تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

چهارشنبه 13 و پنجشنبه 14 خرداد ماه 1394 ـ  3 و 4 ماه ژوئن 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

اعتراض صدها ایرانی- کانادایی به بزرگداشت خمینی

مرکز اسلامی منطقه یورک برگزار کننده‌ی بزرگداشت آیت‌الله خمینی بود

محمد تاج دولتی

يکشنبه گذشته در هوایی به شدت بارانی و نسبتاً سرد حدود ششصد تن از اعضای جامعه ایرانی- کانادایی بزرگشهر تورنتو و تعدادی غیر ایرانی در محوطهء مقابل مرکز اسلامی منطقه "یورک" در شمال شهر تورنتو تجمع کردند تا مخالفت خود را با برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌اله خمینی، در بیست و ششمین سال‌مرگ او، نشان دهند. از زمان تظاهرات پس از رویدادهای انتخابات سال هشتاد و هشت در ایران، تاکنون تظاهرات سیاسی به بزرگی تظاهرات روز یکشنبه، از سوی ایرانیان مخالف رژیم جمهوری اسلامی، در کانادا برگزار نشده بود.

اردوغان روزنامه «جمهوریت» را تهدید کرد

سايت راديو فردا

روزنامه «جمهوریت» تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده که در آن‌ها نشان داده می‌شود در ماه ژانویه 2014 در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌ بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند. انتشار این تصاویر و فیلم‌ها بر روی اینترنت رسوایی سیاسی به ‌بار آورد چرا که کامیون‌ها متعلق به «سازمان اطلاعات ملی ترکیه» بودند که سلاح‌ها را به مقصد شورشیان اسلامگرا در سوریه حمل می‌کردند. در پی افشاگری روزنامهء «جمهوریت» دربارهء ارسال سلاح از سوی دولت ترکیه به «دولت اسلامی» (داعش)، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور این روزنامه را تهدید کرده و گفت: «این اعلام توهین ‌آمیز و این عمل غیرقانونی علیه سازمان اطلاعات ملی ترکیه نوعی اقدام جاسوسی است. این روزنامه نیز در این اقدام جاسوسی درگیر شده است... فکر می‌کنم کسی که این مقالهء ویژه را نوشته بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد… من اجازه نخواهم داد که او از مجازات مصون بماند.» متقابلاً، جان دوندار، رئیس هیأت تحریریه روزنامه «جمهوریت»، در شبکهء اجتماعی توئیتر تهدید اردوغان را به باد طنز گرفت و نوشت: «کسی که مرتکب این جنایت شده بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. ما اجازه نخواهیم داد که او از مجازات مصون بماند

اپوزيسيون به درد بخور کجا است؟!

دلسوز ايران

امريکا بی کار ننشسته که به اين خاطر به ايران حمله کند که در آن رژیمی مذهبی حاکم است که حقوق زنان را زیر پا می گذارد یا با ازدواج همجنس گرایان مخالف است و یا موسوی را در هتلی در حصر نگه داشته و یا به کتاب "کلنل" دولت آبادی اجازهء انتشار نمی دهد و یا هر از چند گاهی به کانون نویسندگان گیر کوچکی می دهد. حتا امريکا به دلیل بیرحمی مطلق در حکم سنگین شرف اهل قلم، به ج.ا. و هیچ نظام دیگری حمله نخواهد کرد! اما آنچه امریکا را دچار مشکل ریشه ای با اينها کرده به دليل رفتاری است که دارند...

دیکتاتورهای بیمار روانی

جهانشاه رشيديان

تاریخ مملو از دیکتاتورهای است که سلامت روانی ندارند. تجمع قدرت در دست یک فرد یا گروهی بستر مساعدی برای تقلیل سلامت روانی است. این افراد ضرورتاً بیمار زاده نشده اند بلکه عوارض دیکتاتوری آنان را سرانجام بیمار روانی میکنند. در چنین رژیم دیکتاتوری، اختلالات روانی تنها منحصر به فرد دیکتاتور نیست بلکه به کل سیستم سرایت می کند. در واقع، دیکتاتور ترجیح میدهد افرادی ضعیف نفس و یا با اختلالات روانی، اطرافش باشند تا بهتر از او تبعیت کنند. هیچ دیکتاتور در تاریخ به تنهائی مسبب جنایت نبوده بلکه در اطراف او افرادی هستند که شریک جنایات او می شوند.

مظلوم نمایی و رجزخوانی های توخالی!

شهباز نخعی

بيش از دوسال پس از "نرمش قهرمانانه" کذایی و حدود یک ماه مانده به انقضای مهلت امضای توافق هسته ای، سرنوشت این توافق – که دلیل علاقمندی حکومت به آن تنها لغو یا کاهش تحریم های کمرشکن است -، بیش از پیش در پرده ابهام قراردارد... همزمان با دور تازه مذاکرات، خامنه ای در جمع گروهی از افراد سپاه گفت: «اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی ایران هیچ گونه بازرسی ازسوی بیگانگان صورت بگیرد». پرسشی که به ذهن می آید این است که در شرایط وخیم کنونی – که البته نتیجه خودکرده های بی تدبیر است – سید علی خامنه ای در وضعی هست که بتوان حرف هایش را جدی گرفت؟ 

راهکار بهينه

حمیدرضا رحیمی

* سايت تدبیر: «قدرت زمین لرزه نپال برابر 20 بمب اتمی بود! یک کارشناس زمین شناسی هندی ادعا کرد که قدرت تخریبی زمین لرزه 7.9 ریشتری روز شنبه نپال برابر 20 بمب اتمی بود».

فدوی: با توجه به اینکه سرزمین های آباد دشمن (استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین - م) بعلت نداشتن حجاب و عفاف هم اکنون کاندید زلزله هستند و فقط نیاز به یک فوت مؤمنین ما دارند، آیا بهتر نیست که حضرات آیات عظام و حجج اسلام مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، بجای اینکه ملت را زیر انواع فشارها قرار داده و سرمایه های او را برای تهیهء بمب اتمی بباد دهند، از نیروی روحانی خود استفادهء بهینه کرده، شب تا صبح دعا فرموده که در بلاد دشمن زلزله ای بقدرت معادل 20 بمب اتمی رخ بدهد؟!

حفظ تماميت ارضی ايران؛

پيش شرط تحقق سکولار دموکراسی در ايران و منطقه

کوروش اعتمادی

باز گشوده شدن جبهه ای دمکراسی خواهانه با هدف برقرار سازی حکومتی با محتوی سکولار دمکراسی، تنها روزنه امیدی است برای از پای درآوردن اسلامگرایی سیاسی که منطقه و ایران را در پنجه های مرگ آفرین خود به ویرانه ای تبدیل کرده است. بنظر میرسد به زیر کشاندن اسلام بنیادگرا در منطقه پیش از هر چیز در ید قدرت شهروندان ایران باشد که در طول تاریخ در مقابله با سُلطه گری اسلامگرایان از تجارب سیاسی و تاریخی ارزشمندی برخوردار میباشند. ایرانِ منحای جمهوری اسلامی میبایست وظایف تاریخی که بر عهده اش محول شده به سرانجام برساند و کانون دادخواهی و بسیج نیرو برای استقرار سکولار دمکراسی در ایران و منطقه باشد.

شیعه باش یا بمیر!

سیاست‌ جمهوری اسلامی، شیعه کردن اهل سنت است

سعید آگنجی

حاکمیت در ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون در مناطق شرق و غرب ایران امکانات رشد و توسعه را مهیا نکرده است و همواره نگاهی امنیتی به این مناطق داشته است. نگاه تبعیض‌آمیز حاکمیت به مناطق شرق و غرب به دلیل مذهب و قومیت ساکنان این مناطق است. استان‌های غرب و شرق ایران هر ساله در حوزه بیکاری و فقر در رتبه‌های نخست قرار دارند. استان‌های غرب و شرق ایران هر ساله در حوزه بیکاری و فقر در رتبه‌های نخست قرار دارند. شهر جوانرود در استان کرمانشاه، با پنجاه درصد، و سراوان در استان سیستان و بلوچستان، با چهل و پنج درصد، به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور هستند. اولین شهر در این فهرست، "بشاگرد" در استان هرمزگان است.

سیاستی برای شکست داعش و ایران

تحلیل پولیتیکو از استراتژی آمریکا در خاورمیانه

خاورمیانه این روزها درگیر جنگ است، جنگ‌هایی که بیشترشان بر سر هویت و منافع است. هر کدام از این ناآرامی‌ها موجودیت کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن را مورد تهدید قرار داده است و مجموعاً سیستم کشورهای خاورمیانه را با خطر فروپاشی مواجه کرده‌ است. این پدیده بر منافع آمریکا تاثیر مستقیمی دارد: هرچه کشورهای خاورمیانه ضعیف‌تر شوند، گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم می‌توانند راحت‌تر علیه آمریکا و متحدان اش دست به عمل بزنند و نیرو جمع کنند.

وعده گاهی برای انديشيدن به ايران آزاد و آباد

اسماعيل نوری علا

اگر «گفتگو» های پيرامون سکولار دموکراسی ادامه یابد می توان اميدوار بود که شاهد ايجاد جبههء متحدی باشيم که در آن دموکراسی خواهان سکولار رنگارنگ به فردای رنگارنگ ايران می انديشند و در عمل ثابت می کنند که نه تنها «رنگارنگی» صفت واقعی هويت واقعی ايران است بلکه لازم است، با توسل به بی طرفی و رواداری بنيادين سکولار دموکراسی، از دل رنگارنگی های قومی و مذهبی و فرهنگی مردم ايران به «وحدتی رنگين کمانی» رسيد.

فايل صوتی         فايل تصويری       فايل پی.دی.اف

آلترناتیو سازی؛ سناریوی عمومی

فریبا داوودی مهاجر

آنچه نظام سلطنت در ایران را پایین کشید وجود آلترناتیو بود؛ جایگزینی که مردم قدرت آن را حس می کردند. مردم هیچگاه بدون آلترناتیو به سمت بی آیندگی حرکت نمی کنند و رژیم جمهوری اسلامی بدون آلترناتیو همچنان بر اریکهء قدرت تکیه خواهد زد؛ بخصوص که حکومت در چنین شرایطی توانایی پیدا می کند تا آلترناتیوهای خودی و تصنعی ایجاد کند که در چارچوب یک حکومت دینی عمر نظام ولایت فقیه را طولانی کرده و حتی ارزش های دینی و هسته های اقتصادی و سیاسی و اخلاقی جدیدی را جایگزین ارزش های سوخته و از دور خارج شده قدیمی کند.

سه گرایش در سبزها

تقی رحمانی

عدم حصول به اهداف منشور جنبش سبز موجب شده که سه گرایش عمده در سبزیان که در انتخابات و خیابان هم را یافته بودند سر برآورد که این سه گرایش جای شناخت و نقد بررسی دارد. به ویژه اینکه با توجه به دو انتخابات پیش رو در سال جاری، نقد و بررسی این سه گرایش بسیار مهم‌تر می‌گردد. ضمن اینکه جنبش سبز دارای عمق مهمی در روابط قدرت در ایران خواهد بود که تاثیر خود را، غیر مستقیم بر تمام امور نشان خواهد داد؛ تاثیری که ابعاد مثبت و منفی خود را دارد.

 
       

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999