`   

بازیگوشی 

حمیدرضا رحیمی

...جداً که این روزها چه چیزهائی بین جوانان مُد شده و می شود؛ فی المثل، افزون بر "تتو"، برخی جوانان یک چشم خود را تخلیه می کنند تا، در بازی های خود، ادای دزدان دریائی را در آورند! فدوی تا اینجای قضیه هم مشکلی ندارد، چون - جوان است و جویای نام - لکن وقتی شیطنت کرده و این بازیگوشی را به گردن دیگری می اندازند، عمامه مان توی هم می رود، نگاه کنید:

* العربیه: حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا، در دفاع از عملکرد نیروهای تحت فرمانش پیرامون سرکوب اعتراضات سراسری اخیر مدعی شد که اگر کسی ثابت کند فردی بر اثر خطای کارکنان یگان ویژه کشته شده به او جایزه خواهد داد.

درد دل یک کارگر در توئیتر

منی که به هر دلیلی (خانواده، بی‌پولی، بیسوادی و ...) نتونستم فرار کنم، هر روز که بیدار میشم می بینم بیشتر از زندگی محروم شدم، منی که هر روز صبح ساعت ۶:۲۰ صبح باید بیدار بشم برم سرکار و ساعت ۸:۲۰ دقیقه برسم خونه، برای غذا خوردن باید فکر این باشم چی بخورم که گرون نباشه، یا بتونم سالی دوبار برم شهرستان پیش خونواده‌م، لباس و باقی تفریحات که برای شما عادی هست رو ما کارگرا اصلا ایده‌ای درباره‌شون نداریم.

رهبران شوروی و خیانت؟

مطلب وارده

به محض اینکه لنین مُرد معلوم شد که شخص دوم انقلاب، یعنی تروتسکی، خودفروخته و خائن بوده. در نتیجه، رهبران دیگرِ انقلاب، مانند استالین، کامنف، زینوویف و بوخارین، او را از کشور روسیه رانده و سپس در مکزیک او را بوسیله مزدوری بنام رامون مرکادر با چکش یخ شکن کشتند. اما ۵ سال بعد معلوم شد کامنف، زینوویف و بخارین نیز دشمن خلق بوده اند...

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

وآخَر دَیِّن…

نکته‌ای پیرامون نسبت عبدالکریم سروش و «شرم‌گاه» زنان

فرشین کاظمی نیا

آیا آقای سروش، با چشمان خود، چنان‌که تصریح کرده، «بدن سر تا پا برهنه» و «شرم‌گاه» خانم گلشیفته فراهانی را دیده یا از موثقین اسلام‌پناه و نزدیکان خود شنیده و سنجیده است؟ آیا در این فقره‌ی مهم برای دین‌ورزی، تحقیق کرده یا مانند روح‌الله خمینی- همان‌که برایش‌ محترم و باسواد است- و سعایت «مهاجرانی» از «سلمان رشدی» را پذیرفته بود، بدون بررسی، چنین یا‌وه‌ای را باور کرده و این عبارات سخیف را نوشته است؟

روز اول جهنم

امیر مُمبینی

حوادثی هم پیش می‌آید که باعث می‌شود انسان دوباره به درون آن تونل هول و هراس برگردد و ماجرای وحشتناک را باردیگر با همه‌ی درد و زهرش تجربه کند. تماشای چهره‌ی پرویز ثابتی، همه‌کاره‌ء ساواک، به هنگام تجاوز به جنبش زن زندگی آزادی در عکس‌هایی که این روزها پخش شده است، روی من همین تأثیر را گذاشت. باردیگر به ساختمان «کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری» ساواک بازگشتم و آن سلاخ خانه را بازدید کردم...

گفتگوی نوری علا با سعید بهبهانی دربارهء اوضاع سیاسی

فایل تصویری                فایل صوتی

هنر و موسیقی چه نقشی در مقاومت مدنی دارند؟

اریکا چنووت

فقط عده‌ی اندکی انتظار دارند که هنر خیابانی، هنر اعتراضی، یا ترانه‌های اعتراض‌آمیز بتواند به‌تنهایی تغییر ایجاد کند. اما چنین هنری می‌تواند اندوخته‌ی معرفتیِ مشترکی بیافریند و روایت‌های دگراندیشانه را تقویت کند، و به این ترتیب کارِ دیگر فعالان را تکمیل کند و به آنها دل و جرئت ببخشد. به قول هاوارد زین، تاریخ‌دان چپ‌گرای آمریکایی، «آنها تفنگ دارند، ما شاعر داریم. بنابراین، ما پیروز خواهیم شد.»

با صدای بلند اعلام می کنم!

میم هـ - فرزند یک آیت الله

من با صدای بلند اعلام می کنم که فرزند یکی از آیت الله های بیشرف قم هستم. ما گروهی از فرزندان این نابکارانیم که تصمیم گرفته ایم ایرانی شویم. من و ما اعلام می داریم که حتا یک آیت الله و آخوند و ملا و مداح و طلبهء ایرانی وجود ندارد. حتا اگر به زبان پارسی سخن بگویند و بنویسند. پس مردم ایران باید بدانند که در روز رستاخیز میهن باید محکم و استوار قوانینی وضع شوند که دین به کلی و مطلقاً از حکومت و دولت پاک شود و امری بسیار بسیار و صد در صد شخصی گردد.

ظهور دوره بی‌باکی

واکاوی وضعیت ترس در سپهر سیاسی ایران

ماهان ولی زاده

اگر کسی خیرخواه سرکوبگران باشد فقط دعا می‏کند که توان سرکوب این جنبش را نداشته باشند و به نحوی خواسته‌های مردم محقق گردد. در صورتی که حکومت حتی برای چند ماه موفق به سرکوب این جنبش شود در آینده نه چندان دور با وضعیت بسیار دردناکی مواجه می‌شود. آنچه او با آن مواجه خواهد شد، میانسال‌هایی است که چیزی برای از دست دادن ندارند و خوش‌خیال‏ترینِ آنها هم از عقب‌نشینی حکومت ناامید شده‌اند.

سقوط

محسن رنانی (اصفهان)

سقوط هر شرکت، سازمان یا ساختار سیاسی و اجتماعی چهار مرحله دارد؛ وقتی مرحله چهارم رخ دهد «رخداد سقوط» پایان می‌یابد. جمهوری اسلامی سه مرحله اول سقوط را طی کرده است، نمی‌دانم تا کی و تا چه حد می‌تواند، با مقاومت، خشونت و امنیتی کردن جامعه، مانع تحقق مرحله چهارم شود؛ اما می‌تواند با تغییر رویه،‌ پیش از آن که با «انقلاب از پایین»، مرحله چهارم سقوط نیز رخ دهد، از طریق «انقلاب از بالا»، احتمال فروپاشی را کاهش دهد.

اتفاقات بزرگ در نیمهء اول 1402

 دکتر حسن محدثی (تهران)

ما الان با یک جنبش سازش ناپذیر مواجه هستیم؛ جنبشی که در واقع هدفش رادیکال است. می‌خواهد سیستم را بیاورد پایین. 88 اینجوری نبود؛ جنبشی بود که نمی خواست سیستم را پایین بیاورد. می‌گفت که «رای من کو؟» و صندوق رای را دنبال می‌کرد. اما این یکی می‌گوید نه آقا هدف من کل نظام است. هم در شعار و هم در عمل اش هدف رادیکالی دارد و ما در واقع در یک وضعیت رادیکالیستی هستیم.

در آرزوی جنبش سوم

زنده یاد نادر نادرپور

29 بهمن (18 فوریه) بیست و سال از درگذشت شاعر و اندیشمند بزرگ معاصر، نادر نادرپور، گذشت. به یاد او یکی از نوشته های مهم اش را در این نشریه بازنشر می کنیم.

«چهارچشمی باید مراقب جنبش بود!»

ابراهیم الاصیل، تحلیلگر ارشد سوری

گفتگوگر: فرناز سیفی

ایجاد تشکل رهبری یا فردی به‌عنوان رهبر اعتراضات ضروری بود و ما از پسِ آن برنیامدیم. اعتراضات پراکنده و بدون رهبری و هماهنگی نمی‌تواند حرکت مداوم و فراگیری را در کشور شکل دهد؛ به‌ویژه وقتی معلوم است که اعتراضات ‌بلندمدت خواهد بود، وجود رهبر یا یک گروه رهبری ضروری است. اعتراضات که طولانی می‌شود مخالفان شروع می‌کنند به سرزنش‌کردن یکدیگر، تقصیرها را به گردن هم انداختن و دعواهای درونی. در این وضعیت وجود رهبری و استراتژی‌های مشخص کمک‌کننده است.

نگاهی به «منشور مطالبات حداقلی»

متعلق به تشکل‌های مستقل صنفی و مدنی ایران

الاهه بقراط

عوام‌فریبی و پوپولیسم و شعار دادن و یا طرح مسائلی که گویا با سرنگونی جمهوری اسلامی بلافاصله همه چیز گل و بلبل می‌شود، یکی از خطرناک‌ترین رفتارهاست که اگر از روی غرض و سوء نیت نباشد، قطعا ساده‌ اندیشی و بی‌اطلاعی از وضعیت کشور و مناسبات اقتصادی و اجتماعی است چرا که در عمل بجای «مشارکت در امور کشور» برای ساختن خانه مشترک، به طلبکاری دامن می‌زند تا از نخستین زمامداران آینده که ویرانه‌ای را تحویل می‌گیرند، فقط «مطالبه» داشت و «خواست» آن هم «به فوریت»!

اساساً پایان بخشیدن به اوضاع فعلی از راه براندازی (توسط نیروهای غیرملی و به کمک بیگانه) را نیز به خاطر فقدان امکان یا بدیل جدی قابل‌طرح و بررسی و ارزیابی نمی‌دانیم. توجه شود که پایان‌یابی با برافتادن تفاوت دارد: ماهیت اولی مسیری از توافق نیروهای داخلی برای تغییر مسالمت‌آمیز و خاتمۀ داوطلبانه به تجربۀ ناموفق حکومت دینی است و ماهیتِ دومی، ریشه‌کنیِ حکومتِ کنونی بر اساس فشار خارجی و تحرک نیروهای غیرملی فارغ از اینکه جانشین آن، چه باشد.

جمهوری و سلطنت

(پاسخی به دوستی بسیار عزیز)

سام قندچی

آیا "جمهوری هائی استبدادی"، نظیر جمهوری های کمونیستی شوروی سابق و روسیهء کنونی، چین کمونیست، کرهء شمالی، جمهوری آذربایجان در شمال ایران، جمهوری سوریه، جمهوری مصر، جمهوری پاکستان و جمهوری اسلامی ایران و امثالهم را به پادشاهی سوئد یا پادشاهی بریتانیا ترجیح می دهم؟ خیر، ترجیح نمی دهم! اما...

میراث تقی‌زاده

حمید ارفع

برای تقی‌زاده دفاع از حیثیت انسان ایرانی نه تنها یک تکلیف اخلاقی بلکه یک وظیفهء سیاسی بود. استقرار مشروطیت در ایران دلایل متعددی دارد، اما در این میان دو دلیل به اعتقاد تقی‌زاده بیشتر از دلایل دیگر اهمیت دارند: اولی استبداد زدایی از ساختار قدرت سیاسی از طریق برقراری حاکمیت قانون و تعریف سازوکارهای آن. دومی که برای تقی‌زاده اهمیت بیشتری داشت - به ویژه در پسامشروطه - رفع عقب‌ماندگی و رسیدن ایران به قافله تمدن بود.

آیا همه ‌پرسی تجلّی دموکراسی است؟

ف. دشتی

همه‌پرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ را به یاد آوریم. از مردم خواسته شد که به یک جعبه که محتویات اش پنهان از دیده‌ها بود، رأی نه یا آری دهند. اگر «آری » می‌گفتیم، پیشاپیش پذیرفته بودیم که در چارچوبی ضد دموکراتیک اداره شویم. اما حتا اگر «نه» هم می‌گفتیم، باز هم رأی ما در حکم تایید آن شکلِ همه‌پرسی غیردموکراتیک بود.

تبارهای سیاسی

آرمان امیری

اگر یک ناظر بیرونی به حوادث ایران نگاه کند و صرفا بیانیه‌های سیاسی در باب اهداف و ملزومات انقلاب اخیر را بخواند، آنچه می‌بینید یک همگرایی شگرف است که شاید در کمتر انقلابی در طول تاریخ مشابه داشته. برای سنجش این ادعا، من مقیاس تقسیم‌بندی فضای سیاسی را «نسبت نیروهای سیاسی با انقلاب ۵۷» قرار می‌دهم. با چنین مقیاسی: در منتها الیه یک سر این طیف، شاهزاده پهلوی قرار دارد.... در سوی دیگر این طیف گسترده، میرحسین موسوی قرار دارد.

یک رؤیا در دو بستر

از «ژ. ژ. ئازادی» تا «ز. ز. آزادی»

مزدک بامدادان

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

7 اسفند 1401 - 26 فوریه 2023

موضوع:

نقش شعارها در مبارزات

همراه با نمونه هائی از شعارهای جاری درایران

سخنران: رضا عرب

دکتر در زبانشناسی اجتماعی (استرالیا)

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان