تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 4 تا چهارشنبه 6 بهمن 1400  -  24  تا 26 ژانویه 2022

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

آغاز به کار سایت «گنجینه»

پرونده های سمعی و بصری سیاسی

https://isdpdirectory.com/

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

3 بهمن 1400 - 23 ژانویه 2022

موضوع نشست:

 شبح نظم نوین بر شهر

فایل تصویری         فایل صوتی

سخنران:

 علیرضا کیانی، سربیر نشریهء فریدون

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست های سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

قوام السلطنه و رئیسی در مسکو!

یادداشت «کافر» در سایت مشروطه

تحقیر ابراهیم رئیسی از سوی پوتین نشان میدهد که افراد خائن و وطنفروش حتی نزد کسانی که از آنها سود میبرند منفور و بی ارزش هستند. این قاتل و ابله به تمام معنی حتی حرف زدن هم بلد نیست و برای پوتین نوکرم و چاکرم میکند. شما حتی در جلسات و گفتگوهای رسمی اداری و تجاری هم چنین الفاظی به کار نمی برید. این سفیه بی مایه که در یک کشور شایسته سالار کاری بیش از پر کردن آفتابه را به او نمی دادند تکیه بر جای بزرگانی چون فروغی و قوام السلطنه زده که زمانی مهار سیاست ایران را در دست داشتند و نبوغ سیاسی شان هنوز موجب افتخار است.

همراه با برگی از خاطرات همسر پرزیدنت رئیسی!

آرشیو نسخه های صوتی (پادکستی) برنامهء «روزگار آلترناتیو»

مرگِ بکتاش مرگِ همه‌ی ما بود!

حسین مارتین فاضلی (نانام)

حرفم این نیست که همه مختاری و سیرجانی و پوینده و اسکندری شویم. نه ممکن است و نه اگر ممکن باشد می‌شود آن را مانند دستوری اداری به این و آن ابلاغ کرد. گاهی سکوت، برنده ترینِ تیغ‌هاست. کسی نمی‌تواند از نویسنده- چه اجتماعی‌نویس باشد و چه نه- بخواهد که پیهِ در افتادن با جمهوری اسلامی را به تنش بمالد. این یک تصمیم فردی‌ست.

معنای ملی

حمیدرضا رحیمی

* به دانش فدوی با ملاحظه ی تیتر خبری زیر، کلی اضافه شد؛ فدوی بخیل نیست و می گذارد که مال شما هم اضافه شود!:

* بهار نیوز: «اینترنت ملی» به دست چین ساخته می‌شود!

به فدوی مربوط نیست ها، لکن پنداری پس از قبالهء 25 سالهء ایران سابق، اینک  نوبت ذبح اسلامی اینترنت، توسط برادران مؤمن و معتقد چینی ست. و اما حاج آقا مسئلتن!: آیا علتی دارد که به آشی که آن بزرگواران برای ما بار گذاشته و می گذارند نمی فرمایید «آش چینی؟»

من يك احمقم..؟!

علیرضا ظفری

من یک احمق تمام عیارم چون در نمی یابم که چرا باید از دورترین نقاطِ دنیا، طلبه اجیر شود و هزاران میلیارد تومان از بودجهِ عمومی را در حوزه‌های علمیّهء مجلّل صرف آموزش آنها برای شیعه گستری کنیم، در حالیکه بسیاری از کودکان و نوجوانان عزیز در استان های مرزی کشور حتّی از ابتدایی‌ترین امکاناتِ آموزشی و رفاهی مندرج در قانون اساسی محروم بمانند!

«آن قدر عزا برسر ما ریخته‌اند که فرصت زاری نداریم»

هوشنگ گلشیری

یادداشت باربد گلشیری: هوشنگ گلشیری در زمستان ۱۳۷۷، پس از قتل‌های سیاسی آن سال، نخست این‌ها را می‌نوشته تا بعد مصالح کارش کند، چنانکه خود نوشته «این که می‌نویسم واقعاً کار نیست. این تنها یادداشتی است، مادۀ خامی که باید با همۀ آن اعماق ترکیب شود، یا تصاویری از آن اعماق را تزیین کند، واقع‌نما کند.» اما بعد تصمیم می‌گیرد که آن را مقاله‌ای کنَد و به نشریۀ The New York Review of Books برای انتشار بسپارد. این را از مقایسه‌ی چند تحریر متن فهمیده‌ام. او خود جای دیگری نوشته است که پس از قتل‌های سیاسی سال ۷۷ دیگر نتوانست داستان بنویسد. این متن نیز ناتمام مانده است. بخشی از آن را اینجا با اندکی تصحیح منتشر می‌کنیم.

ایرج پزشکزاد، منتقد تیزهوش سیاست و جامعه

گزارش کیهان لندن

ایرج پزشکزاد نویسنده، مورخ، حقوقدان و حالق کتاب مشهور «دایی‌جان ناپلئون» ۲۲ دی‌ماه در سن ۹۴ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. شاید این سخنان «اسدالله میرزا»، از شخصیت‌های اصلی «دایی‌ جان ناپلئون» که نقش یک کارمند وزارت خارجه را بازی می‌کرد بتوان یک پیش‌بینی بدیع در انتقاد از جامعه‌ای دانست. او، در توضیح اینکه چرا از همسرش جدا شده، توضیح می‌دهد: «من با ظرافت با زنم حرف می‌زدم و او با زمختی و خشونت؛ من روزی یکبار حمام می‌رفتم او ماهی یکبار؛ من حتا پیازچه نمی‌خوردم، او کیلو کیلو  پیاز و سیر و ترب می‌خورد؛ من شعر سعدی می‌خواندم، او باد گلو در می‌کرد… آنوقت در چشم زنم من بی‌هوش بودم او باهوش! من بی‌شعور بودم او باشعور! من زمخت بودم، او ظریف!»

ده سال پس از «جنبش سبز»

در گفتگوئی با علیرضا کیانی

مردم خسته هستند. میرحسین موسوی و کروبی از اصل حکومت دفاع می‌کنند و همین هم خشم مردم را برمیانگیزد. به باور من، انقلاب ۱۳۵۷ مرده اما گفتمان آن زنده است. این گفتمان که همان گفتمان کروبی و میرحسین موسوی است، گفتمان ایران ویران کنی بوده و بسیاری فرصت‌ها را برای مردم سوزانده و آنها را از یک زندگی نرمال و معمولی محروم کرده است.

رهیافتی سیاسی برای عبور از سلطهء‌ روحانیت شیعه

محمد ایزدی

نظریه‌ء «ولایت فقیه» در بستر تحولات سیاسی ایران و منطقه از دهه‌ی چهل به‌ اینسو مطرح شد. یعنی خود معلول امری برون‌دینی بود. با وجود این، وقتی درباره‌ی چیستی و ماهیتِ «جمهوری اسلامی» سخن می‌گوییم باید ایدئولوژی «ولایت فقیه» را از «عوارض» آن تفکیک کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به جایگاه سیاسی- نظریِ دستگاهِ روحانیتِ شیعه در سایه‌ء حاکمیت مبتنی بر «ولایت فقیه»، زمینه‌ء تاریخی و آینده‌ء آن پس از جمهوری اسلامی بپردازیم. مبنای تحلیل این مقاله، پرسش دولت در چارچوب اندیشه‌ء سیاسی‌ است نه در چارچوب اعتقادی، اعم از تصدیق یا انکار مبانی اعتقادی تشیع امامی.

ترورهای فدائیان اسلام

یاسر میردامادی

نواب در سال ۱۳۳۲ به مصر، اردن، عراق، لبنان و فلسطین سفر کرد و با سیدقطب از رهبران اخوان المسلین، یاسر عرفات و شرف‌الدین عاملی از روحانیان لبنان دیدار کرد. گفته شده که وی عامل آشنایی آیت الله خمینی با اخوان المسلمین و ایده‌های اسلام‌گرای این گروه بوده است.

ابراهیم پیامبر یا محمد حسن‌زاده سورَشجانی؟

هزاران سال پس از قصه ابراهیم بت‌شکن، جوانی کارگر از شهری دور‌افتاده اقدام به بت‌شکنی کرده است. محمد حسن زاده سورشجانی، کارگری از شهرکرد که به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه‌اش به شدت تحت فشار اقتصادی بوده، متوجه می‌شود که در یکی از میادین شهر مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی با بودجهء ۱۵۰ میلیون تومانی ساخته و نصب شده است. او، عاصی و خسته از شرایط و به نشانه اعتراض، اقدام به آتش زدن مجسمه می‌کند.

دو پرسش و یک پاسخ!

سام قندچی

«چرا اپوزیسیون متحد نیست؟ چرا خبرگزاری های خارجی اخبار خیزش های ایران را منتشر نمی کنند؟» این دو پرسش را کسی در تیرماه 1357 مطرح کرد. منظورش هم از «اپوزیسیون» گروه های مختلف در کنفدراسیون در خارج کشور بود که طی بیش از 4 سال به شاخه های مختلف تقسیم شده بودند و هر بخش کنفدراسیون «خانهء ایران» مستقلی را بعنوان مرکز فعالیت خود ایجاد کرده بود. همچنین همه می دانستند که تلاش ها برای احیاء اتحاد پیشین هم شکست خورده است! خبرگزاری های خارجی نیز ابداً خبرهای اعتراضات، اعتصابات و تظاهرات داخل ایران را (که در سال های 1356 و 1357 از «شب های شعر انستیتو گوته» آغاز شده و به تظاهراتی که هر 40 روز یکبار در قم و تبریز و کاشان و یزد و دیگر شهرهای ایران برگزار می شد انجامیده بود) گزارش نمی کردند! اما فقط «دو ماه بعد»، در شهریور 1357، بناگهان دیده شد که همهء تلویزیون های آمریکا و اروپا خبر برقراری حکومت نظامی در اصفهان را با آب و تاب منتشر کردند و از شهریور تا بهمن ماه 1357 نیز مرتب خبرهای ایران در همه رسانه ها وجود داشت، از تشکیل دولت بختیار در داخل، تا خبر پیدایش «اپوزیسیونی متحد به رهبری خمینی» در خارج! واقعیت این ماجرا چه بود مسئلهء دیگری است. مهم «معجزه» ای است که در آن دو ماه اتفاق افتاد!֎

موضوع بر سر گرایش به پهلوی نیست؛

مردم متوجه تفاوت قبل و بعد از انقلاب شده‌اند!

گفتگو با دکتر محمود مرادخانی

روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰، سه ماه پس از آنکه فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر، مؤسس و مدیر «کمپین حمایت از زندانیان»، عضو کمپین «نه به اعدام»، فرزند علی تهرانی و خواهرزاده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در همایش گرامیداشت زادروز و خدمات شهبانو فرح پهلوی دل‌نوشته‌ای خطاب به ملکه ایران خواند، در مسیر بازگشت به خانه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد... کیهان لندن برای بررسی موضوع با دکتر محمود مرادخانی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ساکن فرانسه و برادر فریده مرادخانی گفتگو کرده است.

توزیع درآمد در ایران پس از انقلاب

احمد سیف

پرداخت‌های صدقه‌ای - حالا به هر اسم و عنوانی که مطرح شوند - مشکل بنیادی نابرابری در توزیع درآمد و ثروت را تخفیف نمی‌دهند بلکه حتی درشرایطی که به‌نحو مطلوبی انجام می‌گیرد تنها پی‌آمدهای ناگوار را اندکی تخفیف می‌دهند و وضعیت ناگوار را تحمل‌پذیرتر می‌کنند. در حالی که آن‌چه که باید انجام بگیرد، سیاست ‌پردازی برای ایجاد تغییر اساسی در میزان بهره‌مندی گروه‌های مختلف مردم یک کشور از ارزش‌های تولید شده در آن اقتصاد است. وقتی این کار به‌درستی و به‌نحو مطلوبی انجام بگیرد، در آن صورت می‌توان اقتصاد صدقه‌ای را کنار گذاشت.

آیا کلاب‌هاوس در حال بلعیدن و نابودی اپوزیسیون است؟

عبدالستار دوشوکی

ویدئوهای جنجالی اما تاسف‌آور “کلاب‌هاوسی” فراوانی در مورد برخوردهای ‏توهین‌آمیز و تند شخصیت‌های اپوزیسیون به یکدیگر وجود دارد که نشان می‌‏دهد کلاب‌هاوس در اعماق فضای مجازی به سیاه چاله‌ای با گرانش ‏مخرب اما جذاب و نیرومند تبدیل گشته است که در حال بلعیدن و نابودی ‏اپوزیسیون در درون وب تاریک خویش است. یکی از ویژگی‌های ‏‏”سیاهچاله” پیدایش “افق رویداد” است که از منظر استدلال تمثیلی مثال ‏مناسبی برای به دام افتادن اپوزیسیون به درون این “سیاهچاله” به‌غایت ‏مکتوم و متراکم می‌باشد.

از کمیسیون‌های حقیقت‌یاب چه می‌دانیم؟

مایکل نیومن

برگردان: عرفان ثابتی

در میان پاسخ‌های غیرحقوقی به فجایع جمعی، کمیسیون‌های حقیقت‌یاب موقعیت ممتاز و اهمیت خاصی یافته‌اند. محاکمه‌ها اساساً مبتنی بر مسئولیت کیفریِ فردی و مجازات فردی هستند، اما کمیسیون‌های حقیقت‌یاب به این شهرت دارند که می‌توانند اهداف گسترده‌تری را متحقق کنند. بنا بر عقیده‌ی رایج، تشکیل کمیسیون‌های حقیقت‌یاب از اقداماتی نظیر تحقیق و بازرسی، اصلاح بخش امنیتی و صدور فرمان عفو عمومی مفیدتر و سازنده‌تر است.