تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

دوشنبه 26 و سه شنبه 27 امرداد ماه 1394 ـ  17 و 18 ماه اگوست 2015

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

  شورای مشاوران جنبش 

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی

حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

عکسی از آلبوم دکتر محمد ملکی

خبر بد!

حمید رضا رحیمی

فدوی بمنظور تقدیم برخی عریضه های مؤمنین و  مؤمنات، کثرالله امثالهم، عازم «بیت» بود که با ملاحظهء خبری که در پی می آید، از بیم آنکه نکند خبر مذکور پیش از این به شرف عرض آستان ملک پاسبان سپهر اقتدارشان نیز رسیده و خشم شان را برانگیخته باشد، از خیر شرفیابی گذشت، زیرا از شما چه پنهان، گوش ضد انقلاب کر، فدوی گیس و دست و پای اضافه ندارد که دست معظم له بدهد. باری؛ خبری که موجب هراس فدوی شد به گزارش برادر بی.بی.سی چنين بود: «پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کوبا برافراشته شد!» فدوی در شرایطی که بغض گلوی قلم اش را عمیقاً گرفته، مصیبت وارده را به بیت مقام معظم رهبری، ضاعف الله پُرستاته و توابع، حضرات آیات عظام و حجج اسلام، اعلی الله مقامهم اجمعین، به ترتیب ریش، و سایر خانواده های وابسته، و نيز کليهء گير افتادگان در استالينيزم، شدیداً  تسلیت عرض کرده، بقای عمر بازماندگان را از هشتاد تا صد و بيست و حتی بالاتر از ان از درگاه خداوند متعال آرزومند است...

ويدئوی کوتاهی از ورزش سکولارهای داخل کشور!

در سالگرد قتل زنده یاد شاپور بختیار و فریدون فرخزاد

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو هيئت دبيران نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران

 و زهرهء بختيار، فعال سياسی و خويش دکتر بختيار

در برنامهء «آوای مردم» به مديريت سوزی ياشار 

استبداد زدگی در ایران

مسعود اسماعیلو

بیآییم بخاطر ''مخرجِ مشترکِ'' ارزش های فرهنگی، هنری، تاریخی و محیط زیستی کشورمان ایران، ''هرگز گذشته ِ خود را فراموش نکنیم''، اما برای رهایی از استبداد و استبداد زدگی، از ''خود چه می کنم'' شروع کنیم، نه از ''دیگران چه کرده اند''، تا شاید بتوانیم با بردباری، صبوری و یک حسِ '' آشتیِ ملّی''، با هم، در یک همگرایی پایدار ملّی، مزهء شیرینِ ''هموطن بودن و یک ملّت شدن'' را بچشیم و با به رسمیت شمردنِ حق اشتراک و اختلافِ نظر، در یک فضایِ اندیشه ایِ باز و آزاد، همدگر را...

«هزاران نکته و سخن ناگفته»!

شهبار نخعی

به راستی که دل انسان برای خانوادهء شریف، درستکار و معصوم آيت الله هاشمی رفسنجانی، که این چنین مظلوم واقع شده اند، کباب می شود!  اما، آنچه که مهدی هاشمی به خاطر آن محاکمه و محکوم شده، تنها گوشهء کوچکی از فجایع، دزدی ها و غارتگری های این خانواده است و روزی که به همت و ارادهء مردم صبور ایران این نظام اهریمنی و ضد بشری سرنگون شود – که دیر یا زود می شود -، آنگاه دربارهء هاشمی رفسنجانی ها، خامنه ای ها و دیگر دزدان و غارتگران حکومت پلید آخوندی واقعاً «هزاران نکته و سخن ناگفته» افشاء خواهد شد!

سؤالی از «جنبش سکولار دموکراسی ایران» درمورد یک کامنت

سام قندچی

سایت "جنبش سکولار دموکراسی ایران" در شماره امروز خود لینک گزارش رادیو فردا را در مورد نامه "حمایت گروهی از ایرانی-آمریکایی‌های سرشناس از توافق با ایران" منتشر کرده و در زیر آن نوشته: "آيا باز هم بايد حيرت کنيم که چرا و چگونه حکومت فاسد اسلامی ِ مسلط بر ايران پا بر جا مانده است!". نامه ای که منظور کامنت "جنبش سکولار دموکراسی ایران" است، روز گذشته به زبان انگلیسی در سایتی در اینترنت منتشر شده بود و شخصاٌ هم خبر ندارم چه کسانی این ابتکار را آغاز کردند اما هنگامی که آن را دیدم من هم امضاء کردم چون با محتوای آن موافقم. حالا چرا جنبش سکولار دموکراسی این نامه را دلیل پابرجایی جمهوری اسلامی می داند برای اینجانب مایه شگفتی است.

همره با پاسخ اسماعيل نوری علا به پرسش سام قندچی

پذيرش قيموميت از جانب ايران بخاطر حفظ نظام

ژاله وفا

از دید اینجانب، این توافق نامه، بصراحت، ناقض صریح استقلال ایران است. ممنوعیت سخن گفتن و نقد نوشتن دربارهء «تسلیم نامهء وین» خود بزرگترین دلیل بر این نقض است. این تسلیم نامه حکم یک قرارداد استعماری را، منتهی در قرن بيست و يکم دارد !نظام ولایت فقیه با فراهم آوردن زمینهء محتوای این مذاکره، و در انتها پذیرش آن، ایران را تحت قیمومت امریکا و سایر قدرت های جهانی در آورده است ! و این تسلیم نامه از هر دو سوی مذاکره کنندگان به قصد و نیت متعهد کردن آینده ایران و شکستن مقاومت مردم ایران در همهء ابعاد اقتصادی، سباسی و نظامی نگاشته شده است. 

توافق هسته ای

هادی خرسندی

سر هفتاد و پنج میلیون خلق / بین پنج شش نفر توافق شد // همچنان خط فقر پر رنگ و / مرزمان پرگهر، توافق شد // بابت اینکه کفش نو نخرد / بچهء کارگر توافق شد / روی اینکه کسی نگوید هیچ / از حقوق بشر توافق شد // بابت «زنده باد» آمریکا / عوض «مرگ بر» توافق شد... // ...روی اینکه رژیم اسلامی / بشود معتبر توافق شد // اینکه باشد به قدرت اش باقی / شیخ عمامه سر توافق شد // خطری در افق نمایان بود / بهر رفع خطر توافق شد // روی اینکه برای ما بپزند / آش کشکی دگر توافق شد...

هادی خرسندی و غافلگيری هايش

مؤخره ای بر کتاب «شاعرانه»، جلد اول مجموعهء آثار خرسندی

نوشتهء اسماعيل نوری علا

ديدگاه جنبش سکولار دموکراسی در مورد توافق هسته ای و اصل تحزب

گفتگو با اسماعيل نوری علا ـ سخنگوی جنبش

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل صونی    فايل تصويری

حزبی اينجائی برای روزگار فردائی؟

اسماعيل نوری علا

متأسفانه، می توان ديد که اغلب احزاب مستقل خارج کشور جز خطوطی کلی و برنامه هائی تجريدی و ايدئولوژيک، که هيچ يک بر اساس شناخت درست از مقتضيات واقعی کشور ساخته نشده و اغلب گرته برداری انتزاعی از ايده ها و نظامات موجود در کشورهای ديگرند، چيزی با خود ندارند و بر اساس شعار «چو فردا شود فکر فردا کنيم» عمل می کنند. در نتيجه، فردا که دری به تخته بخورد تنها شاهد تکرار فاجعه بار وضعيتی هستيم که آن را کمتر از چهار دهه پيش مهندس بازرگان با اين جمله تجسم بخشيد که: «سينی را داغ داغ دست ما دادند!..»

فايل صوتی       فايل تصويری     |   فايل پی.دی.اف

در لحظه حقیقت نمی‌توان از حقیقت گریخت!

نظر بهمن زاهدی ـ مسئول سايت حزب مشروطهء ايران (ليبرال دموکرات)

همراه دو واکنش از اسماعيل نوری علا و مهدی مفخمی

«پروژهء وین»؛ هدف های پنهان

رضا تقی زاده

نمایندگان دولت باراک اوباما و حسن روحانی تاکنون فرازهایی از قرار داد اتمی چهاردهم ژوئیهء وین را به عنوان دستاورد بزرگ تبلیغ کرده اند که در عمل بی مقدار و، با هر متری، بی تناسب با همتی است که در کار فروش آن می کنند.پرسش مطرح اینجاست که در پس بزرگ نمایی توافقی وین، هدف پنهان مانده آن کدام است؟ اظهارات اعجاب برانگیز روز دو شنبهء اوباما در مصاحبه ای با سایت اینترنتی "مایک" مبنی بر ضرورت "تغییر در سیاست و رهبری ایران" اشاره ای است مستقیم بر وجود هدف های پنهان "معاملهء بزرگ"، و انتظارات آمریکا از شکل گرفتن تحولات سیاسی آینده در ایران.

ابعاد نیمه پنهان توافق وین و قراردادهای جانبی آن

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی

مترجم: محسن بهزاد کریمی

در مجموع راهکار «راستی‌ آزمایی» اگر به طور کامل اجرا شود طوری طراحی شده تا از تقلب و پنهان‌ کاری رژیم ایران در زمینهء تولید سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و هرگونه تخلف از سوی آن بلافاصله مشخص خواهد شد و زمان کافی برای تقابل با رژیم ایران را در بر دارد . بخش اعظمی از این راهکارها سازنده به نظر می‌رسد و در کل می‌تواند یک مجموعه قابل قبول برای مهار جمهوری اسلامی  باشد و با امکاناتی که شش کشور در پشتیبانی این توافق دارند امر میسری به نظر می‌رسد.

توافق اتمی در ایران به سود که تمام می شود؟

گزارش صدای امريکا

از آنجا که نبرد قدرت میان اصلاح طلبان و محافظه‌کاران تندرو در حکومت ایران دهه‌هاست ادامه دارد، با نزدیک شدن تاریخ ضرب الاجل توافق اتمی تاریخی ایران با آمریکا و دیگر قدرت های جهان، آینده خاورمیانه بستگی خواهد داشت به این که کدام یک از این نیروها از این توافق منافع بیشتری به دست آورد. آیا، حتی اگر سرکوب رژیم در داخل ادامه یابد، این توافق می تواند جناح های پراگماتیک‌تر را که خواستار عادی سازی روابط با غرب هستند تقویت کند؟ یا آن گونه که برخی از همسایگان ایران نگرانند، برخورداری از ثروت ناشی از آزاد کردن تحریم ها، دست تندروها را برای صدور انقلاب اسلامی در منطقه باز تر می‌کند؟

کابوس مرگ ناشی از «حکومت اسلامی هسته ای»

نامه سرگشاده به جامعه پزشکی ایران

مسعود نقره کار

ما مسئولیم، وظیفۀ ماست که به خاطر شناخت مان از عوارض هولناک تشعشع های رادیو اکتیو و جنگ هسته ای، و نیز آگاهی از توان فنی و علمی حکومت اسلامی، در کنار اندیشگی و رفتار دگراندیش ستیزانه و تروریستیِ این حکومت، خطر «ایران هسته ای» را جدی بگیریم و با تلاش خود مانع بروز چنین پدیده ای بیماری زا و مرگ آفرین شویم... پیام آوری صلح و مبارزه در راه زندگی ای مسالمت آمیز و به دور از خشونت و تشنج، وطیفه مرکزی، اساسی و سترگ ماست. کوشش مقدم ما مبارزه در راه برقراری صلح و زدایشِ کابوس مرگ ناشی از «حکومت اسلامی هسته ای» است.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999