----------------------------

------------------------------

-----------------------------

چرا استادیوم اصلی ایران را به‌سرعت خراب کردند؟

پوریا ژافره

فقط ۲۰ دقیقه به برگزاری نشست خبری تیم‌های پرسپولیس و آلومینیم اراک بعضی از خبرنگاران مطلع شدند که استادیوم آزادی امکان پذیرش تماشاگر ندارد. روز بعد اوضاع حتی بدتر هم شد؛ عکسی در شبکههای اجتماعی همه‌گیر شد که نشان می‌داد در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بخش‌های عمده‌ای از سکوهای این استادیوم و سرویس‌های بهداشتی تماشاگران و همین‌طور بازیکنان و داوران برای «بازسازی» تخریب شده‌اند.

فرصت طلائی

حمید رضا رحیمی

فدوی در پژوهش های ولایتمدارانهء خود به نتیجه ای شگفت انگیز رسیده است؛ بدین معنی که دریافت هرچه میزان جرائم و جنحه و جنایات در بلاد کفر و زندقه کمتر می شود، به همان اندازه، و بلکه چندین برابر آن، در ممالک محروسهء امام زمان(عج) و به ویژه خاورمیانهء امام و پیامبر خیز(ع- س - ص- عج) به میزان جرائم و جنایات افزوده می شود! و نتیجه اینکه به گزارش جراید، ده‌ ها زندان در هلند و سوئد تبدیل به هتل می‌ شوند!.. حال بفرمایید که آیا حضرات آیات نباید از این موقعیت طلائی سوء استفاده بهینه فرموده و، بجای تحمل هزینهء سنگین احداث زندان ها، آن را  از بلاد کفر که روی دست شان مانده اجاره فرمایند؟

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

درماندگی آموخته شده

آرمین

سلیگمن روزی 3 بار به این قفس شوک می داد. سگ ها وقتی شوک رو می دیدن پاشونو رو پدال فشار می دادن اما در قفس باز نمی شد. اونها خودشون رو به درو دیوار میزدن اما خیلی زود فهمیدن که پدال کار نمی کنه و باید وسط قفس بمونن و به جای اینکه خودشون رو به درو دیوار بزنن، شوک رو تحمل کنن. بعد از یکماه سلیگمن، این 10 تا سگ رو پیش 10 تا سگ قفسی که پدال اش کار می کرد برگردوند. و حالا به قفسی که 20 تا سگ داخلش بود شوک وارد کرد. فکر می کنید چی شد؟

سالمرگ مهسا و طراحان حادثهء شاهچراغ

س. سمبه

نکته جالب توجه در این نمایش تهوع انگیز، آن چادر خونی و افتادن چهلم قربانیان این نمایش، همزمان با سالمرگ زنده یاد مهسا امینی است. جمهوری اسلامی و سردار قاآنیِ «پپه گلابی» اش از همان آغازی که این طرح را با همکاری داعش پیاده کردند، فقط تنها هدف شان تحت الشعاع قرار دادن سالمرگ مهسا امینی است؛ تا به خیال خود به بهانه قتل چند قربانی بی ارزش برای نظام، بتوانند اربعین سیاسی دیگری را برای رسیدن به اهداف کثیف خود تعزیه گردانی کنند، اما ابلها، این نسل زیبا و غول هایش جملگی بزرگ شده اند و قد کشیده اند و دست شما کوتوله های جنایتکار به اندیشه بلند آنها نمیرسد.

در پی دالان‌هایی برای کنشگریِ هنرمندانه

امید احسانی

در دو ماه گذشته گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف بدون مجوز و در مکان‌های مختلف، از باغ‌های حوالیِ تهران تا سالن‌های نشیمنِ خانه‌های بزرگ قدیمی و سالن‌های کوچک مرکز شهر، کنسرت برگزار کرده‌اند. در بسیاری از این رویدادها نوازندگان و خوانندگان زن حضور پررنگی داشته‌اند... شاید این یکی از زیباترین شیوه‌های مبارزه با جزم‌اندیشی است که جنبش «زن، زندگی، آزادی» پیش روی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی گذاشته است.

هنر گران قیمت، توانمندانِ اندک، و فقر بسیاران

علی کیافر

به دنبال تعداد قابل توجهی حراج‌های موفق از دیدگاه قیمت‌ها و فروش در دوبی و جلب هنرمندان و خریداران ثروتمند از ایران و شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا، دست ‌اندر کاران عرضه و فروش آثار هنری در ایران به فکر بهره برداری از چنین دریچه‌ای برای به نمایش گذاردن آثار هنرمندان ایرانی و فروش آنها به افراد دارای توان مالی بسیار افتادند. در این راستا در چندین سال گذشته “حراج تهران” سرآمد این فعالیت‌ها بوده است.

وای بر شما!

ق. هستی

بخاطر یک همجنس بازی ساده با آبروی  مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان بازی کردید؟ بخاطر شش زن برهنه در خانهء سردار زارعی هزار حرف برایش ساختید؟ بخاطر یک بوسهء کوتاه گرفتن کامران دانشجو از خانم نماینده مجلس داخل آسانسور، آبرو براش نگذاشتید؟ بخاطر یک همبستری بیست دقیقه ای با زن جوان شوهردار، آبروی امام جمعه تویسرکان را  بردید؟ بخاطر یک کاخ کوچک چند هزار متری، علی اکبر ولایتی را خون به جگر کردید؟ وای بر شما...

کنجکاوی در یک آمارگیری!

مزدک بامدادان و پاندورا نوری

اگر این آمار را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که: «1) نزدیک به نیمی از مردم ایران یا خواهان دیکتاتوری هستند، یا با دیکتاتوری مشکلی ندارند! 2) اصلاح‌طلبان همگی دموکرات هستند و هیچ اصلاح‌طلبی اقتدارگرا نیست! 3) نه تنها چیزی بنام "ریاست جمهوری مطلقه" داریم، که آدم هایی را هم داریم که آشکارا هوادار آن هستند!»

راهی به جز ائتلاف ملی گرایان در مقابل مان نیست!

احسان آریان – در توئیتر

ایران‌ گرایی و ملی گرایی را نمی توان محدود به مشروطه خواهان کرد، هر چند آنها در این سال‌ها جدی ترین گروه در حفظ و نگهداشت آن بودند. اگر این تفاهم برقرار شد که دشمن ایران، درون ایران لانه کرده و هیچ وجهی از آن، خاصه اصلاح‌طلبان حکومتی نمی توانند بخشی از راه حل باشند، و راهی به جز ائتلاف ملی گرایان (جدا از بحث های تاریخی) در مقابلمان وجود ندارد، آینده روشن تر می شود.

جامعه‌شناسی بحران مهاجرت در ایران

مهران صولتی

اگر امواج پیشین مهاجرت صرفا سیاسی و معطوف به قشر خاصی از ناراضیان بود، به نظر می رسد موج اخیر شمولیتی تمام عیار یافته و همزمان پزشکان، استادان دانشگاه، کارآفرینان اقتصادی، دانش آموزان و حتی برخی از مردم عادی را در بر گرفته است. برخی برآوردها نشان می دهد که فقط در سال گذشته ۳۰۰۰ پزشک و ۹۰۰ استاد دانشگاه کشور را ترک کرده اند و آمار مهاجرت روزانه مهندسین به ۲۰ نفر رسیده است. با این اوصاف اکنون شایسته است که بپرسیم چرا با بحران مهاجرت مواجه شده ایم؟

در گسترهء زبان روز

ابراهیم هرندی

پیشینیان دربارهء «تعریف» گفته اند که «هر تعریف باید کامل و جامع و مانع باشد»؛ یعنی که همهء رویه ها و سویه های پدیدهء مورد نظر را در بر گیرد، همهء گونه های آنچه را که تعریف می کند شامل شود، و تعریفِ کنندهء پدیدهء دیگری نباشد. اما «نزولات آسمانی» را می توان دربارهء فضلهء پرندگانی نیز که بر روی درخت نشسته اند و یا در حال پرواز از خود نازل می کنند، بکار برد.

مهستان در دوران اشکانی

بهمن انصاری

مهستان نخستین نشست خود را در نوروز سال ١٧٣ پیش ‌از میلاد، با حضور مهرداد یکم اشکانی، شاه ایران، برگزار کرد. اولین طرحی که در اولین مجلس مهستان تصویب شد موضوع عدم‌ موروثی بودن نهاد پادشاهی بود. مهستان این حق را برای خود قائل شد تا در مواقع نیاز و با صلاحدید اعضا، این اختیار را داشته باشد تا شاه را هر زمانی که با یکی از موارد زیر روبرو شد عزل و نصب کند.

تقیه و توریه، هم استراتژی هم تاکتیک

احمد علوی

دستکاری در آمار، انتشار اطلاعات غلط و سرکوب رسانه‌های مستقل از رژیم از منظر حاکمیت ولایی را چگونه می‌توان توضیح داد؟ دور زدن قوانین بین‌المللی یا مصادرهء به مطلوب آنها از سوی رژیم ولایی در کدامین قالب و قاب کدام قابل توجیه است؟ حاکمیت سیاست‌های مربوط به «خبر درمانی» در مورد بازار ارز، یا بازار مسکن و خودرو یا اعدام سلاطین ارز و سکه را با کدام مفاهیم می‌پروراند؟ یکه تازی رسانه‌های حکومتی - نظیر کیهان - در توهین به منتقدین نظام و حتی بهتان به آنها که در چارچوب حفظ نظام قابل‌فهم است با مفاهیمی هم‌چون «تقیه» و «توریه» بی‌ارتباط نیست.

تعریف های «طبقهء‌ اجتماعی»

دَنیکا راچل (سوسیالیست - استرالیا)

اعضاء «طبقه‌ء متوسط» به‌عنوان کسانی توصیف می‌شوند که بین طبقه‌ء کارگر و طبقه‌ء سرمایه‌داران بزرگ قرار دارند. به این تعبیر طبقه‌ء متوسط شامل گروه‌های مختلفی می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: صاحبان مشاغل کوچک، مدیران میانی، مقامات اتحادیه‌ها، دانشگاهیان و بوروکرات‌های دولتی. آن‌ها می‌توانند روابط متفاوت و متناقضی با ابزار تولید داشته باشند- برخی جزو سرمایه‌داران کوچک و برخی دیگر فقط بوروکرات هستند. وجه مشترک آن‌ها این است که کار خود یا دیگران را کنترل می‌کنند. آن‌ها مطمئناً بسیار کم‌تر از 49 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

شرایط تب‌آلودی که کتاب ۱۹۸۴ در آن نوشته شد

هرمز دیّار

ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه‌ء بامداد صبح روز ۲۱ ژانویه‌ء ۱۹۵۰ آوریل، جورج اورول در اتاق اش در بیمارستان یونیورسیتی کالج از دنیا رفت؛ تنها هفت ماه پس از انتشار شاهکارش «۱۹۸۴» و فقط ۴۶ سال پس از تولدش. کتاب سرانجام او را از پا در آورده بود. جورج اورول و قهرمان اش، وینستون اسمیت، هم‌زمان با هم زجر می‌کشیدند و نحیف‌تر می‌شدند. اما وینستون جان به در بُرد و در کتاب‌ باقی ماند تا ما از طریق او آینده را ببینیم و اورول جان داد تا شاید در ابدیت به جست‌وجوی پایان ‌ناپذیر خود ادامه دهد و همچنان کابوس‌های ما را بازتعریف کند.

آیا اقتصاد ایران در «وضعیت تکینگی» واقع است؟

حسن منصور

نمونه‌های گزین شده در این مقاله از مواردی هستند که از نزدیک شدن اقتصاد ملی به وضعیت تکینگی نشان‌ دارند. در مرکز ثقل این وضعیت، سیاهچاله‌ای قرار دارد که کلیه نیروهای مولد اقتصاد را از مسیر خود منحرف کرده و در نهایت به اندرون خود فرو می‌بلعد. دژ رفتاری قوانین علمی اقتصاد، از تباهی در میدان کارکرد آن‌ها حکایت می‌کند. اینکه اقتصاد ملی در کلیهء چرخه‌های اساسی خود، همچون چرخه‌های «تولید ملی و توزیع ملی»، «اقتصاد واقعی و اقتصاد پولی»، «تولید ملی و سرمایه تولیدی»، «تولید ملی و سرمایه ملی»، «تولید ملی و سرمایه اجتماعی»، «تولید ملی و سرمایه طبیعی شامل هوا – آب -خاک و منابع» از تعادل خارج می‌شود همه از کژتابی مختصات میدان حکایت می‌کنند.

پاسخی به ایراد یک هم میهن به سیستم پادشاهی

گیتی پورفاضل

منقلب کردن مردم در سال ۵۷ از سال 42 و حتی پیش از آن بسترسازی شده بود تا کشوری که داشت بنیادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را می ساخت (که به سود ابر کشوری که همیشه در ایران برای خود حق آب و گِل می پندارد و سود جویی می کند نبود) از مذهبی بودن اکثر مردم، از دانشگاهی گرفته تا حوزوی، استفاده کرد تا آنها را با مفاهیم دینی و با بهره گیری از افرادی چون شریعتی بر حاکمیت بشوراند و مردم هم که نمی دانستند چه دست هایی در کار است چنان منقلب شدند که امروزمان را رقم زدند.

مکان‌های خاطره؛ میان تاریخ و آینده

گفت‌وگو با شهلا شفیق

پیشگفتار و پرسش ها از غزل صدر

باید به تفاوت میان تاریخ و خاطره اشاره کرد. تاریخ شرح رویدادها را در بر می‌گیرد و تاریخ‌نگاری مدون‌ کردن این شرح است با تکیه بر داده‌ها و دانسته‌ها. حال‌آنکه خاطره برمی‌گردد به آنچه از زیسته‌ها و رویدادها در ذهن می‌ماند و آدم‌ها با آن زندگی می‌کنند. بنابراین، خاطرات جمعی رخدادهای متصل به احساسات جمعی هستند که با ارجاع به محل‌ها، اشیا، آرشیوها و حتی مفاهیم به مکان‌های خاطره تبدیل می‌شوند. ازاین‌‌رو، وقتی به مکان‌های خاطره اشاره می‌کنیم، هم مکان‌ها و بناهای یادبود مادی و هم مجموعه‌هایی از ساختارهای نشانه‌شناختیِ غیرمادی‌تر را در نظر می‌گیریم که نمایانگر فضاهایی هستند که گذشته را از طریق اعمال آیینی به تفصیل مرور و بازبینی می‌کنند.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

5 شهریور 1402 - 27 اگوست 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

فشارهای رژیم اسلامی
بر روان جامعهء ایران:
تاریخچه و راهکارهای مقابله

سخنران:

حسن مکارمی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم