آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

     

برنامهء مهستان

در يکشنبهء پيش رو

11 شهريور 1397 - 2 سپتامبر 2018

بخش اول:

روندگذار ازديکتاتوری به دموکراسی

سخنران: دکتر رضا مريدی

وزير سابق تحقيقات، نوآوری و علوم

در کابينهء ايالت اونتاريوی کانادا

مدير نشست: دکتر اسماعيل نوری علا

بخش دوم:

بحث عمومی

در مورد کارکرد مهستان تا امروز

و برنامهء آيندهء آن

پس از کنگرهء سکولار دموکرات ها

در فرانکفورت آلمان

مدير نشست: شهرام عباسپور

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

پيوند به ويدئوی کوتاهی در مورد کنگره سکولار دموکرات های ايران ◄

چهارشنبه 7 و پنج شنبه 8 شهريور 1397 - 29 و 30 اگوست 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

پيمان نامهء عصر نو          پيوند به سايت مهستان جنبش           پيوند به آرشيو برنامه های هفتگی مهستان

حزب سکولار دموکرت ايران         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک حزب با حزب مشروطه ايران

عدم حمایت اصلاح طلبان از حقوق رامین حسین پناهی
سام قندچی
 

دربارهء شرکت اصلاح طلبان در جنایات رژیم در دههء شصت همه می دانیم، اما به رغم آن واقعیت، برخی از سکولار دموکرات ها، که نیروی اصلی راه اندازی جنبش سبز بودند، حتی از رهبران اصلاح طلبی که آن جنبش برگزید حمایت کردند. با این حال حقیقت تلخ اصلاح طلبی در ایران همچنان جریانی ارتجاعی است. کافی است در این هشت ماه که نقض حقوق بشر رامین حسین پناهی در صدر خبرها بوده، نگاهی به نشریات اصلاح طلبان و حامیان چپی آنها کنید که درباره حکم اعدام سیاسی و نقض حقوق بشر رامین سکوت اختیار کرده اند، و حتی همین امروز ساکتند وقتی قرار است پس فردا رامین حسین پناهی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شود، به همان شکل که در زمان اعدامهای مجاهدین در سال شصت ساکت بودند ولی بعدها معلوم شد که عملاً در جنایات دهه شصت در زندانها با جلادان رژیم همکاری داشتند. البته اصلاح طلبانی در بدنه جریان اصلاح طلبی که از رهبران اصلاح طلب جدا شدند، از جمله دکتر هنگامه شهیدی که به حکم اعدام رامین حسین پناهی اعتراض کرد، مورد حمله نشریات رژیم قرار گرفت، و بعد هم حملات رسانه ای کافی نبود و خانم هنگامه شهیدی را به زندان انداختند و همچنان زندانی است(منبع).

پرسش هائی که از هر پاسخی گوياترند

@z_vitamin

* چه كسانی از ديوار سفارت آمريكا بالا رفتند؟: سعيد حجاريان، ابراهيم اصغرزاده، معصومه ابتكار، حبيب اله بيطرف، سيد محمد رضا خاتمی، محسن ميردامادی، كمال تبريزی.

* چه كساني اساتيد دانشگاه ها را به بهانه انقلاب فرهنگی اخراج كردند؟: عبدالكريم سروش، صادق زيبا كلام.

* چه كسانی فردين، ملك مطيعی، بهروز وثوقی و... را ممنوع التصوير كردند؟: سيد محمد خاتمی، ميرحسين موسوی، محسن مخملباف.

 * چه کسانی برای اولین بار طرح حجاب اجباری را به آیت اللّه خمینی پیشنهاد دادند و نهایتاً آن را به جامعه تحمیل کردند؟: حسن روحانی، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد.

* چه كسی در پيشانی زنان بدحجاب پونز فرو می كردند؟: اكبر گنجي.

* چه کسی برای اولین بار به آیت اللّه خمینی لقب امام را دادند؟: حسن روحانی.

* چه کسانی بر ادامهٔ جنگ بعد از فتح خرمشهر پافشاری کردند؟: خمینی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی.

* چه کسی با وعدهٔ انتخابات زودرس رهبری، پس از فوت آیت اللّه خمینی، آیت‌الله سید علی خامنه ای را به رهبری منصوب کردند؟: علی اکبر هاشمی رفسنجان.ی

* چه کسی با عنوان کردن کسر بودجه دولت، نهادهای نظامی و امنیتی ( سپاه پاسداران، بسیج، وزارت اطلاعات و... ) را در امور اقتصادی وارد کردند؟: علی اکبر هاشمی رفسنجانی.

* چه کسی با عنوان کردن «حکم حکومتی» استقلال و جایگاه قانونگذاری مجلس را نادیده گرفته و عملأ مجلس را به نهادی در خدمت قدرت مطلقه تبدیل کردند؟: مهدی کروبی.

***نكته: همهٔ افراطيون اوّل انقلاب از اصلاح طلبان امروزی هستند. يعنی اصلاح طلب و اصول گرا موجوداتی هستند که با سیاستهای عوام فریبانه شان چهل سال است که فقط خیانت می کنند...

یک تبعهء بریتانیا در بالاترین مقام رسمی کشور!

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس که جزو تیم تحقیق در مورد ملیت و تابعیت و سر سپردگی مقامات عالیه و مدیران مملکت به اجانب می باشد بی احتیاطی کرده و گفته است که مقامی بالاتر از وزیر و بسیار بسیار دراز پایه که در گلاسکوی اسکاتلند از توابع بریتانیای کبیر دوره آموزش سوارکاری دیده و حالیه در حکومت اسلامی سوار کار است (سوار رعایا است!) تبعه بریتانیای کبیر و باتلر ملکه انگلیس است! حالا این مقام دراز پایه کیست الله اعلم به حقایق الامور! اما نشانه ها به فردی بر می گردد که اول اسمش آشیخ حسن است!

پرسشی از رهبر

حمیدرضا رحیمی

 * رهبر انقلاب در پیام حج: سیاست آمریکا کشتار مسلمانان بدست یکدیگر است! /کیهان دارالخرافه

* تحشیه فدوی: والله برادر رهبر، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آ آ آآ.. بین خودمان باشد، چون ضد انقلاب بیهوش است می پرسد: یعنی می فرمایید که مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، معاذالله، خودشان هیچ عقل و بار و اراده ای از خود ندارند؟!

با لغو «نظارت استصوابی» نظام فرو می‌پاشد

پرویز دستمالچی

وقتی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات را «استصوابی» تفسیر کرد همه جناح‌های حکومت با آن موافق بودند، از اصول گرایان معمم و مکلا تا اصلاح‌طلبان حکومتی رنگارنگ، از هاشمی رفسنجانی تا خاتمی و موسوی و کروبی. زیرا در آن زمان اصلاح‌ طلبان حکومتی هنوز بخشی از «خودی‌ها» بودند و در نتیجه موافق نظارت استصوابی تا غیرخودی‌ها را کنار بگذارند و از ورود آنها به نهادهای مهم حکومت جلوگیری کنند.

«درد مشترک» و «جبر تاریخ»

به اتحاد براندازان منتهی میشود

گفتگو با سام واثقی

گفتگوگر: حامد محمدی

انگیزه های جنبش براندازان مهم و نیازهای جامعه است و نمیشود منکر آن بود که محرکه های این جنبش هستند. اما سرآغاز در دیماه، انسجامی که امروز دارد نداشت و این تراکم به مرور ایجاد شد. شکی نیست آنچه شما مطالبات انباشته شده مینامید، نیازهایی بوده که در طول سالها بیشتر و بیشتر انسجام پیدا کرده و به نقطه بیبازگشت رسیده. اما در عین حال مسئله مهم این است: حتی اگر کلمه «براندازان» را کنار بگذارید، اگر دقت کنیم، میبینیم با یک «جبر تاریخی» روبرو هستیم که قابل انکار نیست. این جبر تاریخی به سمت سکولاریسم و دموکراسی می‌‏رود و درک مردم بیشتر شده.

تجارت رسمی سکس در جمهوری اسلامی

شکوه ميرزادگی

این روزها مطالبی در ارتباط با رفت و آمد توریست ها به «خانه های عفاف» در شهرهای عمدتا زیارتی فاش و در برخی نشریات بازتاب داشته که نشان از فاجعه ی دیگری ست که انقلاب اسلامی بر سر ایران و ایرانی آورده است. بر اساس گزارشی که چند روز پیش روزنامه شهروند آن را منتشر کرده، فقط در شهر مشهد بیش از شش هزار «مسافرخانه ی غیر مجاز» وجود دارد که «پذیرای توریست هایی از کشورهای مسلمان هستند».  در این نوع خانه ها، دلالان با خیال راحت و در مقابل چشمان حکومتی که تا اعماق زندگی حتی خصوصی مردمان را کنترل می کند، به فروش آزاد سکس مشغولند.

رسوا

احمد اهتمام

بر تو که می نگرم / از گژی های لجام گسیختهء تو، / از سبعیت بی محابای تو / تکه قرابتی/ در انبان تاریخ نمی یابم. // چنین است که / کژ راهه رفته گان اعصار / به همین نشانه / تسلی خاطری می جویند... زمان حال / سر که بر می گرداند به پشت / گرفته حال شرمسار خويش می شود / چون می بيند که تو / از بی ریشه گی سر بر آورده ای...

جانا شکایت از تو کنم یا ز روزگار؟

ن. واحدی

برای این که جنبش های اجتماعی موفق باشند، یعنی در جامعه و در حوزهء سیاست و اقتصاد دگرگونی مترّقی به وجود آورند، تنها اعتراض کافی نیست. بلکه معترضین لازم است ریشه­های نارضایتی خود را دقیقاً بدانند و برای رفع آنها به چهار اصل اساسی زیر توجه داشته باشند: 1) راهکاری که بتواند به احتمال زیاد شرایط دگرگونی اجتماعی را فراهم کند (اصل استراتژی جنبش)؛ 2) معترضین می بایستی آگاهانه در مبارزات خود از شیوه های علمی استفاده نمایند (اصل علم به عنوان یکی از منابع جنبش)؛ 3) تهیه زمان و بودجه لازم (اصل انرژی برای توسعه جنبش)؛ 4.) عرصهء عمومی را به مطلوب ترین شکلی بسیج  کنند (اصل پشتیبانی جنبش)... تا به حال بی توجهی به این چهار اصل، جنبش ها و ابتکارهای شهروندی را ناموفق  کرده است.

ایران؛ ناامیدی نظام و صبر توده‌ها

مصطفی فحص، در شرق الاوسط

ایرانیان به درونگرایی معروف هستند. سکوت آنها را می‌توان تعبیری از صبر و شکیبایی استراتژیک دانست که نشان دهندهء توانایی این ملت برای کنترل احساسات اش در موقعیت‌های مختلف است. ولی ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که لحظه‌ء شکستن دیوار سکوت را همیشه در اوقات مناسب تعیین می‌کنند و آنگاه مانند زلزله‌ای بنیان برافکن قدرت تغییر را به نمایش می‌گذارند.

اصلاح طلبان دشمن آزادی هستند

جلال ایجادی

چهل سال حکومت اصولگرا و اصلاح طلب و آخرین دولت آنها، دولت روحانی، به شکست رسیده اند. علیرغم این شکست، اصلاح طلبان به فریب جامعه مشغولند. من به این اصلاح طلبان هیچ امیدی ندارم و، همصدا با مبارزین داخل، می گویم «اصلاح طلب، اصولگرا، ديگر تمام شد ماجرا»؛ توهمی بزرگ شکسته شد. راه برای جمهوری سکولار هموارتر شده است. در جامعه به اصلاح طلب دیگر امیدی نیست بلکه اصلاح طلب نشانهء غرور بیمارگونه و دروغگوئی برای دفاع از الگوی سیاسی موجود و حمایت از نظام اسلامی و آیت الله خامنه ای است.

نامه ای به سردار سلیمانی

از «نيستان پنج» در توئيتر

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6