تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

دوشنبه 11 و سه شنبه 12 خرداد ماه 1394 ـ  1 و 2 ماه ژوئن 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

راهکار بهينه

حمیدرضا رحیمی

* سايت تدبیر: «قدرت زمین لرزه نپال برابر 20 بمب اتمی بود! یک کارشناس زمین شناسی هندی ادعا کرد که قدرت تخریبی زمین لرزه 7.9 ریشتری روز شنبه نپال برابر 20 بمب اتمی بود».

فدوی: با توجه به اینکه سرزمین های آباد دشمن (استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین - م) بعلت نداشتن حجاب و عفاف هم اکنون کاندید زلزله هستند و فقط نیاز به یک فوت مؤمنین ما دارند، آیا بهتر نیست که حضرات آیات عظام و حجج اسلام مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، بجای اینکه ملت را زیر انواع فشارها قرار داده و سرمایه های او را برای تهیهء بمب اتمی بباد دهند، از نیروی روحانی خود استفادهء بهینه کرده، شب تا صبح دعا فرموده که در بلاد دشمن زلزله ای بقدرت معادل 20 بمب اتمی رخ بدهد؟!

اپوزيسيون به درد بخور کجا است؟!

دلسوز ايران

امريکا بی کار ننشسته که به اين خاطر به ايران حمله کند که در آن رژیمی مذهبی حاکم است که حقوق زنان را زیر پا می گذارد یا با ازدواج همجنس گرایان مخالف است و یا موسوی را در هتلی در حصر نگه داشته و یا به کتاب "کلنل" دولت آبادی اجازهء انتشار نمی دهد و یا هر از چند گاهی به کانون نویسندگان گیر کوچکی می دهد. حتا امريکا به دلیل بیرحمی مطلق در حکم سنگین شرف اهل قلم، به ج.ا. و هیچ نظام دیگری حمله نخواهد کرد! اما آنچه امریکا را دچار مشکل ریشه ای با اينها کرده به دليل رفتاری است که دارند...

دیکتاتورهای بیمار روانی

جهانشاه رشيديان

تاریخ مملو از دیکتاتورهای است که سلامت روانی ندارند. تجمع قدرت در دست یک فرد یا گروهی بستر مساعدی برای تقلیل سلامت روانی است. این افراد ضرورتاً بیمار زاده نشده اند بلکه عوارض دیکتاتوری آنان را سرانجام بیمار روانی میکنند. در چنین رژیم دیکتاتوری، اختلالات روانی تنها منحصر به فرد دیکتاتور نیست بلکه به کل سیستم سرایت می کند. در واقع، دیکتاتور ترجیح میدهد افرادی ضعیف نفس و یا با اختلالات روانی، اطرافش باشند تا بهتر از او تبعیت کنند. هیچ دیکتاتور در تاریخ به تنهائی مسبب جنایت نبوده بلکه در اطراف او افرادی هستند که شریک جنایات او می شوند.

مظلوم نمایی و رجزخوانی های توخالی!

شهباز نخعی

بيش از دوسال پس از "نرمش قهرمانانه" کذایی و حدود یک ماه مانده به انقضای مهلت امضای توافق هسته ای، سرنوشت این توافق – که دلیل علاقمندی حکومت به آن تنها لغو یا کاهش تحریم های کمرشکن است -، بیش از پیش در پرده ابهام قراردارد... همزمان با دور تازه مذاکرات، خامنه ای در جمع گروهی از افراد سپاه گفت: «اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی ایران هیچ گونه بازرسی ازسوی بیگانگان صورت بگیرد». پرسشی که به ذهن می آید این است که در شرایط وخیم کنونی – که البته نتیجه خودکرده های بی تدبیر است – سید علی خامنه ای در وضعی هست که بتوان حرف هایش را جدی گرفت؟ 

آن روز که انقلاب پیروز شد گریه می کردیم،

هنوز هم گریه می کنیم

مهرانگيز کار

زمان به ما آموخت که روز پیروزی انقلاب، بستری بوده است برای زایش طالبان و داعش. انقلاب ما شالوده را گذاشت. ستمگری را قانونمند کرد. به دروغ قانون و اخلاق را چنان در هم تنید تا هر چه می خواهد بکشد و شکنجه بدهد و سانسور کند و روزنامه نگار دستگیر کند و روزنامه تعطیل کند و به سلیقه شخصی و باندی و جناحی، قانون را متناسب با مرام داعشی خود، تفسیر کند. زمان به ما آموخت که روز پیروزی انقلاب روز پایان آرزوهای بزرگ ملتی بود که توی چاله چوله های امر به معروف و نهی از منکر دفن شد.

جنگ هنوز هم برای اینها برکت است!

شاهین سرتیپی

اين روزها باز فضای مجازی پر شده از یاد و خاطره جنگی خانمان‌سوز، رژیم به قول بنیانگذارش هنوز از خون شهیدان انقلاب، یا بهتر بگویم از خون عزیزان ما سود می‌برد، اما در پس تمام این ماجراها  حقیقت زشتی نهفته است، حقیقتی که برملا کردن اش تا کنون جان چندی را گرفته و ایشان را هم به فهرست شهدای «دفاع مقدس» پیوند زده است. امروز بعد از بيست و چهار سال که از این واقعه می‌گذرد و هنوز تاثیرات روحی و عاطفی‌اش عذابم می‌دهد و می‌خواهم حقیقتی را برای شما بازگو کنم، حقیقتی که بسیاری از زوایای ننگین ماشین تبلیغاتی نظام را در بر می گيرد.

سیاستی برای شکست داعش و ایران

تحلیل پولیتیکو از استراتژی آمریکا در خاورمیانه

خاورمیانه این روزها درگیر جنگ است، جنگ‌هایی که بیشترشان بر سر هویت و منافع است. هر کدام از این ناآرامی‌ها موجودیت کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن را مورد تهدید قرار داده است و مجموعاً سیستم کشورهای خاورمیانه را با خطر فروپاشی مواجه کرده‌ است. این پدیده بر منافع آمریکا تاثیر مستقیمی دارد: هرچه کشورهای خاورمیانه ضعیف‌تر شوند، گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم می‌توانند راحت‌تر علیه آمریکا و متحدان اش دست به عمل بزنند و نیرو جمع کنند.

وعده گاهی برای انديشيدن به ايران آزاد و آباد

اسماعيل نوری علا

اگر «گفتگو» های پيرامون سکولار دموکراسی ادامه یابد می توان اميدوار بود که شاهد ايجاد جبههء متحدی باشيم که در آن دموکراسی خواهان سکولار رنگارنگ به فردای رنگارنگ ايران می انديشند و در عمل ثابت می کنند که نه تنها «رنگارنگی» صفت واقعی هويت واقعی ايران است بلکه لازم است، با توسل به بی طرفی و رواداری بنيادين سکولار دموکراسی، از دل رنگارنگی های قومی و مذهبی و فرهنگی مردم ايران به «وحدتی رنگين کمانی» رسيد.

فايل صوتی         فايل تصويری       فايل پی.دی.اف

آلترناتیو سازی؛ سناریوی عمومی

فریبا داوودی مهاجر

آنچه نظام سلطنت در ایران را پایین کشید وجود آلترناتیو بود؛ جایگزینی که مردم قدرت آن را حس می کردند. مردم هیچگاه بدون آلترناتیو به سمت بی آیندگی حرکت نمی کنند و رژیم جمهوری اسلامی بدون آلترناتیو همچنان بر اریکهء قدرت تکیه خواهد زد؛ بخصوص که حکومت در چنین شرایطی توانایی پیدا می کند تا آلترناتیوهای خودی و تصنعی ایجاد کند که در چارچوب یک حکومت دینی عمر نظام ولایت فقیه را طولانی کرده و حتی ارزش های دینی و هسته های اقتصادی و سیاسی و اخلاقی جدیدی را جایگزین ارزش های سوخته و از دور خارج شده قدیمی کند.

سه گرایش در سبزها

تقی رحمانی

عدم حصول به اهداف منشور جنبش سبز موجب شده که سه گرایش عمده در سبزیان که در انتخابات و خیابان هم را یافته بودند سر برآورد که این سه گرایش جای شناخت و نقد بررسی دارد. به ویژه اینکه با توجه به دو انتخابات پیش رو در سال جاری، نقد و بررسی این سه گرایش بسیار مهم‌تر می‌گردد. ضمن اینکه جنبش سبز دارای عمق مهمی در روابط قدرت در ایران خواهد بود که تاثیر خود را، غیر مستقیم بر تمام امور نشان خواهد داد؛ تاثیری که ابعاد مثبت و منفی خود را دارد.

ایران و فروپاشی از درون

امید طاهری

در سرزمینی که عقاید تفتیش و افکار تشویش می شوند، هنوز دادگاه انقلاب و حکم انقلابی پابرجاست، روحانیون در منصب اند و کارشناسان و نخبگان را به دیده تهدید می نگرند، روزانه سه نفر اعدام و سالانه ششصد هزار تن دستگیر می شوند، تعداد مساجد آن بیشتر از مراکز آموزشی و درمانی است، سامان مشاع تاراج می شود و محیط زیست را لگدمال می کنند، فرهنگ، زبان، اندیشه، رسانه و سینما در زیر تیغ سانسور است و دست حکومت تا نامگذاری فرزندان، طرز پوشش و گفتار شما باز است، معنای "شهروند"، تا آستانه‌ی "بندگی و بردگی" تنزل می یابدخفقان سیاسی موجود، تبعیضات سیستماتیک، شکاف های تار و پودی در ساختار، ناعدالتی های اجتماعی، نابرابری در فرصت ها و تضاد طبقاتی فزاینده، نظام و جامعه را در معرض یک فروپاشی چند بعدی قرار داده است.

نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند

معاون سیاسی استاندار تهران

شهاب الدین چاوشی، معاون سیاسی استاندار تهران گفته نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند و ایران سال‌هاست که غربی‌ها را در مذاکرات هسته‌ای «سر کار گذاشته است.» آقای چاوشی این مطالب را در دفاع از سخنان حسن روحانی درباره وظایف پلیس و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بیان کرده استوی بی‌آنکه نامی از مراجع تقلید و رئیس مجلس خبرگان رهبری ببرد گفته برخی از کوته‌بینان از سخنان رئیس جمهوری درباره وظایف پلیس برداشت‌های «انحرافی» کرده‌اندچاوشی اضافه کرده که حسن روحانی نگرانی آسیب دیدن اسلام در ایران است و به همین خاطر نیز گفته وظیفه پلیس اجرای اسلام نیست بلکه اجرای قانون است. به گفته وی اگر در جمهوری اسلامی هرکس بخواهد هر طور که اسلام را می‌فهمد اجرا کند، دین اسلام را به «ملعبه‌ای» برای «هوس‌های سیاسی» تبدیل می‌شود >>>

 
       

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999