تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

  جمعه  17 تا يک شنبه 19 مهر ماه 1394 ـ  9  تا 11 اکتبر 2015 

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

پيام به کنفرانس حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

از جانب جنبش سکولار دموکرات‌های ایران

ما معتقديم که وقتی شخصیت‌ها و گروه‌ های سياسی داخل کشورمان توان «انحلال طلبی» را نداشته و بر حول «مطالبه محوری» عمل می‌کنند، بالطبع نمی‌توانند راهنما و راهبر فعالان خارج کشور باشند؛ اما لازم است تا همواره از حمايت آنان دلگرم شده و يقين بدانند که ما برای پيروزی مبارزانی عمل می‌کنیم که در داخل کشور در خط اول مبارزه عليه اين حکومت ایستاده‌اند.

حزب مشروطه در برزخ ترديد

حسن اعتمادی

در پايان هفته ای که گذشت، همراه با دوست هموندم آقای احمد تاج الدینی، از سوی نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران مأموریت داشتيم تا، در پاسخ به دعوت حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)، بعنوان ناظر، در کنفرانس سالانهء این حزب، که در شهر برمن آلمان برگذار می شد، شرکت کنیم. مأموريت ما دقت در مباحث مطرح شده، اظهار نظر در صورت فراهم شدن امکان، و قرائت پيام رسمی نهاد هماهنگی جنبش بود. گزارش حاضر شرح مختصر مشاهدات نويسنده از اين کنفرانس است.

بررسی اوضاع درنظام اهریمن تا اسیب شناسی اپوریسیون

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامهء سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل صوتی     فايل تصويری

گفتگو با محسن بهزاد کريمی

در برنامهء سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل صوتی       فايل تصويری

تفاوتی مهم بین اپوزیسیون قبل و بعد از انقلاب

سام قندچی

اگر این واقعیات را دربارهء جامعهء ایرانی نگوییم راه حلی هم نخواهیم یافت و مانند سی و هفت سال گذشته فقط خود را فریب خواهیم داد. جنبش سیاسی ایران در سی و هفت سال گذشته اساساً علنی بوده و دیدن اینگونه واقعیات نیازی به میکروسکوپ ندارد. ملتی که نخواهد از رهبران سیاسی خود با گذاشتن پول و وقت حمایت کند، یا رهبرانی مذهبی که بطور سنتی با خمس و زکات تغذیه می شوند، نصیب اش می شود و یا رهبرانی سیاسی، که عامل دولت های خارجی هستند، در رأس امور قرار خواهند گرفت. جنبش مستقل سیاسی را در هیچ کشوری نمی شود با حرف مفت به جایی رساند.

کلاس نهج البلاغه

پوریا حسنی - ورامین

در آن روز، توی کلاس نهج البلاغه، به این می اندیشیدم که آن همه کلاس های دینی، از دبستان تا دانشگاه، و گفتگوهای مذهبی در رادیو و تلویزیون نه تنها جوانان را به جهان بینی و مذهب شان علاقه مند نکرده بلکه آنها را از دین و مذهب، زده کرده، به طوری که وقتی از بسیاری شان می پرسی که باور شما در خصوصِ مثلا مسئلهء مرگ، خدا، هستی و... چگونه است؟ يا پاسخی ندارند و يا اگر هم پاسخی می دهند فکرشان بسیار غیرعقلانی و عجیب و غریب است.

آیا حاجیه خانم وزیر خارجه می شود؟

از قرائن بر می آید که سرکار علیه حاجیه خانم معصومه ابتکار برای جانشینی حاج دکتر ظریف تیز کرده است و یحتمل در ترمیم کابینه وزیر امور خارجه شود. حاجیه خانم البته که سابقهء کارهای سیاسی هم دارد و جزو کسانی بوده که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و با گروگانگیری و تصرف سفارت آمریکا در تهران ثابت کردند قوانین بین المللی و معاهده های جهانی و پروتکل های سیاسی کاغذ توالت هستند. گروگان های آمریکایی هم پس از آزادی و بازگشت به آمریکا در خاطرات خود از حاجیه خانم معصومه به نام «خواهر مری» نام برده و یادش را گرامی داشته اند.

ما و آيندگان!

حمیدرضا رحیمی

موضوع راجع است به برادر پاسدار قاسم سلیمانی که حکمِ مش قاسمِ «دائی جان مقام معظم رهبری» را داراست. پیش از انقلاب شکوهمند، حرفهء اولی بنائی و حرفهء دومی روضه خوانی بوده است؛ لکن پس از انقلاب شکوهمند، به اولی می گویند فرماندهء کل قوا، و به دومی می گویند سرلشکر! انصاف بدهيد، آيا این معجزه نیست؟! پیامبران گرامی پیشین(ع- ص)، با آن معجزات  پیش پا افتاده، آیا نباید لنگ مبارک را انداخته، غلاف فرموده و شتابان پی کار خود بروند؟! باری، فدوی تردید ندارد که اگر، فرضاً، همین مختصر که عرض شد، چندین قرن پس از این، در یک بطری شناور در آب بدست آیندگان لابد هوشمند ما برسد، پس از ملاحظه، بیگمان او را به مهمل گوئی و خیال پردازی محض متهم می کنند و فدوی نیز مع الاسف وجود و حضور ندارد که از نظریهء خود دفاع کند. چه باید کرد؟

ده سال جمعه گردی، از سکولاريسم نو تا سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا

اگرچه در گذشته چندان فرصتی نيافته بودم که نشان دهم چرا «سکولاريسم نو» و «سکولار دموکراسی» دو همزاد مفهومی اند و من چرا و چگونه از آن يکی به اين يکی رسيده ام اما، اکنون، با پايان گرفتن دورهء ده ساله ای از نوشتن حدود پانصد مقاله با عنوان «جمعه گردی ها»، که جای پای تحولات فکری يک ايرانی علاقمند به تاريخ گذشته و حال و آيندهء کشورش را در خود دارند، و در سرآغاز دورهء ديگری، که اميدوارم طی آن اين انديشه ها نمود عملی بيشتری هم پيدا کنند، فرصتی را فراهم کرده ام تا بصورتی مختصر سير تحول انديشه از «سکولاريسم نو» تا «سکولار دموکراسی» را با خوانندگان وفادار «جمعه گردی ها»يم مرور کنم. 

فايل صوتی       تصويری        فايل پی.دی.اف  

گام نهایی!

شهباز نخعی

اصلی ترین عامل، که بدون توجه به آن امید به هرگونه بهبود واقعی چیزی جز فریب یا خودفریبی نیست، ساختار اساسی حکومت آخوندی و به ویژه قانون اساسیِ واپسگرایِ آن است؛ و تا زمانی که به اين "علت" پرداخته نشود و تنها معلول ها مورد توجه قرار گیرد، شیب سقوط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور هر دم تندتر خواهد شد و دستگاه خردگریز و بدون دنده و ترمز حکومت آخوندی به قعر درّه نابود کردن خود و کشور نزدیک تر می شود. در این فاصله نیز، هر چندسال یکبار، شیادی با شعارهای "اصلاحات"، يا "آوردن نفت بر سر سفره مردم"، یا "تدبیر و امید" بر سر کار می آید تا یکی دیگر از دار و دسته های غارتگر جیب های گشاد خود را پرکند.

بعد از برجام، ایران به کدام سو می‌رود؟

رضا تقی زاده

در شرایط پسا برجام، وضعیت ایران در سوریه، به دلیل تشکیل محور نظامی تازه مسکو - تهران برای دفاع از رژیم اسد، موقعیت و آرایش ایران تهاجمی‌تر از پیش گردیده؛ حضور نظامی و سیاسی ایران در عراق حفظ شده و در یمن و بحرین تنش‌های بیشتری ایجاد گردیده؛ که نماد تنش‌های تازه افزایش یافته اخراج هفته جاری نمایندگان سیاسی و دیپلماتیک ایران از منامه و صنعا است. تهدید به اقدام سخت و خشن و یا تهدید به شلیک دو هزار موشک به عربستان بی‌تردید مناسبات متشنج تهران با ریاض را در وضعیت بحرانی‌تری قرار می‌دهد.

سیاست‌های رهبری حکومت اسلامی:

نمایشی از تصاویر ضبط ‌شده در حافظهء تاریخی شیعه‌ گری

حمید آقایی

جهان در بحرانی عمیق بسر می برد. در عین حال می خواهند بما بباورانند که. جامعه شناس پرتقالی، "بوانتورا دی سوسا سانتوس"، با کنکاش دراین افسانه که «مدل نئولیبرابی تنها امکان موجود است» نظرگاه خود را در جهت پایه ریزی دانش آلترناتیو، بشرح دیگری بیان می کند. بقول دی سوسا وقت آن است که دانشگاه ها، درها و پنجره های خود را برای ورود دانش آلترناتیو بگشایند. بنظر" بوانتورا " بحران کنونی متفاوت از بحران های گذشته است زیرا که همه جانبه و مستمر می باشد و بعنوان توضیحی برای تمام نارسایی های موجود بکار می رود. چرا که تمام آزادی های اجتماعی در اروپا، تحت نام بحران، پس گرفته می شود.

«بحران»؛ یک استراتژی آگاهانه برای تخریب اجتماعی

گفتگو با بوانتورا دی سوسا سانتوس

ترجمه از فیروزه راد

جهان در بحرانی عمیق بسر می برد. در عین حال می خواهند بما بباورانند که. جامعه شناس پرتقالی، "بوانتورا دی سوسا سانتوس"، با کنکاش دراین افسانه که «مدل نئولیبرابی تنها امکان موجود است» نظرگاه خود را در جهت پایه ریزی دانش آلترناتیو، بشرح دیگری بیان می کند. بقول دی سوسا وقت آن است که دانشگاه ها، درها و پنجره های خود را برای ورود دانش آلترناتیو بگشایند. بنظر" بوانتورا " بحران کنونی متفاوت از بحران های گذشته است زیرا که همه جانبه و مستمر می باشد و بعنوان توضیحی برای تمام نارسایی های موجود بکار می رود. چرا که تمام آزادی های اجتماعی در اروپا، تحت نام بحران، پس گرفته می شود.

شطرنج ارادهء سیاسی ایرانیان

محسن ذاکری

می خواهم سعی کنم تا یک صفحهء شطرنج دیگر را در کنار صفحهء شطرنج آقای حسن شریعتمداری باز نمایم؛ صفحه ای که مفروض اش آن است که، در برابر خارج ماندن گزينهء قيام مردم از محاسبات هواداران «انتخابات آزاد»، باوری و «احتمال» ديگری هم وجود دارد مبنی بر اينکه که شرایط سیاسی ایران با آغاز مصاف های سیاسی کف خیابان ها و یا، به گفتهء آقای خامنه ای، «زور آزمایی خیابانی» می تواند تغییر کرده و دگرگون شود.

خرد ورزی حق ماست!

فاضل غیبی

کسانی که شهامت ندارند که به نقش رفرم مذهبی در پیشرفت جامعه اعتراف کنند ایران را در بن بست «سنتی مرده، استخوانی ‌شده و متصلّب» (طباطبائی) گرفتار می‌بینند و یا فریاد «یافتم، یافتم!» سر می‌دهند که «دین خوییِ» ایرانیان باعث عقب ‌ماندگی شان شده است (دوستدار). غافل از اینکه تشخیص درد بدون جستجوی درمان جز دامن زدن به احساس درماندگی نتیجه‌ای ندارد. چنانکه بدیهی است همۀ جوامع قرون وسطایی از سنت دین خویی رنج می‌برند و ایران در این میان استثنا نیست؛ آنچه دشوار است یافتن راه غلبه بر آن است.

عقب نشینی تهاجمی آسمان
درد زایمان اسلام و مرحله سوم بنیادگرائی

فرج سرکوهی

اسلام با چالشی بزرگ مواجه است. ممنوعیت نقد مبانی و مقدسات دین در پوشش «توهین به مقدسات»، ممنوعیت بازآفرینی نقادانه چهره های مقدس در آثار هنری و ادبی و از جمله در کاریکاتور و... هزار واندی سال بر جوامع اسلامی تحمیل شده بود. این ممنوعیت ها را به دوران ما نمی توان به جوامع دیگر صادر کرد به ویژه در هنگامه ای که این ممنوعیت ها در مهد خود، در جوامع اسلامی، نیز در حال شکستن اند...

 
   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999