-------------------------------

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدند

مرثیه برای دو حلاج       تا آونگ فردا

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

آقای نوری علا، بهتر است سکولار بمانی!

هادی صوفی زاده

همانگونه که ارنست رنان می گوید، ملت «همه پرسی همه روزە« است و هیج حزب و جریان و فردی قادر به تصمیم گیری برای نسل های آیندە نیست و اگر نسل امروز فدرالی خواە هستند دلیلی نیست که نسل های بعدی به آن پایبند باشند. بنابراین تعهدی برای ماندن در قوارەء جغرافیایی ایران نیست و باید دمکراتیک به تغییرات ملی و بین المللی پرداخت نه با فتوا.

در کار خیر حاجت هیچ «استغاثه» نیست..!

حمیدرضا رحیمی

… و اما بعدالتحیه والسلام و ضمن دود کردن چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ع- س- ص- عج)، و در امتثال اوامر حضرت امام(ل) دائر بر اینکه "اقتصاد مال خره"، به میمنت و مبارکی، و ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی فداه (عج)، انتصاب خداپسندانه ای بشرح زیر و با یک قیام و قعود، صورت گرفت:

* یک امام جمعه، سرپرست شهر صنعتی البرز شد!/ ایلنا

فدوی برای جوری جنس، توضیح زیر را هم علاوه می کند تا کامروا شود: 

* شهر صنعتی البرز 26% سهام شرکت شهرصنعتی رشت و 77% سهام شرکت شهر صنعتی کرمانشاه را نیز در تملک خود دارد.

کتاب‌سوزان از آغاز حکومت اسلامی

عباس شهرابی

اخیراً «افرادی ناشناس»‌ شهر کتاب بابل را، به خاطر این‌که در جریان قیام به معترضان پناه می‌داده، آتش زدند. این رویداد تصاویری را از سرآغازهای شکل‌گیری حکومت اسلامی احضار می‌کند؛ تصاویری از خاستگاه عروج «خدای دهه‌ء شصت». گزارش مختصر پیش رو می‌کوشد با روایت سلسله‌ای از کتاب ‌سوزی‌ها و کتاب‌ فروشی‌ سوزی‌های عامدانه در ماه‌های نخست بعد از بهمن ۱۳۵۷، رویداد امروز را به تکه ‌متن‌ هایی درباره‌ء کتاب‌سوزی در ماه‌های برآمدن رژیم اسلامی وصل کند.

این زندان را با خودم می‌برم به دشت

آتفه چهارمحالیان

این زندان را با خودم می‌برم به دشت / از او می‌پرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ // این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون / می‌دهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزه‌ها بیرون بکشند / و غبار قله‌ای را / که از لای سیم‌ها می‌بویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. / از او می‌پرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ / این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون/ می‌دهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزه‌ها بیرون بکشند / و غبار قله‌ای را / که از لای سیم‌ها می‌بویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. (پاییز ۱۴۰۱- بند ۲۰۹ زندان اوین)

زن در ثبت اسناد

نسرین خراسانیان

غرق بي‌انصافی‌ام ،شبيه پدر در قتل خصوصی / غرق بي‌انصافی‌ام ،شبيه گلوي خرافه پاي ايمانم / بگو با اين حنجره‌ی تا خرخره روان‌نژند چه كنم؟ // كه اين مرد / در دفتر ثبت ِاسناد / تمام هويت مرا زير سوال می‌برد / تا در تشخيص اجساد زير پوستم / لايه‌هاي هندسي‌ام را به تحليل بنشيند / كه بسپاردم به تو كه موجه‌تري / و به طرز فزاينده‌ای مسئوليت مرا قبول می‌کنی.

روایت بازگشتگان

یا چرا ماشین قصه‌گوییِ وِلایی دیگر کار نمی‌کند

ماندانا نصیریان

آنچه که حالا با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، قدرتمندتر از هر زمان دیگری در مقابل قصه ‌گویی ‌های حکومتی قرار گرفته «روایت بازگشتگان: است: روایت جوانان و نوجوانانی که به ‌لطف گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زمان حیات خود محتواهای دیداری و شنیداری بسیاری از خود ضبط کرده و به اشتراک گذاشته‌اند که حالا پس از مرگ شان دوباره آنها را به جهان زندگان باز می‌گرداند تا شهادت دهند و روایت کنند.

مفهوم‌شناسیِ شعارِ «زن، زندگی، آزادی»

ع. گویا

شعارهایی که معرف مرحله واقعی یک جنبش اجتماعی نباشند، ممکن است بر گسترش، تعمیق، و در نتیجه موفقیت آن بطور نسبی تأثیر منفی گذارند. بنابراین، تحلیل محتوای اصلی‌ترین شعار یک جنبش اجتماعی و ارتباط آن با عمق تجربه تاریخی مشارکت کنندگان در آن جنبش، به نظر ضروری می‌رسد. بر این اساس سعی خواهد شد که اجزای شعار “زن، زندگی، آزادی” که امروز در سراسر ایران و جهان طنین انذار است، بررسی شود.

نامه ای به سردبیر ماهنامه‌ء «تجربه»

فرشین کاظمی‌نیا

«محرمعلی‌خان زینعلی» شاخص معرفتی سانسور و «اسوه»‌ی تمام عیاری از قلع و قمع کلمات به شمار می‌‌رفت که جا دارد تندیس او در وزارتخانه‌ء مربوطه گذاشته شود.

مرحله‌ء دیگری از یک کنشگری

بیانیهء شبکهء فرشگرد در مورد ایجاد «حزب ایران نوین»

در طول این سال‌ها به درستی این نکته باور آورده‌ایم که پایه‌گذاری کار حزبی بین کنشگران سیاسی در بیرون از کشور، و شکل‌دهی به تشکیلات سیاسی در قامت حزب و کار شفاف سیاسی، پس از سرنگونی جمهوری اسلامی، می‌تواند به تسریع و تقویت مناسبات دموکراتیک در آغاز روند استقرار نظم جایگزین بینجامد. این نکته‌ای است که شاهزاده رضا پهلوی نیز بارها بر آن تاکید کرده است و از ضرورت شکل‌گیری احزاب در بیرون از کشور بر اساس گرایش‌های گوناگون سیاسی، بارها سخن گفته است.

تأسیس حزب «ایران نوین»

بر دست اندرکاران اش خجسته باد  (نشریهء جنبش)

در باب «ابتذال شر»

مهدی تدینی

وقتی «شر» جامۀ بوروکراسی به تن کند و به یک نظم اداری تبدیل شود، تغییر ماهیت می‌دهد. رابطۀ شخصیِ فرد با «شر» از بین می‌رود. «شر» از یک «فعل» که یک نفر آن را به تنهایی مرتکب شود، به یک «فرایند ماشینی‌ ـ‌ اداری» (یا بوروکراتیک) تبدیل می‌شود و هر کس یک پیچ از صدها پیچِ آن را می‌چرخاند و یک اهرم از ده‌ها اهرم آن را می‌فشارد. به همین دلیل، آن حسی که یک انسان نسبت به شر در حالت عادی دارد از بین می‌رود.

قانون محرومیت‌سازی در نظام ولایی

کنعان مختار

چهار دهه است که رژیم ولایت فقیه جدا از منتقدان و مخالفان خود به حذف نرم اعضای خانوادۀ آنها نیز مبادرت می‌ورزد. هرچند قانونی در نظام اسلامی برای محرومیت از حقوق اجتماعی اعضای خانوادۀ متهم تعریف نشده، اما این محرومیت‌ها در سطح گسترده از سوی نهادهای امنیتی اعمال می‌شوند. هر شهروندی که به تایید نهادهای امنیتی نرسد به شکل نانوشته از حقوق اجتماعی و طبیعی خود محروم می‌شود.

پنج مقاله دربارهء 17 دی

شکوه میرزادگی

این پنج مقاله را شکوه مبرزادگی در بیست سال اخیر (و از جمله در همین روزها)، در سالگشت 17 دی (موسوم به روز کشف حجاب) نوشته  و اکنون نشریهء جنبش سکولار دموکراسی ایران آنها را در بمناست سالگشت امسال این روز مهم یکجا بازنشر داده و همزاه با آنها فرا رسیدن این روز را، که ارتباط اش با امروز و فردای سرزمین مان انکار ناپذیر است، به هموطنان خود و بخصوص زنانی که اکنون موتور محرکه جنبش انقلابی جاری ملت ایران هستند، خجسته باد می گوید.

بیش از صد روز انقلاب ملّی

روشنک آسترکی

فراگیر بودن این انقلاب ملّی از نظر گستردگی جغرافیایی و طبقات مختلف تحصیلی و شغلی و درآمدی، و همچنین پیوستگی و تداوم اعتراضات دو ویژگی مهم آن است... جنبش انقلابی ۱۴۰۱ توانست به سرعت جامعه مهاجران ایرانی را نیز به شکلی همبسته با خود همراه کند... آمیخته شدن اعتراضات با هنر و ادبیات، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که تثبیت و تداوم آن را به عنوان یک «جنبش انقلابی» و «ملّی» نشان می‌دهد.

فرزندان افسانه ای ایران

برگرفته از سایت «مشروطه»

آنچه که در این بیش از صد روز که از مرگ ژینا (مهسا) امینی می گذرد ما را شگفت زده کرده است، دیدن جوانانی است که در نهایت شجاعت و فداکاری - در برابر رژیمی تا بن دندان مسلح و بی رحم که درجهء اعمال توحش و خشونت در آن حتی از لشگر اعراب نومسلمان هزار و چهار صد سال پیش بیشتر است، ایستادگی کرده اند و از مرگ هراسی نداشته اند. اگر در تاریخ جهان در هر 100 سال یک اسطوره در سرزمینی متولد شده است، اما در این صد روز در ایران، هر سروی را که تبر زدند، برای خودش اسطوره ای نامیرا بوده است.

چرا تعهد به «حفظ تمامیت ارضی» کافی نیست؟

اسماعیل نوری علا

برخی از متفکران و نویسندگان ما، که آشنائی بیشتری با زبان جامعه شناسی سیاسی دارند و بخصوص در مکاتب اروپائی تربیت شده اند معتقدند که مفهوم «فدرالیسم» با «تعهد به حفظ تمامیت ارضی» در تضاد نیست. من نیز سال ها چنین می پنداشتم و به همین دلیل دعوت آقای حسن شریعتمداری را برای حضور در هیئت مؤسس «شورای مدیریت دوران گذار» - که در مرامنامه اش تعهد به حفظ تمامیت ارضی بصراحت نوشته شده بود - پذیرفتم اما، رفته رفته، بر این نکته واقف شدم که داستان دارای جنبهء کاملا متفاوت دیگری هم هست.

زنان در سالی که گذشت چگونه جهان را تغییر دادند؟

مطلبی از نشریهء «سیاست خارجی» (فارین پالیسی)

نشریه فارین پالیسی، روز جمعه ۲۳ دسامبر (دوم دی)‌، در مطلبی با عنوان فوق به تحولات مهمی پرداخته که زنان در سال ۲۰۲۲ در کشورهای مختلف انجام داده‌اند: زنان در ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی»، زنان در عرصهء حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی، جنبش زنان امریکای لاتین برای خواستاری آزادی و استقلال در حق باروری، نقش زنان کشاورز با اسکان و غذا دادن به سربازان اوکراینی در دفاع از کشورشان، و مقاومت زنان افغان در برابر دستورهای سختگیرانه و محدودکننده طالبان.

مغازلهء پوتین و نتانیاهو و پرسشی کانونی!

صابر گل‌عنبری

بدون شک روسیه منافع مشترکی هم با تهران دارد؛ اما منافعش با اسرائیل بیشتر است و روابط ‌‍شان نیز در هم تنیده‌تر که به الزامات آن به ویژه در سوریه تن داد. همچنین آنچه باعث می‌شود مسکو، در منازعات منطقه‌ای؛ منافع خود با ایران را در اولویت قرار ندهد، منافع متداخل اش با جبههء مقابل ایران است، از اسرائیل گرفته تا عربستان و امارات. همین باعث می‌شود احیاناً از روابط با ایران برای گرفتن امتیازاتی از این بلوک اهرم‌سازی کند.

دربارهء سکولاریسم ایرانی

گفتگوی نشریهء آلمانی با سه محقق

همهء گروه های اپوزیسیون، از چپ تا راست، بر سر این مهم به توافق رسیده اند که سیستم سیاسی آینده ایران می بایست سکولار و دموکراتیک باشد. در ایران مانیفست های سکولار- دموکرات دست به دست می شوند. در جامعهء [آیندهء ایران] اسلام همچنان حضور خواهد داشت؛ اما حضورش به گونهء دیگری خواهد بود: اسلام در ایران پس از انحلال جمهوری اسلامی از اسلامیسم [اسلام سیاسی]نجات خواهد یافت.

نگاهی از درون ایران:

آن‌چه می‌بینیم جریان زندگی است!

گفت‌وگو با آرش حیدری

من نام این جریان را می‌گذارم «جریان ضد محتسب». به قول حافظ: «خدا را محتسب ما را به آواز دف و نی بخش/ که ساز شرع از این افسانه بی‌قانون نخواهد شد». این صدا صدای حافظ بود، صدای خیام، سعدی، مولانا و... هم بود. می‌خواهم بگویم این حرکت اعتراضی را نباید به تحلیل‌های سطح پایین نسلی و تعابیری از این دست فروکاست. آن‌چه این روز‌ها به‌عنوان ضرورت‌های زندگی مطرح می‌شود نه امروز که هزاران سال است که دارد به انواع و اشکال مختلفی فریاد زده می‌شود.

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

سخنران:

راضیه آقاجری

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

منتشر شد:

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان