----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

آرشیو

-----------------------------

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

23 مهر 1402 - 15 اکتبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

-----------------------

موضوع:

پشت پرده سیاست‌های خارجی:

چگونگی تصمیم‌ گیری

در واشنگتن

-----------------------

فایل تصویری     فایل صوتی

-----------------------

سخنران:

مرتضی انواری

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

آیا رژيم اسلامی کشور را به سوی یک جنگ منطقه‌ای می‌برد؟

هادی زمانی

سیاستِ به اصطلاح نابودی اسرائیل، همانند غرب‌ستیزی، یک ستون پایه اصلی ایدئولوژی رژيم اسلامی (ج.ا.) است. رهبر ج.ا. نه تنها به این اصل عمیقاً باور دارد، بلکه تحقق آن را در آینده‌ای نه چندان دور، امری شدنی و حتی اجتناب ناپذیر می‌داند. اما برای این رژیم اصل برتری نیز وجود دارد که همانا حفظ نظام ج.ا. است. سیاست «محو» اسرائیل می‌تواند اصل برتر حفظ نظام را با چالش‌ها و مخاطرات سنگینی مواجه سازد. راه کار آنها برای مدیریت تنش بین این دو اصل و ایجاد تعادل بین آنها، رویارویی با اسرائیل از طریق گروه های نیابتی، و بدون مشارکت مستقیم است.

https://youtu.be/32iDf5LFrfo

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

فستیوال ولائی

حمید رضا رحیمی

گرچه ششصد کشته در قاموس ما دستگرمی محسوب و فی الواقع عددی نیست و آن را جلوی یک بچه مکتبی هم که بگذارید قهر می کند، معهذا حجت الاعدام رئیسی ضمن  تبریک  این کشت و کشتار  درخشان و مؤمنانه، شیهه کشان فرمود که «ایران (منظور حضرت آقا است- م) از ملت فلسطین حمایت می‌کند!»  لکن از حق هم نباید گذشت که حجت الاعدام  رئیسی انصافاً در بخشی از پیام خود، جز مردم ایران که پرداخت کنندهء هزینه های کمرشکن این عملیات خداپسندانه هستند، احوال همه را پرسید و سلام هم رساند!

پرندگانی که به شهر خود باز نمی‌ گردند

نازنین درگاهی

فرار مغزها یا مهاجرت جوانان برای تحصیل شاید هیچ‌گاه به اندازه امروز هشدار دهنده نبوده. حالا جوانان نه برای تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس، که از زمان دیپلم به خارج می‌روند و خیلی‌ها به ترکیه، در همسایگی ایران. قصه‌ زندگی آیدا، یاسمین، پوریا و سِودا اصلا شباهتی به دیگری ندارد اما مهاجرت‌شان در یک نقطه با هم تلاقی کرده است: دانشگاهی به‌نام دوکوز ایلول در یکی از شهرهای ترکیه.

یادداشت سردبیر دربارهء جایزه صلح نوبل:

اهدای حایزه نوبل سال 2023 به خانم نرگس محمدی می تواند واقعهء مهمی برای تاریخ ایران یاشد. ضمن تبریک این واقعه، نظر خوانندگان را به بیانیه ای که مؤسسان انجمن فرهنگی پویشگران، به هنگام اعطای جایزه نوبل به خانم شیرین عبادی، منتشر کردند و مطالب مندرج در آن در مورد خانم محمدی نیر صدق می کند جلب می کنم.

نکاتی دربارهء وضعیت خانم مسیح علینژاد

بامداد اعتماد

مشکلات مسیح اما از جایی شروع شد که تصمیم گرفت به رهبر انقلاب بدل شود. مسیح نیاز داشت برای خودش بدنهء اجتماعی پیدا کند. برای بدست آوردن بدنهء اجتماعی اما سراغ آن طبقه‌ای نرفت که در تمام این سال‌ها از او حمایت می‌کردند. احتمالا چون می‌دانست که آنها به نقطه‌ای دیگر چشم دوخته‌اند. این بود که رفت سراغ همان هایی که همیشه از او متنفر بودند.

روز اول مدرسه

گیله مرد

«سمیرا» برایم نامه نوشته است. سمیرا در قزوین مدرسه می رود. می گوید «دیگر نمی خواهم مدرسه بروم. از مدرسه می ترسم. از خانم معلم می ترسم. از ناظم مدرسه می ترسم. از معلم دینی بیشتر می ترسم. از فراش مدرسه هم می ترسم». سمیرا  نوشته:  «ناظم مدرسه مان گفت باید اسمم را عوض کنم بگذارم سُمیه. اگر هم سمیه نشد بگذارم زینب.  من هم از سمیه و هم از زینب بدم می آید. مگر سمیرا چه اشکالی دارد؟ خانم معلم مان گفت اسمم تابوتی است. من اصلا نمیدانم چرا اسمم تابوتی است!»

تصویب لایحه آپارتاید جنسیتی در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران

در فاصله چند روز پس از سالگرد خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در ایران، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ حجاب و عفاف را تصویب کرد. لایحه‌ای که به موجب آن مجازات‌های شدیدتری برای زنان و دختران ایرانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌‌کنند و همچنین همه شهروندان مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته شده است. جسمین رمزی، معاون مدیر کمپین حقوق بشر در ایران می گوید: «جرم‌انگاری برای آزادی بیان و حقوق اساسی یعنی پایمال شدن آزادی همه زنان و دختران در ایران».

عوامل پیش ران و بازدارنده در جنبش مهسا

حسن دانشور

اگرچه دوستان مدیریت مهستان از من خواسته اند که امروز (19 شهریور 1402) دربارهء سالگرد کشته شدن مهسا (که هفتهأ دیگر به یک سالگی آن می‌رسیم) صحبت هایی داشته باشم اما، از آنجایی که من در همین مهستان چند بار در مورد جنبش مهسا صحبت کرده ام، فکر کردم که بجای آن مطلب جدیدی بگوییم و در نتیجه تصور کرده ام که بد نیست به برخی از عواملی اشاره کنیم که در پیشبرد این جنبش می‌توانند موثر باشند و همینطور عواملی که نقش بازدارنده در این جنبش خواهند داشت.

اقتصاد ایران با «نگاه به شرق» چه سرنوشتی دارد؟

خورشید شعیری

سرپیچی از سرکوب: معادله ا‌ی چندمجهولی

تلخیص مطلبی از شارون اریکسون نِپستَد

مطالعه‌ء قیام‌های مدنی دهه‌های اخیر در سرتاسر دنیا نشان می‌دهد که اگر نیروهای امنیتی و نظامیان از سرکوب دست بردارند، جنبش‌های مدنی بخت بیش‌تری برای تغییر حکومت دارند. اما سؤال مهم این است که در چه شرایطی نیروهایی که به سرکوب گمارده می‌شوند از کشتن و زدن مخالفان سرپیچی می‌کنند؟ شارون اریکسون نِپستَد، جامعه‌شناسی که جنبش‌های مدنی را مطالعه می‌کند، به بررسی عوامل مختلفی پرداخته است که محققان در توضیح این امر برشمرده‌اند.

خدا ترسی!

گیله مرد

بچه که بودم از تاریکی می ترسیدم. مادر میگفت: «تاریکی که ترس ندارد پسرجان». بزرگ‌تر که شدم از معلم تعلیمات دینی مان، آقای تقوا می ترسیدم. مادرم می گفت: «آدم فقط باید از خدا بترسد. برای چه از آقای تقوا می ترسی؟» آقای تقوا می آمد کلاس، عمامه اش را می گذاشت روی میز، یک شلاق می گرفت دستش و می کوبید روی کلهء ما تا به ما نماز یاد بدهد. من هرگز نتوانستم نماز یاد بگیرم. از تعلیمات دینی و قرآن و نماز و عربی و آقای تقوا می ترسیدم. از ده دوازده سالگی از آژان و ژاندارم و مار و خرچنگ و مبصر کلاس مان می ترسیدم. مادر می گفت: «آدم فقط باید از خدا بترسد. اینها که ترس ندارد». رفتم دانشگاه؛ از خبر چین های ساواک و ساواکی های خبر چین می ترسیدم. انقلاب که شد از پاسدار و کمیته چی و آخوند و  امام و شیخ و حاکم شرع و دادگاه انقلاب می ترسیدم. دیگر مادرم نبود که بگوید «آدم باید فقط از خدا بترسد». مادر دق کرده بود و مرده بود. حالا که پیر شده و مختصری عقل به کله ام آمده، با نگاه کردن به کشورهایی که خدا با شلاق و شکنجه و اعدام و زندان در آنجا ها حکومت می کند به خودم می گویم «راستی راستی که مادر حق داشت ها! فقط باید از خدا ترسید!خدا خیلی ترسناک است». (+)

از فراموش شدن می ترسم

فاطمه پوراحمد

این روزها به شدت احساس تنهایی می کنم. ما مردم داخل ایران به واقع تنهائیم. شاید اشتباه می کنم که انتظار داشتم زمانی که رئیسی جنایتکار به نیویورک سفر کرد، ایرانیان ساکن آمریکا خیابان ها را با حضور شان سرشار کنند. آنان از ایران خارج شدند و شاید فراموش کردند اینجا اعتراض کردن چه قيمتی دارد! سالگرد مهسا که به خیابان رفتم. آن زمان که ماموران با اسلحه و شوکر و باتوم سوار بر موتور از میان جمعیت در پیاده رو ویراژ می دادند و عربده می کشيدند، یکی از آنها چشم در چشم من توقف کرد و پرسید: «پس شال ات کو؟!» من به جای ایستادن و روبرو شدن با هیکل فربه وحشی او، داخل مغازه ی نیمه بازی پریدم و صاحب مغازه که دستور گرفته بود ببندد، کرکره را به سرعت پایین کشید. من از روبرو شدن با او، از گلوله و شوکر و باتوم نترسیدم. از بازداشت و زندان هم نترسیدم. حتا از مرگ هم نترسیدم. من از فراموش شدن ترسیدم. (برگرفته از فیس بووک نویسنده)

عواقب سانسور

نگین فرهود

«در ایران، یکی از دشواری‌های ادبیات سانسور است. بدین‌گونه که بسیای از آثار ادبی به دلیل ممیزی‌های سیستم حاکم مجوز نمی‌گیرند و ماحصل چنین رخدادی در طول زمان خودسانسوری است. سانسوری که پیش از هر که و هر چه در ذهنِ مراقب شاعر و نویسنده رخ می‌دهد. که البته در زنان نمود بیش‌تری دارد تا آن‌جا که به نظر می‌رسد ما زنان شاعر و نویسنده حتی سانسور را درونی کرده‌ایم. چرا که محتاطانه پرداختن به موضوعات نهی‌شده، به بدن، به بدن زنانه، تذکری است که ناخواسته به خود می‌دهیم و جد و جهد این روزهای زنان شاعر و نویسنده مطالبه‌ی مسلّم چنین حق از دست ‌شده‌ای است. این‌که ما در اعتراضات امروز ایران نیز با سعی زنان برای کسب آزادی و اختیار بدن مواجه‌ایم، روشن‌گر همین مطلب است...»

(تکه ای از سخنرانی اینترنتی در همایش ادبی تورین ایتالیا +)

حماس: حملات با حمایت حکومت اسلامی انجام شد

نقل از بی‌بی‌سی و صدای آمریکا

قاضی حمد، سخنگوی حماس، روز شنبه در پاسخ به سوال مجری برنامه «ساعت خبر» بی‌بی‌سی که پرسید «در این عملیات چقدر از حمایت ایران برخوردار بودید؟» گفت: «من افتخار می‌کنم که خیلی کشورها به ما کمک می کنند. ایران به ما کمک می‌کند. کشورهای دیگر به ما کمک می کنند. یا با پول یا با سلاح یا حمایت سیاسی.»

گفتگوی سایت «آینده نگر» با یک هوش مصنوعی

دربارهء جوانانی که در جنبش شرکت کرده اند

نام من Bard است. من یک مدل زبانی بزرگ هستم که توسط Google AI ساخته شده است. من هنوز در حال توسعه هستم، اما یاد گرفته ام که انواع مختلفی از کارها را انجام دهم، از جمله: من تمام تلاشم را می کنم تا دستورالعمل های شما را دنبال کنم و درخواست های شما را با دقت انجام دهم. من از دانش خود برای پاسخگویی به سوالات شما به روشی جامع و آموزنده استفاده خواهم کرد، حتی اگر سوالات باز، چالش برانگیز یا عجیب باشند.

ذهن برآیشی انسان و افسونگری
ابراهیم هرندی

ذهنِ آدمی گرایش های برآیشیِ ویژه ای دارد که بنیادِ ژنتیک دارند. یکی از این گرایش ها این است که ما – بی که بدانیم - دایره را بیش از مربع و یا شکل های چند گوشه ای دیگر می پسندیم. این چگونگی را افسونگران و تردستان از دیرباز دریافته بوده اند و، در بازی های افسونگری خود، تا به امروز از آن سود جسته اند. طراحان اتومبیل نیز. در پیوند با دین نیز، افسونباری ژن، سرچشمهء افسونکاری دین است.

زنان سرزمین من

مینا مشیری نیکو

سه اتفاق همزمان مرا در بهتی عجیب فرو برده. سه اتفاقی که من هم می توانستم در جایگاه هر یک از آنان باشم. برای سه زن ایرانی... دختری از طبقه پنجم مجتمع در شیراز خود را به خیابان انداخت. زنی در ماهدشت کرج به دست شوهرش با قمه تکه تکه شد. و دختری، از نژاد من، در آن سوی مرزها از آسمان هشتم هم عبور کرد و بالا رفت. یاسمین مقبلی را می گویم. زنی که سرپرستی تیم فضانوردی را عهده دار شد. راستی به ما زنان ایران چه شده؟ یکی به سمت پایین سقوط و دیگری به سمت آسمان صعود می کند؟

تشکیل گروه‌های مردمی

دستاورد پایدار خیزش «زن، زندگی، آزادی»

مریم فومنی

طی یک سال گذشته، بسیاری از معترضان در داخل و خارج از ایران به شکل گسترده‌ای خود را در گروه‌های مردمی‌ سازمان‌دهی کرده‌اند، گروه‌هایی که برخی از آنها با مقاومت‌ مدنی به‌دنبال ایجاد تغییرات اساسی در ساختارهای کلان سیاسی هستند و برخی دیگر بر حمایت و پشتیبانی از معترضان و آسیب‌دیدگان از سرکوب خشونت‌بارِ اعتراضات تمرکز کرده‌اند. در خارج از ایران نیز گروه‌هایی برای دستیابی به همین اهداف مشترک تشکیل شده‌اند.

وقوع یک انقلابِ از ۴۴ سال پیش اعلام ‌شده!

الاهه بقراط‌

اکنون رژیمی که بزودی و بی‌تردید در سرکوب نیز ناتوان و ناکارآمد خواهد شد دیگر نمی تواند انقلاب جدیدی را خنثی کند که پس از سرکوب ۸۸، طی چند سال تا پاییز ۹۶، در ذهن جامعه روی‌ داده و هر ساله گسترش‌ یافته و بر آگاهی نسل‌های جوان، از یکسو نسبت به حقوق خود، و از سوی دیگر، نسبت به ناتوانی و ناکارآمدی و ناهمساز بودن نظام اسلامی با جهان افزوده است.