تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 5 تا يک شنبه 7

امرداد ماه 1397

 27 تا 29 ماه ژوئيه 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامه اين يکشنبه مهستان

29 جولای - 7 امرداد

 بخش اول:

استراتژى سياسى،

با تعريف مطلوب ممكن

سخنران: حسن مکارمی

مدير نشست: منوچهر يزديان

بخش دوم:

آشنائی با ماجرای «وستفالی»

سخنران: عباس دانشور

مدير نشست: شهرام عباسپور

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

پيوند به آرشيو برنامه ها

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

     

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط شان با جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

سايت کنگره به روز شد

نامه‌های زندان نلسون ماندلا

تیم آدامز، در روزنامهء «گاردین»

نسلون ماندلا،‌ رهبر درگذشتهء جنبش انقلابی ضدآپارتاید آفریقای جنوبی و رئیس ‌جمهور این کشور، صدسال پیش به دنیا آمد. امسال، در سالگرد تولدش،‌ مجموعه‌ای از نامه‌های زندان او به ویراستاری سام ونتر،‌ روزنامه‌نگار هم‌وطن او، منتشر شده که دربردارندهء دويست و پنجاه و پنج نامه است که تا کنون تنها نیمی از آنها منتشر شده بود. در مقالهء حاضر معرفی این کتاب را به قلم تیم آدامز از روزنامه بریتانیایی «گاردین» می‌خوانید و نیز دو نامه از این مجموعه را که وب‌سایت خبری «ایندیپندنت» منتشر کرده است.

جای نگرانی

حمیدرضا رحیمی

* دادستان تهران: «تا پنج سال زندان برای دانشجویان اعتراضات دی ماه در نظر گرفته شد».

* فدوی: آيا شما به نگرانی فدوی می رسيد؟ فدوی برای محکم کاری، توضیحی را نیز علاوه می کند و آن اینکه او، در این تیتر خبری، نگران «دانشجویان» نیست و فقط در این فکر است که نکند یکوقت دروغ برادر عباس(ع) حعفری(ع) دولت آبادی راست در بیاید، و این دوالپایان گرامی همچنان پنج سال دیگر، بر گرُدهء زخمی ملت شل و پل، سوار باشند؟!

سخنی درمورد اطلاعیهء مشترک دوحزب سراسری

سعيد سنندجی - در سايت عصر انارشيسم

هنگامی که آقای مصطفی هجری دبیر کل حزاب دمکرات کردستان ایران در اظهارت اش  سفر خود را بە  ایالات متحدە امریکا و نششت هایش با مقامات امریکایی را موفق قلمداد می کند ، این نشست ها می تواند هژمونی طلبی فرهنگ و زبان حاکم را بە خطر بیاندازد  بخشی از میکروسکوپ قدرت [حزب مشروطهء ایران (لیبرال دموکرات) و حزب سکولار دموکرات ایرانیان] در قالب کمیتەی مشترک قد علم کردە  ابتدا سعی در نامریی جلوە دادن ملت فارس نمودە سپس و بە خود اجازە می دهند بی شرمانە  خواست های ملت های جغرافیای سیاسی ایران را  سیاە نمایی کردە و با  توهین، افترا  و بی احترامی بە نمایندەگان بخشی از احزاب سیاسی ملت های جغرافیای سیاسی ایران، سعی در کوچک جلوە دادن  حق طلبی ها، خواست ها و موجودیت هویتی آنها  شوند.

علت شرایط سخت کشور بی توجهی به اما‌م‌زاده‌هاست

آیت‌الله امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان

در تقویم حکومت اسلامی روزی را هم به تکریم و بزرگداشت امام‌زاده‌ها به عنوان مراکز گسترش شیعه‌گیری اختصاص داده‌اند. آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو خبرگان رهبری، شامگاه پنجشنبه در همایشی که به این مناسبت برگزار شد اعلام کرد که دلیل بروز مشکلات اخلاقی و شرایط سخت در کشور، بی‌توجهی به تربت امام‌زادگان است. امامی کاشانی گفت: برای درک جایگاه امام‌زاده‌ها باید به زیارت آن‌ها رفت. تعداد امام‌زاده‌های ایران بعد از انقلاب هفت برابر شده است. سال گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرده که در ایران هشت هزارو صد و پنجاه و يک امام‌زاده وجود دارد.۞

ماجرای شیرین خانه نرفتن آشیخ حسن!

همسر مکرمهء محترمهء آشیخ حسن بی تدبیر و ناامید، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی، گفته است که «شیخ ما بخاطر حل مشکلات مردم سه شب یکبار به منزل می آید». مفسران مشکوک اما در تفسير اين فرمايش می گويند: «این بابا اگر به فکر حل مشکلات مردم بود که وضعیت گرانی و تورم و بی خانمانی مردم، سقوط آزاد ارزش پول ملی، رانتخواری نفتی ها و پتروشیمی ها، واردات اتومبیل های ممنوعه، اعطای ارز دولتی به خواص، بیکاری فزاینده، رشد آمار خودکشی، بی برقی، بی آبی، بی نانی و هزاران بدبختی دیگر به این مرحلهء لاینحل نمی کشید و تحریم های شکننده برنمی گشتند و شرکت های بین المللی از ایران خارج نمی شدند و هزار مصیبت دیگر بر سر این ملت فلاکت زده آوار نمی شد! لذا، به نظر می رسد همانطوری که آشیخ حسن یک ملت هشتاد میلیونی را پیچانده و سرکار گذاشته منزل را هم پیچانده و دور زده و یحتمل شب ها سرش جای دیگری و برای حل مشکل خودش بند است.

همهء ما مجرمیم، آقای قاضی!

نفسیه آزاد

چند شب پیش برنامه‌ای از صدا و سیما پخش شد که در آن دختر بسیار جوانی با صدای بغض‌دار از انتشار ویدئوهای رقص خود بر روی اینترنت می‌گفت. انتشار این برنامه به فاصله کمی بازتاب بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت، از بسیاری از این بازتاب‌ها می‌شد برداشت کرد که در نظر مخاطبان بیشتر از آنکه دخترک رقصنده «مُجرم» باشد، دستگاهی که او را به چنین برنامه تلویزیونی‌ای رسانده محکوم است. پس از آن و به فاصله چند ساعت بسیاری از کاربران فضای مجازی ویدئوهای رقصیدن خود را با هشتگ «برقص تا برقصیم» منتشر کردند؛ پیام پشت همهء آن‌ پیام‌ها به ظاهر این بود: اگر آن دختر جوان مُجرم است پس «همه ما مجرمیم»!

آلترناتیو بالقوه و آلترناتیو بالفعل

محمود آشوری

اکثریت نسبی مردم، از همان دههء شست، می دانستند که چه نمی خواهند. آنها با مبارزات گسترده و مقاومت جانانه و بی نظیر، «نخواستن» خود را عملاٌ و با صدایی بلند به تمام جهانیان اعلام کردند، و با گذشت زمان و بریده شدن طیف های دیگر مردم از رژیم، این اکثریت نسبی به اکثریت قریب به اتفاق تبدیل شد. اکنون مدتی طولانی است که مردم به رژیم اسلامی «نه» گفته اند و برای جایگزین کردن آن با سیستمی که خود می خواهند انگیزه بسیاری دارند. این همه نشانهء وجود آلترناتیوی بالقوه در ذهن مردم برای تغییر است؛ يعنی نیروی عمده ای که شرط اول برای تغییر هر سیستمی ماست.

زمان آن است که با آمریکای ضدترامپ گفت‌وگو کنیم!

حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور رییس ‌جمهورحکومت اسلامی

يادداشت حسام الدين آشنا در سایت تدبیر و امید: «فکر می‌کردند دیدار هلسینکی روز غمگینی برای ایران باشد اما اکنون مقامات سابق آمریکا و برخی سناتورها و چهره‌های اروپایی می‌گویند روز غمگینی بود برای آمریکا! پیش چشمان ما اتفاق غریبی در حال رخ دادن است. فکرش را بکنید ترامپ در همان حال که در نشست "جی هفت" در کانادا متحدین سنتی غرب را می‌کوبد، در حالی که در اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا دشمن است، به پوتین که می‌رسد پاهایش شل می‌شود و در دعوای جامعه اطلاعاتی آمریکا و پوتین جانب پوتین را می‌گیرد. نگرانی کارشناسان و مقامات سابق این است که می‌گویند ترامپ شکافی میان آمریکا و متحدان افکنده که به آمریکا لطمه می‌زند و دیگران از این شکاف استفاده می‌کنند. یعنی این روسیه و نه ایران است که در شکاف غرب و آمریکا مستقر شده است. این یک فرصت است برای بهبود رابطه با غرب. اکنون چیزی به نام "غرب منهای ترامپ" داریم. مفهوم جدیدی از غرب که از اروپا و کانادا شروع می‌شود و آمریکا را به دو نیم تقسیم می‌کند. اکنون با ترامپ مفهوم غرب متحول شده است. سخنرانی مکرون که ترامپ را در آغوش گرفت وترامپیسم را در کنگره کوبید نشانه‌ای بود از تولد مفهوم جدید "غرب" است. هلسینکی نشان داد که غرب یعنی اروپا و آن "آمریکای دیگر" که علیه آمریکای ترامپ متحد شده‌اند. جای ما کجاست؟ زمان آن است که با آمریکای ضدترامپ و با "غرب منهای ترامپ" گفت‌وگو کنیم».۞

به کدام سو می رویم؟

محمود عاشوری

دوستان عزیز؛ در نوشته قبلی ام تحت عنوان "آلترناتیو بالقوه و آلترناتیو بالفعل" به بررسی زیربنایی آلترناتیو بالقوه، که همانا هادی جنبش های مختلف در «داخل ایران» می باشد، پرداختم. حال، در این نوشته، به بررسی سناريوهای دوگانه محتمل، و شناخت نیروهای مختلف اپوزیسیون «خارج از کشور»، که احتمال یا امکان نزدیکی بعضی از آنها برای تشکیل یک آلترناتیو نسبتاً قوی وجود دارد، می پردازم. امیدوارم در این بررسی بتوانم مطلب را جمع و جور کنم، بطوری که، علیرغم تفرق فراوان این نیروها، بحثی برایتان قابل استفاده باشد.

در محکوميت پژاک و ستايش از زانیار مرادی!
سام قندچی

آقای اقبال مرادی، فعال حقوق بشر، هفتهء گذشته به ضرب سه گلولهء یک تروریست در شهری مرزی در کردستان عراق، کشته شد. در همین چند روز پیش نيز گروه پژاک، در اقدامی که اعلام کرده اند به تلافی ترور آقای اقبال مرادی انجام شده، یازده نظامی ایرانی را در مریوان به قتل رساند. در اين ميان، زندانی سیاسی، آقای زانیار مرادی، که پسر زنده یاد اقبال مرادی است، در نامه ای به مادر خود تأکید کرده است که بايد از انتقام جویی پرهیز کنیم.

 کدام یک مبتذل است: موسیقی سوسن و جواد یساری

یا امضای نامه‌ی لابی جمهوری اسلامی؟

مجید محمدی

از دستاوردهای بسیار با اهمیت حکومت اسلامی آن بود که ردای استادی دانشگاه در ایران را به قامت حسین‌الله کرم، زیباکلام، محسن رضایی، سعید مرتضوی و هزاران روحانی و سپاهی و بسیجی دیگر پوشاند. در خارج کشور نیز همین ابتذال در حوزه‌ء دانشگاه دنبال شده و استادی دانشگاه به تبلیغات چی‌های جحکومت اسلامی واگذار شده است... پس آيا امروز جواد یساری و سوسن و آغاسی و فردین و ملک مطیعی سربلندترند یا امضاکنندگان نامه‌ء لابی جمهوری اسلامی؟

آیندهء ایران و فتوشاپ سیاسی

نگاهی به نمایش پومپئو در تهرانجلس

رضا گوهرزاد

در فرهنگ دین‌باوران در ایران، هنگامی که از مداوای بیماری ناامید و درمانده می‌شوند به امامزاده‌ای دخیل می‌بندند تا شاید بیمار شفا یابد، حال شماری از ایرانیان برای رهایی از سرطانی به نام جمهوری اسلامی، به ترامپ دخیل بسته‌اند تا شاید فرجی شود و این بار راه نجات را در کیسه او بیابند. اشتباه اوباما نسبت به جنبش سبز و پشتیبانی نکردن از ایرانیان، این باور را پدید آورده که اگر او کمک کرده بود، حکومت جمهوری اسلامی سقوط می‌کرد. لیکن کسی نگفت چه کمکی، حمله نظامی، تشدید تحریم‌ها یا...

دربارهء سخنان آقای پمپئو

سام قندچی

همهء آنچه آقای پمپئو بیان کرده آن است که ایالات متحده از «رهبران نرمال» - مانند گورباچف - ​​در ایران حمایت خواهد کرد. او نگفته که آن رهبران چه کسانی هستند. واقعیت این است که رهبران اصلاح طلبان و اعتدال گرایان اسلامی ایران، بر خلاف گورباچف ​​که میل خود را به روشنی برای زندگی در دموکراسی های شبيه غرب ابراز کرده بود، همچنان به حمایت از حکومت اسلامی - البته از مدل خود - ادامه می دهند. با این وجود، هیچ اشکالی ندارد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، حسن نیت آمریکا را برای خوشامدگویی به رهبران "نرمال" در ایران بیان کند و اظهار امیدواری کند که چنین رهبرانی وجود داشته باشند و نرمال عمل کنند.

روياروئی حکومت اسلامی و ترامپ

شکوه ميرزادگی - حسن اعتمادی- بيژن خليلی

در برنامهء تلويزيونی پريسا ساعد

بستن تنگهء هرمز و آخرالزمان نفتی ایران

خالد صالح

در پی خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ به کشورهای در داد و ستد با ایران، بین نود تا صد و هشتاد روز برای اجرای تحریم‌ها فرصت داد. موعد اعمال تحریم‌های نفتی چهارم نوامبر است، و پیش از آن، از ششم اوت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو، و تجارت طلا و فلزات گرانبها اعمال خواهد شد. اما از هم‌اکنون اما خریداران همیشگی نفت ایران واردات نفتی خود از ایران را کاهش داده‌اند. و از سوی دیگر، تلاش ایران برای جلب حمایت شرکایش در اوپک نتیجه‌بخش نبوده است... «نفت» جوهر اقتصادی رژیم ایران و مادهء خام جاه و جلال حکومت اسلامی است. هشتاد درصد صادرات ایران، به نفت، فرآورده‌ نفتی و پتروشیمی مربوط می‌شود. و بدون پول نفت، دیگر نه گرفتن ژست‌های پوپولیستی برای رهبران ایران میسر است، و نه تحقق رویای سلطه منطقه‌ای.

داعش، تازه‌ترین واژه‌یِ زبانِ سرکوب

محمود صباحی

کلمه‌ی «داعش» یا «داعشی» عقل افراد جامعه را می‌دزدد و زبان‌‌شان را بند می‌آورد و چشمان‌‌شان را کور می‌کند ـــــ و این بخشی از همان نیرویِ سرکوب است که در قلمروِ زبان عمل می‌کند. پیش‌تر کلماتی چون «ضد انقلاب»، «کمونیست»، «لیبرال»، «بهائی» و «مجاهد خلق» بخشی از این زبان سرکوب بودند (و هنوز هم هستند) یعنی هر نیروی دگراندیش یا دگردینی با همین زبان از مدار هستی طبیعی یا اجتماعی برون می‌افتد و جامعه از طریق مشارکت در همین زبان به همدست نظام حاکم بدل می‌شود.

اصلاح ‌طلبان سوپاپ اطمینان نظام هستند

گفتگو با محمدرضا خاتمی

گفتگوگر: نشريه همشهری - چاپ تهران

اصلاح‌طلبان ابایی از این ندارند که بگویند ما سوپاپ اطمینان نظام هستیم. ما معتقدیم تغییر نظام بر مشکلات و مشقات کشور خواهد افزود... ما به‌واسطه تجربه‌ای که در چهل سال قبل به آن دست یافته بودیم می‌خواستیم... بر اساس این تجربه حرکت‌مان را تنظیم کنیم. در دور دوم انتخابات به واسطه رقابت‌های انتخاباتی و به‌ویژه مناظره‌های تلویزیونی، انتظاری در مردم ایجاد شد که آنها واقعیت‌‌های موجود نبودند؛ به این معنا که آقای روحانی، دولت او و اصلاح ‌طلبان می‌دانستند که مشکلات و موانع بر سر راه دولت چیست و چقدر این مشکلات و موانع بیشتر از دور اول شده است... ما از آقای روحانی می‌خواستیم که با حضور در رأس قوه اجرایی و ورود به حاکمیت، اعتمادسازی را زیاد کند و تنش‌های سیاسی موجود کشور را کاهش دهد تا زمینه گفت‌وگو فراهم شود، اما این خواسته ما فراهم نشد و مسیر به سمتی رفت که این حضور خودش قوز بالاقوز شد.

سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی

مجید محمدی

سه سناریوی اول بر تقدم بخشیدن به نهادها و احزاب و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عملاً موجود مبتنی است. اما قدرت مردم کوچه و خیابان گاه فراتر از این ساختارها و نهادها می‌رود. در صورتی که میلیون‌ها ایرانی با درک شرایط خطیر کشور برای حداقل یک هفته در عرصه‌ی خیابان بدون هیچگونه خشونتی بمانند و خواهان تغییر رژیم باشند (گذار مسالمت‌آمیز به دمکراسی از پایین) همه‌ی نهادهای نظامی و مذهبی در برابر قدرت مردم تسلیم خواهند شد و آن گاه مدیران دوران گذار که ترکیبی از اصلاح ‌طلبان مذهبی حذف‌شده (مثل هاشم آغاجری) و نیروهای سکولار همچنان فعال (مثل نسرین ستوده) خواهند بود می‌توانند همه‌پرسی و انتخابات آزاد برگزار کرده و کشور را از گردابی که در آن گرفتار است برهانند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا