------------------------------

===========================

افشای راز کتاب کیومرث پوراحمد علیه انقلاب ۵۷

بابک غفوری ‌آذر

کیومرث پوراحمد ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی درگذشت. رسانه‌ها در ساعت‌های اولیه علت درگذشت او را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما ساعتی بعد ماهنامه «فیلم امروز» نوشت که او «از سر افسردگی و ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» به زندگی خود پایان داده است: «همین‌قدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکان‌دهنده»... به‌فاصلهٔ کوتاهی پس از درگذشت کیومرث پوراحمد، یک انتشاراتی ایرانی خارج کشور، با اعلام رسمی نام نویسنده یکی از کتاب‌های قبلی خود، ابعاد تازه‌ای از تفکرات و دیدگاه‌های سال‌های اخیر این فیلمساز سرشناس سینما را روشن کرد.

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

طالبان داریم تا طالبان!

حمیدرضا رحیمی

فدوی بعنوان مدخل عرض می کند که، به فتوای علمای سلف، دوغ و دوشاب را هیچگاه نباید یکی پنداشت. بر این پایه، نخست «دوغ» را ملاحظه کنید:

* رویداد۲۴: حجت الاسلام حسین وحیدپور کارشناس صداوسیما و استاد حوزهء علمیه گفته پولی که آرایشگر از تراشیدن ریش بر سر سفره زن و بچه خود می‌برد اشکال شرعی دارد و گناه است و آثار نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت!

و اما «دوشاب»:

* در افغانستان، مرد متوفائی را، که ریش اش از حد مقرر در شرع انور کوتاه تر بود، برادرانه به شلاق بستند.

خب حال فدوی نباید بگوید براستی که طالبان داریم تا طالبان!

نگاهی به کنفرانس 26 مارس تورنتو

گفتگو با حسن شریعتمداری

در آینده ایران ما رقابت بین جمهوری و سلطنت را خواهیم داشت، بین اقوام ایرانی و سلطنت را خواهیم داشت، این چیزی نیست که با کوشش من و شما در سالن های در بسته حل بشود. مهم اینکه متمدنانه یاد بگیریم دشمن هم نیستیم و باید، برخلاف این چند ماه اخیر اینکه جریانی بخواهد هیرارشی [سلسله مراتب] ایجاد بکند این هوس را از دلمان بزدائیم و بیشتر اعتماد بسازیم و بتوانیم همکاری بکنیم.

فراتر از انقلاب: رنسانس ایرانی

نوشتهء ملا در سایت مشروطه

تابحال کوهنوردی رفتید؟ هرچقدر کوه مرتفع تر باشد، سختی رسیدن به قله بیشتر است و انرژی و توان بیشتری از شما می گیرد. رها شدن از شر حکومت مذهبی هم پیروزی بسیار بزرگی است که متناسب آن باید هزینه داد. این پیروزی ایران را و نسل های بعدی را خوشبخت خواهد کرد و منطقه را نیز متحول خواهد نمود.

چشم‌انداز رژيم اسلامی

روشنک آسترکی

انقلاب ملی ایرانیان با تأکید بر اصل «حاکمیت ملّی»، سناریوهای رژيم اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان را خنثی کرده و هیاهوی برخی بلندگوهای رسانه‌ای تجزیه‌طلبان را بی‌اثر کرده‌اند... چنتهء جناحین رژيم اسلامی نیز خالی ست و اتاق‌های فکر نظام تا کنون در پیشبرد سناریو برای انحراف انقلاب ملی ایران ناکام مانده‌اند. در این میان، رهبر پریشان‌حال نظام که به هر بهانه‌‌ای سخنرانی می‌کند، همواره بر سه نکته تکیه دارد: هراس از پهلوی، توطئه دشمنان و توهم دستاوردهای بی‌بدیل انقلاب۵۷ و نظام مقتدر!

چند پرسش از صاحبان منشور «جمهوری ایران»

اصغر جیلو

انقلاب بهمن ۵۷، کشور را به پرتگاه بحران های هولناک نا کارآمدی، فساد، فقر و فلاکت بی حد و حصر کنونی هدایت کرد، تا لاجرم نهال انقلاب ژینا برای نجات کشور سر برکشد... پرچم این جنبش تنها زمانی تمام قد بر افراشته خواهد شد که شخصیت‌ها و نیروهای دموکرات، خیر مشترک ملی را بر منافع دیگر خود مقدم شمرده و برای نجات کشور، همبستگی و همکاری را اولویت درجه اول خود بشمارند. متاسفانه، فعلا نشانی از این رفتار در بخش عمده‌ای از طیف جمهوریخواهی یافت نمی‌‌شود.

توسعه و روشنفکران

مهدی تدینی

اگر بخواهم نقدی اصولی بر جریان روشنفکری ایران وارد بدانم، این است که راهکاری برای توسعه نداشت. نه به این معنا که ایده‌ای نداشت ــ ایده‌های یوتوپیایی یا رمانتیک فراوان داشت. اما درک نکرده بود که قضیه بسیار دشوارتر از آن چیزی است که حساب می‌کرد. می‌خواستند با جدول ضرب پیچیده‌ترین معادلات را حل کنند و به آن جدول ضرب هم غره بودند، زیرا هیچ‌گاه راه‌حل‌هایی که از جدول ضربشان درمی‌آمد به مرحله اجرا گذاشته نمی‌شد تا مشخص شود چقدر ساده‌لوحانه است.

من از «وسط بازی» دفاع می کنم!

محسن رنانی

‌آه که هنوز خون نخوت سلطان محمد خوارزمشاه و شاه اسماعیل صفوی و آقامحمدخان قاجار در رگ‌های حکومتیان می‌دود و هنوز شور و سطوت حسن صباح و شیخ حسن جوری و حسین فاطمی و خسرو روزبه و نواب صفوی و صادق خلخالی در روح بسیاری از مخالفان حکومت جاری است. در حالی که ایران بیش از هر وقت دیگر به روزبه پوردادویه (ابن مقفع) و بونصر مُشکان و امیرکبیر و داور و فروغی و بختیار و بازرگان و طالقانی و بهشتی نیاز دارد.

سال رنگین ‌کمان جنبش‌ها

عباس شهرابی

سال ۱۴۰۱ سال خیزشی سراسری بود علیه حاکمیتی که حملات اش را علیه «زن، زندگی، آزادی» یکپارچه‌تر کرده بود. در سالی که گذشت، جبهه‌ها بیش از پیش روشن و خط‌کشی‌ها مطلق شد: جبهه‌ء حاکمیت و جبهه‌ء جنبش‌های اجتماعی. ۱۴۰۱ با گردن‌کشی حاکمیتی که به فاز جدید یکپارچگی خود می‌بالید شروع شد، اما مردم، در خط پیوسته‌ای از اعتراضات صنفی و در چند مرحله خیزش خیابانی، شوک سنگینی به حاکمیت وارد کردند.

انقلاب در غیاب حزب‌ها و سازمان‌های چپ

ف.دشتی

این نوشته‌ی متمرکز است بر علل عقب ماندن احزاب و سازمان‌های چپ ایران از قیام ژینا. تحلیل و بررسی درونمانِ برخوردهای ایدئولوژیک این بخش قدیمی چپ ایران در حد توانایی ارایه می‌شود. نوشته با تبیین این انتظار پایان می‌یابد که مطالبات عدالت محور و آزادی خواهانه‌ی قیام ژینا، برای پس زدن اپوزیسیون راست افراطی خارج از کشور، و پیش راندن نیروهای دموکراتیک جامعه، باید در چارچوبی جدید از نهادی مردمی در شکل یک جبهه‌ی متحد خلق تبلور پیدا کند.

 

در ستایش نقد و آزادی بیان

الاهه بقراط

حضور شاهزاده رضا پهلوی که خودش و بقیه وی را فراجناحی معرفی می‌کنند (و آینده نشان خواهد داد آیا این موضع به سود یا به زیان انقلاب ملی ایران بوده است)، در کنار آنانکه نه تنها فراجناحی نیستند بلکه هم پیشینه در حمایت از یک جناح جمهوری اسلامی دارند و هم در حال فعالیت‌ برای تقویت جناح خود هستند، کفه‌ی ترازو را در عمل به سود شعارها و تمایلات و جانبازی‌های نسل‌های جوان معترض در ایران که خواهان براندازی کلیت «نظام» «جمهوری» «اسلامی» هستند، سنگین نمی‌کند!

چند راه حل؟

خسرو خدیوی تهرانی

چنانچه جمعی از نامداران اوپوزیسیون داخل و خارج کشور اعم از طرفداران پادشاهی مشروطه و جمهوری خواهان در یک نامه باز مختصر ضمن یادآوری جنایت‌های علی خامنه‌ای و اشاره به نفرت و انزجار مردم از او خواهان استعفاء و یا برکناری او و برگزاری رفراندم برای تدوین قانون اساسی نوین برای انتقال به رژیم سیاسی آینده از طریق مسالمت آمیز شوند و از مبارزان و آزادیخواهان و کلیه مردم ایران نیز درخواست کنند این بیانیه را بصورت آنلاین امضاء کنند یک مبارزه مدنی بزرگی براه می‌افتد که میتواند بسیار مفید باشد.

آخوند به در!

یا «تو نمی تونی منو شبیه خودت کنی!»

س. سمبه

گر چه انقلاب اسلامی با کشتن صدها هزار نفر در جنگ های خواسته و ناخواسته اش_ و تلاش برای صدور انقلاب تباهش_ ایران را بر لبه پرتگاه نیستی نشانده است اما در همین لحظه های هراس انگیز، فرهنگ ایران چو ققنوس از خاکستر خویش احیا شده است و در زیر پوست این ایرانشهر افسانه ای، انقلابی جاری است که فریادش ریشه در آرزوهای زنده بگور شده این سرزمین دارد.

وضعیت قدرت‌های بزرگ و ایران

گفت‌وگو با محمود سریع‌القلم

غربی‌ها شاید با بیش از صد کشور که اصلاً سیستم داخلی آنها را قبول ندارند روابط گسترده دارند چون با آنها منافع مشترک دارند. دموکراسی در داخل کشورهای غربی یک اصل جدی، متقن و مورد تفاهم است، اما در سیاست خارجی، اهرمی تنومند و جذاب برای فشار است. غرب به وضوح نمی‌خواهد ایران یک قدرت هسته‌ای شود ولی با قدرتمند و ثروتمند شدن ایران مشکلی ندارد. در مقابل، همسایگان ایران نه می‌خواهند ایران هسته‌ای شود و نه قدرتمند و نه ثروتمند. غرب حتی ممکن است با حملۀ نظامی از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند، ولی همسایگان ایران با قدرت نرم مالی، رسانه‌ای، تعلیق و سناریوهای درجا زدن اقتصاد و توسعه کشور، مانع قدرتمند شدن آن خواهند شد.

جند و چون نظریهء «پادشاهی انتخابی»

در گقتگوی اسماعیل نوری علا  با علیرضا میبدی

پیش بینی و برنامه ریزی برای دخالت در آیندهء ایران

متن سخنرانی اسماعیل نوری علا

در مهستان سکولار دموکرات های ایران

امروز قرار است که، بجای پرداختن مطول به روزگار دیروز و امروزمان، اندکی به فردا بپردازم، فردائی که نام و صفت زیبای «آینده» را بر خود دارد، به معنی زمانه ای که دارد می آید. آینده است، و چون آمد رونده و رفته می شود و در صفخات تاریخ جای می گیرد اما جای پایش بر زندگی همهء ما می ماند. من امروز می خواهم در مورد اینکه یک آدم سکولار دموکرات این آینده، این در حال آمدن، را چگونه می بیند و ارزیابی می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد و برای شکل دادن به آن آینده ی هنوز نیامده، بصورتی که مطلوب اوست، دست به برنامه ریزی می زند برایتان صحبت کنم.

«فدرالیسم قومی»، طرحی ارتجاعی برای آیندهء ایران

سام قندچی

واقعیت این است که در بخش های پیشرفته تر ایران جریانات واپسگرای اسلامگرا و استالینیست چند دهه است که در میان اکثریت فعالان سیاسی و حقوق بشری به کنار گذاشته شده اند و کسی در جنبش مدنی یا در اپوزیسیون جدید سیاسی ایران رابطه ای با این گونه جریانات ندارد و هیچ آدم عاقلی خود را هوادار این جریانات عقب مانده نمی داند که نظیر جمهوری اسلامی هنوز می خواهند نان شهیدان 30 سال پیش خود را بخورند. اما در بخش هایی از ایران نظیر کردستان هنوز بسیاری ار فعالین جنبش مدنی از گروه های استالیسنیت واهمه دارند.

ششم فروردین‌ امسال در کنفرانس تورنتو چه گذشت؟

شهر تورنتو در کانادا، در دو روز پایان هفته ای که گذشت (5 و 6 فروردین 1402) شاهد چند گردهمائی سیاسی بود. برنامه های شنبه 5 فروردین را سازمان فرهنگی موسوم به «تیرگان» برگزار می کرد و چهره های اصلی شرکت کننده در آن همان شش تن شرکت کننده در کنفرانس دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن دی.سی بودند. اما روز بعد کنفرانس دیگری در همان شهر برگذار می شد که وحودش تحت الشعاع مجالس روز قبل قرار گرفت در واقع ما در این دو روز شاهد نمایش نظرات دو جبههء سیاسی بودیم که آشکارا در برابر هم صف بندی کرده بودند. اخبار روز شنبه را در همه جا می توان یافت اما اخبار وقایع روز یکشنبه بیشتر در سایت های احزاب قومیتی (که امروز خود را «اتنیک» می خوانند) یافت می شوند.

توان و ناتوانی روشنفکران در تحولات سیاسی

م. ضیاء

اساسا طرح سوالاتی از این دست که نقش روشنفکران در انقلاب سال ۵۷ و ساقط شدن حکومت پهلوی تا چه اندازه‌ای بوده است؟ و اگر آنها در این کار نقش داشته‌اند با توجه به عواقب آن چرا آنان قادر به درک این عواقب نبوده‌اند؟ سوال هایی درست بوده و قابل درنگ کردن می‌باشند. در این نوشتار سعی می‌شود با کمک گرفتن از تجربه تاریخی جمهوری وایمار در آلمان و نقش روشنفکران در سقوط آن و به طور کلی رابطهء «روشنفکران و قدرت» توجه شده و از این طریق شاید جوابی برای چنین سوال‌هایی بیابیم.

دربارهء کاربرد تاکتیک «فعلاً و بعداً» در روند اتحاد

اسماعیل نوری علا

ما اکنون در فاز «فعلاً» هستیم و شعار ضرورت «اتحاد همه با هم» نیز قوی تر از همیشه نیرو و فشار خود را بر اپوزیسیون حکومت اسلامی وارد می کند. و درست در همین دوران «فعلاً» است که اعمال تکتیک های خدعه آمیز رونق می گیرد و هرچه حافظ داد بزند که «هزار وعدهء خوبان یکی وفا نکند» حرف در آدمیان ساده دل یا «خدعه گر متقابل» اثر نمی کند. اما این وظیفهء مائی را که دوست نداریم آیندهء جوانان کشورمان دستخوش حوادث خونین شود تغییر نمی دهد؛ جوانانی که اکنون با صدای بلند و سینه آمادهء گلوله به جستجوی یک زندگی معمولی که در آن آزادی باشد برخاسته اند.

موضوع فقط بر سر حجاب نیست

رکسانا حمیدی

موضوع فقط بر سر حجاب نیست بلکه بر سر آن چیزی است که تحمیل می شود و امر می کند به: خود سانسوری، خود پوشانی، خود محو کردن و خود نبودن! حداقل خود نبودن نصفی از جامعه. قرار است تو خودت نباشی، اصلا تویی در کار نباشد، هیچ بودن زیر سایهء سنگینی که می خواهد تو را از درون خوره وار بخورد و له کند. همین است که وقتی به ادبیات و نوشتن می رسد کار دست آدم می دهد.

سال ریزش، سال بقا

گفتگو با پرتو نوری‌علا

گفتگوگر: فرشته نزاکتی (رادیو زمانه)

مردم ایران، و بخصوص جوانان ایران، به مرحله‌ای رسیده اند که دیگر دروغ و دغل رژیم را (که به نام مذهب مشتی خرافات و جهل و نادانی را به خورد مردم می‌داد، و خیلی هم سیستماتیک این کار را می کرد) بر نمی تابند... جوانان ایران با حرکتی که کردند و اینطور شجاع و زنده به میدان آمدند، به خلاف تمام تئوری ها و نظریه های قبلی، یک چیز را به همه ما نشان دادند: اینکه اینها آگاه هستند به کاری که می‌کنند...

سال رنگین ‌کمان جنبش‌ها

عباس شهرابی

سال ۱۴۰۱ سال خیزشی سراسری بود علیه حاکمیتی که حملات اش را علیه «زن، زندگی، آزادی» یکپارچه‌تر کرده بود. در سالی که گذشت، جبهه‌ها بیش از پیش روشن و خط‌کشی‌ها مطلق شد: جبهه‌ء حاکمیت و جبهه‌ء جنبش‌های اجتماعی. ۱۴۰۱ با گردن‌کشی حاکمیتی که به فاز جدید یکپارچگی خود می‌بالید شروع شد،....

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«باشگاه ادبیات» را دریابیم!

«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمک‌های داوطلبانه کتابخوان‌های داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دست‌آورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهم‌تر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم.

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم