقوام را راضی و در خود گیرد. مردم باید در تمام مراحل حرکت خود هر شعار و رفتاری که مغایرت با این منشور داشته باشد را، از طرف هر شخص و سازمان و حزبی چه داخلی و چه خارجی، طرد کنند. همچنانکه نباید فراموش کرد که این حرکات اعتراضی بر له و علیه هیچ مذهبی نیست و تنها می خواهد مذهب را از حکومت و حکمرانی جدا کند.

سی عامل مهم در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

مصطفی آذریان

فضای امنیتی بسته شوروی و فشار حاکمیت بر جامعه به خصوص در زمان استالین که مشارکت سیاسی مردم به حداقل رسیده بود، بی اعتقادی رهبران شوروی به ایدئولوژی حکومت و برخوردهای دوگانه با مردم در ظاهر ضد امپریالیسم ولی در عمل در کشورهای غربی سرمایه گذاری می کردند - اعضای حزب کمونیست فقط برای اینکه این حزب ایدئولوژی حاکمیت محسوب می شد خود را کمونیست می نامیدند ولی در عمل اعتقادی به اصول آن نداشتند. تضعیف پایگاه مردمی حکومت و بی توجهی توده های مردم نسبت به مقام های حکومتی نيز - که بیشتر نتیجهء سیاست های استبدادی و عواملی چون نبود آزادی بیان و قلم و عدم زمینه مساعد برای مشارکت سیاسی مردم بود - از جمله عوامل مهم و تاثیر گزار در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

سدعلیِ بی وطن، «مسکو» میری یا «پکن»؟!

حمیدرضا رحیمی

همانگونه که خوانندگان محترم ضدانقلاب نیز می دانند، مقام معظم رهبری(ضپ) این روزها عمامه اش سخت شلوغ است. اگر بپرسید چرا، در پاسخ عرض می کند که فصل درو است دیگر! و معظم له هم مشغول کشاورزی! یعنی از بادی که چهل سال آزگار بر خلاف جهت ملت کاشته است، دارد توفان درو می فرماید!.. باری بموجب گزارشات گوناگون، ملت که دیگر حضرات چیزی برایش باقی نگذاشته اند که ببازد، آستین ها را بالا زده تا عملهء بیت را سر جاشان بنشاند. و لذا ایشان در حال حاضر با شعارهای عملی مختلفی روبروست...

«حکومت اسلامی» در شکل کنونی به انتها رسيده است

رضا تقی‌زاده

گسترش اعتراض‌های خیابانی که از مشهد آغاز شده، در چهارمین روز برپایی، حکومت مذهبی ایران را در وضعیتی قرار داده که نه حفظ آن به شکل کنونی ممکن است و نه اصلاح آن مقدور؛ حکومت اسلامی به انتها رسیده و فروپاشی هیات خارجی آن تنها در گرو زمان است- زمانی نه چندان طولانی. عطش مردم برای رسیدن به آزادی، امروز از شهوت سرکشی ماموران حکومت به خلوت خانه و زندگی خصوصی آنها تند‌تر است... نقطهء ضعف بزرگ حکومت پیوند خوردن انزجار عمومی از عبا و عمامه و شنیدن «راهبردهای رهبری» و نصایح فسیل‌های نماز جمعه و مجلس خبرگان و  مداخلات حکومت در زندگی روزانه آنهاست.

دینامیک پیچیدهء اعتراضات اخیر: چرا اینگونه شد؟

مهدی مهدوی آزاد

دینامیک پیچیدهء این اعتراضات آن را به پدیده‌ای بی سابقه در سه دههء اخیر تبدیل کرده است. ابعاد ناآرامی از نظر تعداد کانون‌هایی که همزمان درگیر بحران‌اند و گسترهء جغرافیایی، بدون تردید بزرگ‌تر از جنبش سبز در سال 1388 و ناآرامی‌های کوی دانشگاه در سال 1378 است. معترضان در شعارهای خود به صراحت علی خامنه‌ای و نهاد روحانیت را هدف می‌گیرند و رادیکالیزمی بی‌محابا را به نمایش می‌گذارند. شعارهای کلاسیک اعتراضات دو دهه اخیر در زمینه زندانیان سیاسی یا آزادی‌های مدنی کمرنگ شده‌اند و نشانی از شعارهای شاخص هواداران جنبش سبز مثلاً در زمینه حصر خانگی نیست.

نظر حمیدرضا جلائی‌پور

نظر عباس عبدی

نظر عطاء الله مهاجرانی

به خارج نشين ها فرصت ندهيد!

محسن همدانی، معاون سیاسی و انتظامی استانداری تهران

ديروز محسن همدانی، معاون سیاسی و انتظامی استانداری تهران گفت: با هرگونه تجمع در میادین شهر تهران برخورد قاطع صورت می‌گیرد... تاکنون مجوزی مبنی بر تجمعات مردمی در سطح شهر تهران از سوی استانداری صادر نشده و در صورت برگزاری چنین تجمعاتی از سوی نیروی انتظامی برخورد قاطع صورت می گیرد... این تجمع مشهد نیز سیاسی و بدون مجوز صورت گرفت. این اقدامات و گفتارهای ناپسند فرصت را به خارج نشین ها داده تا در این مواقع دست به اقدام علیه نظام بزنند... و با توجه به اینکه تجمع دیروز در مشهد سبب تهیه خوراک برای دشمنان نظام شده، با این گونه تجمعات در پایتخت برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.

حکم تاريخ!

وحيد آبان

اکنون شعور و وجدان هر ایرانیِ با خرد و انساندوست حکم می کند که این رژیم باید برود و خواهد رفت و، متقابلاً، اکنون تنها یک راه عاقلانه برای رژیم اسلامی وجود دارد: تن دادن به رأی آزادانهء مردم، پایان دادن به جمهوری من در آوردی اسلامی، و پذیرش نظمی سکولار دمکراتیک. این مطمئناً بهترین راه و مسالمت آمیز ترین و کم درد ترین راه، هم برای کل اپوزسیون و هم کل اهل بیت جمهوری اسلامی، و هم برای آیندهء صلح آمیز و شکوفای ایران است. اما آيا درک اين مطلب برای دست اندرکاران اين رژيم ممکن است؟

در برنامه «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

گفتگو با اسماعيل نوری علا
فايل ويدئوئی         فايل صوتی         فايل برای دانلود

در نیاز به دولتمرد روشنفکر و دانشمندی چون فروغی!

محمد ارسی

در پنجم آذر ماه سال هزار و سيصد و بيست و يک شمسی، یعنی هفتاد و پنج سال پیش از این، ایران دولتمرد بزرگی را از دست داد، که روشنفکری واقع‌گرا، متجدّدی آشنا با سنّت و تاریخ، میهن ‌دوستی متعادل، و ادیب و فیلسوفی متبحّر بود. در این هفتاد و پنج سالی که از درگذشت آن ایران‌ساز نامی می‌گذرد هیچ دوره‌ای این‌چنین محتاج دولتمرد روشنفکر و دانشمندی مثل محمدعلی فروغی نبودیم، که اکنون هستیم. به یکی از این نیازهای امروزی نظری بیندازیم: داشتن دستگاه قضايی تمیز و مدرن و غیرایدئولوژيک، از اساسی‌ترین خواست‌های فعلی ملت ماست؛ زیرا هشتاد میلیون ایرانی از این نظام قضايی مذهبی معیوبی که مروّج ظلم و جور است، سخت متنفراند.

000000000000000000000000

VVVVVVVVV