اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامه يکشنبهء پيش رو

21 ارديبهشت 1399- 10 مه 2020

 موضوع:

 دلايل فعاليت سياسی اندک زنان ايران

سخنران:

گلاله شرفکندی

مدير نشست

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 19 تا يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 -  8 تا 10 ماه مه 2020

کم فروشی

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: نگرانی شدید خانواده علی یونسی، نخبهء بازداشتی دانشگاه شریف. اعضای خانواده علی یونسی نسبت به وضعیت سلامتی او شدیداً اظهار نگرانی کرده‌اند. علی یونسی مدال‌آور ایران در رشته نجوم در جهان است و بیش از دو هفته است که در بازداشت به سر می‌برد.

* بی.بی.سی: اتهام دو دانشجوی نخبهء دانشگاه صنعتی شریف: رابطه با مجاهدین خلق و نگهداری مواد منفجره.

* فدوی: همین؟ بقیه ش کو پس؟... توهین به مقام معظم رهبری، توهین به معصومین (مسؤلین- م)، اقدام علیه امنیت کشور، تشویش اذهان عمومی، سَبّ ائمهء طاهرین (ع- س- ص- عج)، صلوات الله علیهم اجمعین،حمل و استعمال مواد مخدر و...

بین سوسیالیسم علمی واسلام تفاوت عمده ای وجود ندارد!

مرحوم نورالدين کيانوری!

نورالدین کیانوری دبیر کل حزب توده در مصاحبه ای با مجله نیوزویک گفت که بین سوسیالیسم علمی و اسلام تفاوت عمده ای وجود ندارد. کیانوری در این مصاحبه از اقدامات آیت الله خمینی ستایش کرده و می گوید: رهبر شیعیان علاقه و تمایل طبیعی ما را جلب کرده اند و حزب توده به مقاصد ترقی خواهانهء نهضت ایشان ارج می گذارد و از ابتکار های رهبر شیعیان در بارهء اعلام جمهوری، پایان دادن به رژیم سلطنت، تشکیل یک مجلس موسسان و بهره برداری از ثروت های ملی برای رفاه عمومی پشتیبانی می کند.(منبع)

اصلاحات کُن فیکون می شود!

اسماعيل هوشیار

اصلاح طلب واقعی نمی تواند روند اصلاحات را با خودش شروع کند؛ در اين وضعیت مثل این می شود که تمساحی تصمیم بگیرد خودش خودش را اصلاح کند، یا دزدان دکل نفتی و اختلاس گران میلیارد دلاری تصمیم به اصلاحات خودشان بگیرند و دیگر دزدی نکند، و یا تروریست های سپاه قدس خودشان با رضایت خودشان تصمیم بگیرند از ترور و دخالت در مناطق دیگر جهان و خاورمیانه دست بردارند!

«مغروقِ راهِ بی‌پایان»

دربارهء مجموعهء «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید»

کار تحقیقی مليحهء تيره گل در 14 جلد

روزبه جورکش

مجموعهء چهارده جلدی روایتی از ادبیات فارسی در تبعید به قلم ملیحه تیره‌گل به تازگی توسط نشر آفتاب منتشر شده است. این اثر در تاریخ ادبیات ایران پژوهشی سترگ و بنیادین است که نویسنده کوشیده در هر جلد، با رویکردی جامعه‌شناختی و طبق روش تحقیقی منضبط زوایای مختلف تاریخ ادبیات تبعید در ایران را تدوین و برخی آثار را نیز در بوته نقد قرار دهد. تیره‌گل در این مجموعه به موضوعات مختلفی که هر کدام در نسبت و پیوندی عمیق با یکدیگر قرار دارند می‌پردازد.

حجاب و اجباری شدن آن  در اسلام و حکومت اسلامی

مریم سلطانی

«حکومت اسلامی» کنونی ، که زائیدهء فلسفه ای کاملا مردسالار است، هرگز و هرگز قصد ندارد تا کوچک ترین قدمی به عقب برداشته و یا اصلاحاتی را در زمینهء حقوق زنان بپذیرد. زیرا که بزرگترین دشمن فلسفهء مردسالاری، آزادی و روشن فکری زنان است. بنابراین، حکومت اسلامی، برای حفظ خود، با تمام قدرت هر نوع آزادی خواهی زنان را سرکوب می کند و همواره سعی می نماید تا هر زنی را که بر خلاف خط مشی حکومت اسلامی حرکت می کند خوار و خفیف و نابود نماید.

آیا آمریکا در حال افول است؟ و اگر هست چرا؟

مجید محمدی

چپ‌ها، و اسلام گرایانِ متحد آنها، در هر موضوع و مشکلی نخست ایالات متحده را سرزنش می‌کنند... چپ‌ها و اسلامگرایان تنوع‌گرایی اعمال شده از بالا (با مهندسی جمعیتی و گزینش و تصفیه) را بجای شایسته‌گرایی می‌نشانند... اگر افولی در آمریکا در جریان باشد (که هنوز در حد حدس و گمان است) چپ مسبب اصلی این افول است... چپ همهء‌ آنچه را که مایه قدرت و پیشرفت ایالات متحده بوده به عوامل مخرب تبدیل کرده و این افول ادعایی را به مبانی تقویت کننده‌ی تمدن غربی نسبت می‌دهد.

چرخش از «اسلام‌ سیاسی» به «پسا اسلام ‌گرایی سیاسی»

ادریس جنداری

تحلیل فکری و سیاسی در رهیافت تجربه‌ء «اسلام سیاسی» حکایت از آن دارد که این تجربه تحولات عمیقی را، چه در سطح ابزارهای سیاسی و چه دیدگاه نظری، پشت سر گذاشته است. در نتیجه؛ هیچ پژوهشگر منصفی تجربه‌ء جماعت اسلامی در هندوستان را با تجربه‌ء حزب عدالت و توسعه در ترکیه، یا با جمعیت نهضت علماء در اندونزی، یکی نمی‌داند؛ زیرا اگر تجربه‌ء نخست وابسته به مرحله‌ء تأسیس و آن‌چه که موسوم به «اسلام سیاسی سنتی» است باشد، تجربه‌‌های ترکیه و اندونزی از مرحله‌ی تحول ـ اعم از انتقال و فراروی و پیشرفت ـ حکايت می کنند.

«نه با یکدیگر بلکه با حکومت اسلامی مبارزه می‌کنیم»

تفاهم چهار تشکل سیاسی

حکومت اسلامی دشمن مشترک ایرانیانی‌ ست که به سربلندی و آزادی ایران می‌اندیشند. بر بنیاد چنین باوری و جدای از هر اختلاف‌ سلیقه سیاسی، تاکید بر همگرایی بیشتر میان نیروها و گروه‌های سیاسیِ باورمند به مبارزهء خشونت‌پرهیز، بدون ‌تردید بخشی از دغدغهء مردم ایران را نیز رفع خواهد کرد. مردمی که زیر یوغ استبداد، تاب درگیری میان گروه‌‌های سیاسی مخالف حکومت اسلامی را ندارند و خواستار ایجاد جبهه‌ای فراگیر علیه رژیم سرکوبگر و واپسگرای حاکم بر ایران هستند.

ناتالی از فاجعهء «پردهء آهنین» دیگری می گوید

شکوه ميرزادگی

این روزها سخنان خانم ناتالی امیری، خبرنگار «شبکه یک سراسری آلمان»، دربارهء آنچه که در ایران امروز می گذرد می تواند به راحتی به ما بگوید که فاجعهء پردهء آهنین در جغرافیایی کوچکتر اما به مراتب هراس انگیزتری در جریان است؛ فاجعه ای که، حتی ما ایرانیان خارجه نشین هم، به دلایلی هنوز نتوانسته ایم عمق آن را به درستی درک کنیم. مهمترین دلیل این بی توجهی غیر عمدی تفاوت زمانی دوران «پردهء آهنین» شوروی و اکنون، و امکان استفادهء مردمان این زمان از وسایل ارتباط جمعی بسیار پیشرفته تر از نیمهء اول قرن بیستم است.

پاسخ به دکتر دوشوکی؛ بدون قصد مچ گيری!

اسماعيل نوری علا

باور نمی کنم شما، بجای اثبات خطا بودن نظر کنونی من (در اينکه تنها نامی که به يک تشکل اپوزیسیون نمی توان اطلاق کرد همين «دولت در تبعيد» است)، به اين استناد کرده ايد که خود من نيز نه سال پيش از «دولت در تبعيد» سخن گفته ام. براستی آيا اگر کس ديگری هم به شما می گفت که اطلاق نام «دولت در تبعيد» به تشکلی که در حال ساخته شدن است خطا ست در جوابش می گفتيد که نه، اينطور نيست، چرا که نوری علا نيز نه سال پيش از «دولت در تبعيد» سخن گفته است؟

چرا «دموکرات‌‌ها» می‌‌خواهند رژیم مذهبی را نجات دهند؟

پایگاه اینترنتی «هیل»

دیدگاه حزب دموکرات‌‌ آمریکا‌ در مورد رژیم ستمگر جمهوری اسلامی ساده ‌انگارانه و شرم‌آور است. مردم ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و دموکرات‌ها نادیده می‌‌گیرند. در ایران رژیم برخلاف خواست مردم در قدرت مانده است... دموکرات‌های ساده‌لوح از این واقعیت مستند نیز غافل‌اند که وقتی پول‌های کمک ‌رسانی به ایران سرازیر شوند، بجای رسیدن به مردم و رفع مشکلات آنان، ناپدید می‌شوند... اکنون نیز به دنبال پول بیشتر می‌‌گردد و به نظر می‌‌رسد که دموکرات‌‌ها مایل‌اند خواسته‌‌های آنها را برآورده کنند.

دربارۀ انگیزه و راهکار جنبش چپ

فاضل غیبی

چپ‌ها هنوز هم بر این تصور قرون وسطایی هستند، که گردآوری ثروت تنها ‏از راه های «غیرمشروع» و غیرقانونی ممکن است و با سؤاستفاده از ‏ناآگاهی هواداران خود از قوانین مالیاتی در کشورهای پیشرفته، همچنان ‏مدعی‌اند که هرجا ثروتی اندوخته شده فسادی در کار بوده است! درحالی که ‏در اقتصاد سرمایه داری، نه تنها دانش و کوشش پیش شرط موفقیت است، بلکه ‏بدون دیگر ویژگی‌های مثبت اخلاقی، مانند: اعتماد، درستکاری و ‏قانونمداری، هیچگونه فعالیت اقتصادی ممکن نیست.

روشنفکران سکولار و انقلاب بهمن

محمود روغنی (م رها)

«منورالفکران» عصر مشروطه سنت و خرفات مذهبی را مورد انتقاد قرار می‌دادند و می‌کوشیدند جامعه خود را متوجه پیشرفت‌های غرب سازند، و یا برخی از آنان با رویکردی اصلاح‌طلبانه در مدرن‌سازی آمرانه رضا شاه شرکت نمودند، حال آنکه بسیاری از روشنفکران دهه چهل و پنجاه، با ستایش از سنت، گفتمان «بازگشت به خویش» و زشت‌شمردن تمدن غربی، در انقلاب بهمن با اتحاد با نیروهای مذهبی رویکرد براندازی پیشه کردند. این نوشته می‌کوشد با در نظر گرفتن «زمینهء تاریخی»، از شهریور بیست تا دههء پنجاه، دلایل این «چرخش» را واکاوی کند.

تحول حقوق شهروندی

از امتیازهای انحصاری به حقوقی فراگیر

سیما راستین

شهروند کیست و حقوق شهروندی چیست؟ شهروندی و برخورداری از حقوق شهروندی برای بخشی از مردم جهان واقعیتی طبیعی و روزمره است، زیرا شهروند به دنیا می‌آیند، شهروند زندگی می‌کنند، و موقعیت شهروندی به بخشی از هویت و سرنوشت شان تعلق دارد، در حالی‌که بخشی از مردم جهان به عنوان شهروند به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند و به پیرو آن، از هیچ‌گونه حقوق شهروندی در هیچ کشوری بهره‌‌مند نیستند.

در «خوانش فدائیان اسلام از حکومت» زیست می‌کنیم

حاتم قادری

تصوری که الان از دین وجود دارد نه تصور روشنفکران دهه پنجاه است و نه تصور اعتدال سنتی قرون قبلی ما که در زمان خودش حرفی برای گفتن داشت. آنچه وجود دارد، مجموعهء درهم پیچیده‌ای است که هسته و شاکلهء اصلی آن برخاسته از کتاب «ولایت فقیه» که اندکی دکور و تزیین شده... این چالشی است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته. وضعیت فعلی ما از میان چند امکانی که در خصوص پاسخگویی دین به مسائل سیاسی اجتماعی وجود داشت، بازگشت به وضعیتی است که فداییان اسلام می‌گفتند.

کرونا هم می تواند نقش چرنوبیل را بازی کند؟

شکوه میرزادگی

وضعیت ایران در شرایط اضطراری کنونی و عملکرد حکومت اسلامی برخی از تحلیل گران اجتماعی را بر آن داشته تا شیوع کرونا در ایران امروز را احتمال آغازی برای فروپاشی حکومت اسلامی بدانند. این برداشت با توجه به شباهتی که عملکرد شوروی با فاجعه چرنوبیل داشت (البته در مقایسی متفاوت) می تواند قابل تعمق باشد. برخی از جامعه شناسان و سیاستمداران در همان زمان چرنوبیل آن را یکی از دلایل مهم فروپاشی شوروی می دانستند.

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در آغاز دهه‌ای سرنوشت‌ساز
تدوین از: گزارش‌گران بدون مرز

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که در مدت یک ‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در صد و هشتاد کشور جهان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که به دلیل بحران‌هائی که در سراسر جهان با آنها رودررو است، ده‌ سال آینده، بدون شک، «دهه‌ای سرنوشت‌ساز» برای آزادی رسانه‌ها است.

 

ََََََ