|
|||
|
|
||
|
-------------------------------
|
||
محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدندمرثیه برای دو حلاج◄ تا آونگ فردا◄
آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
همانگونه که ارنست رنان می گوید، ملت «همه پرسی همه روزە« است و هیج حزب و جریان و فردی قادر به تصمیم گیری برای نسل های آیندە نیست و اگر نسل امروز فدرالی خواە هستند دلیلی نیست که نسل های بعدی به آن پایبند باشند. بنابراین تعهدی برای ماندن در قوارەء جغرافیایی ایران نیست و باید دمکراتیک به تغییرات ملی و بین المللی پرداخت نه با فتوا.◄
در کار خیر حاجت هیچ «استغاثه» نیست..! … و اما بعدالتحیه والسلام و ضمن دود کردن چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ع- س- ص- عج)، و در امتثال اوامر حضرت امام(ل) دائر بر اینکه "اقتصاد مال خره"، به میمنت و مبارکی، و ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی فداه (عج)، انتصاب خداپسندانه ای بشرح زیر و با یک قیام و قعود، صورت گرفت: * یک امام جمعه، سرپرست شهر صنعتی البرز شد!/ ایلنافدوی برای جوری جنس، توضیح زیر را هم علاوه می کند تا کامروا شود: * شهر صنعتی البرز 26% سهام شرکت شهرصنعتی رشت و 77% سهام شرکت شهر صنعتی کرمانشاه را نیز در تملک خود دارد.◄
کتابسوزان از آغاز حکومت اسلامی اخیراً «افرادی ناشناس» شهر کتاب بابل را، به خاطر اینکه در جریان قیام به معترضان پناه میداده، آتش زدند. این رویداد تصاویری را از سرآغازهای شکلگیری حکومت اسلامی احضار میکند؛ تصاویری از خاستگاه عروج «خدای دههء شصت». گزارش مختصر پیش رو میکوشد با روایت سلسلهای از کتاب سوزیها و کتاب فروشی سوزیهای عامدانه در ماههای نخست بعد از بهمن ۱۳۵۷، رویداد امروز را به تکه متن هایی دربارهء کتابسوزی در ماههای برآمدن رژیم اسلامی وصل کند.◄
این زندان را با خودم میبرم به دشت / از او میپرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ // این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون / میدهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزهها بیرون بکشند / و غبار قلهای را / که از لای سیمها میبویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. / از او میپرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ / این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون/ میدهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزهها بیرون بکشند / و غبار قلهای را / که از لای سیمها میبویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. (پاییز ۱۴۰۱- بند ۲۰۹ زندان اوین)◄
غرق بيانصافیام ،شبيه پدر در قتل خصوصی / غرق بيانصافیام ،شبيه گلوي خرافه پاي ايمانم / بگو با اين حنجرهی تا خرخره رواننژند چه كنم؟ // كه اين مرد / در دفتر ثبت ِاسناد / تمام هويت مرا زير سوال میبرد / تا در تشخيص اجساد زير پوستم / لايههاي هندسيام را به تحليل بنشيند / كه بسپاردم به تو كه موجهتري / و به طرز فزايندهای مسئوليت مرا قبول میکنی.◄
یا چرا ماشین قصهگوییِ وِلایی دیگر کار نمیکند آنچه که حالا با گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی، قدرتمندتر از هر زمان دیگری در مقابل قصه گویی های حکومتی قرار گرفته «روایت بازگشتگان: است: روایت جوانان و نوجوانانی که به لطف گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی در زمان حیات خود محتواهای دیداری و شنیداری بسیاری از خود ضبط کرده و به اشتراک گذاشتهاند که حالا پس از مرگ شان دوباره آنها را به جهان زندگان باز میگرداند تا شهادت دهند و روایت کنند.◄
مفهومشناسیِ شعارِ «زن، زندگی، آزادی» شعارهایی که معرف مرحله واقعی یک جنبش اجتماعی نباشند، ممکن است بر گسترش، تعمیق، و در نتیجه موفقیت آن بطور نسبی تأثیر منفی گذارند. بنابراین، تحلیل محتوای اصلیترین شعار یک جنبش اجتماعی و ارتباط آن با عمق تجربه تاریخی مشارکت کنندگان در آن جنبش، به نظر ضروری میرسد. بر این اساس سعی خواهد شد که اجزای شعار “زن، زندگی، آزادی” که امروز در سراسر ایران و جهان طنین انذار است، بررسی شود.◄
نامه ای به سردبیر ماهنامهء «تجربه» «محرمعلیخان زینعلی» شاخص معرفتی سانسور و «اسوه»ی تمام عیاری از قلع و قمع کلمات به شمار میرفت که جا دارد تندیس او در وزارتخانهء مربوطه گذاشته شود.◄ |
بیانیهء شبکهء فرشگرد در مورد ایجاد «حزب ایران نوین»
تأسیس حزب «ایران نوین» بر دست اندرکاران اش خجسته باد (نشریهء جنبش)
وقتی «شر» جامۀ بوروکراسی به تن کند و به یک نظم اداری تبدیل شود، تغییر ماهیت میدهد. رابطۀ شخصیِ فرد با «شر» از بین میرود. «شر» از یک «فعل» که یک نفر آن را به تنهایی مرتکب شود، به یک «فرایند ماشینی ـ اداری» (یا بوروکراتیک) تبدیل میشود و هر کس یک پیچ از صدها پیچِ آن را میچرخاند و یک اهرم از دهها اهرم آن را میفشارد. به همین دلیل، آن حسی که یک انسان نسبت به شر در حالت عادی دارد از بین میرود.◄
قانون محرومیتسازی در نظام ولایی چهار دهه است که رژیم ولایت فقیه جدا از منتقدان و مخالفان خود به حذف نرم اعضای خانوادۀ آنها نیز مبادرت میورزد. هرچند قانونی در نظام اسلامی برای محرومیت از حقوق اجتماعی اعضای خانوادۀ متهم تعریف نشده، اما این محرومیتها در سطح گسترده از سوی نهادهای امنیتی اعمال میشوند. هر شهروندی که به تایید نهادهای امنیتی نرسد به شکل نانوشته از حقوق اجتماعی و طبیعی خود محروم میشود.◄
این پنج مقاله را شکوه مبرزادگی در بیست سال اخیر (و از جمله در همین روزها)، در سالگشت 17 دی (موسوم به روز کشف حجاب) نوشته و اکنون نشریهء جنبش سکولار دموکراسی ایران آنها را در بمناست سالگشت امسال این روز مهم یکجا بازنشر داده و همزاه با آنها فرا رسیدن این روز را، که ارتباط اش با امروز و فردای سرزمین مان انکار ناپذیر است، به هموطنان خود و بخصوص زنانی که اکنون موتور محرکه جنبش انقلابی جاری ملت ایران هستند، خجسته باد می گوید.◄
فراگیر بودن این انقلاب ملّی از نظر گستردگی جغرافیایی و طبقات مختلف تحصیلی و شغلی و درآمدی، و همچنین پیوستگی و تداوم اعتراضات دو ویژگی مهم آن است... جنبش انقلابی ۱۴۰۱ توانست به سرعت جامعه مهاجران ایرانی را نیز به شکلی همبسته با خود همراه کند... آمیخته شدن اعتراضات با هنر و ادبیات، یکی دیگر از نشانههایی است که تثبیت و تداوم آن را به عنوان یک «جنبش انقلابی» و «ملّی» نشان میدهد.◄
آنچه که در این بیش از صد روز که از مرگ ژینا (مهسا) امینی می گذرد ما را شگفت زده کرده است، دیدن جوانانی است که در نهایت شجاعت و فداکاری - در برابر رژیمی تا بن دندان مسلح و بی رحم که درجهء اعمال توحش و خشونت در آن حتی از لشگر اعراب نومسلمان هزار و چهار صد سال پیش بیشتر است، ایستادگی کرده اند و از مرگ هراسی نداشته اند. اگر در تاریخ جهان در هر 100 سال یک اسطوره در سرزمینی متولد شده است، اما در این صد روز در ایران، هر سروی را که تبر زدند، برای خودش اسطوره ای نامیرا بوده است.◄
چرا تعهد به «حفظ تمامیت ارضی» کافی نیست؟ برخی از متفکران و نویسندگان ما، که آشنائی بیشتری با زبان جامعه شناسی سیاسی دارند و بخصوص در مکاتب اروپائی تربیت شده اند معتقدند که مفهوم «فدرالیسم» با «تعهد به حفظ تمامیت ارضی» در تضاد نیست. من نیز سال ها چنین می پنداشتم و به همین دلیل دعوت آقای حسن شریعتمداری را برای حضور در هیئت مؤسس «شورای مدیریت دوران گذار» - که در مرامنامه اش تعهد به حفظ تمامیت ارضی بصراحت نوشته شده بود - پذیرفتم اما، رفته رفته، بر این نکته واقف شدم که داستان دارای جنبهء کاملا متفاوت دیگری هم هست.◄
زنان در سالی که گذشت چگونه جهان را تغییر دادند؟ مطلبی از نشریهء «سیاست خارجی» (فارین پالیسی) نشریه فارین پالیسی، روز جمعه ۲۳ دسامبر (دوم دی)، در مطلبی با عنوان فوق به تحولات مهمی پرداخته که زنان در سال ۲۰۲۲ در کشورهای مختلف انجام دادهاند: زنان در ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی»، زنان در عرصهء حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی، جنبش زنان امریکای لاتین برای خواستاری آزادی و استقلال در حق باروری، نقش زنان کشاورز با اسکان و غذا دادن به سربازان اوکراینی در دفاع از کشورشان، و مقاومت زنان افغان در برابر دستورهای سختگیرانه و محدودکننده طالبان.◄
مغازلهء پوتین و نتانیاهو و پرسشی کانونی! بدون شک روسیه منافع مشترکی هم با تهران دارد؛ اما منافعش با اسرائیل بیشتر است و روابط شان نیز در هم تنیدهتر که به الزامات آن به ویژه در سوریه تن داد. همچنین آنچه باعث میشود مسکو، در منازعات منطقهای؛ منافع خود با ایران را در اولویت قرار ندهد، منافع متداخل اش با جبههء مقابل ایران است، از اسرائیل گرفته تا عربستان و امارات. همین باعث میشود احیاناً از روابط با ایران برای گرفتن امتیازاتی از این بلوک اهرمسازی کند.◄
گفتگوی نشریهء آلمانی با سه محقق همهء گروه های اپوزیسیون، از چپ تا راست، بر سر این مهم به توافق رسیده اند که سیستم سیاسی آینده ایران می بایست سکولار و دموکراتیک باشد. در ایران مانیفست های سکولار- دموکرات دست به دست می شوند. در جامعهء [آیندهء ایران] اسلام همچنان حضور خواهد داشت؛ اما حضورش به گونهء دیگری خواهد بود: اسلام در ایران پس از انحلال جمهوری اسلامی از اسلامیسم [اسلام سیاسی]نجات خواهد یافت.◄
آنچه میبینیم جریان زندگی است! من نام این جریان را میگذارم «جریان ضد محتسب». به قول حافظ: «خدا را محتسب ما را به آواز دف و نی بخش/ که ساز شرع از این افسانه بیقانون نخواهد شد». این صدا صدای حافظ بود، صدای خیام، سعدی، مولانا و... هم بود. میخواهم بگویم این حرکت اعتراضی را نباید به تحلیلهای سطح پایین نسلی و تعابیری از این دست فروکاست. آنچه این روزها بهعنوان ضرورتهای زندگی مطرح میشود نه امروز که هزاران سال است که دارد به انواع و اشکال مختلفی فریاد زده میشود.◄ |
مدير جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
منتشر شد: موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |