|
|||
|
------------------------------- |
||
تندیس خدانور لجمی با برف اصفهان
آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
«اینک رگ های بریدهء یک شاعر زبان میشوند»
پول کیلوئی!* بهار نیوز: ارزش پول ملی به پایینترین سطح تاریخی رسید.فدوی: یکی از مسؤلین بیت، ضاعف الله امواله، که نخواست نامش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، به فدوی گفت که می توانند با یک قیام و قعود ارزش پول ملی را افزایش دهند لکن از آنجا که بفرمودهء حضرت امام(ل): 1- اقتصاد مال خره و 2- ما با ملی مخالفیم، خوف آن می رود که به خروج از خط مالروی امام(ل) متهم شوند!◄
تبهکار قصهء ما با هوش بود و همه چیز را درست حساب کرده بود، جز اینکه، به باور من، مغزش نقش رسانه های اجتماعی را درک نکرده بود و از درز اطلاعات چیزی نمی دانست. تصور می کرد همان خرافاتی که در کودکستان و دبستان و دبیرستان در مغز کودکان و نوجوانان فرو کرده اند تا ابد همان خواهد بود که بود. اما درز اطلاعات و رسانه های اجتماعی کار خودشان را کردند و مردم از جهان های دیگر مطلع شدند. تا آنجا که وقتی مدیر حزب الهی از نوجوانان می خواهد که بگویند مرگ بر آمریکا… مرگ بر دیکتاتور جواب می شنود.◄
محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدندمرثیه برای دو حلاج◄ تا آونگ فردا◄
همانگونه که ارنست رنان می گوید، ملت «همه پرسی همه روزە« است و هیج حزب و جریان و فردی قادر به تصمیم گیری برای نسل های آیندە نیست و اگر نسل امروز فدرالی خواە هستند دلیلی نیست که نسل های بعدی به آن پایبند باشند. بنابراین تعهدی برای ماندن در قوارەء جغرافیایی ایران نیست و باید دمکراتیک به تغییرات ملی و بین المللی پرداخت نه با فتوا.◄
کتابسوزان از آغاز حکومت اسلامی اخیراً «افرادی ناشناس» شهر کتاب بابل را، به خاطر اینکه در جریان قیام به معترضان پناه میداده، آتش زدند. این رویداد تصاویری را از سرآغازهای شکلگیری حکومت اسلامی احضار میکند؛ تصاویری از خاستگاه عروج «خدای دههء شصت». گزارش مختصر پیش رو میکوشد با روایت سلسلهای از کتاب سوزیها و کتاب فروشی سوزیهای عامدانه در ماههای نخست بعد از بهمن ۱۳۵۷، رویداد امروز را به تکه متن هایی دربارهء کتابسوزی در ماههای برآمدن رژیم اسلامی وصل کند.◄
این زندان را با خودم میبرم به دشت / از او میپرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ // این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون / میدهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزهها بیرون بکشند / و غبار قلهای را / که از لای سیمها میبویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. / از او میپرسم این غروب / شیون کدام شهر بر مطبخ جنازه سوخت؟ / این گهواره را / که از استخوانم زده بیرون/ میدهم بادها به دماوند ببرند / هوا را برایش از میان زوزهها بیرون بکشند / و غبار قلهای را / که از لای سیمها میبویمش / از روی چهرهء قبرها کنار بزنند. (پاییز ۱۴۰۱- بند ۲۰۹ زندان اوین)◄
غرق بيانصافیام ،شبيه پدر در قتل خصوصی / غرق بيانصافیام ،شبيه گلوي خرافه پاي ايمانم / بگو با اين حنجرهی تا خرخره رواننژند چه كنم؟ // كه اين مرد / در دفتر ثبت ِاسناد / تمام هويت مرا زير سوال میبرد.◄ |
من یکی از تماشاگران پر و پا قرص ویدئوهای سیاسی شاهین نجفی هستم. نه او را دیده ام و نه رابطه ای با او دارم اما در ده سال گذشته با علاقه کارش را تعقیب کرده و رشد حیرت انگیزش را تحسین کرده ام. امروز هم، وقتی داشتم ویدئوئی را که در مورد «بنیاد مردم» تهیه کرده است نگاه می کردم متوجه شدم که او نکتهء مهمی را در همان اوایل صحبت اش مطرح کرده و به سرعت از آن گذشته است که شاید یکی از کلیدی ترین بحث های سیاسی امروز ما باشد.◄
چهگونه زنانهنگری سلطهء مردانه را به عقب میراند؟ فاطمه صادقی
فقه شیعه که تا انقلاب ۵۷ ماهیت غیر سیاسی و غیر ایدئولوژیک داشت از سوی جمهوری اسلامی به ابزاری برای توجیه بقای نظام و دولت تبدیل شد. دکترین افضلیت نظام سیاسی بر عبادات و جان انسان توسط آیت الله خمینی که در اعدام های تابستان 67 به روشنی نمایان شد و در ادامه با سلسله قتل های خاموش دگراندیشان تداوم یافت و اینک با اعدام معترضان انقلابی توجیه دینی شده، فقه حکومت را کاملا وحشی کرد. با صراحت می توان اعلام کرد انقلاب “زن، زندگی، آزادی”، فقه (شیعی) حکومت را عریان و توحش آن را روشن کرد.◄
خیزش انقلابی دانشگاههای ایران، بخصوص دانشگاه های هنر و علوم انسانی، به مدت بیش از صد روز نشان میدهد که انقلاب فرهنگی نه تنها در جامعهای که فارغ از خواست حاکماناش مدرنیتهء خاص خود را تجربه میکند ناممکن است، بلکه با اصل حقیقت دانشگاه و حقیقتجویی دانشگاهیان در تضاد قرار دارد.◄
کارزار جهانی برای انزوای جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. تلاشهایی نیز برای کاهش سطح دیپلماتیک با جمهوری اسلامی در کشورهای غربی در جریان است. در بسیاری از پارلمانهای کشورهای غربی شماری از احزاب و نمایندگان خواهان فراخواندن سفرای کشور خود از ایران و اخراج سفرای جمهوری اسلامی هستند. کارزار دیگری نیز برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی شکل گرفته است.◄
نوشته و ترجمهء فرزاد رمضانی بُنش ایران ما در آستانه تغییرات مهمی است که می توانند در دو جهت مثبت و منفی حرکت کنند. اگر با خوش بینی به آینده نگاه کنیم و امیدوار باشیم که کشور ما نیر دیگربره بر مسیر رشد و شکوفائی حرکت کرد و از اوضاع وخیم فعلی نجات خواهد یافت، لازم است از هم اکنون به سرگذشت جوامع دیگر منطقه خود توجه داشته باشیم. فرزاد بنش، نویسنده و پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی، در مورد رشد اقتصادی – اجتماعی کشور هند گزارش حالبی را به انگلیسی و فارسی تهیه کرده است که می خوانید.◄
بیانیهء شبکهء فرشگرد در مورد ایجاد «حزب ایران نوین»
وقتی «شر» جامۀ بوروکراسی به تن کند و به یک نظم اداری تبدیل شود، تغییر ماهیت میدهد. رابطۀ شخصیِ فرد با «شر» از بین میرود. «شر» از یک «فعل» که یک نفر آن را به تنهایی مرتکب شود، به یک «فرایند ماشینی ـ اداری» (یا بوروکراتیک) تبدیل میشود و هر کس یک پیچ از صدها پیچِ آن را میچرخاند و یک اهرم از دهها اهرم آن را میفشارد. به همین دلیل، آن حسی که یک انسان نسبت به شر در حالت عادی دارد از بین میرود.◄
قانون محرومیتسازی در نظام ولایی چهار دهه است که رژیم ولایت فقیه جدا از منتقدان و مخالفان خود به حذف نرم اعضای خانوادۀ آنها نیز مبادرت میورزد. هرچند قانونی در نظام اسلامی برای محرومیت از حقوق اجتماعی اعضای خانوادۀ متهم تعریف نشده، اما این محرومیتها در سطح گسترده از سوی نهادهای امنیتی اعمال میشوند. هر شهروندی که به تایید نهادهای امنیتی نرسد به شکل نانوشته از حقوق اجتماعی و طبیعی خود محروم میشود.◄
این پنج مقاله را شکوه مبرزادگی در بیست سال اخیر (و از جمله در همین روزها)، در سالگشت 17 دی (موسوم به روز کشف حجاب) نوشته و اکنون نشریهء جنبش سکولار دموکراسی ایران آنها را در بمناست سالگشت امسال این روز مهم یکجا بازنشر داده و همزاه با آنها فرا رسیدن این روز را، که ارتباط اش با امروز و فردای سرزمین مان انکار ناپذیر است، به هموطنان خود و بخصوص زنانی که اکنون موتور محرکه جنبش انقلابی جاری ملت ایران هستند، خجسته باد می گوید.◄
فراگیر بودن این انقلاب ملّی از نظر گستردگی جغرافیایی و طبقات مختلف تحصیلی و شغلی و درآمدی، و همچنین پیوستگی و تداوم اعتراضات دو ویژگی مهم آن است... جنبش انقلابی ۱۴۰۱ توانست به سرعت جامعه مهاجران ایرانی را نیز به شکلی همبسته با خود همراه کند... آمیخته شدن اعتراضات با هنر و ادبیات، یکی دیگر از نشانههایی است که تثبیت و تداوم آن را به عنوان یک «جنبش انقلابی» و «ملّی» نشان میدهد.◄
آنچه که در این بیش از صد روز که از مرگ ژینا (مهسا) امینی می گذرد ما را شگفت زده کرده است، دیدن جوانانی است که در نهایت شجاعت و فداکاری ایستادگی کرده اند و از مرگ هراسی نداشته اند.◄ |
مدير جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
منتشر شد: موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |