تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

 

جمعه 27 تا يک شنبه 29 آذر ماه 1394 ـ  18 تا 20 دسامبر 2015

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

برخی از قوانین ایران

چندان تفاوتی با قوانین داعش ندارند

نرگس توسلیان

مطابق قانون مجازات اسلامی داعش، مجازات «سب الله» (توهین به خداوند)، «سب النبی» (توهین به پیامبر) و توهین به اسلام مرگ است. مجازات «زنای محصنه» (رابطه غیرمشروع کسی که همسر دارد) سنگسار و «زنای غیرمحصنه» (رابطه نامشروع شخصی که همسر ندارد) صد ضربه شلاق و تبعید به مدت یک سال است. برای عمل «لواط» (هم جنسگرایی مردان) مجازات مرگ برای هر دو طرف تعیین شده است. تمامی این جرایم و مجازات ها در بخش حدود قانون مجازات اسلامی ایران نیز منظور شده اند.

«خیابان انقلاب» در برلین؛ عابرکُشی در تهران

آزاده کریمی، علی اشتیاق

پیکان اصلی این نمایشگاه به سمت تغییرات آرام و «هدف‌دارِ» خیابان انقلاب، به عنوان مهم‌ترین و تاثیر گذار ترین خیابان پایتخت ایران، قرار گرفته است؛ تغییراتی که شهرهای مهم ایران را از فضایی برای زندگی انسانی به فضایی مناسب برای رفت و آمد اتومبیل‌ها بدل کرده است. در این بافت تازه، شهروندان فرصتی برای توقف یا گردهمایی ندارند و شهر برای آنها به محل گذر بدل می‌شود. این تغییرات از سال دو هزار و نه (سال تظاهرات موسوم به جنبش سبز) در تهران پدید آمد تا حدی که امکان دارد شاهراه‌های پیوستن جمعیت ها به يکديگر را مسدود کند.

جای خالی جهان در ادبیات ایران

مسعود کدخدایی

اگر یکبار دیگر کثرت و اهمیت وقایعی را که در این سال‌ها در ایران اتفاق افتاده مرور کنیم، و به یاد بیاوریم که نویسندهء ایرانی همواره با مشکلاتِ سانسور حکومتی، عدم امنیت نوشتن و سختی دسترسی به اطلاعات سانسور نشده و دستِ اول روبرو بوده، و مشکل تعداد کم باسواد‌ها و تعداد زیاد کمسواد‌ها و بیسواد‌ها را به آن بیفزاییم و نیز «خطرِ خواندن» و «ترس از خواندن» و «نگهداری کتاب» را که خوانندهء ایرانی از‌‌ همان کودکی با آن روبرو می‌شود، از یاد نبرده باشیم،.. می‌بینیم که در میان این همه مشکل و دغدغه، زیاد هم جای تعجب ندارد که نویسنده و خوانندهی ایرانی چندان توجهی به جهان بیرون از ایران نکرده باشد.

نقش آرامش بخش وزارت ارشاد!

در حال حاضر با تبدیل روزنامه ها به دکان کاسبی و تجارت، و سر به راه و مطیع شدن ناشران جراید، و تعطیل کتاب و کتابخوانی، وزارت ارشاد یکی از آرام ترین ادوار خود از دوران «ماد»ها به این طرف را می گذراند و دیگر مطبوعات و جراید و نویسندگان و خبرنگاران و اهالی کتاب جزو جمعيت چالش برانگیز کشور محسوب نمی شوند و، بر خلاف ادعای سازمان های حقوق بشری و طرفداران آزادی قلم و بیان، "سانسور" مطلقاً و اصلاً وجود ندارد و اگر احیاناً در گذشته کتاب ها قبل از انتشار بازبینی و سانسور می شدند حالیه، با مديريت اکيد حاج آقا علی جنتی، وزير محترم ارشاد اسلامی، اين وزارتخانه کتابی را که نویسنده و مؤلف و مترجم با صرف چند سال عمر و وقت و خون دل خوردن تهیه و به ارشاد جهت بازبینی داده با خوشروئی تمام تحویل می گیرد و از آن پس دیگر اصلاً به روی خود نمی آورد که چنین کتابی را برای صدور مجوز چاپ تحويل گرفته اند.  

اتهام سکولاريسم عليه اصلاح طلبان درست نيست

علی شکوری راد، دبيرکل حزب اتحاد ملت ايران اسلامی

اتهام سکولاريسم عليه اصلاح طلبان درست نيست. ضمن اينکه بايد توجه داشت که سکولاريسم با لائيسيته فرق دارد. ما امروز سکولاريسم را در بين حوزويان هم می بينيم. يعنی ممکن است کسی ديندار باشد اما سکولار هم باشد و معتقد باشد نيازی به ايفای نقش دين در حاکميت جامعه وجود ندارد. بنا بر اين، سکولار بودن به معنای بی دينی نيست. در حالي که در فرهنگ دينی جامعه طوری جا افتاده که سکولاريسم با بی دينی قرينه است. حزب اتحاد ملت ايران اسلامی هم در بر دارندهء نيروهائی است که ممکن است نقش دين در حاکمين را پر رنگ يا کم رنگ ببينند. ولی همهء اعضاء حزب در يک مورد توافق دارند و آن هم مبنا قرار دادن قانون اساسی است. بنا بر اين، ما از اعضاء حزب اتحاد ملت ايران اسلامی سئوال نمی کنيم که شما به ايفای نقش دين در حکومت قائل هستيد يا خير. پاسخ اين سئوال ملاکی برای پذيرش عضو نيست. ملاک ما برای پذيرش عضو التزام به قانون اساسی است. در قانون اساسی يک فصل «حقوق ملت» وجود دارد که مربوط به ملت است. فصل هائی هم دربارهء رهبری، شورای نگهبان، و نهادهای اطدئولوژيک نظام دارد. ما به آن حوزه اختياراتی که در قانون اساسی به اطن نهادها داده شده ملتزم هستيم. يعنی، نه فقط به حقوق ملت بلکه به آن حقوقی که به رهبری، شورای نگهبان، قوهء قضائيه و... داده شده هم التزام داريم. اما، در عين خال، می گوئيم که اين قانون بايد درست شود. اينکه ما از اجرای متوازن و بدون تنازل قانون اساسی سخن می گوئيم به همين معنا است. ما دربارهء خود قانون اسای اصلاً وارد بحث نمی شويم! (برگرفته از مصاحبه نشريهء مهر نامه، شمارهء 44، صفحهء 88) 

نظر خير!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که کسی تاکنون به فلسفه و انگیزهء حرکت برادران در بازداشت وکلای زندانیان سیاسی، آن هم اندکی پس از حبس زندانی، غور و تأمل کرده است یا نه؟ من که فکر نمی کنم. فلذا فدوی زحمت خوانندگان محترم ضد انقلاب را کم کرده و عرض می کند که نیت برادران گرامی، خیر و در این حدود است که دوست ندارند که زندانی سیاسی در سلول خود تنها باشد، فلذا برای رفع تنهائی، وکیل را هم می فرستند بغل دست زندانی!..

چند خبر خوب و بد!

شهباز نخعی

هفته گذشته چند خبر نسبتاً مثبت و امیدوار کننده را در خود داشت... در کنار این خبرهای نسبتاً مثبت و امیدوار کننده، خبر دیگری هم بود که، به ویژه برای ایرانیان برون مرزی، چندان مثبت نبود.  هفتهء گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن اتباع  دو ملیتی سی و هشت کشوری که برای سفر به ایالات متحده نیاز به روادید ندارند، در صورتی که پس از ماه مارس سال دو هزار و يازده به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفرکرده باشند، باید برای ورود به خاک آمریکا روادید دریافت کنند.

همراه با توضيحی از جانب نشريهء جنبش سکولار دموکراسی

حکومت فاسد و جامعهء رو به فساد

رضا تقی زاده

ایران طی سه دهه اخیر، فارغ از رنگ ظاهری دولت وقت، اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و یا به قولی عملگرا، شاهد توسعهء نیاز های عمومی و افزایش فاصلهء مابین فقر و ثروت بوده است. چنین جامعه ای دو نوع فساد را در دو شاخهء اصلی خود تجربه می کند: فساد ناشی از فقر، که دامان توده ها می گیرد، و فساد ناشی از قدرت و ثروت، که در جمع خودی ها و عملهء حکومت ظاهر می شود. این دو قطب دیر یا زود در مقابل هم قرار می گیرند و در رویارویی گریز ناپذیر و محتوم آنها، توده ها پیش از غرق شدن به بیداری می رسند و موفق به شکستن زنجیر های حاکم خودکامه و حکومت فاسد و زور گوی او. این یک قاعدهء عمومی است و بر این قاعده، ایران استثنایی نیست.

مفاهيم نوين مهاجرت و مشکلات فرهنگی ناشی از آن

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

انتخابات در نظام اهریمن و پرسشهای پیش رو

محسن بهزاد کریمی و شاهین سرتیپی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن

بیانیهء «همبستگی» در مورد شرایط ضروری برای یک انتخابات آزاد

داود هرمیداس باوند، کورش زعیم، حشمت الله طبرزدی

ما در جمهوری اسلامی تا کنون هیچ انتخابات آزادی نداشته ایم، و همه مجلس های شورا فرمایشی و غیر ملی بوده اند؛ و بهمین دلیل هرگز هیچ کار مثبت اثرگزاری برای کشور انجام نداده اند. ما از دولت می خواهیم که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی شرایط را برای انتخابات آزاد فراهم کند. اصل های 23، 24، 26، 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی را می شود برای نخستین بار در جمهوری اسلامی رعایت کرد. «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران» شرایط ضروری برای یک انتخابات آزاد، دموکراتیک و فراگیر را اعلام می کند.

انتخابات ناسالم پی آمدهای نگران کننده ای خواهد داشت!

جبههء ملی ایران

جبهه ملی ایران... می خواهد بر مبنای درک صحیح از وضعیت جهانی و منطقه ای و وقوف کامل به مشکلات و نارسائی های داخلی و توجه به این واقعیت که بی تفاوتی اکثریت نسبت به انتخابات، هشت سال پیامدهای زیانباری را به بار آورد. اینک در شرایط موجود برگزاری انتخابات آزاد و مشارکت در آن را قویاً مورد توجه و مطمح نظر خود قرار دهند. زیرا باید اینک دانسته شود که در شرایط کنونی جهانی و منطقه ای انتخابات ناسالم پیامدهای نگران کننده ای در پیش خواهد داشت.

انتخابات آزاد در حکومت اسلامی؟!

سيروس ملکوتی

شرط انتخاب شدن التزام به قانونيست كه پاسدار حاكميت جمهوري اسلامي در همه ابعاد توحش اميز ان به حق و حقوق انسانيست .و اما شرط راي دادن و انتخاب كردن از گزينه هاي انتصابي همانا از حق و حقوق شهروندي خود گذشتن است و بس. انتخابات هماره مهندسي شده در جمهوري اسلامي نزديك است و گروه هاي پنهان و اشكار لابيگر نظام از درون اپوزيسيون ايراني براي بيان نزديكي خود بدرگاه حاكميت شور حسيني خود را در حنجره وارونه دمكراسي خواهي فرياد ميكشند . تمكين به انتصابات به بهانه هايي چون "تمرين دمكراسي ، گزينهء "بد از بدتر" و البته تفسير دگرگويانهء آن تحت عنوان بهتر از بدتر، و خلاصه كاچي به از هيچي، چند محصول و تناقض با تصوير سازي از خود بهتر بمثابه انسان آزاد همراه دارد. نخست مشروعيت بخشي به انتصابات بجاي انتخابات، دوم چه راي دهنده و چه راي آورنده التزام خود را به قانون اساسي جمهوري اسلامي در بيان حقوقي خود بار ديگر تاييد و اشكار مي سازند، سوم ان دسته كه همزمان با پذيرش فرايند انتخابات نظام در مانيفست هاي سياسي خود شعار انتخابات آزاد را نيز سر مي دهند دو رويي رفتاري خود را برملا مي سازند و نه بيش. نمي توان از يكسو دادخواه انتخابات آزاد بود (يعني فقدان انتخابات دمكراتيك و آزاد) و از سوي ديگر راي دهنده انتخابات بارگاه فقاهتي! [برگرفته از فيس بووک نويسنده].

پیدا و پنهان کاندیداتوری حسن خمینی

رضا حقیقت نژاد

با وجود ابراز علاقه مکرر برخی میانه روها به حسن خمینی و تاکیدشان بر این که او یک «سرمایه ملی» است، این واقعیت کاملا محسوس است که در میان اصول گرایان کسی چشم دیدن موفقیت حسن خمینی را ندارد. لقب هایی چون «سید حسن لٌپ گلی» یا شعار «نوادهء روح الله، سید حسن نصرالله» بازتاب دقیق واقعیتی است که در میان اکثریت اصول گرایان دربارهء حسن خمینی وجود دارد. آن ها خیلی خوب می دانند موفقیت حسن خمینی به معنای موفقیت اصلاح طلبان است؛ اصلاح طلبانی که از نظر اصول گرایان، «فتنه گر» هستند.

کعب بن اشرف یا میشل فوکو؟ مسأله این است!

علی سجادی

چندی پیش دیدم سایت «هافینگتون پست» مقاله ای از آقای اکبر گنجی منتشر کرده با عنوان «تبديل شدن دموکراسی امريکائی به نخبه سالاری»... من هرگز نتوانسته ام فهم کنم که چگونه آدمی به خود جرأت می دهد با چند سال اقامت در کشوری مثل امریکا (و در حالی که هنوز حتی به زبان آن کشور مسلط نیست، و مجبور است نظرات خود را به فارسی بنویسد و بعد کسی آن را به انگلیسی ترجمه کند، تا قابلیت چاپ در یک نشریه انگلیسی زبان بیاید) می تواند با این رشادت و شجاعت دربارهء موضوعی که احتمالاً – و بنا بر آنچه نوشته اند – از ابعاد آن اطلاعی کافی و همه جانبه ندارد، چنین اظهار نظرهای قاطع بنماید؟

 
     

کنگره سکولار دموکرات ها

     

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999