سیزده به در، جشن بزرگداشت طبیعت،
خجسته باد
بنیاد میراث پاسارگاد
«سیزده
به در» اولین روز گرامیداشت طبیعت در ایران باستانی ما و جهان است. اما
متاسفانه جمهوری اسلامی و یا برخی از کسانی که جشن های ملی ما را برنمی
تابند، نام «سیزده به در» را حذف کرده و نام «روز طبیعت» را برای این روز
به کار می برند. ما دوستداران فرهنگ ایرانزمین نام «سیزده به در» را از
کنار «روز طبیعت» برنمی داریم .« سیزده به در» سیزده به در است. این نوع
حذف کردن ها از آغاز انقلاب شروع شد: هر چه را توانستند ممنوع و حذف
کردند، و هر چه را زورشان نرسید نامش را عوض کردند. چهارشنبه سوری،
نوروز، سیزده به در، تیرگان، مهرگان، یلدا، سده، اسپندمزدگان و... و...
جشن های ملی و فرهنگی ایرانیان اند. این جشن ها به ارادهء مردمان ساخته
شده و، برکنار از تبعیض های جنسی، فرهنگی و مذهبی رشد کرده و با همهء
سختی هایی که از سوی متعصبین مذهبی بر آن ها روا داشته شده، همچنان
سرفراز و نیرومند ایستاده اند. اکنون ما موظف هستیم این میراث های زیبا
و انسانمدار را سلامت و سرفراز به آیندگان بسپاریم.
پيوند به مطالبی دربارهء سیزده به در
نگاهی به مهستان اعتمادی - نوری علا
ارشیا ارشادی
با
شروع اعتراضات سازماندهی شدهء سه روزه دی ماه در ایران، تبلیغات بیکاران برون
مرزی شدت گرفت. آنها این اعتراض سازماندهی شده را قیام و انقلاب تصور نموده و
به تبلیغات و جنجال سازی و دروغگویی و جعل اخبار روی آوردند. فرقهء تروریستی
رجوی خود را رهبر این قیام معرفی کرد، رضا پهلوی دوباره به فکر تاج و تخت بی
صاحب پدر و سوگند خود افتاد. جالب تر از این دو، گروه دو نفرهء نوری علا-
اعتمادی بود که شروع بکار "شورای آلترناتیو" خود را به جلو انداختند که نکند پس
از سرنگونی کشور بی دولت و مجلس گردد و بهمین دلیل با شتاب "مهستان" را تشکیل
دادند تا، ضمن انحلال، حکومت دولت موقت و مجلس تشکیل دهند.◄
ظهور دموکراسی کمرنگ است!
گفتگو با احمد زیدآبادی
با
توجه به حجم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و رفتاری که ما ایرانیان با یکدیگر داریم
زمینه برای ظهور دمکراسی کمرنگ تر از دو دهه پیش شده است. جریان سوم، احتمالاً
با شعار دمکراسی و حقوق بشر وارد می شود اما پس از ورود احتمالی به صحنۀ واقعی
قدرت، رویارویی با هرج و مرج ناشی از بیانضباطی سیاسی نحبگان و مدعیان بیشمار
پست ریاست جمهوری و فقدان فرهنگ پذیرش شکست در انتخابات از سوی تمام جریان های
سیاسی نهایتا به سمت دفاع از قدرت متمرکزی پیش خواهد رفت که در حوزههای فرهنگی
و اجتماعی فضا را به حال خود رها میکند ولی در حوزۀ سیاسی درجۀ بالایی از
اقتدارگرایی را بروز خواهد داد تا بر اوضاع مسلط شود و به زور برخی مشکلات را
حل کند. از قضا شرایط امروز ایران از جهاتی بسیار شبیه دوران پس از انقلاب
مشروطه است که ظهور فردی با قدرت بی چون و چرا را طلب میکرد.◄
بی ارزشی ارزش ها
محمد رهبر
ایران
هیچگاه به وصف ایران بودن اش در ذهن فقها ارزشی نداشته است، بیراه نیست که از
ابتدای انقلاب وصف اسلامی بر ایران افزودند تا زهر این نام را بگیرند. این
ایران ستیزی را شاید بتوان به حساب مهاجر بودن نیاکان علمای شیعه گذاشت و
اینکه نسلی از فقهای شیعه که از لبنان به ایران آمدند با این دیار جز شیعه
گریاش، قرابتی نمیدیدند و لقب اسلام پناهی که به شاه ایران میدادند نیز به
همین پناهندگی علما به ایران و غربت ایشان بازمیگشت.◄
کمبود مجرم و زندانی عقیدتی!
با این همه
زندان و زندانبان و متخصصین بازجویی و با لگد کشتن زندانیان و لواط کار که
داريم، خبر می رسد که رهبر انقلاب، در سخنان نوروزی خود، افشا کرده اند که در
حکومت اسلامی مخالفت با دولت و دولتمردان و ابراز عقیده مخالف، بر خلاف
دموکراسی های جهان، کاملاً آزاد است و کسی را به جرم اظهار مخالفت و ساز مخالف
زدن و مرام و مسلک مخالف رژیم داشتن دستگیر و زندانی نمی کنند! به اين ترتيب،
همهء مشکلاتی که روی پالان دولت است یک طرف، و کمبود مجرم و زندانی سیاسی و
عقیدتی و مخالف رژیم طرف دیگر! خدائیش هم همهء مشکلات ديگر قابل حل است اما
کمبود مخالف نظام مقدس و مجرم سیاسی را کجای دل مان بگذاریم؟!◄
نگرانی های زنجیره ای
حمیدرضا رحیمی
فدوی نمی داند
که آیا برای مشکلی که دارد و در پی بدان اشاره می کند، نیازمند ناز طبیبان هست
يا نه؟ داستان از این قرار است که هرگاه حکومت داعش درونمرزی، بیگناهی را به
حبس های طولانی محکوم می کند، فدوی شدیداً نگران می شود! و نیز چون رویش نمی
شود یواشکی می گوید که این نگرانی، شوربختانه، بابت آن شهروند دربند نیست، بلکه
از این جهت است که آيا سایهء دوالپای حکومت داعش درونمرزی، بنا دارد پنج یا ده
سال دیگر هم بر سر ملت شل و پل باقی بماند؟! یک مستوره: العربیه:
محمد(ص)
علی(ع) طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، پس از هفت سال زندان مجدداً توسط شعبهء
پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به پنج سال حبس محکوم شد.◄