جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 4 بهمن

و پنج شنبه 5 بهمن ماه 1396

24 و 25 ژانويه 2018

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

پيوند به سايت های ديگر

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

حماسهء دی ماه 96

هادی خرسندی

درودم بر آن شرزه دخت رشید

که از موی خود روسری برکشید

چو پرچم، سرچوب کردش به دست

که پوشیدن اش اختیار من است
ندارم سری در هوای حجاب

 نمی ترسم از طعنه‌ء شیخ و شاب
نه پروایم از پاسداران لات

نه بیم از بسیج و نه از منکَرات

بماندی در اوج ستون، برقرار

چو تندیسی از غیرت و افتخار
 
کجا حیرت از کار این دختر اس

 که او دختر کاوه، آهنگر است!

يادداشت نسرين ستوده

موضوع عوامل بیگانه در رأس مقامات عالیه!

خیلی ها، ضمن رد ادعای طرفداران توطئه و نفوذ خارجی و دشمنان حکومت اسلامی، بی وجودی و بی تدبیری و نادانی و بی سوادی و باری به هر جهت بودن و نداشتن برنامه و شعور مدیران را عامل بیکاری و گرانی و بدبختی و ادبار مردم بر شمردند! در حالی که این مطلب صحت ندارد و دولت محترم حتی برای کشورهای دوست و برادر هم برنامهء ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی اجرا کرده و، بخصوص پس از برنامه جامع به باد دادن صنعت هسته ای ایران (برجام)، با خرید یکصد میلیارد یورو هواپیمای ایرباس از فرانسه، و یکصد میلیارد دلار بوئینگ از آمریکا و صدها میلیارد دلار جانماز و چادرمشکی و سنگ پا و واجبی از چین و میلیاردها دلار لواشک و تمر هندی از هندوستان و میلیاردها دلار برنج نامرغوب از ویتنام و تایلند و... در این ممالک کار و اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کرده است!

سكولاریسم به روايت منابع حکومت اسلامی

تعريف سکولاريسم از ديدگاه اسلام مداران: سكولر در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای دنیوی و آنچه كه مربوط به دنیا است می باشد. و از كلمه سكولوم به معنای امور دنیا مشتق و گرفته شده است. سكولاریسم به دنیاپرستی و امور مادی اصالت می دهد. و آنچه مربوط به غیر دنیا باشد، مانند مسائل معنوی و دین و مذهب را رد می كند. این اصطلاح ابتدا توسط جمعی شكاك و منكرین خداوند در انگلیس تحت نظارت "هولی اوك" به وجود آمد. سكولاریسم توسط تاجران و دلالان اقتصادی اروپا ترویج شد تا بتوانند با محو دین به اهداف شان زودتر برسند، و شعار سكولاریسم حذف دین از صحنه زندگی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری است. و بر اساس سكولاریسم دین از سیاست جدا است. لذا میرزا حسین خان سپهسالار صدر اعظم ناصرالدین شاه، روحانیت را از دخالت در امور سیاسی منع می‌كرد! (منبع)

سکولار دموکراسی و مسئلهء مغزشوئی

حميدرضا مصيبی

حکومت استبدادی، با مغزشویی و آموزش و پرورش کودکان، از مهد کودک ها و مدارس، سربازان خود را تربیت می کند. از ابتدا به بهانهء مذهب برتر ( شیعه) یا نژاد برتر ( آریایی) در مغز کودکان و نوجوانان توهم برتر بودن و حقانیت اسلام و شیعه و نژاد آریایی (مثل هیتلر)  را فرو می کند. سپس، با استفاده از تمام امکانات خود، از جمله تلویزیون و سینما و تئاتر و موسیقی و شعر و مداحی و کتاب و خلاصه با هر وسیله ای، این توهم را تقویت کرده و در ذهن این رای دهندگان آینده تقویت می کند. از طرف ديگر، با گذراندن انواع و اقسام قوانین از مجلسی، که قبلاً اعضای آن توسط شورای نگهبان دستچین شده است، جریان آزاد اطلاعات (ماهواره، شبکه های اجتماعی و سانسور همه جانبه) را ممنوع می سازد.

تَرَک برداشتن دیوار ترس!

شهباز نخعی

سومین هفته از آغاز خیزش فراگیر اعتراضی مردم به ستوه آمده ایران در حالی سپری شد که به دلیل سرکوب شدید و وحشیانه حکومت آخوندی – دستکم با 24 کشته، 3700 بازداشتی و 3 یا 5 «خودکشی» در بازداشتگاه ها – ظاهراً از شدت و گسترهء اعتراض ها کاسته شده است... در چنین شرایطی، که آتش زیر خاکستر بودن نارضایتی ها و اعتراضات به شدت سرکوب شده کاملاً روشن و آشکار است، حکومت درمانده و ندانم کار آخوندی همچنان به صرف پول های مردم نیازمند ایران در سوریه، لبنان، عراق، یمن و... ادامه می دهد و به نظر نمی آید که «صدای انقلاب مردم را شنیده» باشد!

تناسب رياضی (18+)

حمیدرضا رحیمی

بعنوان تکلیف شب (شرعی- م)، مسئلهء سادهء زیر را با استفاده از «تناسب رياضی» حل، و اجرتان را از گربهء مرتضا علی(ع) توقع کنید: برادران نازکدل، دست مردی را در مشهد، به اتهام سرقت یک فقره گوسفند، با گیوتین ساخت قرون وسطی، قطع فرمودند؛ پیدا کنید که همان برادران، بابت یک فقره اختلاس سه هزار میلیاردی، چند عضو آن سارق کلان را باید قطع فرمایند؟

«دختر خيابان انقلاب»، نمادعبور از دیکتاتوری

سام قندچی

در سال پنجاه و هفت ایرانیان به پا خاستند تا که قفس رژیم دیکتاتوری محمد رضا شاهی را بشکنند اما رهبران انقلاب شان، متأسفانه، آدرس خیابان دموکراسی را اشتباه گرفته و هر کدام در پی ساختن دیکتاتوری دیگری بودند... يعنی، کلاً، اکثریت اپوزیسیون رژیم شاه، به رغم آنکه بخش مهمی از آن در خارج کشور، در غرب، دموکراسی را تجربه کرده بود، اما آرزويشان برای آیندهء ایران، دموکراسی نبود. .. اما، در سی و نهمين سالگرد آن انقلاب، طوفان دیگری، با شناسهء «خیزش نود و شش» در فضای ایران بر پا شده که همهء بیراهه های گذشته را به چالش می کشد و برای نخستین بار، ایران را از دیکتاتوری خارج می کند... و درخت بلند قامت «دختر خیابان انقلاب»، بصورتی نمادین، از همین گذار حکايت دارد.

بدبیاری های حکومت اسلامی

عبد الرحمن الراشد

نظامی که خمینی تأسیس کرد فرسوده شده و در حال فرو ریختن است، سرنگونی این رژیم در آینده‌ای نه چندان دور به تدریج یا به سرعت صورت خواهد گرفت. سرنگونی حکومت ایران نه به دلیل اینکه قدرت‌های بزرگ یا دولت‌های منطقه آن را می‌خواهند، بلکه به این دلیل است که ملت ایران مدت‌هاست آن را نمی‌خواهد؛ ملتی که نشان داد اکثریت نیروهای مترقی آن چه در داخل و چه در خارج با حکومت اسلامی مخالف‌اند.

از شطرنج تا سياست: هدف، استراتژی، تاکتيک

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری     فايل صوتی    برای دانلود

تجزیه و تحلیل محتوای شعارهای قیام دی 1396

کورش عرفانی

به نظر می‌رسد که شعار اصلی دوران انقلاب پنجاه و هفت به عنوان یک رویای گم شده مورد جستجوی جامعه است. اما این بار صفت اسلامی از آن زدوده شده و صفت ایرانی به جای آن اضافه شده است. جمهوری ایرانی بیانگر وابستگی جامعه به نظام جمهوری از یکسو و علاقه‌ی قوی آن برای زدودن اسلام از آن می‌باشد. امری که به نحوی غیر مستقیم گرایش سکولار و لائیک حرکت را به نمایش می‌گذارد که هر چند از این واژه‌ها بهره نمی‌برند اما با تاکید بر خصلت غیر اسلامی جمهوری از یکسو گرایش خود به این شکل از نظام سیاسی و از سوی دیگر تاکید بر پایان بخشیدن دخالت دین در حکومت را به نمایش می‌گذارد.

سرنوشت مشترک «پرولتاریا» و «مستضعفان»

نگاه کيهان لندن

در تظاهرات سراسری دی‌ماه همه، از جمله مسئولان رژیم ایران، دیدند و اعتراف کردند که این لشکر بیکاران و تنگدستان از جمله در شهرهای دور دست هستند که به خیابان‌ها می‌آیند؛ لشکری که از این رژیم، برعکس طبقهء متوسط عافیت‌طلب، نه سود، بلکه حتی امرار معاش روزانه هم به آنها نمی‌رسد. اعترافی گویاتر از سخنان جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیست که «اکثر متهمان دستگیر شده 18 تا 35 ساله و از طبقات پایین اجتماع بودند» چرا که بر سر «مستضعفان» ایران در طول چهل سال گذشته همان آمده که بر سر «پرولتاریا»ی بلوک شرق و «وطن‌‌پرستان» آلمان!

آقای تاجزاده، اصلاحات شما باعث بقای استبداد شده!

نامهء سرگشاده ای از محسن مخملباف

من همچنان امریکا را باعث کودتاى 28 مرداد و استبداد بعدى آن در ایران تا زمان انقلاب 57 مى دانم. ترامپ را آدمى از نظر روانى نامتعادل مى دانم و امیدوارم هرچه زودتر به دست مردم آمریکا عوض شود. همچنان با حملهء خارجى مخالفم، و حملهء دولت هاى خارجى را به قصد کمک به دمکراسى در ایران نمى دانم. اما دیگر باور هم ندارم حکومت ایران اصلاح پذیر باشد. خامنه‌اى آنقدر، از ترس یا لجاجت، بر استبداد دینى اصرار مى کند که لاجرم با خشونت انقلاب و یا حملهء خارجى هاى منفعت طلب عوض خواهد شد. در این صورت، تحمیل راه حل پر مصیبت حملهء خارجی یا خشونت انقلابی بر کشور و ملت، مسئولیت اوست، و مسئولیت اصلاح طلبان بلاتکلیف.

نقش اصلاح طلبان در سرکوب سکولار دموکرات ها!
سام قندچی

هنوز مدت زمانی از آغاز خیزش 96 نگذشته که خبرهای جنایاتی، تنها قابل مقایسه با دههء شصت، جسته و گریخته، از شهرهای مختلف، گزارش می شود، و اپوزیسیون ایران - که همچنان به غلط این حرکت و واکنش رژیم را با جريان موسوم به جنبش سبز در سال 1388 مقایسه می کند - نه این جنبش را درک کرده و نه واکنش رژیم را فهميده است. اما شک نيست که اکنون، درست نظیر دههء شصت، کل رژیم اسلامگرا - که شامل اصلاح طلبان نيز هست - برای نابود کردن جنبش سکولار دمکراسی ایران کمر بسته است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا