جستجو در سايت جنبش

تأسيس: 14 امرداد 1392

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 18 وپنج شنبه 19

بهمن ماه 1396

7 و 8  فوريهء 2018

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

پيوند به سايت های ديگر

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

تاریخِ عشق

شعر کوتاهی از اکبر ذوالقرنین

از ظهورِ "ندا" های سرخ / تا حضورِ "ویدا" های سپید / عاشقانه جان های شیفته را / غلطان در رودِ خروشانِ خیابان ها / جانانه سپاس / جاودانه درود... // آزاده شاعرا ! / برانداز برابری طلب برادرا ! // اینک تاریخِ عشق را / زنانه حماسه ای باید سرود / در پَلشت زمانه ی / عنکبوتانِ عمامه و عبا.۞

«حسن بسم الله» در بازار ارز

قبلاً می گفتند عامل پوچ شدن ارزش پول ملی "جمشید بسم الله" است، اکنون معلوم شده جمشید نام مستعار این عنصر نامطلوب و بی تدبیر بوده و نام اصلی او "حسن بسم الله" می باشد! "حسن بسم الله" برای تأمین نیازهای ریالی شب عید، جهت پرداخت حقوق و مزایا و عیدی سر سال کارکنان دولت و تامین کسری بودجه و گشادبازی های بخش دولتی و پرداخت حقوق و عیدی و باج سبیل نجومی بگیران، شدیداً به گدایی و زدن جیب رعایا افتاده و به همین خاطر نرخ ارزهای خارجی را با دست کاری در بازار افزایش داده تا روی هر دلار یک هزار تومان بیشتر گیرش بیاید!

چرا بايد از نوشته های امروز اصلاح طلبان نگاهداری کرد؟

اسماعيل نوری علا

سکولار دموکرات ها به هيچ چيز جز نابودی حکومت مذهبی و جلوگيری از بازتوليد استداد مذهبی و غير مذهبی نمی انديشيند و آگاهانه می کوشند تا، در راه رسيدن به ايرانی آزاد و آباد و سکولار دموکرات، پا به هيچ بيراهه و گمراهه ای نگذارند. آنها اصلاح طلبان و خدعه هاشان را، و سلطه طلبان و فريبکاری هاشان را می شناسند و زير نظر دارند و، در باطل کردن نقشه های شوم شان، ترديدی بخود راه نمی دهند؛ چرا که آسيب رجوع به «اسلام جعلی رحمانی و مجاهدی»، و بازگشت به «عصر طلائی امام»، و يا «بازگشت به سلطهء استبدادگرای پيش از آن» می تواند چندين نسل ديگر از ملت ايران را - اگر ايرانی باقی بماند - به حرمان ها و بدبختی های بسيار مبتلا سازد.

تضمین می دهیم که چوبهء داری برپا نکنیم!

نامهء شیما بابایی، فرزند ابراهیم، به خامنه ای

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای علی خامنه ای، رهبر خودمنتسب جمهوری اسلامی! من، شیما بابایی، فرزند ابراهیم، یکی از مردم ایران هستم. سخنان شما را که شنیدم احساس کردم هیچ گاه در جامعه ای که ادعای رهبری آن را دارید زندگی نکرده و درک درستی از شرایط زندگی در آن را ندارید. لازم دیدم تنها قسمتی از سرگذشت خود را برایتان روایت کنم شاید درک بهتری از شرایط پیرامون به شما بدهم، هر چند قلم ناتوان است از بازگویی رنجی که در این 38 سال بر من و خانواده ام و این مردم تحمیل شد!

گزارشی از دست آوردهای چهل سال حکومت اسلامی

بيان کننده: محمد رضا باهنر

دبیرکل «جبههء پیروان خط امام و رهبری»

اين چهرهء شاخص اصولگرایان، در ارزیابی خود از کارنامهء "چهل سالگی انقلاب اسلامی، با ارائهء شاخص‌ هایی، از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و احتمال ورشکستگی دولت خبر داد و گفت: «یک زمان ما نفت می فروختیم و دولت خرج می کرد. از سال نود و دو (با تشدید تحریم‌ها) دولت شروع به فروش اوراق مشارکت کرد اما متاسفانه در سال گذشته ما اوراق مشارکت را برای حقوق کارمندها فروختیم و امسال اوراق می‌فروشیم که اوراق مشارکت قبلی‌ها را بدهیم. این اگر کنترل نشود هفت هشت سال دیگر بدهی ما در اوراق مشارکت از کل بودجه دولت بیشتر می شود!»

گروگانگير تبديل به احسن شده

حمیدرضا رحیمی

برادر عباس(ع) عبدی، که در پیوند با اشغال سفارت آمریکا در تهران معرف حضور خوانندگان محترم ضد انقلاب است، در مقالهء مبسوطی به ماجرای "نه به حجاب اجباری" پرداخته و می گويد «اتفاقات روزهای گذشته که چند تن از دختران جوان به نشانهء اعتراض در خیابان انقلاب و روی سکویی ایستاده و روسری خود را بر چوبی تکان می‌دهند، بحث دربارهء حجاب را ضروری ساخته است... منصفانه باید داوری کرد. در حالی که بخش بزرگی از علما، سودهای دریافتی بانک‌ها را مصداق ربا می‌دانند و طبق حکم صریح قرآن، ربا جنگ با خداست و در عین حال به هر دلیلی چهل سال است که ادامه دارد، چرا باید بر اموری پافشاری کرد که نه چنین صراحتی در قرآن دارد و نه حتی چنین شدتی در زشتی آن؟» فدوی البته این پرسش که چرا دو ملیونی (دوزاری سابق- م) این گروگانگیر گرامی، نزدیک به چهار دهه دیر افتاده است را طرح نمی کند...

زنان در بزنگاه

از بازار تبریز تا چاله ‌میدان تهران

مسعود نقره‌کار

"جنبشِ نان" در مفهوم سیاسی اش، جنبشی با خواستِ تامین نیازهای اقتصادی و برقراری عدالت اقتصادی ست. جنبش دیماه امسال هم در آغاز"جنبش نان" بود که بتدریج توامان با جنبش سیاسیِ آزادیخواهانه ادامه یافته است. زنان میهنمان در اينگونه بزنگاه های تاریخی خود را تعریف کرده اند و در کردار نشان داده اند ستمگری و بی عدالتی را تحمل نخواهند کرد. در این یادداشت نمونه هائی در پیوند با "بلواهای نان" یادآوری می‌شوند.

«دختران خیابان انقلاب؛»

جنبشی از پایین برای لغو اختیاری حجاب، به قدرت خود!

ثریا شهابی

دیماه امسال دو صف، دو دشمن اصلی حکومت اسلامی ایران، با قامتی روشن به میدان آمده اند. جنبش ضد حکومت اسلامی خواهان برابری زن و مرد، که ضدیت با ححاب پرچم و سمبل آن، ضدیت با آپارتاید جنبسی و نابرابری زن و مرد و کوتاه شدن دست اسلام از زندگی مردم و اسلام زدایی از جامعه محتوای آن است، برای احقاق حقوق نیمی از شهروندان جامعه و برای دفاع از حرمت انسانی مردم، به میدان آمده است. اعتراض به ححاب، و پرت کردن ححاب، پرچم این صف است. صف دیگر، صف گرسنگان، طبقه کارگر، کارکنان، دانشجویان، محرومین و مردمی است که قربانی یکی از مخرب ترین اشکال سرمایه داری در ایران اند!

نسرین ستوده وکيل یکی از دختران خیابان انقلاب شد!

گزارش رادیو زمانه

در حالی که روز دوشنبه نهم بهمن، شش زن در ایران با برداشتن روسری از سر و بالا رفتن از سکوها، حرکت ویدا موحدی، زن مشهور به «دختر خیابان انقلاب» را ادامه دادند، یکی از این زنان به نام نرگس حسینی بازداشت شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری خبر بازداشت نرگس حسینی را تایید کرده و می‌گوید که وکالت او را به عهده خواهد گرفت... در طول چهار دهه اجباری شدن حجاب در ایران، هزاران زن بازداشت و تهدید شده‌اند یا فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به دلیل نافرمانی مدنی در زمینه حجاب از دست داده‌اند. بودجه کلانی هم در ایران برای مبارزه با بدحجابی و ترویج حجاب صرف می‌شود.

پيوند به پيام ويدئوئی نسرين ستوده

معترضان به حجاب مواد مخدر استفاده کرده بودند!

غلامحسین محسنی اژه‌ای

به گزارش تارنمای میزان، آخوند غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون دستگاه قضایی رژیم ایران، معترضان به حجاب اجباری را مصرف کنندۀ مواد مخدر صنعتی خواند و ادعا کرد «افرادی که سازمان یافته و تشکیلاتی دست به این کارها می‌زنند، بدانند که برای آنها پرونده سنگین تشکیل می‌شود و برای خودشان و خانواده‌های آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود». او جرم معترضان به حجاب اجباری را که به زعم وی «به صورت حساب شده و تشکیلاتی در خیابان حجاب برداشته‌اند»، سنگین‌تر از سایر معترضان توصیف کرده و گفته با آنان برخورد سخت خواهد شد. او گفت: «اگر ثابت شود که این افراد دارای تشکیلاتی هستند و هدف شان فقط حجاب نیست و فراتر از آن اقدام داشته‌اند، به تناسب جرم و سازمان یافتگی‌شان برای آنها پرونده قضایی تشکیل و قرار سنگین صادر می‌شود که اگر جرم شان ثابت شود، هم برای آنها و هم برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد می‌شود.۞»

هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه نیست!

علی مطهری (پينوکيو!)، نایب رییس مجلس

به گزارش ایسنا، علی مطهری در جمع خبرنگاران پارلمانی گفته است: این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مساله مهمی باشد باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟ مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم... مهم‌ترین اولویت‌های نظام در دهه چهارم انقلاب تحقق آرمان‌های اولیه انقلاب که شامل عدالت، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، آزادی بیان و اندیشه، معنویت و اخلاق و به طور کلی پیاده کردن اسلام است.۞

دختری که از خیابان انقلاب سر برآورد...

حسین قاضیان، از اصلاح طلبان سابق

دختر خیابان انقلاب به همه نشان داد که چگونه ابتکارهایی ساده اما تازه می‌تواند کلید تغییر را بزند. دیر نیست که دیگران هم به این حرکت بپیوندند. همان طور که با حرکت «رزا پارک» دیگران آن قدر به جنبش حقوق مدنی سیاهان پیوستند، که در کمتر از ده سال بعد از آن بیش از دويست هزار نفر از معترضان به تبعیض نژادی در واشنگتن جمع شدند، در حالی که یک چهارم آنان سیاه‌پوست نبودند. اکنون اتوبوسی که رزا پارک در آن سر به نافرمانی مدنی برداشت، شیئی است گرانبها در موزه، و در اتوبوس‌ها صندلی مشخصی با پلاکی با نام او، ارزش این نافرمانی نمادین را به یاد می‌آورد. از همین حالا می‌توان مطمئن بود که دختر خیابان انقلاب نماد خلاقیت‌های هنری بسیاری خواهد شد و نمادی برانگیزاننده در تاریخ. این روزها احتمالاً فقط یک آغاز است. شاید هم آغازی برای یک پایان. شاید…

اصلاح طلبان حکومتی قافیه را باخته اند

نیکروز اولاد اعلمی

در اولين دورهء انتخاباتى حسن روحانى، خاتمى در يك سخنرانى در ميان دانشجويان گفت: "سياست بايست به خدمت اخلاق و دين باشد". اما فضاى آن دوره، كه به فضاى دوره پيش از خود در پيوست بود، به دليل فضاى توأم با شور انتخاباتى و همچنين باورمندى به آزادى و دموكراسى از قِبل كارزار انتخاباتى اين جمهور دينى، كسى بفكر نقد اين سخنِ با منظور خاتمى نبود... اما در روزهاى اعتراضات سراسرى در ايران هم خاتمی از "دموكراسى سازگار با دين" سخن گفت. که تکرار همان سخن چند سال پيش بود... و قابل توجه ست بخشى از سخنان خاتمى كه اختصاص داشت به دلجويى از معترضين سراسرى در ايران، باز هم مورد اعتراض بيش از ده ها هزار نفر از طريق "هشتك براندازم" روبرو شد. و اين نشان مى دهد صحنه و آرايش سياسى ايران پس از اعتراضات سراسرى به سرعت بر ضد اصلاح طلبى دينى در حال چرخش بوده و در حال عبور از سياست "بد و بدتر" است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا