آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

     

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت های ديگر

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

برنامهء مهستان

در يکشنبهء پيش رو

28 امرداد 1397 - 19 اگوست 2018

بخش اول:

چگونگی تشکیل نیروی آلترناتیو

سخنران: ثريا شهابی

مدير نشست: سپيده قياسوند

بخش دوم:

پلسخ به پرسش ها درباره

کنگرهء ششم سکولار دموکراتها

پاسخ دهنده: جسن اعتمادی

مدير نشست: مقداد عسکريان

*********

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

پيوند به آرشيو برنامه ها

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

پيوند به ويدئوی کوتاهی در مورد کنگره سکولار دموکرات های ايران ◄

جمعه 26 تا يکشنبه 28 امردادماه 1397 -  17 تا 19 اگوست 2018

آرشيو صفحات اول سايت                    جستجو در سايت جنبش

علت نگرانی فدوی

حمیدرضا رحیمی

 * بی.بی.سی: مذاکره کنندهء پیشین ایران در امور دریای خزر گفته است که تصمیم گیری درباره مسائل مرتبط با این دریا با رهبر، رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی است.

* فدوی: خوانندگان محترم ضدانقلاب اگر بپرسند که نگرانی فدوی در این باب از چه بابت است، عرض می کند  که فدوی در کفایت و درایت حضرات، معاذالله، تردیدی ندارد؛  لکن یر این باور منسوخ نیز هست که دانش و تجربه، چیز مهمی ست. البته نه اینکه حضرات آیات دانش و تجربه نداشته باشند، نستجیربالله! لکن، مشکل کوچک فدوی آن است که سر و کار بزرگواران با آب، جز با آب آفتابه و در حالت خیلی تخصصی تر، با آب کُر بیشتر نبوده است، همین!

سکولار دموکراسی ایدئولوژی نیست؛ اما...
سام قندچی

در توضيح ايدئولوژيک بودن يا نبودن يک مفهوم توضيح داده می شود که تسلط کامل هر مذهب یا ایدئولوژی به معنی حذف بقیهء مذاهب و ایدئولوژی ها است، حال آنکه تسلط کامل سکولار دموکراسی بر يک جامعه آزادی همهء مذاهب و ایدئولوژی ها را تضمين می کند. امروز جوامع اروپای غربی و آمریکای شمالی این حقیقت را قرن ها است که در عمل ثابت کرده اند.

مقصر اصلی کيست؟

اسماعیل هوشیار

ظاهراً هر کسی وارد می شود انگشت به سوی همه دراز می کند به جز مقصر اصلی؛ یعنی سپاه پاسداران و رهبری. خاتمی هم از موضع نادم وارد شد و خودش عذرخواهی کرد، یعنی مسئولان رسمی نظام توان اش را ندارند تا یک عذرخواهی ساده انجام دهند، چون می دانند هر گونه عذرخواهی توسط مقامات رسمی نظام، کل سیستم را زیر سوال می برند! اما این مصالح و ادبیات کهنه دیگر کارایی ندارد . ولایت فقیه و نیروی سپاه پاسداران ریشه تمام مشکلات ایران است...

نجابت از آن ما و ثروت های نجومی از آن شما؟

پروین محمدی، فعال صنفی و عضو اتحادیه آزاد کارگران

آقای روحانی، برای آنکه ما کارگران بر احقاق مطالبات مان پای نکوبیم و اصراری نداشته باشیم، مثل همهء دولتمردان، صفت "نجابت" را به ما می دهد و می گوید با تمام این بلایایی که در عرض این چهل سال بر سر جامعه آورده ایم مردم نجیبی داریم.  صفت "نجیب" از قدیم به کسی اطلاق می شود که توی سرش می زنند ولی وی از سر نجابت خم به ابرو نمی آورد و سر به زیر باقی می ماند. اما اتفاقاً آقای روحانی خوب می داند که در این چهل سال چه سیلی هایی به ما کارگران زده اند و خوب می داند که ما "نجابت" به خرج نداده ایم و تا آنجایی که زورمان به شمشیرهای گرفته شده بر بالای سرمان رسیده است ایستادگی کرده ایم.

آن ها که دست و پای هویت ایرانی را می شکنند

شکوه میرزادگی

تازه ترین واکنش های غرض آلوده را در نشست تنی چند از سران جبهه ملی در داخل کشور می بینیم که به بهانه ی سالروز مشروطیت و تحت عنوان «توسعه و رضاشاه» برگزار شده و در آن به جای تحلیل و بررسی مشروطیت، به جنگ با رضا شاه و دست آوردهای او برای ایرانیِ رها شده از عقب ماندگی های دوران قاجاریه رفته اند. شگفت انگیز است که درست در زمانه ای که مردمان ایران، پس از چهل سال تجربه ی «حکومتی مذهبی» داشتن، با شعار ساده ی «رضاشاه روحت شاد» از دهش های رضاشاه بزرگ تجلیل کرده اند، این آقایان در کنار جمهوری اسلامی و مقابل مردم ایستاده اند و با استدلال هایی بی پایه که شباهت کاملی به گفته های مسئولین جمهوری اسلامی دارد، غیرمستقیم از جمهوری اسلامی حمایت می کنند.

نامه‌ء نسرین ستوده از زندان اوین

ما زندانیان نیز اخباری را می‌شنویم. اعتراض‌های خیابانی، دستگیری و بازداشت، و بازداشت و بازداشت که شاهد آن هستیم. در کنج عزلت و زندان به رویاهایم پناه می‌برم. رویای صلح و دوستی، عفو و بخش، مهر و محبت و رویای برابری. رویای زیستن بی‌هیچ تبعیضی. رویای آنکه کودکان مان فارغ از قومیت و مذهب و جنسیت و هزاران تفکیک دیگر در کوچه و خیابان با یکدیگر بازی می‌کنند و قد می‌کشند و دانشگاه می‌روند، تحصیل می‌کنند و کار می‌کنند. رویای روزی که برای گشودن درهای دانشگاه به روی جوانان‌ مان، مذهب آنها را مورد سوال قرار ندهند.

ما خطا کردیم و صلح انگاشتیم!

بهرام خراسانی

اصلاح‌طلبان، از سال ها پیش از انقلاب که هنوز قدرتی هم نداشتند، با هرگونه نقش ملی‌گرایان و مارکسیست ها و دموکرات ها در قدرت سیاسی مخالف بودند و هستند، و بیش از آنکه دشمن شاه باشند دشمن سکولاریسم بودند. هم اکنون نیز چنین است و اگر دم از آزادی می‌زنند، این «آزادی» همان چیزی است که آیت‌آلله خمینی و مذهبیون در آستانه پیروزی انقلاب، آن را با «جمهوری اسلامی» همخانه کردند تا مردم با دیدن این واژه، درباره جمهوری اسلامی کنکاش نکنند. ستیز با ملی گرایی و دموکراسی، خط پررنگی است که همواره این گروه را از دیگران جدا ساخته است.

پیامی به کنگرهء همبستگی جمهوری‌خواهان ايران

از جانب حزب سکولار دموکرات ايرانيان

از نظر ما، «جمهوريت» به ساختاری سياسی اشاره می کند که در آن ملت صاحب و مالک و حاکم بر کشور است و هر آنچه به او تعلق می يابد با صفت «ملتی» (که بمرور به «ملی» تخفيف يافته) مشخص می گردد. پس، صفت «جمهوريت» معادل ديگری است برای «حاکميت ملی» و انشقاق همهء نهادها از اين حاکميت.

ويدئوی ارائهء اين پيام بوسيلهء آقای محمود ابطحی

توطئهء دشمن برای بدنام کردن مقامات مومن ما

شگرد استکبار جهانی به این صورت است که برای هر مدیر و مسئولی بدون رضایت آنها در بانک های خارجی حساب باز می کند و ده بیست میلیارد دلار به حساب هر یک می ریزد و برای این بندگان خدا اقامت و تابعیت می گیرد تا آنها را بدنام کند. در این شرایط ناگوار که آب نیست، برق نیست، با وزش گرد و غبار و ریزگردها هوا نیست، پول ملی ارزش چسفیل را هم ندارد، بیکاری حتی به وزیر کار هم رسیده و اوضاع ناگوار اقتصادی آنقدر کشمشی شده که حتی کارگران افغانی هم از ایران می گریزند صلاح نیست بخاطر گم شدن نه میلیارد دلار مختصر جیب مسئولان و زیر فرش خانه آنها را بگردند و یک عده "تشنگان خدمت" و مومن و نماز خوان را برنجانند.

گفتگو با شکوه ميرزادگی و اسماعيل نوری علا

گفتگو با يزديان - فروزنده - رئيسی - بيگلر - وکيلی

آیا روحانی در برابر خامنه‌ای خواهد ایستاد؟

حسن اعتمادی و صادق زیبا کلام

در برنامه ای از تلويزيون ايران اينترنشنال

چگونه سهم ایران به سيزده درصد کاهش یافت؟

کاظم علمداری

روسیه می‌بایست سهم پنجاه درصدی خود را با سه کشور دیگری که از هم جدا شده بودند تقسیم می‌کرد، نه آنکه از سهم ایران را به آنها ببخشد. چرا چنین شده است؟ جمهوری اسلامی بر دولت روسیه تکیه کرده و ایران استقلال سیاسی خود را از دست داده است. روسیه خوب  می‌داند که جمهوری اسلامی توان مقابله و پی گیری حقوق مردم ایران را نخواهد داشت و آنچه می‌خواهد می‌تواند بر ایران دیکته می‌کند. جمهوری‌های دیگر هم به پشتوانه روسیه در پی منافع خود حق  ایران را نادیده می‌گیرند.

* متن کامل قرارداد 1921

* متن قرارداد 1940

فروپاشی، عقب‌نشینی تدریجی یا تثبیت نظام؟

شهریار آهی

نظام وقتی عقب ‌نشینی می‌کند که سنگری محکم‌تر از سنگر قبلی داشته باشد، در غیر این صورت چرا بخشی از قدرت خود را رها کند؟ چرا بخشی از پشتیبانان سخت خود را در ازای موضع سست تری از دست بدهد؟ مگر، در عوض، امتیازی از مخالفین خود بگیرد که بیشتر از پشتیبانی و عرصه‌ء از دست‌ رفته باشد. اما فقط یک اپوزیسیون منسجم و موثر در کنترل مردم، مثل ماندلا یا گاندی، می‌تواند چنین امتیازی را تضمین کند. در مقابل اعتراضاتِ توده‌ای خشمگین و بی‌شکل، هر نوع عقب‌نشینی، فرسایشی برای نیروهای خودی است و روحیه‌بخش برای مخالفین. این است که اتاق فکر نظام می‌گوید، خاکریزی پشت سر نداریم.

چپ ها در این نبرد چگونه پیروز می شوند؟

ناصر اصغری

آنچه «فعالین سیاسی» را علی العموم و بطور منسجم و مهم سازمان می‌دهند «احزاب سیاسی» هستند که افقی را جلوی این فعالین می‌گذارند و جامعه را به طرف طرح‌ها و برنامه‌های مشخصی رهبری می‌کنند. تجربه نشان داده است که فعالین سیاسی این احزاب در ارگان‌های اعمال «قدرت دوگانه» یا قانع می‌کنند و یا قانع می‌شوند. خود احزاب با تجربه های این ارگان‌ها برنامه و طرح‌هایشان را با حقایق روز تطبیق می‌دهند: یا سد تغییر می‌شوند و یا حرکت به سوی تغییر را تسریع می‌بخشند. جامعه نيز، با مشاهده رفتار و حرکات این احزاب و موضع گیری‌هایشان، با آنها تعیین تکلیف می‌کند.

پيشنهاد و دعوت از اپوزيسيون

از جانب حزب مشروطهء ايران (ليبرال دموکرات)

و حزب سکولار دموکرات ايرانيان

ما، با انتشار اين پيشنهاد و راه حل بصورت يک «پتيشن»، همهء معتقدان به ضرورت استقرار حاکميت ملت در ساختار حکومت آيندهء ايران را دعوت می کنيم تا، در يک اقدام سراسری و ميهنی، پشتيبانی خود از طرح کنونی را اعلام داشته و به همهء احزاب، گروه ها و شخصيت های اپوزيسيون اعلام بدارند که اکنون نوبت آنها است تا بر اساس اين راه حلِ شرافتمندانه در راستای ايجاد چنان « اتحاد ملی» لازمی گام بردارند و، در عين حال، اگر در اين طرح نقصی مشاهده می کنند آن را علناً اعلام بدارند تا هموطنان ما از علت امتناع آنها از پيوستن به اين حرکت آگاه باشند. اما و البته هدف ما اختصاص دادن « رهبری مبارزه» به « خارج کشور» نيست، بلکه...

ضرورت آمادگی برای فردای بعد از رژيم اسلامی

دنیز ایشچی

اگر اپوزیسیون رادیکال، سکولار و دموکراتیک ایران قادر نباشد تا بصورتی عاجل يک قطب متحد و جبهه ای را بصورت آلترناتیوی منسجم تشکیل دهد، این خلاء توسط قدرت های بین المللی و توسط گماشته های آنها پر خواهد شد. در عرصهء چنین رقابتی، چپ ایران و نیروهای رادیکال آزادیخواه باید بتوانند با کمک امکانات تبلیغاتی دیجیتالی با رقیبان بین المللی خویش رقابت نمایند. در غیر این صورت باز هم اين نيرو بصورتی تاریخی از قافله عقب خواهند ماند. مردم ایران مسئول تاریخی ساقط کردن حکومت اسلامی خواهند بود، ولی برای اینکه حاکمیت و قدرت سیاسی آینده نمایندهء راستین آمال، آرمان ها و آرزوهای مردم ایران باشد هیچ تضمینی وجود ندارد. مگر آیا «حکومت اسلامی» فرزند خلف و نمایندهء آمال، آرزوها و آرمان های مردم در قیام سال های پنجاه و شش و هفت بود؟

دولت‌سازی در دوران فروپاشی

امیرحسین گنج ‌بخش

فقدان نهاد دولت در ساختار جمهوری اسلامی بدین معناست که نمی‌توان از آن انتظار عقب‌نشینی استراتژیک داشت چرا که هر گونه عقب‌نشینی برای نهاد ولایت، همانا به معنای سقوط و انقراض آن است که در بهترین حالت آن را به عضوی قانقاریایی در بدنه باقی مانده از جمهوری اسلامی تبدیل خواهد کرد. چالش پیش روی جامعه سیاسی در عقب راندن و یا انتظار کسب امتیازات گام به گام از نهاد ولایت امکان پذیر نخواهد بود. چالش پیش روی جامعه سیاسی به خاطر ساختار غیرمتعارف این حاکمیت چالش غیرمتعارف دولت‌سازی است که باید قبل از رسیدن به نقطه صفر (فروپاشی) انجام پذیرد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6